English Version
English

انجام مسئولیت با هدف و برنامه‌ریزی منظم

انجام مسئولیت با هدف و برنامه‌ریزی منظم

سلام دوستان فرشته هستم همسفر

همان‌طور که جناب مهندس فرمودند: انسانی که نق می‌زند و وارد حاشیه می‌شود، باید نسبت به داشتن تعادل در خود شک کند. من به عنوان یک انسان، همسر، دختر یک خانواده، مادر و نقش‌های دیگری که در جامعه بر عهده گرفته و پذیرفته‌ام، مسئول هستم و باید جوابگو باشم. از من سؤال خواهد شد و در اینجا است که باید به اهمیت موضوع مسئولیت، پی‌ببرم. وقتی اراده می‌کنم که فرزندی داشته باشم اما حاضر نیستم نقش مادری را درست اجرا کنم، در واقع قبله‌ام را گم کرده‌ام. زمانی که تصمیم به ازدواج می‌گیرم اما نسبت به قوانین آن بی‌اطلاع هستم و مسئولیت‌های یک زندگی مشترک را نمی‌پذیرم ، این نشان‌دهنده‌ عدم ظرفیت لازم در من است و نتیجه آن، غر زدن، وارد حاشیه شدن و تخریب در من و اطرافیانم خواهد بود.

من همیشه با خودم فکر می‌کنم که وقتی کودکی متولد می‌شود، من مادر یکی از افرادی هستم که او را دعوت کرده‌ام، پس این اجازه را ندارم هر طور دلم خواست با او رفتار کنم بدون این‌که از قوانین فرزند پروری آگاه باشم. من در قبال او مسئول هستم. فردی که می‌خواهد جایگاهی را در این هستی به هر عنوان داشته باشد، قبل از آن باید نسبت به آن موقعیت، تفکر و آموزش لازم را داشته و آن آموزش‌ها را کاربردی کند چه بسا اگر آمادگی و ظرفیت لازم را نداشته باشد، فرد دیگری بتواند بهتر و زیباتر آن مسئولیت را برعهده بگیرد. از خالق توانای خود می‌خواهم قبل از به دست آوردن هر موقعیت و نقش و جایگاهی، ابتدا ظرف مرا بزرگ و قلبم را وسیع گرداند. آمین

سلام دوستان ژیلا هستم همسفر

قبل از ورود به کنگره و آموزش گرفتن در آن، هیچ‌گاه برای وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده من بود ارزشی قائل نبودم و از زیر بار آن، شانه خالی می‌کردم؛ در واقع هر وقت دوست داشتم آن کارها را انجام می‌دادم و هر وقت نمی‌خواستم انجام نمی‌دادم. نق زدن و به حاشیه رفتن هم در همین زمان ایجاد می‌شود. بعد از آموزش گرفتن در کنگره، متوجه شدم من در برابر خودم، همسرم و فرزندانم و تمام هستی مسئول هستم. تنها، انجام دادن وظایف کافی نمی‌باشد و مهم‌تر از آن، درست و به بهترین شکل انجام دادن است. اگر ظرفیت انجام امری را نداشته باشم، هرگز آن مسئولیت را نخواهم پذیرفت و برعهده نخواهم گرفت چون باید جوابگو باشم. امکان ندارد یک پارچ آب را بتوانید در یک لیوان جای بدهید حتما سرریز خواهد کرد؛ پس بدون تفکر قبلی و آمادگی لازم، نمی‌توان کاری را انجام داد. اگر انسان در صراط مستقیم حرکت کند و با احتیاط به انجام وظایف در جایگاه‌های مختلف خود بپردازد، هرگز قبله و مسیر درست خود را گم نخواهد کرد.

سلام دوستان وجیهه هستم همسفر

سه واژه ظرفیت ، مسئولیت و قبله گم کردن سه ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند که هر کدام معانی خود را دارند و در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند. ظرفیت یعنی؛ گنجایش و ریشه اصلی. ظرفیت از ظرف است و هر ظرفی دارای گنجایش محدود است. ظرفیت یعنی از داشته های خود به خوبی استفاده کنیم و از داشته هایمان برای دیگران هم استفاده کنیم و به‌واسطه آن شکرگزار خداوند باشیم. از بهترین راه‌های رشد و بالا بردن ظرفیت، تحصیل علم و دانش و تلاش در جهت کسب معرفت است. راه دیگر برای بالا بردن ظرفیت و درک حقایق هستی و عمل به آن، راه معرفت و شناخت خود است. انسان توسط کسب علم می تواند عقل خود را تقویت کند و ظرف وجودیش را وسیع تر گرداند و ظرف علم، عقل و نفس انسان است. به بیانی دیگر ما باید ظرفیت خود را با دانش، آگاهی، آموزش، تفکر و تجربه بالا ببریم. کم و زیاد شدن ظرفیت و وسع وجودی انسان بستگی به اعمالی دارد که از فرد سر می زند و در واقع آنچه ظرفیت وجودی انسان را تغییر می دهد خود انسان است به وسیله اعمالش. 

مسئولیت ؛ یعنی تعهد، موظف و پاسخگو بودن در برابر کسی یا چیزی و انسان به اعتبار شایستگی، صلاحیت و برخورداری از نیروی اختیار، اراده، عقل و آزادی مسئول است. همه انسانها به نوعی دارای مسئولیتی هستند و برای انجام دادن مسئولیت باید دارای هدف و برنامه منظم باشند و زمان را در نظر بگیرند، از اوضاع شکایت نکنند و با کنترل احساسات و عواطف به مسیر ادامه دهند و فکر نکنند که اگر مسئولیتی دارند یعنی آقا و سرور دیگران هستند. انسان در هر جایگاهی که قرار می گیرد باید ظرفیت آن را داشته باشد و اگر ظرفیت آن کار را نداشته باشد به اصطلاح می گویند: قبله خود را گم کرده است؛ یعنی هدف و جهت را گم کرده و از مسیر خارج شده‌است و به آن چیزی که خواستار رسیدن به آن بوده نرسیده‌است. بنابراین امکانات، توانایی و مسئولیت هایی که داریم مطابق ظرفیت ما است و اگر مسئولیت ما اندکی از ظرفیت ما بیشتر شود از نقطه تعادل خارج می شویم، پس قبله گم کردن به تعبیری خارج شدن از وضعیت تعادل یا بهم ریختن است. در نتیجه ظرفیت و مسئولیت لازم و ملزوم یکدیگرند و عدم ظرفیت لازم منجر به تخریب روح و روان و اختلال در عملکرد امور اجرایی ما خواهد شد.

سلام دوستان فرشته (ش) هستم همسفر

 زمانی که وارد کنگره می‌شویم برای این‌که آموزش بگیریم اول باید این را بدانیم که هیچ‌چیز نمی‌دانیم (اول ندانی را بدان تا بدانی را بدانی و بیاموزی) و یا حداقل راجع‌به درمان اعتیاد و خیلی از مشکلاتی که در زندگی داریم، چیزی نمی‌دانیم؛ پس باید ظرف وجودی‌مان را خالی کنیم و گنجایش برای دریافت اطلاعات جدید باز کنیم تا آموزش بگیریم و دقیقاً اینجا است که متوجه می‌شویم ظرفیت یعنی چه. مسئولیت یعنی چه و قبله گم کردن به چه معناست؟! ظرفیت در هر فردی با توجه به دانایی مؤثر او و نقطه تحملش متفاوت است. زمانی که به شخصی کاری سپرده می‌شود و او می‌پذیرد، باید در برابر چگونگی انجام آن، پاسخگو باشد. قبله گم کردن یعنی؛ شخص هدف و جهت اصلی خود را فراموش کند و درگیر حاشیه‌ها شده  و شروع به نق زدن و ناله کردن و بهانه آوردن کند. من اگر بخواهم در جایگاه یک همسفر باشم نیز باید لیاقت و ظرفیت لازم را داشته باشم و بدانم آن‌چه را که نمی‌دانم؛ چون همسفر بودن کار آسانی نیست و زمانی که من قبول می کنم در کنار یک مسافر قرار بگیرم لازم است گاهی سکوت کنم، گاهی عصبانی و ناراحت شوم و یا زمانی از در دوستی وارد شوم تا با برقراری تعادل، مسافرم بتواند درست سفر کند.

زمانی که من قادر باشم از عهده این مسئولیت برآیم و به عبارتی قبله خود را گم نکنم، می‌توانم به هدف مورد نظرم برسم. قبله گم کردن در واقع به این معنی است که کاری که در حال حاضر انجام می‌دهم،با هدفی که از قبل تعیین کرده ام، همسو نیست و از هم فاصله دارند. هر چیزی را که خداوند به انسان می‌دهد، در حد ظرفیت آن شخص است یعنی؛ اذن آن صادر شده و هرکس در هر جایگاهی که قرار می‌گیرد باید طبق فرمان، عمل کند.

سلام دوستان زینب هستم همسفر

پذیرش مسئولیت و داشتن ظرفیت با نق زدن و وارد حاشیه شدن رابطه معکوس دارند. به دنبال آموزش است که دانایی اتفاق می‌افتد. برای بالا بردن سطح دانایی، سه مؤلفه مثلث دانایی که تفکر، تجربه و آموزش هستند باید هم سطح یکدیگر رشد کنند تا فرد به تعادل لازم برسد و یادگیری صورت پذیرد. اول باید در مورد موضوعی تفکر کرد، آموزش گرفت و بعد آن را تجربه کرد؛ اما ریشه عدم مسئولیت‌پذیری و غر زدن، به جهل و ناآگاهی انسان بر می‌گردد. شخصی که دچار منیت شود ظرف وجودی او گنجایش لازم را ندارد، اشتباهات خود را نمی‌پذیرد و همیشه در رسیدن به خواسته‌هایش ناموفق است چون نتوانسته ظرفیت و گنجایش وجودی خود را بر طبق خواسته و مسئولیتی که دارد افزایش دهد. این مسائل باعث می شود همیشه نق بزند و از آموزش‌ها دور بماند. شخص باید دانایی خودش را بالا ببرد و کاربردی کند تا به مرحله دانایی مؤثر برسد؛ در غیر این‌صورت، خود را حق به جانب دانسته و مشکل را از جانب دیگران می‌داند و همیشه در دنیایی پر از خشم و کینه و ترس زندگی خواهدکرد.

رابط خبری: راهنمای تازه واردین همسفر فرشته
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .