English Version
English

ظرفیت یکدیگر را درک کنیم

ظرفیت یکدیگر را درک کنیم

یازدهمین جلسه از دور نهم سری کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره ۶۰نمایندگی بیرجند ویژه مسافران و هم‌سفران، با استادی مسافر جواد، نگهبانی مسافر علیرضا و دبیری مسافر محمد با دستور جلسه  «ظرفیت و مسئولیت» پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه 1403 ساعت 16 آغاز به کار نمود.
خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان جواد هستم یک مسافر. کنگره 60 معتقد است بااینکه سال‌های زیادی از عمرمان می‌گذرد اما بسیاری از مسائل را بلد نیستیم، مثلاً مسائل ابتدایی مانند عشق ورزیدن، محبت کردن، گذشت  و ... را نمی‌دانیم، در خانواده و جامعه این موارد به ما آموزش داده‌شده است اما اندازه آن ذکر نشده، عشق ورزیدن و محبت کردن باید به چه اندازه باشد؟ اگر به یک نفر زیادی عشق بورزیم ممکن است حالش خراب شود و یا برعکس اگر کم نیز محبت کنیم بازهم ممکن است حال آن فرد خراب شود، اندازه عشق ورزیدن ، محبت کردن و دوست داشتن چه میزان است ؟ در جواب باید بگویم همه این موارد بستگی به ظرفیت انسان‌ها دارد.

ریشه اصلی ظرفیت از ظرف است، هر ظرفی دارای یک گنجایش محدود است، مانند یک استکان که ظرفیتش مشخص است و اگر بیش از ظرفیت آن داخلش آب ریخته شود سرریز می‌شود، درنتیجه اندازه و گنجایش را ظرفیت می‌گویند، انسان‌ها  نیز هرکدام یک ظرفیت دارند که اگر از آن ظرف تجاوز کنند اوضاع‌واحوالشان خراب می‌شود.

هر جایگاهی نیز دارای ظرفیت است، کسی که مسئول آبدارخانه می‌شود باید ظرفش اندازه آن آبدارخانه باشد اگر نبود حالش خراب‌شده و باعث اذیت دیگران می‌شود، کسی که مدیرکل می‌شود و یا حتی وزیر می‌گردد باید به‌اندازه این سمت‌ها ظرفیت داشته باشد. در زمان قدیم مانند امروز نبود که هرکدام از ما چند دست لباس و کفش داشته باشیم، مردمان قدیم یک جفت کفش و شلوار داشتند، حتی کفش‌ها و شلوارها سایزبندی  نبود و در ابتدا اندازه پای فرد را بر روی مقوا می‌کشیدند و بر اساس آن کفشی برایش می‌دوختند و برای شلوار نیز به همین شکل  بود، اگر گفته می‌شد مردی شلوارش دوتاشده است یعنی ظرفیت ندارد و تمام سیستمش به‌هم‌ریخته است.

در هر جایگاهی که قرارگرفته‌اید باید ظرفیت آن را داشته باشید، کسی که راهنما می‌شود باید ظرفیت راهنما شدن را داشته باشد، کسی که تا به دیروز یک مصرف‌کننده مواد مخدر بوده و امروز به رهایی رسیده و درمان شده است باید ظرفیت خوب شدن را داشته باشد. اگر شخصی مریض و بیمار است باید ظرفیت سلامتی را داشته باشد، بعضی انسان‌ها گویی باید مریض و یا معتاد باشند چون اگر خوب و سالم باشند خلق از دست آنان آسایش ندارد درنتیجه ظرفیت سلامتی را ندارند. مقدار مواد و میزان شربت OT شخص در حال درمان باید مشخص باشد زیرا ظرفیت انسان‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

همان‌طور که ظرفیت ریشه‌اش از ظرف است مسئولیت نیز از سؤال می‌آید، کسی که مسئول است باید پاسخ سؤال را بدهد، این نیست که اگر کسی مسئولیت دارد یعنی سرور و آقای دیگران است ، کسی که مسئول آبدارخانه است باید جوابگوی حیطه کاری خود باشد، در هر اداره‌ای زمانی که به شخصی مسئولیتی داده می‌شود یعنی در مقابل آن کار باید پاسخگو باشد، کسی که مسئولیت لژیون بر عهده‌اش قرار دارد باید در مقابل افراد دیگر پاسخگو باشد.

ما باید ظرفیت خود را با دانش، آگاهی، آموزش، تفکر و تجربه بالا ببریم و هر چه در این امر موفق‌تر عمل کنیم بالطبع می‌توانیم در هر جایگاهی که قرار بگیریم مسئولیت خود را به‌درستی نیز انجام دهیم.
از این‌که به صحبت‌های من گوش کردید سپاسگزارم.

 

 

 


تایپ: مسافر حسن، لژیون سوم
ارسال خبر: مسافر میثم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .