English Version
English

کاهش وزن با آگاهی

کاهش وزن با آگاهی

برای انجام هر‌کاری اول باید صورت مسئله آن را بشناسیم. برای سلامتی جسممان و برای چاقی یا لاغری قبل از هر چیزی ابتدا باید جسم خود را بشناسیم؛ چرا‌که پیچیدگی‌های زیادی در جسم ما نهفته است که حتی فکرش هم به ذهن ما خطور نمی‌کند، چون ما شناخت کافی نسبت به جسم خود نداریم. هنوز علم و دانش ما به آن مرحله از شناخت کافی نرسیده است‌؛ بنابراین خیلی از انسان‌ها از بیماری‌های زیادی رنج می‌برند و در نهایت می‌میرند و تمامی این‌ها از عدم آگاهی و شناخت ما است. هر بیماری‌ قطعا درمانی دارند ولی ما چون آگاهی و اطلاعی در این زمینه نداریم درمانش را هم بلد نیستیم و نمی‌دانیم.

پس ما باید برای سلامتی جسم خود و همین‌طور برای چاقی و لاغری، ابتدا بایستی صورت مسئله را بشناسیم و در مورد جسم خود اطلاعات کافی را داشته‌باشیم. رژیم‌های لاغری و یا عمل‌های زیبایی که وجود دارند و خیلی از انسان‌ها انجام می‌دهند، حتی کوچک‌تر کردن معده بزرگ‌ترین آسیب را می‌تواند به بدن ما وارد کنند. بدن ما نیاز به مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها، منیزیم، کلسیم، پروتئین و غیره‌... دارد که از طریق انواع غذاها به بدن ما وارد می‌شود و نیاز بدن ما را برطرف می‌کند.

در زمان‌های قدیم از غذاهای ساده، مقوی و سالم استفاده می‌کردند و به همان اندازه، هم کار و هم فعالیت می‌کردند و همین مسئله باعث می‌شد که همیشه وزن متعادلی داشته باشند و سرحال باشند. البته در کنار همه این‌ها سوخت و ساز بدنشان هم تنظیم می‌شد و کمتر دچار مشکل و بیماری می‌شدند. اما امروزه انسان‌ها تحرک خاصی ندارند و خیلی به‌ندرت به‌دنبال ورزش هستند و کمتر به فکر سلامت خود هستند و به علت نداشتن تحرک کافی و مفید دچار چاقی مفرط می‌شوند و بدون این‌که حتی خودشان هم متوجه شوند دچار اضافه وزن می‌شوند و در یک چشم به هم زدن متوجه می‌شود که ۱۰ الی ۱۵ کیلو به وزنش اضافه شده است.

این اضافه وزن مشکلات زیادی را به دنبال دارد از جمله‌: پا‌ درد، کمر درد، زانو درد، فشار خون و همین‌طور فشاری که به قلب، ریه، کبد، معده و روده وارد می‌شود که البته باعث کوتاهی عمر و همچنین باعث ایجاد انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شود و در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن زیادی دارند سکته بیشتر اتفاق میفتد. اولین گام برای کنترل وزن، گرفتن یک ترازوی دیجیتال می‌باشد که بایستی روزانه سه بار خود را وزن کنیم تا از وضعیت متابولیسم بدن و سوخت و ساز خودمان آگاه باشیم.

اگر ما روی فیزیولوژی خودمان شناخت کافی نداشته‌باشیم در هر وزنی که باشیم اگر به درستی مراقب نباشیم ممکن است که دچار اضافه وزن بالایی شویم و یا این‌که به کم کردن وزن مبتلا شویم در نتیجه بایستی همیشه و هر لحظه مراقب سلامت جسم و جان خود باشیم. ما نباید خود را از خوردن گروه کثیری از خوراکی‌ها محروم کنیم و مانند یک فرد گرسنه حریص باشیم؛ کاهش وزن باید آگاهانه باشد و بایستی سه نکته را در نظر بگیریم: ۱_ این‌که چه چیزی بخوریم‌؟ ۲_ چه زمانی بخوریم؟ ۳_ به چه مقدار باید بخوریم؟ ما باید یاد بگیریم که به چه اندازه بخوریم، درست بخوریم و مهم‌تر از همه این‌است که غذای مناسب و مقوی بخوریم.

ما باید در مورد کالری خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اطلاعات مفیدی و کاملی را داشته‌باشیم و همین‌طور بایستی غذاها را بشناسیم؛ اسید آمینه‌ها، پروتئین‌ها، هیدرات‌ها و چربی‌ها هر کدام از این‌ها به اندازه لازم برای بدن ما انسان‌ها ضروری است. این شناخت و آگاهی برای سلامتی جسم ما ضروری است؛ برای مثال: ما سه دسته پروتئین داریم از قبیل پروتئین حیوانی، پروتئین گیاهی و پروتئین لبنی که در نتیجه نبود این پروتئین‌ها ممکن است منجر به مرگ انسان شود.

پس لازم است که ما اطلاعات کافی را در مورد مواد‌غذایی داشته‌باشیم تا بتوانیم از آن‌ها به درستی استفاده کنیم به عنوان مثال: ما می‌توانیم در کنگره‌۶۰ با روش دی‌اس‌تی، کم کردن تدریجی غذا در مدت زمان لازم و بدون ترس از هیچ نوع مواد‌غذایی به کاهش وزن خودمان کمک کنیم و از ترازوی دیجیتال برای شناخت متابولیسم بدن استفاده کنیم؛ همچنین خوردن سالاد که بایستی ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی و خوردن صبحانه کامل که ۵ وعده تخم‌مرغ که حاوی پروتئین است می‌تواند کمک بزرگی برای ما باشد. ما با خوردن غذای مناسب و در زمان مناسب و به مقدار مناسب و با پیاده‌روی و ورزش کردن می‌توانیم به آن سلامت جسم و متعادل بودن برسیم.

 

رابط خبری: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر شهناز ( لژیون نهم)
نویسنده: راهنما همسفر شهناز (لژیون نهم) ویراستاری: همسفر عفت رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون هفتم)
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا ( لژیون پنجم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .