English Version
English

ظرفیت، ظرف وجودی‌مان را بزرگ‌تر می‌کند

ظرفیت، ظرف وجودی‌مان را بزرگ‌تر می‌کند

جلسه دوم از دوره سيزدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره‌۶۰ ویژه همسفران به استادی راهنما همسفر سمیه و نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر مريم با دستور جلسه «ظرفيت و مسئوليت (قبله گم كردن- نق زدن- حاشيه)» در روز دوشنبه مورخ ٢٧ فروردين ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱٧:٠٠ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

عشق و همه موجودات مانند خورشید در حال تابیدن است و شخص به اندازه ظرفیت خود آن را دریافت می‌کند.
سلام دوستان سمیه هستم همسفر.
دستور جلسه امروز در باب ظرفیت و مسئولیت است؛ پنهانی‌ترین ویژگی که در شخص مقابل ما می‌توانیم متوجه آن شویم، ظرفیت است. زمانی شما با یک فرد جدید آشنا می‌شوید، یک مدت زمانی که می‌گذرد باید با آن شخص معاشرت نمائید و یک زمانی را سپری کنید تا میزان ظرفیت آن شخص را متوجه شوید.
سوال برای ما به وجود می‌آید که یعنی چه؟ شما در جامعه به گوش‌تان رسیده است که شخصی ظرفیت ندارد، ظرفیت عشق من را ندارد، ظرفیت پول را ندارد؛ یعنی زمانی که فردی آن‌ها را به دست می‌آورد، به جای این‌که به سمت ارزش‌ها از آن استفاده نماید، در مسیر ضدارزش‌ها استفاده می‌کند.
به عنوان نمونه یک فرد پولی را به دست می‌آورد، به جای این‌که در جهت رفاه و آسایش خود و خانواده‌ خود و صراط مستقیم استفاده نماید، از آن پول ممکن است در راه فساد استفاده کند.
می‌گویند شخص ظرفیت عشق و محبت من را ندارد، شما به آن عشق و محبت می‌دهی و با آن با محبت رفتار می‌کنی، به جای این‌که با شما با محبت رفتار کند و محبت شما را با محبت پاسخ دهد و با خود می‌گوید من چه شخص مهمی هستم که محبت و توجه به سمت من آمده است و مغرور می‌شود، تکبر می‌گیرد و جواب سلام را دیر به دیر می‌دهد و این‌ها ظرفیت است و به جای این‌که در جهت مثبت استفاده نماید، در جهت منفی استفاده می‌کند و می‌گوئیم که شخص ظرفیت ندارد.
من وارد کنگره۶۰ شده‌ام، آیا ظرف رهجو بودن را دارم؟ در کنار مسافر خود خیلی تخریب‌ دارم، آمده‌ام که آموزش بگیرم و این آموزش‌ها را برای اصلاح خود و برای آرامش خانواده‌ استفاده نمایم، زمانی که آموزش‌ها را دریافت نمودم در عوض این‌که روی خود کاربردی نمایم و روی خود پیاده نمایم، دوربین را به دست گرفته‌ام و روی مسافر خود و دیگران پیاده می‌کنم؛ جز خودم، یعنی من ظرفیت همین صندلی و رهجو بودن کنگره۶۰ را هم ندارم، نه تنها که آموزش‌ها را برای خود نگرفته‌ام بلکه نیامده‌ام مشکلات‌ خود را کاهش دهم و آسیب به خود و خانواده‌ام و مشکلات خود را افزایش می‌دهم.
من اگر برای رهجو بودن ظرفیت لازم را نداشته باشم و مسئولیت راهنما بودن را هم به من واگذار می‌نمایند‌، اگر من ظرفیت این جایگاه را نداشته باشم در عوض این‌که به این فکر باشم که به عنوان یک راهنما آموزش بدهم و در کنار آن، خود هم آموزش بگیرم، اما می‌‌آیم از دیدگاه بالاتر به اطرافم نگاه می‌نمایم و هدف اصلی خودم را گم می‌نمایم و در واقع همان قبله خود را گم کرده‌ام، زمانی که من از مسیر اصلی خود و از هدف اصلی خود خارج شوم یعنی این‌که قبله خود را گم کرده‌ام.
من در جایگاه مادری مسئول هستم، مسئول این‌که فرزند خود را تربیت کنم، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را به او آموزش  دهم؛ حال فرزند من می‌آید و کار ضدارزشی انجام می‌دهد و من اگر دقت کنم متوجه می‌شوم که من مقصر بوده‌ام، اگر من آن آموزشی که باید به فرزندم می‌دادم را نداده‌ام، این‌‌جا در عوض این‌که خود را اصلاح نمایم و زیر بار مسئولیت خود بروم و بگویم این‌جا مقصر من بوده‌ام و وارد حاشیه می‌شوم و شروع می‌کنم به غر زدن و نق زدن که در خانه مسافر من مصرف کننده بوده، قسط بوده، وام بوده و اعصاب خوردی بوده است و من آن‌جا آنقدر حال خودم خراب بوده است که خواسته باشم فرزندم را تربیت کنم و راه را از بی‌راهه نشان دهم این‌ها یعنی چه؟ یعنی این‌که افکار عموم را به حاشیه ببرم که آن‌ها متوجه نشوند که من مسئولیت خود را درست انجام نداده‌ام و شروع به غر زدن می‌کنم.

امیدوارم این دستور جلسه ظرفیت و مسئولیت برای من یک تلنگری باشد که ظرفیت خود را روز به روز بالاتر ببرم و این نیست که بگویم من از فردا می‌خواهم ظرفیتم بالا برود، ظرفیت زمانی‌ بالا می‌رود که مثلث دانایی مؤثر را استفاده کنیم، یعنی همان آموزش، تفکر و تجربه را در خود‌مان کاربردی کنیم تا ظرف ما و نقطه تحمل ما و ظرفیت ما بالا برود و آن هدف‌های بزرگی که در زندگی داریم به آن‌ها برسیم چرا که رسیدن به هدف بزرگ زمانی صورت می‌گیرد که ظرف‌مان بزرگ باشد.
ممنون از این‌که به صحبت‌های من گوش کردید‌.

برگزاری آزمون شماره چهارم

اهدای لوح تقدیر لژیون سردار

معارفه راهنمای تازه واردین همسفر مژگان

ضبط، تایپ و ویراستاری متن: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر فرشته (لژیون چهارم)
عکاس: مرزبان خبری همسفر آمنه
ارسال خبر: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر زهره (لژیون ششم)

همسفران نمایندگی بنیان مشهد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .