English Version
English

لژیون پزشکان کنگره ۶۰ - درمان شیره تریاک

لژیون پزشکان کنگره ۶۰ - درمان شیره تریاک

دومین جلسه از دور بیست و چهارم  کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 ویژه لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی و نگهبانی جناب آقای مهندس و دبیری موقت دکتر سارا با دستور جلسه «شیره تریاک» مورخ 29 دی‌ماه 1402 رأس ساعت 8 صبح آغاز نمود.

سلام دوستان حسین هستم مسافر

امیدوارم حال همه خوب باشد و حال من هم به حمدالله خوب است امروز 29 دی‌ماه 1402، ساعت 08:04 دقیقه صبح است و ما در پارک طالقانی تهران هستیم.
بحث امروز ما دستور جلسه شیره است و می‌خواهم که ابتدا چند نفر از دوستان راجع به شیره صحبت کنند که من در آخر یک جمع‌بندی کنم و بحث روی این موضوع است که اگر فردی بیاید که در روز 1.5 گرم شیره مصرف می‌کند چه پروتکل درمانی برای او در نظر می‌گیرند.


مشارکت اول حامد
سلام دوستان حامد هستم مسافر؛ صبح همگی به خیر باشد خیلی ممنون جناب مهندس. یک و نیم گرم مصرف شیره می‌شود سه تا وعده نیم گرم یا در اصل سه تا 5.5 سی‌سی ot. اگر شیره، شیره سوخته باشد طبق وابستگی بیشتری که دارد می‌تواند مانند متادون، هفته‌به‌هفته جایگزین شود ولی اگر شیره تریاک صاف‌کرده باشد سه تا پنج و نیم سی‌سی برای او در نظر می‌گیریم.
متشکرم. خب دکتر مجید فردی که یک و نیم گرم شیره مصرف دارد و مشروب هم می‌خورد چه‌کار می‌کنید؟

سلام دوستان مجید هستم یک مسافر
عرض ادب و احترام صبح همگی به خیر. در رابطه با مسئله خوراکی چون یک و نیم گرم است ما نیاز به کم کردن نداریم و می‌توانیم فرد را مستقیم روی پروسه درمان بیاوریم. همان‌طور که آقا حامد فرمودند در جایگزینی هفته‌به‌هفته، در سه وعده، 5.5 سی‌سی (ماکسیمم دوز) در وعده وسط قرار می‌گیرد و در دو وعده دیگر، وعده صبح و شب فرد نیم گرم شیره خوراکی مصرف می‌کند تا تقریباً یک هفته که تلورانس و سازگاری انجام شود یعنی در هفته اول یک وعده شربت با دو وعده حداقل مقدار، نیم گرم شیره خوراکی در هفته دوم دو وعده شربت با یک وعده نیم گرمی شیره خوراکی و هفته سوم سه وعده شربت. این‌که اول وعده ظهر را از فرد می‌گیریم و با شربت جایگزین می‌کنیم شایع‌تر است اما وعده دوم بستگی دارد به مسائل روحی روانی فرد یا وابستگی فرد، سن و وضعیت خواب و مسائل بی‌حالی فرد مثلاً در برخی از افراد که کار سنگین دارند ما صبح را وعده دوم با شربت جایگزین می‌کنیم و در هفته سوم هم آخرین دوز مواد او را که وعده شب است می‌گیریم و سه وعده به او دارو می‌دهیم. در رابطه با این مسئله که تریاک را صاف می‌کنند و شیره می‌شود من خود سؤال دارم چون این شیره با شیره‌ای که از سوخته تریاک است کاملاً متفاوت است.

سلام دوستان بابک هستم مسافر
طبق پروتکل اگر بخش تریاک را کشیدنی در نظر بگیریم همان پروژه خاخام 3 - 6 می‌شود ولی بحث ما در مصرف یک و نیم گرم شیره خوراکی است با مصرف الکل که با توجه به زمان مصرف الکل قاعدتاً الکل قطع می‌شود چون این مصرف ترکیبی است فرد نمی‌تواند در حد بالایی از الکل استفاده کند پس الکل نمی‌تواند مشکل خاصی ایجاد کند و همان سه تا پنج و نیم سی‌سی شربت که دوستان گفتند را می‌توان وعده به وعده با سه تا نیم گرم شیره جایگزین کنند.

مهندس: متشکرم مرسی، شما یک نکته را در نظر نگرفتید، یک و نیم گرم شیره تقریباً معادل سه گرم تریاک است که کسی به این نکته توجه نکرد. با جوشاندن 200 گرم تریاک 100 گرم شیره به دست می‌آید و ما این را هم گفتیم که شیره اصلی از سوخته درمی‌آید که خیلی قوی‌تر است بنابراین می‌بینید که در مقدار خیلی متفاوت است و با تریاک فرق می‌کند، خیلی سریع‌تر در معده جذب می‌شود و قدرت جذب خیلی بالاتری دارد پس یک و نیم گرم شیره یعنی دقیقاً معادل سه گرم تریاک و این نکته بسیار مهمی است حال ممکن است فردی بیاید که 4 گرم شیره بخورد. این را در نظر داشته باشیم وقتی‌که الکل با تریاک یا الکل با شیره است اگر خوردن الکل را قطع کنیم ولی خوردن شیره یا تریاک ادامه پیدا کند مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد هرچند مدتی هم که فرد الکل مصرف کرده باشد؛ یعنی عوارض را حتی سندروم محرومیت را شیره یا تریاک تحت پوشش قرار می‌دهد اَلکُلیسم با عرق‌خور فرق می‌کند، وقتی به الکلیسم الکل نرسد تشنج می‌کند یعنی با قطع الکل فرد به تشنج می‌افتد پس هرکه گفت من الکل مصرف می‌کنم الکلی نیست. از فرد الکلی بپرسید یعنی باید از او سؤال کنیم که با ترک الکل چه اتفاقی برای او رخ می‌دهد و از روی نشانه‌ها می‌توانیم بفهمیم که آیا الکلی است یا خیر مثلاً فردی می‌گوید که بعد از قطع الکل خواب من کم می‌شود عصبی می‌شوم، فراموش گر می‌شوم یا خوابم نمی‌رود این فرد الکلیسم نیست بلکه عرق‌خور یا مشروب خور است. سؤال بعدی این می‌تواند باشد که چه زمان‌هایی مصرف می‌کند؟ الکلیسم از صبح ناشتا خوردن مشروب را آغاز می‌کند. در گذشته ما مصرف‌کننده الکلیسم داشتیم که صبح که می‌شد قبل از رفتن به سر کار می‌رفت به عرق فروشی و یک لیوان ودکا را خالی یا با یک زیتون می‌خورد بعد به سر کار می‌رفت؛ این فرد الکلیسم بود. این‌که فردی شب‌ها عرق می‌خورد یا سال‌هاست که عرق می‌خورد مسئله مهمی نیست. الکلیسم با قطع الکل به تشنج می‌افتد و اگر یک الکلیسم را بخواهیم در بیمارستان بستری کنیم حتی نمی‌تواند روی تخت بخوابد مگر این‌که با سیم تسمه او را ببندیم چون در اثر نرسیدن الکل همانند ماهی که تازه از آب به خشکی افتاده بالا و پایین می‌پرد و بدنش ارتعاش پیدا می‌کند، این فرد را میگوییم الکلیسم. حال اگر بیاییم و الکل فردی را حتی در مرحله الکلیسم با شیره یا تریاک قطع کنیم آن تشنج‌ها اتفاق نمی‌افتد. یک سری از افراد هم بودند که تریاک را قطع کردند و مشروب‌خوار شدند چون درگذشته باب بود که می‌گفتند الکل، تریاک یا شیره را از بدن می‌شوید پس اگر شما تریاک را قطع کردید می‌توانید مشروب بخورید یا این‌که مشروب می‌تواند جای تریاک را بگیرد. این‌که مشروب ضد تریاک و ضد شیره است حقیقت است و با خوردن آن تمام بدن شست‌وشو گرفته و به نقطه صفر می‌رسد یعنی هرچه مرفین در بدن است را می‌شوید و بعد خماری وحشتناکی در فرد ایجاد می‌کند. در تریاک و شیره ما می‌گوییم نشئه و در مشروب ما میگوییم مست، وقتی فردی مشروب می‌خورد در آن سه چهارساعتی که مست است و اثر الکل روی اوست چیزی متوجه نمی‌شود ولی به‌محض این‌که اثر الکل از روی او بپرد خماری بسیار وحشتناکی سراغ او می‌آید و فرد باز برای این‌که این خماری وحشتناک را رد کند مجبور به مصرف دوباره مشروب است که باز 3 یا 4 ساعت گرم است و باز حالت بد روحی روانی و خماری برای او پیش می‌آید که دوباره مشروب مصرف می‌کند. این افراد افرادی هستند به‌واسطه ترک تریاک یا شیره مشروب خور شده‌اند.

این کار بسیار خطرناکی است؛ جابه‌جایی تریاک با مشروب بدترین کار ممکن است و ضرر این کار ده‌ها برابر است و همان تریاکی بماند خیلی بهتر است یعنی اصلاً همان تریاک یا شیره را بخورد ولی با مشروب جایگزین نکنند. این کار سکته می‌آورد، فشار قلبی می‌آورد و تمام سیستم بدن را فلج می‌کند. گروهی دیگر مشروب خورانی اند که روزها تریاک می‌خورند و شب‌ها مشروب می‌خورند. این‌ها اگر مشروب نخورند خواب ندارند. بهترین کار برای این‌که این اشخاص مشروب را ترک کنند و خوابشان ببرد خوردن ماست و پیاز است یعنی به‌جای این‌که آخر شب مشروب بخورند تا بخوابند یک کاسه ماست و پیاز درست کنند و بخورند که بلافاصله آن‌ها را می‌خواباند و این مسئله بی‌خوابی در آن‌ها از بین می‌برد. بنابراین وقتی مشروب با شیره یا مشروب با تریاک است ما به‌راحتی می‌توانیم مشروب را قطع کنیم و مشکل و مسئله‌ای پیش نمی‌آید.
خب برگردیم به بحث؛ یک و نیم گرم شیره معادل 3 گرم تریاک است (یعنی هرچه مصرف شیره بود ما باید دو برابرش کنیم) برنامه 3 گرم تریاک را چگونه می‌دهیم؟ چطور یک و نیم گرم شیره را درمان می‌کنیم؟


سلام دوستان مجید هستم یک مسافر
طبق فرمایش شما باید این عدد را دو برابر کنیم و باید این فرصت را به فرد بدهیم که مصرف خود را کم کند و ما هم مصرف او را کنترل کنیم؛ یعنی طبق یک روند هر 3 روز 20% از مصرف خود را کاهش دهد یعنی اگر مصرف فردی 1.5 گرم خوراکی است این مقدار را می‌آوریم روی 0.8 یعنی ما هر سه روز حدود 20% یا 25% از مصرف او را کاهش می‌دهیم تا این مقدار را برسانیم به 0.8 گرم شیره خوراکی.
مهندس دژاکام:
متشکرم مرسی، البته این‌که هر سه روز 20% کم شود را در پروتکل نداریم.

سلام دوستان حامد هستم مسافر
ممنونم این نکته که گفتید خیلی جدید و خوب بود و خود من نمی‌دانستم یک و نیم گرم شیره معادل 3 گرم تریاک است. طبق پروتکل میزان مصرف 3 گرم از میزان سقف بالاتر است. در حالت عادی اگر 3 گرم تریاک باشد ما از پروژه خاخام استفاده می‌کنیم یعنی 9 – 16.5؛ سه روز اول تی دی اس، سه تا 3 سی‌سی و بعد از سه روز، سه تا 5.5 سی‌سی استفاده می‌شود. این سؤال است که اینجا با توجه به این‌که شیره است آیا 9 – 16.5 باید استفاده شود یا وعده به وعده جایگزینی باید صورت بگیرد... این یک بحث جدید است. حالت عادی این‌طور بود که تبدیل می‌شد یعنی ابتدا سه وعده می‌شد و بعد 20% اولیه کاهش پیدا می‌کرد و وعده به وعده مانند متادون همان‌طور که آقا مجید گفتند جایگزین می‌شد یعنی هفته اول یک وعده اوتی و دو وعده شیره هفته دوم می‌شد دو وعده اوتی یک وعده شیره هفته سوم می‌شد 3 وعده اوتی و 21 روز ادامه پیدا می‌کرد و طبق پروتکل دی اس تی پایین می‌آمد.


مهندس دژاکام: متشکرم ممنون، شیره قدرتش دو برابر تریاک است و پاسخ به چرای آن‌هم خیلی ساده است؛ یک سری از ترکیباتی که تریاک دارد مانند رِزین و کائوچو در عملیات شیره از آن جدا می‌شود وقتی ما تریاک را می‌جوشانیم تفاله‌هایی که باقی می‌ماند می‌شود همین ترکیبات پس یعنی در شیره یک مقدار از آلکالوئیدها هست و یک مقداری هم از بین رفته و بعد با جوشاندن 200 گرم تریاک 100 گرم شیره به دست می‌آید پس به‌راحتی می‌توان نگاه کرد و گفت که قدرتی دو برابر دارد. پس وقتی ما فردی شیره‌ای داریم و می‌خواهیم به او برنامه بدهیم مقدار شیره او را دو برابر کنیم و می‌توانیم مانند تریاک در نظر بگیریم. ما برای 1.5 گرم یا 1.8 گرم تریاک پروتکل داریم. 1.5 گرم تریاک خوراکی می‌شود معادل 15 سی‌سی ot که تقسیم‌بر 3 می‌شود و بعد تی دی اس می‌کنیم یا شخصی مثلاً 2 گرم تریاک مصرف می‌کند که می‌توانیم دو گرم را سه تا 5.5 سی‌سی به او تی دی اس کنیم ولی زمانی است کسی می‌آید که 7 گرم یا 10 گرم تریاک می‌خورد زمانی هم است که شخصی می‌آید و 10 گرم یا 7 گرم شیره مصرف می‌کند برای این فرد ما باید چه کنیم؟ یعنی از دیدگاه ما مقدار مصرف تریاک یا شیره فرد خیلی از پروتکل بالاتر است در اینجا باید چه‌کار کنیم؟

سلام دوستان بابک هستم یک مسافر
برای مصرف‌های بالاتر از سقف در پروتکل ما چیزی نداریم که برنامه‌ای‌ به فرد بدهیم ولی روالی که تا به امروز در کنگره اتفاق می‌افتاد این بود که ما 20 روز تا یک ماه به فرد زمان می‌دادیم که خود را برسانند به حداقل 2 گرم که بعد با پروژه خاخام به فرد برنامه می‌دادیم چون اگر قرار باشد یک نفر با پنج گرم یا شش گرم مصرف بیاید و ما بخواهیم طبق روش دی اس تی به این فرد برنامه دهیم یعنی با مصرف خودش کم کنیم مدت‌زمان زیادی طول می‌کشید که ما بتوانیم مصرف بالای فرد را با ضریب 0.8 پایین بیاوریم ولی زمانی که ما طبق روال معمول می‌آییم و 20 روز یا یک ماه به فرد زمان می‌دهیم که خودش بتواند مقدار را برساند به سقف یک نیم یا دو گرم مصرف خوراکی که بعد ما از پروژه خاخام استفاده کنیم. زمانی هم که فردی که در مقادیر بالا مصرف می‌کند و بخواهد در مدت‌زمان کوتاه یک یا دو هفته مصرف خود را کاهش بدهد فشار خاصی برایش ایجاد نمی‌شود به نسبت فردی که مقدار کمتری مصرف می‌کند.

مهندس: امروز ما در کنگره پروتکل کاملاً مشخصی نداریم که ما با فردی که مثلاً 10 گرم تریاک می‌خورد چه‌کار کنیم یا. ما تا 2 گرم پروتکل داریم ولی از دو گرم بالاتر مثلاً 6 گرم تریاک یا 3 گرم شیر یا بیشتر دست خود راهنماست و بستگی به خود راهنما دارد که دکتر مجید هم توضیح خود را ارائه داد. راهنما فرصت دارد که ظرف 10 روز یا 20 روز این مقدار را کاهش دهد مثلاً به فردی که 7 گرم تریاک می‌خورد بگوید مواد خودت را کم کن مثلاً نصف کن، کلاس‌هایت را بیا و سه گرم بخور یا... که آن‌قدر کم می‌کنند تا می‌رسد به مرحله پروتکل که در آنجا، وقتی به آن مرحله رسید می‌توان بلافاصله شروع کرد، معمولاً ما این کار را انجام می‌دهیم اگر رسید به دو گرم ما به‌اندازه یک گرم به او در شروع می‌دهیم یعنی در ابتدا به‌جای سه تا 5.5 سی‌سی سه تا 3 سی‌سی به او می‌دهیم یعنی دوز را می‌بریم خیلی پایین‌تر مدت 3 روز یعنی 9 وعده و بعد که یک مقدار فشار هم به او آمد روز چهارم یک‌مرتبه مصرف را دو برابر می‌کنیم یعنی 5.5 سی‌سی که این قضیه در آن زمان کاملاً جا میفتد و ما می‌توانیم ذره‌ذره این قضیه را کم کنیم. این برای مصرف شیره بود. دوستان اگر تجربه‌ای دارند از مصرف شیره یا سخنی دارند می‌توانند مشارکت کنند.

سلام دوستان محمدحسین هستم یک مسافر
من در کلینیک تجربه‌ای که داشتم؛ روزی شخصی آمد که گفت بیش از 1.5 گرم شیره مصرف می‌کنم پرسیدم: «آیا مطمئنی؟» گفت: «بله.» پرسیدم: «در چه زمان‌هایی این کار را می‌کنی.» گفت: «منظم نیست.» من یک هفته به او وقت دادم که برود مصرف خود را منظم کند و مقدار را هم تعیین کند. وقتی‌که رفت و منظم کرد گفت: «تقریباً سه تا 600 میلی‌گرم درست کردم و خوردم حال من بد شد.» خودش خودش را آورده بود روی سه تا 400 میل که گذاشتیم یک هفته روی همین بماند که بعد از 5.5 سی‌سی شروع کردیم که یک وعده را کم کردیم و حال بسیار خوبی هم داشت و در طول سفر خودش هم مدام می‌گفت که حال من زیاد از حد خوب است و یبوست او را خیلی اذیت می‌کرد این تجربه من بود. افرادی هم که مصرف شیره کشیدنی داشتند سازگاری خیلی خوبی و زیادی با ot دارند یعنی فردی که دو گرم شیره می‌کشد وقتی می‌آید و سه تا 2 سی‌سی به او می‌دهیم یبوست او را آزار می‌دهد البته ما باید حواسمان به بیماری‌های او هم باشد. ot خیلی سازگاری دارد برای مصرف‌کنندگان شیره دودی. ممنون.

سلام دوستان حسین هستم مسافر
آقای مهندس مصرف بنده شیره بود و زمانی در اعتیاد و مصرف مواد گیر کردم که مصرف شیره من خیلی مداوم شد. سه سال آخر من مصرف شیره داشتم. در گذشته من خیلی راحت‌تر از مواد جدا می‌شدم ولی شیره خیلی قوی‌تر است و فرار از آن دشوارتر. تجربه من در درمان این است؛ یک‌بار یکی از دوستان من که کلینیک داشتند به من پیشنهاد قرص متادون را دادند. این بحث سازگاری خیلی مهم است. بدن من متادون را اصلاً نمی‌شناخت و بار اول خواب عجیب‌وغریب سه چهارساعته به من داد که حتی قرار مهمی هم که داشتم از دستم رفت البته تجربه بدن من این‌گونه بود و با متادون پاسخ نگرفتم و دوباره به شیره برگشتم، شیره من خوراکی بود سری بعد به من پیشنهاد شد برو روی ot و من هم رفتم و به من جواب داد ولی خیلی کوتاه‌مدت یعنی دوباره برگشت خوردم. بار آخر که یکی دیگر از عزیزان به من بی 2 را پیشنهاد کرد و بلایی به سر من آمد که من داشتم می‌مردم. نمی‌دانم دقیقاً چه اتفاقی افتاد، تخلیه ناگهانی انرژی داشتم و خماری وحشتناکی به من دست داد و همین باعث شد که من به کنگره بیایم و درمان خود را منظم کنم، یک پله قبل از این‌که من وارد کنگره شوم آمدم خودم معادل‌سازی کردم، مطالب کنگره را از اینترنت خوانده بودم و آمدم معادل‌سازی کردم به این طریق که یک و نیم گرم مصرف خودم رو سه تا 5 سی‌سی تبدیل کردم و استفاده کردم و به من جواب داد و من با این مقدار مصرف شربت به کنگره آمدم و الآن سؤالی که برای من مطرح‌شده است این است که من یا فردی که با یک و نیم گرم به کنگره می‌آید این ضرب‌در 2 را اگر 3 در نظر بگیریم از روشی که آقا مجید توضیح دادند، همان پروتکل متادون برویم یا از مدل تریاک؟ در اینجا چه‌کار باید بکنیم؟ ممنون.


آقای مهندس: اگر 5/1 گرم شیره می‌خورد معادل سه گرم تریاک است. هر چه شیره مصرف می‌‎کند ضرب‌در دو می‌کنیم و می‌شود میزان تریاک. پروتکلی که برای تریاک استفاده می‌کنیم را برای این هم استفاده می‌کنیم. اینجا یک‌چیز باقی می‌ماند. طبق چند سال تجربه، وقتی ما شربت تریاک را بلافاصله جایگزین شیره کنیم جواب نمی‌گیرد. ما به شانزده هزار نفر شربت OT می‌دهیم و چندین سال تجربه این کار را داریم. متوجه شدیم افرادی که مصرف شیره داشتند بعد از ده ماه سفر می‌گویند حال ما خوب نیست. خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. اگر در ابتدای سفر تعیین دز درست نباشد، رهجو تا آخر سفر همین‌طور می‌لنگد؛ بنابراین اینجا پایه را باید محکم کنیم. در شیره درست مانند متادون به مرحله سازگاری نیاز است؛ بنابراین وقتی روی مصرف شیره است، وعده OT را جایگزین می‌کنیم. حداقل یک وعده را باید بگذاریم شیره باشد به مدت 21 روز. در پله 21 روزه اول یک یا دو وعده را شیره بدهیم و آرام‌آرام OT را جایگزین نماییم. به این روش ما توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

موضوع دیگر در مورد شیره و تریاک این است که اثر شیره مانند تریاک نیست. شیره اثر درمانی ندارد؛ یعنی اگر در تهیه شربت OT که شامل آب، تریاک و مقداری الکل است به‌جای تریاک از شیره استفاده نماییم دیگر اثر درمانی نخواهد داشت. اثر درمانی تریاک به خاطر آلکالوئیدهای موجود در آن است. با کمک شیره شاید بتوانیم مواد را ترک کنیم ولی به درمان نمی‌رسیم. علت آن این است که ترکیبات و املاح معدنی موجود در تریاک، در شیره وجود ندارد. مثلاً در تریاک کلسیم، سولفات، فسفر، پتاسیم و خیلی مواد معدنی دیگر داریم، یک سری اسیدها، فسفات‌ها، استات‌ها را داریم. کائوچو و ترکیبات متنوعی داریم و آلکالوئیدها راداریم. وقتی تریاک تبدیل به شیره می‌شود همه ترکیبات معدنی وارد تفاله می‌گردد. آلکالوئیدهای موجود در تریاک در شیره وجود ندارد مانند پاپاورین. پس شیره نمی‌تواند برای ما اثر درمانی داشته باشد. تریاک یک داروی درمانی بسیار مؤثر در سطح دنیاست. بارها گفته‌ام در اثر سوءمصرف، تریاک را به یک چهره شیطانی تبدیل کردیم. این خبر را هم بدم که چهار روز پیش مقاله ما در RESEARCH SQUARE منتشر شد که یکی از مجلات بسیار معتبر آمریکایی است. به‌صورت SHORT REPORT یا مقاله کوتاه (SHORT COMMUNICATIONS) منتشر شد در مورد درمان بیماری MS. همه آزمایش‌ها در انگلستان انجام گرفت، در دانشگاه بریستول و سوت همتون. حتی بازسازی غشای می‌یلین و نورون‌های عصبی که روکش آن‌هاست و غشای آن‌ها از بین رفته بودند توسط مثلث D.O.D و روش دی‌اس‌تی کاملاً ترمیم یافتند؛ که یک دگرگونی در جهان علم است. نه‌تنها برای کنگره افتخار است که برای کشور ایران افتخار است. در مدت کوتاهی انتشار زیادی یافت و خیلی از این مقاله استقبال شد. دانشمندان خارجی به ما تبریک گفتند ولی دانشمندان ایرانی یا متوجه نشدند یا واکنشی نشان ندادند. نکته مهمی که ما در جلسات لژیون پزشکان به آن می‌پردازیم این است که آیا اعتیاد یک بیماری ذهنی است یا یک بیماری اپی ژنتیک یا فیزیولوژی است؟ نگاه ما به درمان اعتیاد به گونه دیگری است. ما نمی‌خواهیم شخص مواد مصرف نکند، ما می‌خواهیم کاری کنیم که سیستم اپی ژنتیک فرد که از تعادل خارج شده است، دومرتبه باز تنظیم شود. چیزی که در سال‌های گذشته خیلی سر زبان‌ها بود مدار دوپامین یا مدار پاداش بود، خب ما ۵ مدار دوپامین داریم که این‌ها از طریق بیان ژن فعال می‌شوند و ما می‌خواهیم این‌ها را بازسازی نماییم. نگاه ما به مسئله، نگاه بازسازی نورون‌های اپی ژنتیک است. پس این شد که شیره دو برابر تریاک هست، اثر درمانی مثل تریاک ندارد، در معده زود جذب می‌شود، نشئگی آن دارای چرت هست و چرت آن به خاطر مرفین بالای آن است. اگر سؤال دیگری هست مطرح بفرمایید.


دکتر محمد: سلام دوستان محمد هستم یک مسافر. شما فرمودید همه این مسائل تجربه‌شده، وقتی فکر می‌کنم یک سری نکات برایم باز می‌شود و متوجه می‌شوم که چرا شیره را وعده به وعده می‌رویم. من موقعی که B2 را استفاده کردم یکی دو روزی خمار شدید بودم و برای من مانند یک سقوط آزاد بود و وقتی روی اوتی رفتم به من جواب داد. نکته دیگر اینکه چون من وعده به وعده نرفتم تا پنج شش ماه می‌لنگیدم و ضعف شدید داشتم، شاید علت آن همین بود. شاید اگر وعده به وعده می‌رفتم ضعف شدید من برطرف می‌شد. وقتی من وارد کنگره شدم عنوان نکردم که شیره مصرف می‌کنم، چون حدود یک ماه بود که اوتی مصرف می‌کردم. خواستم این موضوع را عنوان کنم که شاید علت ضعف من رعایت نکردن پروتکل شما بود و پروتکل شما روش درمانی درستی است.

آقای مهندس: ما در سطح جهانی دانشمندی در مقوله درمان اعتیاد (فیزیولوژی) نداریم. ما چیزی به نام مدارک مستند علمی محکم نداریم. نگاه فیزیولوژی پزشکی و دقیق به این مسئله اصلاً نشده است. بعضی‌ها گفته‌اند که اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است و چون پدرش داشته به شخص هم منتقل‌شده است و این یک حرف کاملاً نامربوط است. حالا به‌صورت مشترک در دانشگاه هاروارد و استنفورد به دنبال کشف واکسن اعتیاد هستند؛ یعنی ببینند ژن اعتیاد کدام است و یک آنتی‌ژن برای آن تهیه کنند. در درمان اعتیاد هیچ حرف علمی در سطح دنیا نداریم و اگر کسی سراغ دارد به من بگوید اشتباه می‌کنم. متادون که نگه‌دارنده است که هیچ؛ یعنی مواد را برمی‌داریم و به شخص متادون می‌دهیم و مادام‌العمر باید مصرف کند. درمان علمی یعنی وقتی یک هروئینی را درمان کردیم، برود در انبار هروئین؛ وقتی یک تریاکی را درمان کردیم برود در مزرعه خشخاش. اینکه اینجا نرو، آنجا نرو، یار بازی را عوض کن، زمین‌بازی را عوض کن، با رفقایت نباش، محله قبلی نرو و... این‌ها همه حرف پوچ است. مسئله سازگاری یعنی اینکه بدن باید با ماده جدید آشنا شود. شما نمی‌توانید همه‌چیز را (PER KG) بگیرید. فرد در حال مصرف شیره است، شیره هم از خانواده تریاک است اما تریاک بلافاصله جواب شیره را نمی‌دهد یعنی سازگار نمی‌شود. بااینکه شیره را از تریاک می‌گیرند ولی وقتی بخواهی شیره را روی تریاک بیندازی جواب نمی‌دهد، سازگار نمی‌شود؛ یعنی بدن باید این را بشناسد، بنابراین ما باید بگوییم یک‌مرتبه روی تریاک نرو و پله‌پله بیا. دوتا شیره بخور و یک شربت تریاک، بعد یک شیر بخور و دو تا شربت تریاک و پله‌پله کم بکن. این مسئله سازگاری است، خب ما کجا در سیستم پزشکی سازگاری داریم؟ آیا به گوش سیستم خورده؟ از روی هروئین می‌برند روی متادون. خب چقدر می‌بری؟ سازگاری اصلاً مطرح است؟ بعضی‌ها تا ۵۰ حتی ۷۰ سی‌سی شربت متادون می‌خورند، با آن‌هایی که بیشتر از ۱۰۰ سی‌سی شربت متادون می‌خورند کاری ندارم؛ ولی ۵۰ الی ۶۰ سی‌سی یک‌چیز طبیعی است، چون مرحله سازگاری اصلاً انجام نمی‌شود. مثلاً مسئله اشباع را نداریم و اینکه اصلاً اشباع چیست. همان‌طور که در شیمی اگر در یک لیوان آب مقداری شکر بریزیم و بعد از مدتی دیگر شکر در آب حل نمی‌شود، مواد مخدر هم مرحله اشباع دارد. اصلاً نقطه مرگ را نمی‌دانیم چیست، نقطه مرگ متادون چقدر است؟ نقطه مرگ تریاک چقدر است؟ ما آن‌قدر از مرحله پرت هستیم که متادون را شیرین کردیم و این نشان از عدم آگاهی است؛ و هرروز تعدادی کودک و زن و مرد متادون را جای شربت چون شیرین است می‌خورند و منجر به مرگ می‌شود. تازه می‌گفتند ما بیاییم این را وانیلی یا طعم توت‌فرنگی کنیم. برای همین می‌گوییم سازگاری انجام شود، چون اگر بخواهیم از روی شیره به تریاک برویم بلافاصله به ما جواب نمی‌دهد. این‌ها را باید بپذیریم و به آن عمل کنیم. موارد زیادی داشتیم که وقتی پله‌پله جابجا می‌شود مسئله حل می‌شود.

سلام دوستان سارا هستم همسفر؛ من چند سؤال داشتم که یکی را در صحبت‌ها جواب دادید و فرمودید در شیره سازگاری دیر صورت می‌گیرد، چند نفر به من گفته‌اند که خیلی سخت با شربت اوتی سازگار شدیم. سؤال دیگرم این است که اگر مادری باردار و مصرف‌کننده باشد پروتکل به همین صورت اجرا می‌شود؟ سؤال دیگرم در مورد این است که وقتی فردی را از یک سی‌سی روی پنج سی‌سی می‌برید مشکل یبوست پیش می‌آید، آیا فرد خیلی اذیت نمی‌شود؟

آقای مهندس: پاسخ سؤال اول شما را می‌دهم بعد سؤال دوم را دوباره مطرح نمایید. مادری مصرف‌کننده است می‌رود روی پروتکل درمان. آیا همان پروتکل اجرا می‌شود؟ بله مادر اگر باردار باشد دقیقاً همان پروتکل اجرا می‌شود. ما خیلی مادرهای مسافر داشتیم که یا در حین درمان باردار شدند، یا باردار بودند و درمان را شروع کردند. جالب این است که در پروتکل‌هایی که موجود است گفته‌اند مادر باردار اصلاً تریاک استفاده نکند. باید از متادون استفاده شود، اگر پروتکل را نگاه کنید باید چنین چیزی آمده باشد. برای مادری که مصرف‌کننده و باردار است ما اگر تریاک را برداریم و متادون بدهیم، به عقیده من یک فاجعه است. پروتکل به این صورت است که حتی وقتی زایمان می‌کند و نوزاد را شیر می‌دهد باید شربت را استفاده کند و به بچه شیر بدهد. چون جنین وقتی در بدن مادر هست از مواد استفاده می‌کند، پس وقتی به دنیا آمد باید حتماً مادر به بچه شیر بدهد؛ و چون مادر در حال تیپر کردن است، چون به بچه شیر می‌دهد پس بچه هم در حال تیپر کردن است. مادر و بچه باهم به درمان می‌رسند. گاهی اوقات ما در کنگره وقتی مادر و بچه باهم به رهایی می‌رسند، یک گل به مادر می‌دهیم و یک گل هم به بچه می‌دهیم چون این دو باهم درمان شدند. در شیر دادن به شیر منتقل می‌شود و تیپر می‌شود، مادری که در درمان هست باید حتماً به بچه شیر بدهد. وقتی بچه دنیا می‌آید و مادر هم روی پروتکل درمان هست باید حتماً به بچه شیر بدهد و نباید شیرش قطع شود تا به بچه مواد برسد. پس همان پروتکل را اجرا می‌کنیم و اصلاً نباید تغییر کند.

شما فرمودید شیره رو نصف می‌کنیم و بعد کمتر می‌کنیم بعد می‌بریم روی پنج و نیم می‌خواهم بدانم یبوست به فرد فشار نمی‌آورد؟
اتفاقاً یبوست برطرف می‌شود چون گفتیم که ماکسیمم پروتکل ما می‌توانیم بگوییم یک و هشت‌دهم دو گرم تریاک است. اگر فردی هشت گرم تریاک مصرف می‌کند این را ما در پروتکل نمی‌توانیم قرار دهیم این را می‌توانیم ظرف بیست روز یا یک ماه کاهش دهیم و درنتیجه یبوست از بین می‌رود چون روزی هشت گرم تریاک بوده است حالا تبدیل‌شده به دو گرم تریاک و وقتی به دو گرم رسید پروژه خاخام را انجام می‌دهیم و چون مشکل ایجاد می‌شود دو گرم را تبدیل به یک گرم می‌کنیم و حالا سه روز یا چهار روز به‌اندازه یک گرم دریافت می‌کند و بعد آن تبدیل همان دو گرم می‌شود.

سلام احسان هستم مسافر
من ده سال مصرف‌کننده شیره سوخته بودم خدا را شکر مدیون شما و درمان کنگره هستم ولی طبق فرمایشات و آموزش‌های شما ما یک روش درمان داریم یک روش ترک داریم
برای من زمان مصرف متادون مثل این بود که آدم گرسنه سنگی روی شکم خود ببندد که گرسنگی را احساس نکند دلی قاعدتاً دچار زخم معده می‌شود. در مسئله ترک خیلی اتفاق می‌افتد که افراد با روش‌های مختلف ترک می‌کنند حتی فردی که سیگار خود را ترک کرده است ولی جایگزینی اتفاق نیفتاده و دچار پارکینسون شده است و آلکالوئیدهایی که تریاک روی بدن دارد یا مخدرهایی که باید به تعادل برسد به اجرا نمی‌رسد شخص دچار اختلالات روانی می‌شود و با توجه به این نه ما سیصد و شصت پروتکل و کلین داریم و یک سند بدون نقص که سال‌ها با آن افراد زیادی به درمان رسیدند آیا نمی‌شود این را به شکل یک اصلاحیه درمانی دربیاوریم تا فقط درمان اعتیاد اتفاق نیفتاده و از مشکلات دیگر هم پیشگیری شود؟ ممنونم متشکرم.

مهندس حسین دژاکام: مسئله زمان‌بر است ولی در طول زمان اتفاق خواهد افتاد ولی حالا نه الآن پروتکلی که داریم ثابت است زمان‌بر است ولی با تفاسیری که از مقالات ما در دنیا هست ولی آرام‌آرام شرایط بهتر می‌شود در‌گذشته محققان ایرانی خیلی کم وارد می‌شدند ولی حالا در هشت هفته گذشته دویست و سی نفر از ایران وارد شده بودند مثلاً از آمریکا بیست‌وشش نفر از آلمان شانزده نفر بودند دانشگاه‌های ایران خیلی علاقه‌مند شدند و خیلی وارد این مسائل تحقیقات می‌شوند و توجه به آن جلب شده است چون در ژورنال‌های خارج از کشور است و کار علمی هم باید از خارج کشور وارد شود یعنی  کار ما در مجلات معتبر چاپ بشود و آن‌ها قبول بکنند بعد داخل به‌راحتی می‌پذیرد و ابراز خوشحالی هم می‌کند و الحمدالله خیلی هم ابراز خوشحالی کرده‌اند.
خب ما امروز آقا الوانی را داریم از کلینیک دوتا رهایی دارند و می‌خواهیم رهایی‌های کلینیک‌ها را در لژیون پزشکان مطرح بکنیم پس بچه‌ها را معرفی کنید.

رهایی کلینیک ها


سلام دوستان حسین هستم مسافر
خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و این آخرین رهایی‌های ما از کلینیک کیان در اصفهان بود و پنج و سال و نیم آنجا خدمت کردیم و آقای اصغر هنگام آمدند عنوان کردند چهار گرم شیره خوراکی دارند. ما گفتیم یک هفته مصرف خود را تنظیم کن و وقتی حال ایشان را پرسیدیم مبتلا به یبوست بودند بعد از یک وعده چهار و نیم سی‌سی شروع کردیم و دو وعده شیره ادامه پیدا کرد و دوباره یک وعده شیره را قطع کردیم و دو وعده ot به ایشان دادیم و هفته سوم سیزده و نیم سی‌سی ot خوردند و شیره مصرف نکردند و یک پله بیست‌ویک روزه که بشود چهل‌ودو روز نگهداشتیم روی این پله و حالشان خیلی خوب شد و در این پله‌ها خیلی با اشتیاق پنجاه و دوتا سی دی نوشتند و سفر خیلی خوبی داشتند غیبت هم اصلاً نداشتند ممنون و متشکرم.

سلام دوستان اصغر هستم یک مسافر
خیلی ممنون از آقای دکتر و سپاسگزارم از بزرگواری شما و استاد. بنده بیست سال تخریب داشتم و دفعه آخر چهار گرم شیره مصرف داشتم و ازنظر روانی هم به‌هم‌ریخته بودم و بعد با اذن کنگره وارد شدم و تحت تأثیر کنگره و سخنرانی‌ها و کمک راهنمایم قرار گرفتم و وقتی آمدم پله‌پله همراه با سی دی نوشتن و گوش دادن سی‌دی‌های آقای مهندس افکار منفی از بین رفت و حالم کم‌کم خوب شد و شکر خدا مدیون دستان پرمهر شما هستم ممنون.
سلام ‌دوستان همسفر اصغر آقا هستم قبل از هر چیزی تشکر می‌کنم از آقای الوانی خیلی در این مسیر زحمت کشیدند و افتخار می‌کنم که همسرم در این مسیر هستند و کار راحتی نبود واقعاً مسیر سختی بود و با راهنمایی‌های آقا الوانی همسرم توانستند ترک کنند.

سلام دوستان حسین هستم مسافر
احسان یکی از مسافرهایی بود که از سال نودوچهار با کنگره آشنا شده و از آن موقع هروئین مصرف می‌کرد و سرپرست خانواده محسوب می‌شد تقریباً سال گذشته برج دوازده مراجعه کردند و گفتند این بار می‌خواهم سفر خوبی داشته باشم و سفر ایشان خیلی خوب بود و ده و ماه و دوازده روز هم‌سفر ایشان طول کشید مصرفشان هم یک گرم بود سلام دوستان احسان هستم مسافر آنتی ایکس من هروئین و متادون مدت ده ماه و دوازده روز سفر کردم به روش دی اس دی با داروی ot به راهنمایی استاد عزیزم محمدحسین الوانی در کلینیک کیان و جا دارد از مهندس دژاکام تشکر کنم بابت بستری که فراهم کردند و از استاد عزیزم هم تشکر می‌کنم.
خب جناب الوانی دوتا هم رهایی سیگار دارند یکی علی عربی و یکی هم محمود کسی که در کنگره شصت سیگار بکشد هیچ مسئولیتی به آن واگذار نمی‌شود.

سلام دوستان حسین هستم مسافر و علی آقا سفر ایکس خود را خوب انجام دادند و چهل‌تا سی دی نوشتند و وارد سفر دوم شدند و چهار ماه رهایی مواد دارند و به ایشان تبریک می‌گوییم.

سلام دوستان علی هستم مسافر
خدا را شاکرم که در این جایگاه قرار گرفتم و سپاسگزارم از زحمات شما جناب مهندس و بستری که برای ما فراهم کردید و یک زندگی دوباره و تولد دوباره به ما بخشیدید. من  آخرین آنتی ایکس مصرفی‌ام تریاک و شیره کشیدنی بود و بیش از  بیست سال مواد مصرف می‌کردم و مدت یازده ماه و بیست روز سفر کردم با شربت ot زیر نظر استاد الوانی در کلینیک کیان به لطف خدا نزدیک به چهار ماه و بیست‌ودو روز است که از شر اعتیاد رها شدم با دستان پرمهر مهندس و در ادامه مسافر سیگار بودم که باز به روش دی اس دی همراه با آدامس نیکولای مدت ده ماه و نه روز طول کشید و امروز در خدمت استاد هستم ورزش من در کنگره والیبال است.

سلام دوستان مونا هستم همسفر
خیلی خوشحالم که در این جایگاه قرار دارم و امروز اولین بار است که جناب مهندس را می‌بینم و آن انرژی که از آن صحبت می‌شد را واقعاً از شما گرفتم خیلی سپاسگزارم از شما و از آقای الوانی ممنونم که باعث شدند این اتفاق خوب بیافتد آقا محمود تشریف آوردند برای رهایی سیگار خدمت آقای مهندس.

سلام دوستان محمود هستم مسافر
خیلی خوشحالم در این جایگاه قرار گرفتم و آقای الوانی برای من خیلی زحمت کشیدند و آخرین آنتی ایکس مصرفی‌ام تریاک و شیره بوده و بیشتر از بیست سال تخریب داشتم و به روش دی اس دی با داروی ot ده ماه و هشت روز سفر کردم و الآن در دستان پرتوان مهندس ده ماه و بیست روز است که آزادم در ادامه سفر نیکوتین راه آغاز کردم مصرف اولیه‌ام بیست قطعه بود و مصرف الآن هم که قطع‌شده است.

سلام دوستان مهناز هستم هم‌سفر
خدا را شکر می‌کنم که در این جایگاه قرار گرفتم و برای من باعث افتخار است که آقای مهندس را ملاقات کردم و این یک نشانه برای تلاش بیشتر است و آرامش که حالا در زندگی دارم را مدیون شما هستیم که این گوهر سلامتی را به ما هدیه دادید و سؤالی که همیشه دارم این است که گفتید کسانی که تریاک می‌کشند چرت می‌زنند و کسانی که مصرف‌کننده هم نیستند گاهی اوقات چرت می‌زنند دلیل این چیست؟
مهندس: چرت زدن طبیعی است همه چرت می‌زنند.

نگارش: مسافر آرمین و مسافر فرهاد
تنظیم: مسافر سعید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .