English Version
English

هرچه ظرفیت بالاتر پذیرش هم بالاتر هست

هرچه ظرفیت بالاتر پذیرش هم بالاتر هست

اگر به هستی نگاه کنیم، هستی دارای ظرفیت و مسئولیت است و هر موجود مسئولیت خود را می‌پذیرد. تمام هستی بر مبنای ظرفیت تقسیم‌بندی شده است. (گیاه، نبات، جماد، حیوان و انسان) هر موجودی ظرفیت خاص خود را دارا هست. انسان تنها موجودی هست که تمام ویژگی‌های دیگر موجودات در او تعبیه‌شده است. ظرفیت‌ها باهم متفاوت و دارای ویژگی خاص خود است. ظرفیت در یک روز به وجود نیامده است. موجودیت، آن را شکل می‌دهد. (طبق تعریف نفس) شخصیت، یک موجودیت است. هر انسانی دارای یک سری توانایی‌ها، خواسته‌ها و آرزوها هست. باور هر انسانی راجع به خودش می‌تواند، شخصیت را شکل دهد. شخصیت از ۳ جهت ضربه می‌خورد و برای انسان‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

1- احساس گناه کردن که تحت‌فشار قرار می‌گیرد و همیشه این بار گناه و رنج همیشه همراه او هست و باعث ترک خوردن شخص می‌شود. این شخص در مقابل انتقاد دیگران فرار می‌کند و به غریبه‌ها پناه می‌برند.

2- احساس بی‌لیاقتی در شخص باعث تخریب شخصیت می‌شود و فکر می‌کند، لیاقت خیلی چیز‌ها را ندارد‌؛ بنابر‌این به دنبال مدرک جمع‌کردن می‌گردد که به دیگران ثابت کند بی‌لیاقت نیست.

3- احساس تهدید که خیلی دردناک و خطرناک است. شخصیت خیلی قوی این تهدید را نمی‌پذیرد؛ ولی ایجاد خوف ترس می‌کند. شخصی که مورد تهدید قرارگرفته است، به دنبال جمع‌کردن نفرات می‌گردد که در موقع لازم از کمک آن‌ها استفاده کند‌.

شخصی که از ناحیه ترس ضربه خورده باشد و به او احترام نگذارند از فرط ناراحتی زیاد خونش به جوش می‌آید و ممکن است، دست‌به‌کارهای ناشایستی بزند که جبران کردن آن بسیار سخت و در بعضی از مواقع جبران نشدنی است و این نشان‌دهنده کوچک بودن ظرف وجودی شخص هست. ظرفیت به معنای ظرف، گنجایش و اطلاعات، آگاهی و دانش و هر شخصی به‌اندازه همین ظرفیت دارای مسئولیت و پذیرش می‌شود. ظرفیت در جایگاه، مقام پول، تحصیل و... است. انسان با تفکر، تجربه و آموزش می‌تواند، ذره‌ذره ظرفیت خود را بالا ببرد. هرگاه ظرفیت به وجود آمد، مسئولیت هم به وجود می‌آید و انسان در هر جایگاهی که قرار دارد مسئول هست، یعنی پاسخگو است. هرچه ظرفیت بالاتر پذیرش هم بالاتر هست.

اگر ظرفیت وجود نداشته باشد، قبله یعنی هدف گم می‌شود و انسان از مسیر اصلی خارج و دچار مشکل و تخریب برای خود و دیگران می‌شود. علت دور شدن از هدف، در جایگاه اصلی خود قرار نگرفتن و مسئولیت را انجام ندادن است. انسان در حاشیه قرار می‌گیرد و شروع به غر زدن می‌کند. پافشاری برای خواسته‌ها، آرزوها و کنار گذاشتن، هر دو باعث تخریب می‌شود. علت اینکه خداوند خواسته‌ها و آرزوهای انسان را اجابت نمی‌کند، ظرفیت است. شاید در ظاهر خوب و عالی باشد؛ ولی زمانی که ظرفیت شکل نگرفته باشد، باعث نابودی می‌شود. چیزی که باعث ظرفیت می‌شود محرومیت است. زمانی که تنفر، کینه، منیت و خشم را درون خود، کنترل و مهار کردیم و این با درد و سختی همراه است ظرفیت شکل می‌گیرد.

تایپ: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون سوم)
رابط خبری: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون سوم)
ویراستاری: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون هفتم)
ارسال: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون شانزدهم)
نمایندگی همسفران میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .