English Version
English

خانواده THC

خانواده THC

سومین جلسه از دور بیست و سوم کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی خانم دکتر رزیتا و نگهبانی جناب مهندس دژاکام و دبیری اینجانب دکتر سارا با دستور جلسه «خانواده THC» روز جمعه دوم تیرماه 1402 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود. با تشکر دبیر جلسه.

متشکرم. سلام دوستان حسین هستم مسافر.
دستور جلسه خانواده THC هست و جلسه را به استاد جلسه می‌دهم.

سخنان استاد:
سلام دوستان رزیتا هستم یک همسفر؛ خدا را شکر می‌کنم برای تجربه این جایگاه. شاهدانه یا کانابیس گیاهی است که از قسمت‌های مختلف آن انواع مواد مخدر مثل بنگ، چرس، گراس، حشیش، ماری‌جوانا و روغن حشیش و غیره به وجود می‌آید. این‌که از کدام قسمت این گیاه استفاده بشود مثل برگ، گل، ساقه، تخم و صمغ، خانواده THC را می‌توانیم استخراج بکنیم. حشیش یکی از گروه این خانواده هست که از صمغ این درخت استخراج می‌شود و یک ماده فراوری‌شده است و در زمان رشد این گیاه غده‌های غنچه مانندی روی برگ آن ایجاد می‌شود که داخل آن پر از صمغ است و آن را استخراج و فشرده‌سازی می‌کنند و خشک می‌کنند و تبدیل به حشیش می‌شود. مثل تکه‌های شکلات است و حالت مکعبی دارد و در پلاستیک گذاشته می‌شود و استفاده می‌شود. THC مهم‌ترین ماده این گیاه شاهدانه است. THC مخفف تتراهیدروکانابینول (Tetrahydrocannabinol) یکی از مواد مؤثر این گروه هست و بر اساس درصد و غلظت THC این مواد نام‌گذاری می‌شود و تقسیم‌بندی می‌شود. حشیش بین 4 تا 10 و در بعضی مواقع 15 درصد THC در خودش دارد. THC ماده‌ای است که به‌سرعت از سد خونی مغز عبور می‌کند و موجب تخریب سیستم ایکس می‌شود. علارغم باورهایی که میگویند حشیش و گل اعتیادآور نیست اما بشدت اعتیادآور است و دلیل آن همین به‌سرعت از سد خونی مغز عبور کردن است و 10 دقیقه بعد از مصرف حشیش غلظت THC در خون به بالاترین سطح ممکن می‌رسد و همین‌طور به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند و بعد از حدود یک ساعت فقط 5 تا 10 درصد THC درون خون باقی می‌ماند. مکانیسم آن اگر تدخینی باشد از طریق ریه و خوراکی از طریق روده جذب می‌شود و وارد خون می‌شود و به کبد فرستاده می‌شود. THC ماده حلال در چربی است و این ماده در بافت چربی بدن ذخیره‌شده و خیلی به‌تدریج آزاد می‌شود و به همین خاطر نیمه‌عمر آن 3 تا 5 روز در بدن باقی می‌ماند؛ یعنی اگر کسی حشیش استفاده نکند حتی گزارش شده تا 10 روز پس از قطع حشیش هنوز اثراتی در خون باقی مانده بهمان علت ذخیره در بافت چربی بدن و به‌تدریج آزادسازی انجام می‌شود. روش‌های مصرف آن بسیار متنوع هست که یک روش آن سیگاری است که سیگار را خالی کرده و حشیش را مقداری داغ کرده که روغن آن دربیاید و با توتون سیگار قاتى کرده و استفاده می‌کنند. روش بعدی درواقع کاغذهای کوچکی به نام پیپر حشیش را در آن رول میکنند و مثل سیگار که واحد شمارش آن اصطلاحاً نخ هست میگویند یک رول حشیش یا یک رول ماری‌جوانا. طریقه مصرف بعدی به‌صورت پایپ‌های کوچک است و دوباره توتون را درون آن می‌ریزند و استفاده می‌کنند. اینها همه تدخینی است.

روش بعدی اصطلاحاً به آن چلیم گفته می‌شود و از مکانیسم قلیان استفاده می‌کنند. شیشه یا یک میوه خالی‌شده را به‌عنوان مخزن استفاده می‌کنند و این مخزن می‌تواند پر از آب یا خشک باشد و در گروه‌های دسته‌جمعی استفاده می‌شود. در روش دیگری در آب و شیر و چای ریخته شده و به‌صورت گروهی استفاده می‌شود. یکی از خانواده‌های THC روغن حشیش است. این روغن بسیار غلیظ است و درصد THC در روغن حشیش که THC آن را جدا کرده به خاطر حلال بودنش و بقیه کانابینوییت ها را استخراج کرده و فقط THC می‌ماند. این را خیلی غلیظ و فشرده می‌کنند و یک قطره قرمزرنگ یا سیاه درست می‌شود با غلظت بسیار بالا و حدوداً 15 تا 50 درصد THC دارد و گاهی تا 60 درصد هم این ماده THC خواهد داشت. روش بعدی استفاده روش تزریقی است و 2 تا 3 میلی‌گرم حشیش کافی است که درواقع تزریق انجام شود و احساس سرخوشی و به‌اصطلاح High شده را به فرد می‌دهد. به خاطر این روش‌های گوناگون که هرکدام فاز و گیرایی خاص خودشان را دارند افراد کنجکاوی و تجربه می‌کنند و همه روش‌ها را انجام می‌دهند. روش آخر کیک حشیش است که بین نوجوانان بسیار این روش شایع است که در کیک ریخته و استفاده می‌کنند. متأسفانه عوارض طولانی‌مدت حشیش بسیار زیاد است ازجمله قرمزی چشم‌ها، خشکی دهان، اضطراب، حملات پانیک و پارانویا، روی برونشیت مزمن ریه بیشتر از سیگار تأثیر می‌گذارد. فرق حشیش و ماری‌جوانا این است که حشیش از صمغ گیاه استفاده می‌شود و شایع‌ترین مصرف THC در آمریکا است که از گل و برگ درخت کانابیس استفاده می‌شود و نوع قوی ماری‌جوانا بنام سنسمیلیا است که در آمریکا مصرف می‌شود. یکسری گیرنده‌های کانابینوییدی داریم در کورتکس مغز، هیپوکامپ پایه مغز و در مخچه قرار دارد و به همین دلیل اختلالات شدیدی در حافظه ایجاد می‌کند و کارکرد مغز را مشوش می‌کند و به‌اصطلاح روی یک چیز سطحی عمیق فکر می‌کنند و این‌طور نیست که خیلی خردمندانه و موشکافانه باشد. مثلاً یک ترک دیوار را می‌بینند و ساعت‌ها عمیق به آن فکر می‌کنند و زمان برای آنها بسیار کند می‌گذرد و بعدازآن به خنده می‌افتند. پرخاشگری و تصادفات بسیار شایع است. تجاوز و خشونت‌های جنسی و همین‌طور میل به خودکشی در این افراد بسیار زیاد است. برای درمان آن در کنگره 60 خیلی راحت از روش DST و درمانی که برای شیشه در نظر گرفته شده استفاده می‌کنیم. هفته اول 3/0 Daily هفته دوم BID و هفته سوم می‌شود پله اول و TDS 3/0 شروع می‌شود و پله هفتم به 5/4 سی‌سی در روز می‌شود و درنهایت یک پله تکرار تثبیت می‌شود و بعد برمی‌گردیم به سمت پایین؛ اما معمولاً کسانی که حشیش و خانواده THC را مصرف می‌کنند مدت نشئگی و سرخوشی 1 تا 3 ساعت است و تکرارهای بعدی آن سرخوشی را ندارند و روی می‌آورند به مصرف مواد دیگر و معمولاً کنار این خانواده THC مصرف مواد دیگری هم دارند. از بقیه دوستان خواهش می‌کنم در مورد مصرف حشیش صحبت بکنند و روش درمانیشان. از اینکه به صحبت‌های من توجه کردید ممنونم.

مشارکت: بعد از چه مدت اثرات اولیه بعد از مصرف حشیش و مشتقات آن دیگر به دست نمی‌آید؟
جناب مهندس: ما زمانی که داریم ذره‌ذره مصرف می‌کنیم این ذره‌ذره دارد جایگزین می‌شود. چون اعتیاد جایگزینی است. چون مواد شبه افیونی بدن هنوز تولید می‌شود روی آنها سوار می‌شود و احساس سرخوشی بالایی می‌کند ولی به‌مرورزمان هرچقدر ادامه بدهیم مواد شبه افیونی بدن پایین آمده و شخص معتاد می‌شود و این حداقل 10 ماه وقت می‌خواهد.

سلام دوستان بهنام هستم یک همسفر
به نظر من مشتقات THC در جامعه ما مقداری مجهول می‌افتند و جدی گرفته نمی‌شود. در جوامع غربی بسیار گسترده در مورد آن تحقیقات صورت می‌گیرد و اطلاعات میدانی من در مورد این ماده زیاد نیست و ازنظر آماری این ماده در دنیا شایع‌ترین ماده غیرقانونی ماری‌جواناست. چلنج های مختلفی دارد که قوانین آن به‌شدت عوض می‌شود. از هلند که سالیان پیش مصرف آن آزاد بود که البته یک مقدار مصرف آن آزاد هست یا کانادا و ایالت‌های مختلف آمریکا که دارد آزاد می‌شود برای من چلنج ذهنی شدیدی به وجود آورده است که دوست دارم مجموعه‌هایی مثل کنگره 60 که تجربه بسیاری دارند من را راهنمایی کنند که واقعاً شدت عوارضی که این ماده دارد در افراد به وجود می‌آورد و تغییری که در ساختار ذهنی آنها تولید می‌کند بیشتر باز بشود. دو نکته را از تجربیات خودم میگویم. حشیش زیر 25 سال خیلی فاجعه تولید می‌کند و در نوجوانان ولی بالای 25 سال مقدار عارضه کم می‌شود و به‌عنوان درمانگر اگر مراجعه‌کننده نوجوان داریم خیلی باید نگران آن باشیم و علائم ماندگار مغزی خواهد داشت. نکته‌ای که به‌صورت میدانی و آماری مشاهده کردم معتاد شدن به حشیش کار ساده‌ای نیست و خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد. آدم‌هایی که سیگار به‌صورت تفننی مصرف می‌کنند از هر سه نفر یک نفر سیگاری می‌شود و در هروئین 4 به یک است؛ اما در مورد حشیش 10 به یک است و از هر 10 نفر یک نفر معتاد به حشیش می‌شود. به نظر من هشداری که در جامعه ما باید بدهیم، نه اینکه حشیش عارضه ندارد اما چیزهایی هستند که تابوی کمتری دارند و عارضه بسیار بیشتری دارند مانند سیگار. میزان آسیب سیگار از حشیش در درازمدت بیشتر است و علائم عجیب حشیش در لحظه است و عجیب است ولی میزان عارضه جامعه از سیگار در درازمدت بالاتر است و نکته دیگر مشروب و الکل مصرف آن در مهمانی‌ها شایع شده و کلاس هم دارد سرو شدن آن! و اطلاع‌رسانی میزان عوارض اینها بیشتر از حشیش باید باشد. البته من تجربه تزریق حشیش را در بیمارانم نداشتم و با توجه به اینکه گفتید حشیش محلول در چربی است تزریق آن بسیار کار سخت و خطرناکی است. ممنون می‌شوم توضیح دهید.

مشارکت دکتر فرشته:
سلام فرشته هستم همسفر، متشکرم که وقت مشارکت دادید، وقتی صحبت‌های خانم دکتر را می‌شنیدم در ذهنم این را مرور می‌کردم که جامعه‌ی ما، منظورم جامعه جهانی است، وقتی‌که شروع شد تولید مواد مخدر تا به امروز ببینید چقدر قدرت داشته که این قضیه پیگیری می‌شود و هرروز یک ماده‌ی جدید ساخته می‌شود، یک‌زمانی بوده که فقط افراد مسن‌تر از مواد مخدر استفاده می‌کردند و آن‌هم تریاک بوده به خاطر دردهای استخوانی و مسائل درمانی واقعاً سراغش می‌رفتند و کم‌کم این قضیه پیشرفت کرد و بعد مواد مخدر صنعتی ساخته شد، الآن وقتی سراغ cannabis یا THC می‌رویم، وقتی می‌بینیم که سن مصرف teenager و سن‌های پایین هستند، این واقعاً خیلی مشکل بزرگی هست، من این‌طور نگاه می‌کنم که پس مافیایی وجود دارد که اصلاً حاضر نیست جلوی این قضیه گرفته شود، شما در خانواده وقتی می‌بینید پسرت یا دخترت کار بدی می‌کند، به او‌ تفهیم می‌کنید این موضوع را که بخاری داغ است یا چاقو تیز است دست به آن نمی‌زند، اما چه اتفاقی می‌افتد که این جامعه جهانی، نه رسانه‌ها و نه مجلات و نه هیچ جایی، مسئله قابل‌هضم نیست که چگونه پس اینها کاشت و برداشت می‌شوند، پس وقتی ما روی تولید آن نمی‌توانیم هیچ کنترلی داشته باشیم و در یکسری کشورها که اصلاً آزاد هم شد مصرف ماری‌جوانا یا حشیش، اینها یک زنگ خطری را به وجود می‌آورد که ما روی پیشگیری نمی‌توانیم خیلی کار بکنیم، اگر بخواهیم در آن مرحله کار بکنیم چقدر نیروی انسانی می‌خواهد و چقدر مافیا جلوی آن هستند و نمی‌گذارند این اتفاق بیافتد، الآن این جمع ما که دورهم قرار گرفتیم قطعاً توسط کنگره شصت این اتفاق افتاده چون ما سال‌هاست که کلینیک داریم اما چنین جمع‌هایی توی دانشگاه‌هایمان اتفاق نمی‌افتد که صحبت کنیم و اتفاقات را رصد بکنیم، پس ما در پیشگیری نمی‌توانیم کاری کنیم حداقل در خانواده‌ها حتماً به بچه‌ها گوشزد کنیم، وقتی میگوییم توهم‌زاست و میزان خودکشی‌اش بالاست بنابراین از سیگار می‌تواند بدتر باشد چون سیگار خودکشی ندارد و یادم هست صحبت آقای مهندس که می‌گفتند فردی که خودکشی می‌کند فکر نکنید دلش می‌خواسته که خودش را بکشد و به درصد زیاد ناامیدی نرسیده، خیلی راحت این خودکشی اتفاق می‌افتد و فرد فوت می‌کند، باید زنگ خطر این ماده را بشنویم و به نظرم در کنگره که THC هم آورده شده و درمان می‌شود خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد و امیدوارم که بیشتر پیشرفت نکند، ممنون که توجه کردید.

مشارکت دکتر سعید:
سلام سعید هستم همسفر، در مورد خود گیاه دوست داشتم اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید، این گیاه به دو گونه‌ی indica و sativa و تقریباً به شکل نر و ماده مطرح هست، یکی هم بحث سن شروعش هست که بین پانزده‌تا بیست‌وپنج سال هست، یعنی خانواده‌هایی که جوان در این سن دارند بایستی خیلی حواسشان جمع باشد که گرفتار چنین‌ مصیبتی نشوند، مخصوصاً الآن به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی مشاهده می‌شود که در خانواده‌ها این cannabis را رشد می‌دهند و خودشان هم فرآوری و مصرف می‌کنند، حتی احتمال این هست در یک جشن تولد، داخل کیک و به صورتی که کسی که مصرف می‌کند هم خیلی توجه نداشته باشد و گرفتار این موضوع بشود، خواستم تأکید کنم سن شیوع پانزده‌تا بیست‌وپنج سال را حواسمان باشد و بالای بیست‌وپنج سال خیلی نگران نیستیم که جوانمان گرفتار این موضوع بشود، تشکر می‌کنم.

مشارکت دکتر ریحانه:
سلام ریحانه هستم یک همسفر، در تکمیل صحبت همکارمان عرض کنم که کسانی که روستا دارند یا با روستاها در ارتباط هستند باید بدانند که در روستاها یک مافیایی وجود دارد که به روستاییان پیشنهاد می‌دهند که ما برای شما می‌کاریم، به آنها بذر می‌دهند و آنها در زمین‌هایشان می‌کارند، در فصل برداشت آن که اواخر شهریورماه هست میان و محصولشان را می‌گیرند، خیلی زیاد این اتفاق می‌افتد، خیلی گیاه عجیب‌وغریبی نیست و در روستاها کوتاهش را می‌گیرند که گران‌تر هست اما امن‌تر هست، نیاز به زحمت زیادی نیست و برای روستاییان درآمد خوبی است و من میدانم که حتی بعضی روستاها که ضعیف هم هستند به‌عنوان یک درآمد کمکی و حتی رشد یک‌دفعه این کار را انجام می‌دهند، با درآمد یک میلیارد تومان در سال، تمام مشکلات مالی‌شان را حل می‌کنند، خانه و ماشین می‌خرند و من دیدم که چنین اتفاقی در ایران می‌افتد، اینها حتی در روستاهای دورافتاده اتفاق می‌افتد، در مورد مشروب هم کسانی هستند که در همین روستاها تولید می‌کنند، بیشتر صحبت از جامعه‌ی شهری است اما اتفاقاً برعکس هست، در جامعه روستایی این اتفاق می‌افتد، در جامعه روستایی در سن خیلی کم هم مشروب می‌خورند هم حشیش می‌کشند، به نظر من خیلی کمتر از یک سال طول می‌کشد تا به سمت اعتیاد حشیش بروید چون آنجا به‌صورت خیلی طبیعی‌تری در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد چه دختر چه پسر، اصلاً فکر نکنید یک گیاه وارداتی هست، ایران خودکفاست توی این زمینه و گیاه گران‌قیمتی هم نیست، خیلی ممنون.

مشارکت دکتر بیژن:
سلام بیژن هستم یک همسفر، من روانشناس هستم، phd و هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تخصص من cannabis هست، این موضوع جلسه رو آقای مهندس به نظرم بهتر بود خانواده cannabis در نظر می‌گرفتیم تا خانواده THC، خانواده THC شاید به‌اندازه‌ی انگشتان یک دست هم نباشند، اما cannabis sativa تقریباً چهارصد مشتق دارد و یک بحثی هم که هست، همیشه صحبت از معایب مصرف بوده اما درواقع cannabis یکسری مزایایی هم دارد که خانم دکتر فرشته در مورد legalized شدنش در کشورهایی اروپایی و آمریکایی صحبت کردند، ما آنچه در مورد مضرات cannabis صحبت می‌کنیم delta-9-tetrahydrocannabinol هست اما درواقع CBD یا cannabidiol که در درمان اختلالات هم استفاده می‌شود مزایای زیادی دارد، آن بخش از cannabis هست که در حال قانونی سازی است، آن بخشی که -delta -9 را در برمی‌گیرد همه جای دنیا با آن مخالفت می‌شود، در درمان سندرم‌های مربوط به وسواس یا سندرم مثل ژیل دولا تورت (Tourette syndrome) که در مجله‌ی New England Journal هم چاپ شد همین چند روز پیش، از خود THC استفاده شده در قالب RCT، از خود THC که ما در مورد مضراتش صحبت می‌کنیم در قالب یک داروی مفید استفاده شده، بعضی انتقادها وارد هست به کنگره که چطور از Opium Tincture در درمان وابستگی به cannabis صحبت می‌کنند، این در ادبیات پژوهشی هنوز وارد نشده این مسئله که چرا اثربخش هست، اما یک همپوشانی وجود دارد بین اثراتی که گیرنده‌های مو ایجاد می‌کنند و گیرنده‌های Endocannabinoid، این همپوشانی باعث می‌شود که Opium Tincture روی مصرف cannabis ها اثر بگذارد، اما همان‌طور که مطرح کردم وارد ادبیات پژوهشی نشده، در مورد مصرف خوراکی هم معمولاً cannabis در مواد گرم مصرف می‌شود، در کیک و بستنی جذب خیلی پایینی دارد، برای همین هم هست که از قدیم cannabis را توی آبگوشت مصرف می‌کردند، ممنون از توجه شما.

مشارکت
دوستان یک تجربه‌ای که من چند وقت پیش با آن برخورد کردم، متأسفانه الآن cannabinoid های صنعتی به‌شدت در حال ساخته‌شدن است یعنی اصلاً گیاه را نیاز ندارند، یک آقایی بنام هافمن چند سال پیش آمد تعداد وافر این‌ها را ساخت و تجربه‌ای که خواستم بگویم یکی از بیماران که مسافرت خارج از کشور بود یک‌چیزی آورد، روی آن‌هم نوشته بودspice، دقیقاً مثل نمک و فلفل‌هایی که در رستوران هست یکم در سایز بزرگ‌تر و جالب هست کاملاً قانونی است، اینها برگ چیزهای مختلف را گرفتند و آغشته کردند به این cannabinoid ها که عارضه‌اش بسیار بالاتر از حشیش‌های معمولی است، علتش این هست که در بحث ماری‌جوانا یا گیاه cannabis که استفاده می‌شود در کنار THC، یک neuroprotective هایی هم مثل CBD وجود دارد که اینها عملاً یک‌ذره همدیگر را متعادل می‌کنند، ولی در آنها صرفاً فقط عارضه می‌شود و اما هنوز حتی در کشورهای پیشرفته هم به فکر نرسیدن برای این قانون بگذارند، در موردبحث درمانی هم تجربه‌ی خودم را بگویم، واقعیت این هست که این روش DST خیلی خوب جواب داده، یعنی ما مشکلی با بحث حشیش نداریم اصلاً، البته برای من بیماری که صرفاً فقط حشیش مصرف کند شاید دو مورد بودند، همیشه در قالب یک‌چیز دیگری بوده و وقتی ما از پروتکل درمانی استفاده می‌کنیم، با توجه به اینکه دوز آن ماده‌ی اصلی معمولاً قالب اوتی هست که به او می‌دهیم عملاً حشیش را هم پوشش می‌دهد، در جلسات هم اگر بیاید به‌راحتی به نظرم قابل‌جمع شدن هست، خیلی ممنون.

جناب مهندس:
سلام دوستان حسین هستم مسافر؛ از استاد جلسه ممنونم که شرح و بست کاملی دادند در فرصت مناسب و تمام پرونده را برای ما مشخص کردند. مشارکتی که می‌کنید باید ببینید به درد چه کسی می‌خورد، یعنی آیا چیزی دارد که به درد بخورد یا خیر؟ کار ما در لژیون پزشکان این هست که بیاییم از تجربیات استفاده کنیم، حالا جلسه‌ی اول عیب ندارد اما حرفی که می‌زنیم چگونه باید درمان بکنیم، مهم نیست قورمه‌سبزی را با ق می‌پزند یا با غ می‌پزند، آن بسیار برای ما حائز اهمیت‌تر هست که مطالبی را مطرح کنیم که به درد ما بخورد و استفاده کنیم، برای مثال می‌گوید ما تریاک داریم هرویین داریم شیره داریم مرفین داریم و نارکوتیک، همه این‌ها را ما تک‌تک موردبررسی قرار می‌دهیم و نمی‌گوییم خانواده خشخاش، همه این‌ها از خانواده خشخاش هستند ولی  هرکدام برای خودش یک مسئله خاصی دارد، مسائل خیلی زیادی را مطرح کردیم، خود گیاه شاهدانه انواع و اقسام متعددی دارد، شاهدانه است چیز عجیب‌وغریبی نیست و الآن هم دارد کشت می‌شود و هم از خود شاهدانه آن استفاده می‌کنند و هم از کنف و خیلی چیزهای دیگر، انواع مختلفی دارد و کاشتن آن‌هم مشکلی ندارد حتی در گلدان و در خانه هم ممکن است بکارند و کشت آن مثل خشخاش نیست که غیرقانونی باشد، دکتر هم گفت که حالا از ساقه‌ یا از برگ یا از چه نوعی از آن بگیرند، شاهدانه‌ای هست قد آن ۳ متر می‌شود و شاهدانه‌ای هست که قدش ۳۰ سانت می‌شود و فرق می‌کند، در مورد گرفتن حشیش چیزی که بسیار حائز اهمیت است، موقع گرفتن حشیش آن را از درخت ماده می‌گیرند، یعنی نباید لقاح انجام بگیرد، یعنی درخت را که می‌کارند باید درخت‌های نر را دربیاورند، زمانی که گل شاهدانه درمی‌آید اگر گرده نر بیاید روی آن بنشیند آن تبدیل به شاهدانه می‌شود و دیگر اثر مواد مخدر را ندارد، بنابراین زمانی که کاشته می‌شود باید شخص بلد باشد و درختان نر را دربیاورد، اتفاقاً من در شمال بودم و یکی از دوستان شاهدانه کاشته بود دیدم دورش پلاستیک کشیده، گفتم چرا پلاستیک کشیدی گفت برای اینکه زنبور ننشیند خطر دارد، گفتم مرد حسابی تو این را کشیدی که گرده‌افشانی انجام نشود به من می‌گویی می‌خواهم رویش زنبور ننشیند، این مسائل زیاد هست، بعد به خاطر این جوان‌ها و نوجوان‌ها زیاد می‌کشند چون راحت است، هرویین بخواهی بکشی تشکیلات می‌خواهد، شیشه پایپ می‌خواهد، هر چیزی دم‌ودستگاه می‌خواهد اما برای حشیش کاری ندارد، فوری سیگار را خالی می‌کنند، توتون‌های درشت را جدا می‌کنند و حشیش را حرارت می‌دهند و پودر می‌کنند داخل توتون سیگار، بیشتر از سیگارهایی استفاده می‌کنند که طول عمرشان زیاد است یعنی سیگاری که وقتی می‌کشی زود تمام نشود، بعضی‌ها زود تمام می‌شود. قدیم سیگار زر بود خیلی دیر تمام می‌شد که به آن می‌گفتند تهران کرج؛ یعنی تهران روشن می‌کردی این‌قدر دیر می‌سوخت کرج خاموش می‌شد و بهترین توتون بود برای حشیش. سیگار را خالی می‌کردند البته توتون آن باید خشک باشد، بعد توتون را با دست مالش می‌دهند تا ریز شود و درشت‌های آن را جدا می‌کنند،  حشیش را نوک سوزن یا چیز دیگری می‌زنند و حرارت می‌دهند وقتی داغ شد فوری پودر می‌شود. حشیش وقتی سرد باشد پودر نمی‌شود مثل قره‌قروت می‌ماند، پودر که شد با توتون قاتى می‌کنند بعد ته فیلتر سیگار را با دو تا چوب‌کبریت سوراخ می‌کنند که گشادتر بشود و توتون را می‌ریزند روی کاغذ و سیگار را که مک می‌زنند توتون وارد سیگار می‌شود که به این کار می‌گویند چاق کردن. مثلاً می‌گویند پنج‌تا سیگار چاق کردم، به این شکل استفاده می‌کنند. حالا بچه‌های ۱۵_۱۶ ساله اولین کاری که می‌کنند سیگار می‌کشند؛ بین همه بچه‌ها هست کنجکاو هستند، پدر مادر می‌کشند یا دست دیگران می‌بیند آن‌ها هم می‌کشند. ته سیگار را برمی‌دارند می‌کشند دود می‌کنند. اتفاقاً خود من سیگار می‌کشیدم دیدم پسرم امین ته سیگار را برداشت کشیدن بلد نبود فوت می‌کرد بیرون گفتم بابا می‌خواهی سیگار بکشی فوت نکن بیرون، بکش تو، سیگار را کشید افتاد به سرفه چشم‌هایش قرمز شد و شروع کرد به گریه کردن و دیگر طرف سیگار نرفت البته تا یک مدتی. این به خاطر همین است و این هم به‌طور طبیعی هست و دست مافیا نیست. هر کاری را شما می‌گویید مافیا، مافیا یک موقعی خیلی هم خوب بود وقتی‌که در ایتالیا درست شد برای این‌که از هم دفاع کنند، هر چیزی را مافیایی نگاه نکنید که دست مافیا در کار است نه این چیزها هست، مشروب هست حشیش هست این‌ها یک سری کار انجام می‌دهند یک سری سرگرمی‌ها هستند یک سری خاصیت‌ها دارند برای بعضی‌اوقات، بعضی‌اوقات بعضی سیستم‌ها کج و کُلاج است مشکل و مسئله دارد، لااقل دید ما این‌قدر دید آتشین نباشد، چون باید ببینیم چه چیزهایی باعث آن می‌شود، اصلاً هرویین بعضی چیزها را نگه می‌دارد. یک نفر می‌گفت اصلاً شاید اگر هرویین را بگیری کلی جنایت به وجود بیاید، اصلاً بعضی‌ها با هرویینی بشوند تریاکی بشوند، این‌که بگویید دست مافیا درکار است و باید جلوگیری کنیم، نه من طرفدار این نیستم؛ اما از کجا معلوم این‌‌ها که الآن حشیش را آزاد کرده‌اند بهتر نباشد؟ وقتی آزاد شد دیگر مافیا نیست؛ موقعی مافیا هست که قاچاق است. تریاک اگر آزاد باشد که دیگر مافیایی وجود ندارد. بیشترین مصرف یک نوع ماده مخدر همان خود ماده مخدر است سر یک ساعت مشخصی باید بکشد. تریاکی هست باید سر یک ساعتی تریاک بکشد، خوب قدیم می‌کشیدند‌، این کمترین ضرر است، ضرر موقعی است که هرویین می‌شود قاچاق و هر گرم آن می‌شود دویست هزار تومان پانصد هزار تومان، تریاک  قاچاق می‌شود، قاچاقچی را می‌گیرند، دکتر، مهندس، پزشک، قاضی هست، یک حبه تریاک کشیده، او را می‌گیرند دادگاهی و زندانی‌ می‌کنند و...، این جاها مسئله مافیا پیش می‌آید.

مسئله‌ای که ما باید راجع به حشیش بدانیم این است که مصرف حشیش همراه با مشروبات الکلی باعث مرگ می‌شود، خیلی ما سکته داریم، باید این را اطلاعات بدهیم، یعنی کسی که بعد از کشیدن حشیش عرق بخورد امکان سکته کردن بسیار زیاد است و ما افراد زیادی را داریم که در مهمانی‌ها حشیش می‌کشند و بعد مشروب می‌خورند که منجر به سکته و اتفاقات خطرناکی می‌شود، این‌ها را ما به‌عنوان یک پزشک باید بدانیم و اما می‌گویند که حشیش و شیشه اعتیاد ندارد، به چه علت می‌گویند اعتیاد ندارد، دلیل آن این است که معیار و شاخص تریاک است، کسانی که تریاک یا هرویین مصرف می‌کردند وقتی‌که مصرف موادشان را قطع می‌کردند، اول گرفتار اسهال می‌شدند، عرق می‌کردند، بی‌خواب می‌شدند و استخوان‌درد می‌گرفتند، این علائم آشکار یا صور آشکار مصرف تریاک است، در صور پنهان مسائل دیگری بود مثل ناامیدی، افسردگی، گوشه‌گیری، بی‌خوابی و میل به خودکشی و... حشیش و شیشه عکس‌العمل‌های آشکار را ندارد، یعنی کسی که حشیش مصرف می‌کند اگر قطع مصرف کند اسهال نمی‌گیرد، عرق نمی‌کند، عطسه نمی‌زند، کسی که شیشه می‌کشد وقتی شیشه مصرف نکند اسهال نمی‌گیرد و  بی‌خواب نمی‌شود، برعکس باید بگیرد بخوابد، این تفکر و اندیشه ازاینجا نشأت گرفت که این‌ها اعتیاد ندارند، درصورتی‌که دقیقاً اعتیاد دارند، مشکل اعتیاد هم در قسمت اسهال و عرق کردن و این‌ها نیست، در لژیون پزشکان باید خودتان دیگر بدانید که مشکل اعتیاد همان تئوری به هم ریختن سیستم ایکس است که نوروترانسمیترها، دینورفین، اندورفین، انکفالین، دوپامین کار نمی‌کنند و از تعادل خارج شده‌اند و هورمون‌ها کار نمی‌کنند و متعادل نیستند و مدیاتورها و غدد درون‌‌‌‌‌‌‌ریز و برون‌ریز  کار نمی‌کنند، مشکل از این‌ها است که تعادل این‌ها را به هم ریخته، مشکل اسهال و عرق کردن یک هفته دوهفته‌ای خوب می‌شود، آن چیزی که حل نمی‌شود موضوع صور پنهان آن است؛ یعنی تا سال‌های سال ادامه دارد و حتی به قول آرتور گایتون یک شوک فیزیولوژی مخرب هم به او وارد می‌کند. حشیش و شیشه دقیقاً این‌ها را دارد، یعنی عکس‌العمل‌های پنهان، به هم ریختن تعادل نوروترانسمیتر ها و ناقل‌های عصبی و مسائل دیگر و این اشکالات را دارد ولی چون اسهال نمی‌گیرد خیال می‌کنند که شیشه اعتیاد ندارد،  تخریب دیگری که حشیش به بار می‌آورد و من به‌غیراز شیشه در هیچ مواد دیگری ندیده‌ام، توهم است، توهم وحشتناک؛ حتی از حشیش در مراسم مذهبی هم استفاده می‌شود مثل مراسم عرفانی یا مراسم هندوها، شما اگر به معابد هندوها بروید بوی حشیش خفه‌تان می‌کند، همه حشیش می‌کشند. قدیم هم بین دراویش بود که می‌گفتند دوغ وحدت، دوغ درست می‌کردند و حشیش را پودر می‌کردند می‌ریختند توی دوغ، می‌گفتند آبگوشت وحدت، آبگوشت درست می‌کردند و توی آن یک‌تکه حشیش می‌انداختند و می‌خوردند همه کله‌هایشان دونگ می‌شد هو هو هو می‌کردند یا به‌اصطلاح سماع می‌کردند، از این چیزها ما زیاد داشتیم، این‌ها هم توی مسئله اعتیاد بود. تا حالا پنج شش نفر پیش من آمده‌اند که امام زمان بودند، حشیش کشیدند و امام زمان شدند، یکی را دقیقاً یادم هست، آمده بود دفتر من موهایش را هم حسابی بسته بود، من هم خیلی حوصله دارم می‌دانم که با این‌ها چطوری رفتار کنم، گفت مهندس می‌دانی من کی هستم، گفتم کی هستی گفت من امام زمان هستم، گفتم چه دلیلی دارد که تو امام زمان هستی آیا دروغ می‌گویی یا واقعاً امام زمان هستی، گفت امام زمان باید ۶ چیز را با خودش داشته باشد که نشانه او است، گفتم چی هست، گفت باید انگشتر حضرت سلیمان را داشته باشد، ذوالفقار علی را داشته باشد، عبای رسول خدا را داشته باشد، اولین قرآن را داشته باشد و چند تا چیز را شمرد، گفتم آیا تو این‌ها را داری، گفت ذوالفقار عقب ماشینم است، گفتم برو بیاور، من کاملاً جدی صحبت می‌کردم، رفت‌وآمد یک شمشیر آورد مثل ذوالفقار دو لبه و رویش هم آیه نوشته بود، گفت این هم ذوالفقار، گفتم این‌که ذوالفقار علی نیست، گفت نه این فرق می‌کند، این خودش است، گفتم خیلی خوب باشد حالا عبای پیغمبر چی، گفت توی بازار بزازها یک دکان هست، حاج فلانی او دارد، قرار است بروم آن را بگیرم، گفتم خیلی خوب حالا چکار باید بکنی، گفت من چهارشنبه هفته آینده می‌روم جمکران و آنجا رسالت خودم را اعلام می‌کنم ازآنجاکه می‌آیم بروم کربلا می‌آیم از جلوی کنگره رد می‌شوم تو هم بچه‌ها را بیاور، گفتم به چشم من هم می‌آیم، خلاصه گفت می‌روم فلان جا فلانی را از قبر درمی‌آورم، یکی می‌زنم توی گوشش و چه می‌کنم و چه می‌کنم و از این داستان‌ها، چهار پنج ماه یک سال گذشت دیدم نیامد، بعد از یک مدت حالش بهتر شده بود، آمد گفتم چکار کردی، گفت رفتم جمکران روی ماشین ایستادم اعلام کردم، اطلاعات مرا گرفت و برد و دو سه ماه نگه داشتند بعد آزادم کردند، این‌ها را ما توی حشیش خیلی داشتیم، شما اگر یک تریاکی یک هرویینی را بکُشی این‌جوری نیست ولی ما روی حشیش این مسئله را داشتیم، حشیش مسئله بسیار خطرناکی هست، یک مسئله زمان معتاد شدن است، ممکن است که یک نفر دو بار تریاک یا حشیش بکشد علاقه‌مند شود و خوشش بیاید، ما زمانی می‌گوییم معتاد می‌شود که سندروم محرومیت مشخص باشد.

زمانی به کسی که تریاک کشیده می‌گوییم معتاد شده که وقتی نکشید اسهال بگیرد، عرق کند تا آن زمان ازنظر فیزیولوژی معتاد نشده یعنی اگر نکشد طوری نمی‌شود، تریاک این نیست که شما یک‌بار بکشید معتاد شوید، باید دویست بار تریاک بکشی تا معتاد شوی و همین هم آدم را گول می‌زند، حشیش هم همین‌طور، ما می‌گوییم دو بار بکشی یک‌بار بکشی معتاد می‌شوی، می‌گوید برو آقا من تا حالا پنجاه بار کشیده‌ام معتاد نشدم، بدن من و فیزیولوژی من فرق می‌کند، پس زمان معتاد شدن بالای ۱۰_۱۱ ماه است یعنی باید کاملاً آن سیستم جایگزین شود و باید همه حرف‌ها مستند و علمی باشد. عوارض آن را هم که گفتم راجع به مشروب هم برایتان گفتم، نوجوانان را گفتم، معتاد شدن را هم گفتم و تخریب حشیش و الکل هم که باعث مرگ می‌شود و مافیا هم که گفتیم که هر چیزی را به این مسئله مافیا نچسبانید، چون خیلی چیزها اگر باشد باعث دردسر می‌شود، حتی من گفتم که خود من اگر کاره‌ای بودم اصلاً می‌گفتم تریاک آزاد است، مواد مخدر آزاد، دیگر از این مشکلات نداشت، ممکن است این دید افراطی باشد اما الآن که تریاک ممنوع است آیا شده که تریاکی تریاک نکشد، از زیر سنگ هم باشد باید بکشد و باید پول زیادی هم بدهد، باید کمی تحت کنترل و نظارت باشد و از مسائل دیگری جلوگیری کند، وقتی باید روزی ۳۰۰ هزار تومان پول هرویین بدهد، نمی‌تواند خرج خانواده‌اش را بدهد بعد خانواده‌اش به هم می‌خورد و هزاران مسئله دیگر، این‌ها مسائلی است که باید موردبررسی قرار بگیرد، بعد مسئله دیگر این هست درمانی که در کنگره ۶۰ انجام می‌گیرد، کنگره ۶۰ ماده اُپیوم را برای درمان سیستم ایکس مورداستفاده قرار می‌دهد، این‌که بگوییم این مال خانواده آمفتامین است این مال خانواده نارکوتیک ها است اصلاً چنین چیزی نیست، کنگره ۶۰ الآن به این نتیجه رسیده که می‌آید با اُپیوم که البته اُپیوم تنها نیست اُپیوم همراه با متد dst و با دوز و اندازه میزان موردنیاز، پس سه تا هست، اگر کسی بگوید اُپیوم درمان می‌کند نه اُپیوم تخریب می‌کند خیلی هم خطرناک است، هزاران هزار سال تریاک بوده پس چرا تا حالا تریاکی‌ها را درمان نکرده، پس همیشه یادتان باشد که اُپیوم تنها نیست، اُپیوم است و متد dst است که چگونه مورد استفاده قرار بگیرد تیپر آپ و تیپر داون است که تیپر کند برود بالا و بیاید پایین و سومین مورد دوز و اندازه آن، این سه تا باهم مجموعاً حرکت انجام می‌دهد، دچار اشتباه نشویم، یعنی بدون متد dst, امکان ندارد بتوانیم حتی یک تریاکی را درمان کنیم، من فکر نمی‌کنم بشود یک معتاد به تریاک یا شیشه یا هر چه را درمان کند، متد dst و اُپیوم و دوز، این سه تا باید مورداستفاده قرار بگیرد، حالا برای حشیش با دیلی ۰/۳ سی‌سی شروع می‌شود و برای تریاکی مثلاً ممکن است ۱۶/۵ سی‌سی در بدو شروع مورداستفاده قرار بگیرد، پس این‌که چه دوزی استفاده می‌کنی کاملاً باهم تفاوت دارد و چه زمانی مورداستفاده قرار می‌دهید، پس ما چون معتقد هستیم مواد مخدر چه الکل باشد چه حشیش یا تی‌اچ‌سی یا آمفتامین یا کوکایین یا قرص‌های روان‌گردان یا هر چیزی که باشد، آن‌هایی که سیستم ایکس و ناقل‌ها را به‌هم‌ریخته است، ما با این سه تا درمان می‌کنیم و امروز ما پای خودمان را از این هم فراتر گذاشته‌ایم و آن این است که در کنگره ۶۰ به این نتیجه رسیدیم که بیماری‌های متعددی شاید بالای ۲۰۰_۳٠٠ بیماری در اثر عدم تعادل سیستم ایکس به وجود آمده، مثل انواع و اقسام سرطان‌ها، ام‌اس، کولیت، آلزایمر، صرع و همه این‌ها، برای درمان آن‌ها هم با همین متد dst، اُپیوم و دوز داریم کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهیم، کما اینکه روی چهار نوع سرطان خون آزمایش کردیم و روی سرطان سینه الآن آزمایش کردیم و نتایج آن بی‌نظیر بود و روی کولیت و بیماری ام‌اس در نمونه‌های جانوری روی هفتادتا موش انجام دادیم، الآن چون آزمایشگاه را برده‌ایم به دانشگاه بریستول و دانشگاه لندن، آن‌ها از ما درخواست کردند و گفتیم شما را هم در بازی راه می‌دهیم که بیاییم روی صرع کار کنیم و روی صرع هم کار کردیم، الآن ما درمان شده بیماری بهجت داریم و کیس‌‌ ریپورت‌ های آن را داریم و کیس ریپورت سرطان سینه رو آماده کردیم که منتشر می‌شود، تأییدیه کیس ریپورت سرطان خون و لنف را گرفته‌ایم از مجلات آمریکایی و خیلی چیزهای دیگر، پس در کنگره ۶۰ متد dst و اُپیوم و دوز یک مثلث است و باهم هستند، این‌که بگوییم با اُپیوم می‌شود درمان کرد نه با اُپیوم اصلاً نمی‌توانیم درمان کنیم، ولی در مورد خانواده تی‌اچ‌سی ما می‌توانیم قشنگ از متد dst و اُپیوم و دوز استفاده کنیم و الآن هزاران نفر، حدود شصت هزار نفر به درمان رسیده‌اند، خوب بحث بسیار خوبی بود و فکر می‌کنم که موافق باشید که جلسه آینده هم روی موضوع تی‌اچ‌سی بحث کنیم و بیشتر در مورد تجربیات عملیاتی که چگونه عمل کنیم، مصاحبه ما در کلینیک چطوری باشد، با چه دوزی شروع کنیم، چه اثراتی دارد، چه خوبی‌هایی دارد و بعد می‌آید ترکیبی می‌شود، حشیش با تریاک یا چیزهای دیگر و این مسائل را موردبررسی قرار بدهیم.
نگارش: مسافر بهمن
تنظیم: مسافر سعید
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .