English Version
English

گنج در ویرانه‌ها است

گنج در ویرانه‌ها است

«در یک حوض که لجن یا آب تیره داشته باشد یا حوض تمیز که از چشمه روان سیراب می‌شود، تفاوت زیاد است‌.» در اینجا حوض تمثیل ما انسان‌ها می‌باشد و باید دید که ما جزو کدام یک از این دو می‌باشیم.

«چشم انسان همه چیز را می‌بیند به‌جز خودش را» انسان هم، همین‌گونه است، بدی همه را می‌بیند اما بدی خودش را نمی‌بیند. یکی از مشخصه‌های پیامبر اخلاق نیکو ایشان بود. انسان‌هایی که خلق خوبی ندارند خودشان در عذاب هستند و مانند یک حوض با آب کثیف می‌باشند. این‌گونه افراد خودبین، یک‌دنده، متکبر و در واقع دارای صفات زشت و زننده می‌باشند اما شاید برای خودشان این‌طور به‌نظر نرسد. زمانی که ما خلق نیکو داریم با همه برخوردی ملایم داریم و برای این‌که انسان بتواند دیگران را دوست داشته باشد باید دارای فهم، شعور، آگاهی و شناخت بالایی باشد. اگر انسان به شناخت بالایی دست‌ یابد، دیگران را به‌خوبی درک می‌کند و آن‌ها را در مقابل اشتباهاتشان به راحتی تنبیه نمی‌کند. کسی که خلق بد دارد مانند حوض کثیف است. دروغگویی حوض انسان را کثیف‌تر می‌کند، در واقع دروغگویی مادر تمام زشتی‌ها است.

ما در هر جایگاهی که هستیم، مهم‌ترین خصلت ما باید خلق‌نیکو باشد. آدمی که خلقش درست نباشد انسان‌ها را متوجه خود می‌کند، در واقع حرکات ما کاملاً عریان است، اگر زلال باشیم یا آلوده، دیگران این را به خوبی متوجه می‌شوند.

«جهان و جهان‌های زیر دارای ماهیت‌های گوناگون می‌باشد. از اشراق به بالا دیگر سدی وجود ندارد. عرصه عمل در قسمت پایین، ظلمانی و سخت است.» در اینجا اشراق از کلمه شرق گرفته شده و به‌معنای نور و روشنایی می‌باشد. ما اکنون در جهان فیزیکی که جهان زیرین و ظلمانی است، قرار داریم و مانند آتشی هستیم که همراه با نور دارای دود می‌باشیم و برای تبدیل شدن به نور و رسیدن به آرامش کامل باید وارد جهان اشراق شویم و حوض وجودی خود را روان و زلال نماییم. کارهای ضدارزشی به صورت تمثیل، گناه محسوب می‌شوند ولی در عوض تخریبش به خود ما برمی‌گردد و حوض ما را تبدیل به آبی لجن می‌کند.

«ما برای آن‌چه می‌گذرد، جز بیان حق سخنی نداریم زیرا فرمان صادر شده و ما طبق آن فرامین به راه خود می‌پردازیم تا در این مسیر آن‌چه می‌کاریم، مطلوب‌ترین آن به دستمان داده شود و در همان راه به مصرف می‌رسانیم.» دستورات و فرامین الهی چیزی نیست که عقل سلیم با آن مخالفت داشته باشد و ما باید طبق این فرامین عمل کنیم. در این قسمت یک نقطه حائز اهمیت می‌باشد و آن این است که آن‌چه ما می‌کاریم، برداشتش دست خود ما نیست و در واقع در کنار زحماتی که ما می‌کشیم باید کمکی هم به ما بشود و در کنار زحمات ما پارامتر دیگری هم می‌باشد و آن لطف و عنایت خداوند است. برای آن‌که مطلوب‌ترین‌ها به‌دست ما داده‌شود باید در صراط مستقیم باشیم و خداوند است که این مسیر را برای ما مشخص می‌کند.

اگر ما رفتار زننده داشته باشیم، با نیروهای شیطانی پیوند می‌خوریم و از مسیر خود خارج می‌شویم. ما تمام اعضای کنگره ۶۰ تلاش می‌کنیم که در مسیری درست، به آن‌چه که خود ایمان راسخ داریم، به بندگان تسلیم خداوند اهدا نماییم و ما چیزی از خود نمی‌دهیم چون همه چیز از ذات خداوند است. انسان‌هایی که جزو خواص هستند، در این مسیر همه چیز خود را می‌گذارند و این نهایت بردباری آن‌ها است.

در هنگام مرگ، چیزی از آن‌چه که هستیم کاسته نمی‌شود و در واقع ما پس از مرگ تمام صفات خوب و بد را همراه خود داریم و اعتیاد از جمله این صفات می‌باشد. ما در این جهان پاداش اعمال خود را هم می‌بینیم. ما هرچه بکاریم، همان را برداشت می‌کنیم، خوب باشد خوبی برداشت می‌کنیم و بدی باشد بدی را برداشت می‌کنیم و گاهی می‌خواهیم نکاشته برداشت نماییم.

غم و اندوه همیشه سرچشمه بدی‌ها نیستند. هر چیزی بر مبنای ضدش تشخیص داده می‌شود؛ ما نمی‌توانیم قطب منفی را از بین ببریم زیرا در این صورت جهان بی‌معنی می‌شود. گاهی یک غم بزرگ می‌تواند انسان را به دو درجه پایین‌تر یا دو درجه بالاتر برساند، علت غم و غصه مهم نیست زیرا بیشترین علت‌ها با خواست خداوند است و در واقع امتحانی برای ما می‌باشد. گاهی غم باعث ویرانی یک فرد می‌گردد اما برای فردی دیگر سبب محکم شدن او می‌شود و این را باید گفت که گنج در ویرانه است و در نقاط تاریکی است که انسان به درجات بالا می‌رسد. در غم‌های خود باید صبر کرد و از تفکرات منفی فاصله گرفت.

زمان دوام ندارد و خیلی سریع می‌گذرد و ما باید حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. زندگی بر اساس خواست، تقدیر و فرمان خداوند است؛ ما با تقدیر کاری نداریم چون توجه به آن باعث می‌گردد ما تبدیل به یک آدم خرافی شویم، پس باید جلو برویم و کار خود را انجام دهیم، تقدیر هم کار خودش را انجام می‌دهد.

گاهی می‌گوییم که نیروهای خفته را باید بیدار کنیم، اما این را باید در نظر داشت که این نیروها مثبت و گاهی منفی هستند و ما برای بیدار نشدن نیروهای منفی باید پرهیزگار باشیم.

رابط‌خبری: راهنما همسفر ناهید، عضو لژیون سردار
نویسنده: راهنما همسفر شکوفه، عضو لژیون سردار
تصویرگر: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا، عضو لژیون سردار
ویراستاری و ارسال: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر ناهید، عضو لژیون سردار
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .