English Version
English

دروازه ورود به اعتیاد؛ مصرف تفریحی موادمخدر است

دروازه ورود به اعتیاد؛ مصرف تفریحی موادمخدر است

این گزارش روشهاي معمول ترک اعتیاد، آنچه خانواده‌ها باید بیاموزند و شرح روش درمان تدریجی را بیان کرده، این مصاحبه با هفته‌نامە "امید جوان" در تیرماه ۸۰ انجام شده است.
اعتیاد ویژگی‌هایی مانند ظلمت، ترس، اضطراب، کفر، حقارت، دروغ و موارد دیگر را در فرد مصرف‌کننده ایجاد و او را رها نمی‌کند مگر این‌که برای رهایی از چنگال اعتیاد حرکت و این خصائص را با صفات پسندیده جایگزین نماید، از ظلمت به نور، از ترس به شجاعت، از اضطراب به آرامش، از کفر به ایمان، از حقارت به سرافرازی، این یـک سفر درونی و بیرونی است کـه باید فرد مصرف کننده انجام دهد تـا به مرحلە پاکی و رهایی برسد. بدین لحاظ ما یکدیگر را با کلمە مسافر خطاب می‌کنیم. متأسفانه مصرف موادمخدر امروزه به‌صورت یک تفریح ارزان قیمت است و گاهی فرد از کنجکاوی، نداشتن سرگرمی مناسب و در ورزشکاران به‌صورت دوپینگ مصرف می‌شود، البته نقش مافیای بین‌المللی و تجارت موادمخدر و همچنین همجواری کشور ایران با افغانستان سبب مصرف موادمخدر در کشور شده است در بین جوانان مصرف هروئین و انواع قرص‌های مخدر، روان‌گردان، توهم‌زا تا تریاک و شیره به‌صورت خوراکی و حتی شربت متادون، ال اس دی و اسید روی ورقە کاغذ متداول می‌باشد، اما کوکائین به دلیل قیمت بالا چندان در ایران متداول نیست.
تربیت صحیح و اصولی توأم با آگاهی و بینش درست والدین بهترین ناجی برای جلوگیری از اعتیاد جوانان به مواد‌مخدر است. اعتیاد به موادمخدر یک نوع بیماری است که بر اثر عدم آگاهی و توسط خود شخص مصرف‌کننده به وجود می‌آید و در این مسیر اثر مصرف موادمخدر مکانیزم‌های حیاتی جسم از تعادل طبیعی خارج شده و فعالیت قسمت‌هایی از آن به‌صورت آشکار یا پنهان دچار اختلال، کم کاری و یا عدم فعالیت می‌شود. اعتیاد را باید در سه مقولە جسم، روان و جهانبینی بررسی کرد. نکته‌ای که کمتر در باب اعتیاد به آن پرداخته می‌شود، مکانیزم سازوکار جسم انسان از نظر بیوشیمی و تغییرات مراکز تولید موادمخدر طبیعی که به آن مواد شبه‌افیونی می‌گوییم و عکس‌العمل‌های متفاوت جسم در مراحل مختلف اعتیاد است.
در روش‌ ترک یابویی یک مصرف‌کننده یا بیمار مورد جنایتی ناشی از عدم درک و آگاهی نسبت به اعتیاد قرار می‌گیرد که متأسفانه با ساختن فیلم‌ها و القائات نادرست در ذهن جامعه و مسئولان رسوخ کرده است، عوارض پس از ترک یابویی ظرف دو هفته معمولاً کم می‌شود، اما عکس‌العمل‌هایی مانند اسهال ناشی از بیماری میکروبی و عفونی نیست یا درد استخوان بیمار ناشی از روماتیسم نیست و علت عطسه سرماخوردگی نیست و یا بی‌خوابی بیمار مربوط به اختلالات روحی نیست، بلکه صرفاً در اثر عدم مصرف مواد اختلالاتی در متابولیسم جسم ایجاد شده و در واقع این عدم تعادل هورمونی جسم بیمار است که باعث این عوارض می‌شود. مسئله سمی بودن موادمخدر یک امر نسبی است به‌عنوان‌مثال؛ خوردن ۱ تا ۱/۵ گرم تریاک برای یک فرد سالم مرگ‌آور است درصورتی‌که همین مقدار موادمخدر در فرد مصرف‌کننده باعث تعادل فرد می‌شود. عکس‌العمل‌های آشکار کمتر از۵٪ بار درمان مصرف‌کننده را شامل می‌شود و ۹۵٪ بقیه مربوط به اختلالات یا عکس‌العمل‌های پنهان است که اصلاً به آن توجهی نمی‌شود.
تا سال ۱۹۹۷ میلادی بیش از ۱۲ ترکیب شبه‌افیونی در قسمت‌های مختلف سیستم عصبی انسان شناخته شده که مهمترین آن‌ها بتااندورفین، متاانکفالین، لوانکفالین و دینورفین هستند. با قطع سریع نیاز جسم به مواد شبه‌افیونی از بیرون تأمین نمی‌شود و سیستمهای درونی نیز از کار افتاده‌اند پس عوارض کمبود مخدرهای طبیعی در شخص بروز می‌کند که در خانوادە تریاک عبارتند از؛ افسردگی، تنبلی، زود خسته‌شدن، گریه‌کردن، عدم میل به زندگی، افزایش میل جنسی توأم با ناتوانی، بی‌خوابی، ترشح بزاق چسبناک، پرش عضلات دست‌ و پا، گرفتگی و اسپاسم عضلانی و مواردی دیگر که این عوارض را به اشتباه روحی می‌دانند، اولین گروه مصرف‌کنندگان موادمخدر افرادی هستند که به صورت تفریحی مصرف می‌کنند و به نامزد‌های اعتیاد معروف هستند. دروازە ورود به اعتیاد؛ مصرف تفریحی موادمخدر است. مسئولان امر و دولت، نظیر بعضی از کشورها با گروه‌بندی موادمخدر در دسته‌های مخدرهای سنگین؛ تریاک، شیره، هروئین، مورفین و کوکائین
مخدرهای خطرناک مصنوعی؛ ساخته شده در لابراتوارها LSD یا اسیدها
مخدرهای سبک: حشیش، گراس و چرس
گاهی توزیع بعضی از مواد‌مخدر با قدرت و شهامت توسط داروخانه‌ها یا مراکز شناخته شده و تحت کنترل نیاز چند میلیون بیمار مصرف‌کننده را تأمین می‌کنند و باید در کنار آن با آموزش صحیح و اصولی در جامعه صورت گیرد و مانع افزایش شمار مصرف‌کنندگان و سبب تشویق و ترغیب بیماران اعتیاد به درمان اعتیاد شوند.
سه روش متداول ترک اعتیاد؛
۱- ترک اعتیاد از طریق قطع سریع مصرف موادمخدر بدون استفاده از دارو که ترک سقوط آزاد است و بزرگترین عیب این روش شوک مخرب روحی و جسمی به بیمار می‌باشد.
۲- ترک اعتیاد از طریق قطع سریع مصرف موادمخدر و استفاده از دارو که ترک شبه سقوط آزاد است که یک هفتە اول برای کاهش عوارض و دردهای بیمار از دارو استفاده می‌شود.
۳- ترک اعتیاد به روش سنتی با کاهش تدریجی مصرف موادمخدر که به ترک سنتی معروف است، مقداری تریاک یا شیره را در ظرف آبی حل کرده و سپس به جای مصرف موادمخدر روزانه چند پیمانە مشخص از این شربت را می‌خورند و به جای مقدار خورده‌شده آب می‌ریزید تا شربت رقیق‌تر شود. اگر مقدار موادمخدر در شربت اولیه طوری انتخاب شود که ظرف حدود ۱۵ روز مصرف موادمخدر به صفر برسد، در واقع مشابه ترک سقوط آزاد خواهد بود، اما اگر با حجم و مقدار بیشتری شربت عمل کنند به‌گونه‌ای که بیش از ۴۰ روز طول بکشد در این‌صورت نتیجە بهتری دارد.
سنگین‌ترین عمل و مصرف بالای هروئین پس از ۴۸ ساعت از قطع مصرف مواد با نیم گرم تریاک یا شیره قابل‌ جبران است و البته ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد تا جسم بیمار با تغییر نوع مواد، خود را کمی تطبیق دهد و معمولاً پس از یک هفته اوضاع کمی عادی می‌شود.
نام روش آقای مهندس دژاکام "درمان تدریجی پله‌ای یا جهشی" می‌باشد. مصرف‌کنندگان بعضی از انواع قرص‌ها دچار اغتشاشات شعور می‌شوند و درک درستی از زمان و مکان ندارند، گاهی بدون لباس حاضر می‌شوند با سر در شیشه می‌روند و هروئینی‌های آخر خطی از این‌ها دوری می‌کنند. اگر بیمار به مصرف چند نوع مادە‌مخدر از جمله مصرف قرص عادت داشته باشد لازم است ظرف مدت یک هفته تا ۶۰ روز متناسب با مواد یا نوع قرص، مصرف چند نوع را به مصرف یک نوع موادمخدر ترجیحاً به تریاک تبدیل کند و پس از آن مواد را کاهش دهد، پس از مشخص شدن مقدار مصرف روزانه در اولین پله، یک پنجم یعنی ۲۰٪ این مصرف را کاهش داده و برای مدت سه هفتە متوالی با همین مقدار ادامه می‌دهد. پلە اول ۲۰٪ کاهش و بقیە پله‌ها با ۲۵٪ کاهش مواد نسبت به مصرف پلە قبلی و سه هفته فاصلە زمانی بین پله‌ها می‌باشد. در انتهای دوره معمولاً بیش از ۹۰٪ هورمون‌های مخدر طبیعی توسط جسم تولید شده و فرد می‌تواند مانند افراد سالم به زندگی عادی و بدون اعتیاد برگردد.
در مورد اعتیاد به هروئین به دلیل این‌که این ماده از مرفین تریاک ساخته می‌شود، لـذا تـریاک کـه حاوی ۳ تا ۲۳ درصد مرفین است، می‌تواند به خوبی جایگزین داروی هروئین شود. روش محاسبه مصرف روزانه تریاک نسبت به مقدار مصرف متوسط قبلی به این شرح است؛ "مقدار مصرف اولیه × ۸٪ ضریب = مقدار مصرف در ۲۱ روز "
اگر یک بیمار مصرف‌کننده به فرض معادل روزی ۵ گرم تریاک استفاده می‌کند، در انتهای دورە ۳۱۵ روزە سهمیە تریاک تدریجی تنها ۳۳۳ گرم تریاک به‌عنوان دارو مصرف کرده است که معادل مصرف ۶۶ روز فعلی او است.
به‌قلم؛ همسفر نرگس و همسفر آزاده رهجویان راهنما همسفر فاطمه (لژیون پانزدهم)

ویرایش و ارسال؛ همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون هجدهم)
عکس؛ همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر (لژیون)
نمایندگی همسفران سلمان فارسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .