English Version
English

ناامیدی امری ناشی از جهل و ناآگاهی ما

ناامیدی امری ناشی از جهل و ناآگاهی ما

جلسه دهم از دوره دهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران آقا کنگره ۶۰، شعبه شیخ‌بهایی با استادی همسفر دانیال، نگهبانی همسفر علی و دبیری همسفر ایمان، با دستور جلسه "وادی دوم و تأثیر آن روی من" شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد؛
دستور جلسه امروز وادی دوم است؛ هیچ مخلوقی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد؛ هیچ کدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم. اگر ما وادی اول را به خوبی درک کرده باشیم، به تدریج متوجه چیزهایی که از دست داده‌ایم یا در حال از دست دادن هستیم خواهیم شد، خواه مسائل جسمی، روانی، مادی یا معنوی باشد.
در وادی دوم مبحثی تحت عنوان جنگ نرم مطرح می‌شود. چنین جنگی، جنگ قلم، اطلاعات، آگاهی و افکار و اندیشه می‌باشد. اکثر ما انسان‌ها خودمان را گم کرده‌ایم و باید خود را پیدا نماییم. برای این‌که بتوانیم خودمان را پیدا کنیم، باید تفکر و کوشش کنیم و کاری انجام دهیم که در توانایی‌ها، افکار و اندیشه ما خللی وارد نشود. شاید اگر کوچک‌ترین حرفی به ما زده شود، اندیشه ما درگیر خلل‌هایی شود؛ برای مثال من درس می‌خوانم یا موسیقی می‌نوازم، اگر فردی به من بگوید چرا درس می‌خوانی یا موسیقی می‌نوازی؟ در توانایی یا اندیشه من خلل وارد می‌شود و دیگر درس نمی‌خوانم یا موسیقی نمی‌نوازم.
هدف خلقت، خود خلقت است. خداوند ما انسان‌ها را جانشین خود در روی زمین قرار داده است. هم‌چنین مسئولیت‌ها و وظایفی را بر عهده ما نهاده. اصولاً کسانی می‌توانند از عهده مسئولیت‌ها بریایند که عشق، عقل و ایمان را ذره ذره در درون خود پرورش داده‌ باشند.
از طرفی دیگر هیچ موجودی به میزان انسان به هستی آسیب نرسانده است. برای مثال انسان درختان را قطع می‌کند ولی به‌جای آن درختی نمی‌کارد، هوا را آلوده می‌کند و یا نسل حیوانات را منقرض می‌کند.
اگر به ساختار یک کرم نگاه کنیم، شاید در وهله اول به ذهن ما خطور کند که چرا خداوند این کرم را آفریده است؟ اما در واقعیت یک کرم با ایجاد حفره در زمین‌های کشاورزی باعث رد و بدل شدن اکسیژن در خاک و تقویت آن می‌شود. یک لاشخور را در نظر بگیرید. لاشخور لاشه‌های حیوانات را می‌خورد و از بروز انواع و اقسامی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
در ابتدای قدم نهادن در صراط مستقیم، ممکن است ناامیدی به سراغ ما بیاید. برای خود من نیز چنین اتفاقی رخ داده‌ است که البته این ناشی از جهل و ناآگاهی من بود. وادی دوم چراغ راه من شد و به من امیدواری داد. این وادی باعث شد خواسته‌ای قوی در من شکل بگیرد و توانستم ذره ذره از باتلاق ناامیدی خارج شوم. مشکلاتی که در سر راه ما قرار دارند رحمت خداوند هستند و مشکلات باعث می‌شود انسان‌ها قوی‌تر شوند.

تایپ و ویرایش: همسفر سجاد
تنظیم‌ و ارسال؛ همسفر سهیل
نمایندگی شیخ بهائی، همسفران آقا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .