English Version
English

کسب آموزش، برای بالا بردن ظرفیت

کسب آموزش، برای بالا بردن ظرفیت

جلسه دهم از دوره سوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی وحید با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم‌ کردن، نق‌ زدن، حاشیه)» با استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر مریم در روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را شاکرم که در این جایگاه قرار دارم و می‌توانم آموزش بگیرم. دستورجلسه در مورد «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق‌زدن، حاشیه)» است. انسان موجودی است که تفاوت‌های اساسی با سایر مخلوقات دارد. اولین و بزرگ‌ترین مسئولیتی که به‌عهده هر انسانی گذاشته شده است، همین مسئولیت انسان بودن است. شاید ما ندانیم و آگاه نباشیم که خود انسان بودن چه مسئولیت بزرگی است و به‌دلیل این ناآگاهی است که افرادی که ظرفیت پذیرش مسئولیتی را ندارند، در زندگی خود دچار خطا و اشتباه می‌شوند.

هر اندازه که دانایی یک انسان بالاتر برود، به‌همان اندازه ظرفیت و گنجایش او برای دریافت و پذیرش نیز بالاتر خواهد رفت و در نتیجه در مسیر زندگی خود کمتر دچار لغزش خواهد شد. اگر انسان در مورد هر مسأله‌ای، افراط یا تفریط داشته باشد مطمئناً به‌نتیجه‌ دلخواه نخواهد رسید و تنها پیامد آن، حال خراب است.

ما در کنگره آموزش می‌گیریم و این کسب دانایی، برای بالا بردن ظرفیت ما است و به‌ همین دلیل است که وقتی در مسیر درست قرار گرفته و آموزش‌ها را کاربردی می‌کنیم، تغییرات مثبت را نیز مشاهده می‌کنیم، زیرا از خود، یک من قوی‌ و آگاه می‌سازیم و می‌توانیم مسئولیت کارهای خود را، خودمان برعهده بگیریم تا هیچ‌زمانی قبله خود را گم نکنیم. هر انسانی قبل از این‌که تصمیم به برعهده گرفتن مسئولیتی داشته باشد، باید و لازم است که از ظرفیت و عدم ظرفیت در خود مطمئن شود. وقتی خداوند خواسته‌ای را برای بنده‌اش اجابت نمی‌کند معمولاً به این دلیل است که زمان، ظرفیت و دانایی لازم هنوز بوجود نیامده است.

در این مورد می‌توان داستان خار‌کن و حضرت موسی «ع» را بیان کرد‌: خار‌کنی بود که از حضرت موسی (ع) می‌خواست به او تیشه‌ای بدهد تا مجبور نباشد با دست خارها را بکند‌. حضرت موسی از خداوند خواست اما خداوند فرمود: خیر! تیشه برای او خوب نیست. این درخواست برای چندمین بار توسط حضرت موسی (ع) تکرار شد تا این‌که خداوند پذیرفت. زمانی‌که خار‌کن تیشه‌دار شد، یک روز حضرت موسی متوجه شد که خار‌کن را نزد داروغه برده‌اند. وقتی علت را جویا شد گفتند که امروز با تیشه یک نفر را به قتل رسانده است و در اینجا فرمود:

تو را تیشه دادم که گندم کنی
ندادم که بنیاد مردم کنی

پس اگر ظرفیت نداشته باشیم و مسئولیتی هرچند کوچک را به‌عهده بگیریم، هم در ما ایجاد تخریب خواهد کرد و هم در دیگران.

رابط‌ خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر فرشته
عکس: همسفر سمیه، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر ناهید (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .