English Version
English

ایمان و باور، عامل موفقیت و شخصیت قوی

ایمان و باور، عامل موفقیت و شخصیت قوی

چهاردهمین جلسه از دوره دوم کارگاه‌های آموزشی مجازی کنگره۶۰ ویژه همسفران نمایندگی نائین به استادی همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر مینا با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم‌کردن، نق‌زدن، حاشیه)» روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

فرق شخصیت با موجودیت در چیست؟ چه عواملی موجب تخریب شخصیت می‌شود؟ چرا شخصیت قوی و سالم نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند؟ به کلیه استعدادها، توانایی‌ها و ناتوانی‌ها، خواسته‌ها، آرزوها، تفکرات، نیرو و تجربه هر فرد، موجودیت گفته می‌شود. زمانی که کسی در رشته‌ای استعداد دارد؛ این استعداد، موجودیت این فرد است. اگر آن فرد به موجودیت خودش ایمان و باور داشته باشد؛ این باور، شخصیت او را می‌سازد.

شخصیت با موجودیت فرق دارد مثلاً: شخصی در چند زمینه استعداد داشته باشد؛ ولی چون به این استعداد خودباور ندارد شخصیت متزلزلی دارد و با کوچک‌ترین حرف تحت‌تأثیر قرار گرفته و از کار یا فعالیت در آن زمینه خودداری می‌کند. در مقابل کسی که در رشته‌ای استعداد زیادی ندارد؛ ولی به همین استعداد کم، ایمان و باور داشته باشد می‌تواند موفق و دارای شخصیت قوی باشد؛ بنابراین، این که انسان به توانایی‌هایش ایمان و باور داشته باشد بسیار مهم است.

اما در مورد شخصیت فردی که شخصیت محکم و متعادل داشته باشد؛ می‌تواند از مواهب و نعمت‌های زندگی برخوردار شود. مثلاً در مورد بچه‌ها گفته می‌شود، به بچه‌ها احترام بگذاریم و شخصیت آن‌ها را خرد نکنیم و با آن‌ها با تحکم صحبت نکنیم؛ چون در آینده روی شخصیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آرام‌آرام باعث ناامیدی آن‌ها برای تلاش در زمینه استعدادشان و عدم موفقیت آن‌ها می‌شود مثلاً اگر به کودکی که در حال بازی با عروسک‌هایش است دائم با تحکم حرف بزنیم و شخصیت او را خرد کنیم او دیگر کودک شاد قبل نخواهد بود که بتواند مثل قبل بازی کند.

درگذشته اگر به شخصیت کسی توهین می‌شد و شرافت او زیر سؤال می‌رفت سعی می‌کرد با تمام قدرت برای جبران قدم بردارد چون می‌دانست اگر قضیه را رها کند دیگر نمی‌تواند در جامعه سربلند کند، آن شخص حاضر بود بمیرد تا این که باشخصیت لگدکوب شده، در جامعه قدم بگذارد. کسی که برای خودش آبرو دارد اگر به او توهین شود باعث تخریبش می‌شود و اگر شخصیت خودش را ترمیم نکند برای بار دوم تخریب بیشتری دارد ولی کمتر ناراحت می‌شود.

هر چقدر شخصیت فرد بیشتر خرد شود بیشتر در تاریکی فرو رود، ممکن است در سرنوشت و آینده او تأثیر منفی داشته باشد؛ خلاصه این‌که همه انسان‌ها دارای شخصیت هستند و باید به آن احترام گذاشته شود تا بتواند فرد موفقی در جامعه باشد و هر کس بر اساس ظرفیتی که دارد باید تلاش کند تا بتواند در جامعه مفید واقع شود. گاهی اوقات شاید با افرادی برخورد داشته و دیده‌ایم زمانی که در جایگاه خدمت و مسئولیت قرار می‌گیرند رفتار و منش آنها صد و هشتاد درجه فرق می‌کند حتی سلام‌کردن معمولی را هم با کراهت انجام می‌دهد؛ این فرد نه‌تنها در مسیر رشد و تعالی و شغل به جایگاهی نمی‌رسد؛ بلکه پسرفت خواهد داشت و از اوج غرور به‌خاطر ظرفیت نداشتن از آن جایگاه به‌زودی به زیر خواهد افتاد چون شخصیت و مقام انسانی بالاتر از این است که با تغییر مقام و منصب به بیراهه کشیده شود.

چه‌بسا انسان‌هایی با جنبه و باشخصیت و کاردان که با رسیدن به بالاترین جایگاه‌ها خود را در کمترین نقطه آگاهی می‌بینند و از آن مسئولیت و ظرفیت ایجاد شده حداکثر استفاده را می‌کنند. حال اگر کسی ظرفیت برایش فراهم نشده باشد و به او مسئولیت داده شود قبله و هدفش را گم می‌کند و باعث ایجاد تخریب و فساد می‌شود. بعضی از افراد قبله و هدف خود را از آمدن به این جهان خاکی مد نظر دارند و هرگز خود را گم نخواهند کرد و آمال و آرزوهایشان رضایت و انجام فرامین الهی است.

امیدوارم خداوند به هر کدام از ما زمانی که مسئولیتی می‌دهد ظرفیت انجام آن مسئولیت را داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل آن را انجام دهیم. مسئولیت در هر جایگاهی باشد فرقی نمی‌کند، فقط انجام درست، داشتن ظرفیت، هدف و قبله را گم‌نکردن و در مسیر صراط مستقیم قرارگرفتن بهترین هدف است و مهم‌ترین مسئله در هستی ظرفیت است.

در پایان از جناب آقای مهندس و خانواده محترم ایشان به‌خاطر دل بزرگ و قلب مهربان و برای در اختیار گذاشتن تجربه بی‌نظیرشان تشکر می‌کنم و از خداوند طول عمر بابرکت و باعزت برای ایشان خواستارم.

رابط خبری: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر مینا (لژیون دوم)
عکاس: مرزبان خبری، همسفر طیبه
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر سمانه
همسفران نمایندگی نائین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .