English Version
English

خلاصه سی دی «اشراق»

خلاصه سی دی «اشراق»

به نام قدرت مطلق الله

در یک حوض که لجن و یا آب بسیار تیره و کثیف داشته باشد و یک حوض بسیار تمیز که از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود فرق بسیار است. تقریباً می‌توان گفت که این تمثیل بسیاری از انسان‌هاست و خودمان باید متوجه شویم که در کدام گروه قرار داریم. چشم، خودش را نمی‌بیند؛ اما همه‌چیز را می‌بیند؛ انسان اصلاً بدی‌های خودش را نمی‌بیند.
مهم‌ترین دارایی انسان خلق‌وخوی است. پیامبر اکرم خلق عظیمی داشتند؛ انسان‌هایی که خلق نامناسب دارند خودشان هم در رنج و عذاب هستند. این افراد خیلی متکبر، یک‌دنده هستند و رفتاری زننده دارند؛ اما این شخص با داشتن منیت اصلاً خودش را در این جایگاه تصور نمی‌کند. انسان‌هایی با حسن خلق خوب با انسان‌های دیگر برخورد ملایم دارند تا خلق انسان‌های دیگر درست شود. انسان برای اینکه انسان‌های دیگر را دوست داشته باشد باید فهم، شعور و آگاهی بالایی داشته باشد تا بتواند آن‌ها را درک کند. مادر تمام خلاف‌ها، دروغ‌گویی است که در قرآن هم آمده است که این صفت زشت انسان را تبدیل به لجن و آب تیره می‌کند.
درکنگره هر شخصی که در هر جایگاهی هست، چه نگهبان و دیده‌بان و چه سفر اولی که در حال آموزش است باید حسن خلق داشته باشد. انسان‌ها متوجه اخلاق ما خواهند شد؛ چه خوب و چه بد باشیم. حرکات ما عریان است و نشان‌دهنده درون ما است. یکی از مشکلات انسان‌ها زود قضاوت کردن است؛ خودمان را قاضی دانسته و ادعای دانستن داریم و حکم صادر می‌کنیم.
جهان فیزیکی جهان ظلمانی است و ما به آسایش و آرامش نیاز داریم و برای این کار باید روان ما تمیز و زلال باشد. درکنگره جز سخن حق نداریم. فرامین الهی برای حضرت موسی (ع) ده فرمان بود و همه آن‌ها فقط در ده فرمان خلاصه می‌شد؛ مثلاً دزدی نکن، قتل نکن، کم‌فروشی نکن، دروغ نگو، غیبت نکن، تهمت نزن و... هیچ دینی ضد ارزش‌ها را قبول ندارد.
آنچه می‌کاریم برداشتش دست خودمان نیست بلکه به اراده و خواست خدا است. از تو حرکت، از خدابرکت؛ یعنی نتیجه کار دست خدا خواهد بود که برکت دارد یا خیر. اگر از خدا بهترین را می‌خواهیم باید در صراط مستقیم باشیم و با دیگران رفتار خوبی داشته باشیم. صراط مستقیم را خداوند مشخص کرده است. ارزش‌ها را انجام دهیم در این مسیر راه مشخص بوده است. اگر با دیگران رفتار خوبی نداشته باشیم با نیروهای شیطانی پیوند می‌خوریم. گاهی انسان در مسیر منفی هست و آب حوض تیره و لجن است؛ یعنی راه را گم‌کرده‌ است و به مقصد نمی‌رسد که این راه گم کردن است. با بردباری، خلق نیکو و برخورد خوب با مردم بهترین مقصد را خواهی داشت و به درجات بالاتر خواهی رسید. هر چه‌کار خوب انجام دهی همین جهان پاداش خواهی گرفت. گاهی اوقات چیزی نکاشته‌ایم‌ و توقع برداشت خوب داریم یا بدی کاشته‌ایم و می‌خواهیم خوبی برداشت کنیم.
قطب مثبت و منفی باید باشد تا جریان جاری شود. در جهان فیزیکی باید نیروهای مکمل و تخریبی در کنار نیروهای ارزشی باشد تا انرژی جهان جاری باشد. گاهی غم و اندوه انسان را می تواند به پایین‌ترین مقام سوق داده که مدام و شاید سال‌ها در همان غم بماند و گاهی اوقات انسان را به والاترین مقام الهی سوق دهد. زمانی که مرگ فرارسد از انسان هیچ‌چیزی کم نمی‌شود؛ صفات خوب و بد باقی می‌ماند؛ مثلاً اعتیاد با مرگ از بین نمی‌رود، مرگ ما را تغییر نمی‌دهد، فقط تغییر فیزیکی و جهانی داریم.
قدر زمان را بدانیم که بسیار کوتاه است و سریع در حال گذشتن است؛ باید از آن استفاده کرد و برای داده و نداده‌ها خدا را شاکر بود.

به قلم: همسفر فاطمه، راهنما همسفر مبینا (لژیون پنجم)
ویرایش و ارسال: همسفر فاطمه، راهنما همسفر لیلا (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی قائم‌شهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .