English Version
English

در کنگره مسئولیت‌پذیر شدم

در کنگره مسئولیت‌پذیر شدم

 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مخاطبین عزیز و بزرگوار گروه ورزش همسفران کنگره 60، مصاحبه‌ای آموزنده و دل‌نشین با مرزبان محترم همسفر اعظم از نمایندگی پروین اعتصامی اراک انجام داده‌ایم که در ادامه توجه شمارا به آن جلب می‌نماییم.


لطفاً خودتان را به‌رسم کنگره‌۶۰ معرفی نمایید؟
سلام دوستان اعظم هستم همسفر علیرضا، آخرین آنتی ایکس مصرفی انواع مواد مخدر مدت سفر اول ۱۴ ماه باراهنمایی جناب آقای محمد جافری و راهنمای مرزبانی خودم ایجنت محترم سرکار خانم ملیحه، مدت رهایی ۶ سال و چند ماه، رشته ورزشی‌ام در کنگره بدمینتون است.

از اینکه توفیق خدمت در جایگاه مرزبانی رادارید چه احساسی دارید؟
بابت قرار گرفتن در این جایگاه از خداوند مهربان سپاسگزارم. از ایجنت محترم خانم ملیحه عزیز بسیار تشکر می‌کنم؛ زیرا ایشان مرا به این خدمت دعوت نمودند. از جایگاه مرزبانی انرژی زیادی دریافت می‌کنم و بسیار خوشحالم، به دلیل اینکه عاشق این جایگاه بودم و خدا را شکر می‌کنم که توانستم آن را تجربه نمایم. می‌دانم که خداوند توفیق خدمت به همه بندگانش را نمی‌دهد، خداوند را شکر می‌کنم که این توفیق را به من داد تا در این جایگاه اول به خودم و سپس به همنوعان خود خدمت کنم. حال خوشم در این جایگاه چندین برابر شده و انرژی که از این جایگاه دریافت می‌کنم را حاضر نیستم با هیچ‌چیز دیگری عوض کنم برای لحظه‌لحظه خدمت در این جایگاه شاکر خداوند هستم و امیدوارم در ادامه این خدمت بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

یک خدمتگزار، چگونه می‌تواند خدمت خالصانه‌ای داشته باشد؟
به نظر من اگر بتوانم در هر جایگاه خدمتی که قرار می‌گیرم عدالت، معرفت و عمل سالم را سرلوحه کار خودم قرار بدهم می‌توانم خدمتگزار مخلص و فرمان‌برداری باشم. اگر حرمت‌ها و قوانین را رعایت کنم و هیچ تفاوتی بین افراد شعبه قائل نشوم و خدمتی که انجام می‌دهم با خلوص نیت باشد یعنی برای حال دل خودم انجام بدهم نه برای رضای دیگران، به‌طورقطع خدمتی که انجام می‌دهم عاشقانه و خالصانه است.

جایگاه مرزبانی چه ویژگی‌هایی دارد و باعث ایجاد چه تغییراتی در شخص می‌شود؟
هر جایگاهی برای خودش یک سری ویژگی‌هایی دارد و مرزبانی هم جایگاهی است که هم سخت و هم سهل است. به قول جناب آقای مهندس که می‌فرمایند: مرزبانی، راه رفتن با پای‌برهنه روی گدازه‌های آتش است. جایگاه مرزبانی مسئولیت بسیار سنگینی است و درعین‌حال بسیار شیرین است. هنگامی‌که در این جایگاه قرار دارید، به‌طورقطع نمی‌توانید تمامی افراد را از خودتان راضی نگه‌دارید و کار بسیار مشکلی است؛ اما در این جایگاه یاد گرفتم که با هر شخصی چگونه رفتار کنم، تفاوت انسان‌ها را فهمیدم، یاد گرفتم که اگر با فردی مشکلی دارم با خود شخص صحبت کنم، مشکلات دیگران را نزد دیگران مطرح نکنم.
تغییراتی که با خدمت در جایگاه مرزبانی در من به وجود آمد این بود که توانستم نقطه تحمل خودم را بالا ببرم، بسیار صبور و آرام شدم و نظم و انضباط را یاد گرفتم. از دیگر آموزه‌های مرزبانی برخورد با مدیریت بحران را یاد گرفتم، اعتمادبه‌نفسم زیاد شد و در کل مرزبانی برای من به‌نوعی ساخته‌شدن بود. خدا را شکر می‌کنم که به من اذن داده شد که در این جایگاه بتوانم خدمت کنم.

یکی از تأثیرگذارترین درس‌هایی که از جناب مهندس آموخته‌اید و سعی کرده‌اید که آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهید را بفرمایید؟
هر چیزی را که آموخته‌ام از وجود آموزش‌های ناب جناب آقای مهندس است. لحظه‌به‌لحظه برای ایشان دعا می‌کنم و از خداوند خواستار سلامتی و طول عمر برای ایشان هستم. بزرگ‌ترین درسی که در طی این چند سالی که در کنگره حضور دارم و با توجه به خدمت‌هایی که داشتم، صبر و بخشش را فراگرفته‌ام و سرلوحه زندگی خویش قراردادم و با این کار به حال خوش رسیدم. شور و شعفی که از بخشش نصیب من شده است قابل‌مقایسه با هیچ‌چیز نیست. منظورم از بخشش، هم بخشش دیگران و هم بخشش مال است. درگذشته نمی‌توانستم به‌راحتی دیگران را به خاطر سخنانی که زده بودند ببخشم؛ اما در کنگره آموختم که ابتدا باید خودم را ببخشم تا بتوانم دیگران را ببخشم. هنگامی‌که دیگران را می‌بخشید، آن‌قدر حال دلتان خوب می‌شود که حاضر نیستید با هیچ‌چیزی آن را عوض نمایید. این درس بسیار بزرگی بود که از جناب آقای مهندس آموخته‌ام و متوجه شدم که تکامل در جمع صورت می‌گیرد.

هدف شما از خدمت در جایگاه مرزبانی چه بوده است؟
هدف من، خدمت به خودم برای اینکه به تعادل و حال خوش برسم و این جایگاه برای من سراسر عشق است و در وهله دوم خدمت کردن به انسان‌های همدرد خودم بوده است. برای من بسیار لذت‌بخش است که بتوانم کسی که حالش خراب است را در آغوش بگیرم و با مهربانی با او رفتار کنم و بتوانم تغییراتی در او ایجاد کنم تا به آرامش برسد. همیشه از خداوند می‌خواهم که مرا یاری دهد تا بتوانم در هر جایگاهی که هستم خدمت خالصانه انجام بدهم؛ زیرا رضایت خداوند درگرو رضایت خلق است.

با توجه به اینکه هم در جایگاه کمک راهنمایی و هم در جایگاه مرزبانی خدمت کرده‌اید احساس خود را در مورد هر جایگاه و چند مورد از تجربه‌های نابی را که به دست آورده‌اید بفرمایید؟
پایه و اساس هر خدمتی در کنگره محبت، عشق و حس مسئولیت‌پذیری است. هرکدام از این جایگاه‌ها باارزش هستند و سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودشان رادارند. قبل از جایگاه مرزبانی توفیق خدمت در جایگاه کمک راهنمایی را داشتم که در جایگاه کمک راهنمایی مسئولیت چند نفر به عهده شماست و با خصوصیات اخلاقی تعداد محدودی از افراد آشنا می‌شوید که این جایگاه به من کمک کرد تا بتوانم اول به خودم خدمت کنم و ابتدا خودم آموزش بگیرم و بعد به دیگران خدمت کنم و آموزش‌‌ها را در اختیار دیگران قرار بدهم. خدا را شکر می‌کنم که در جایگاه کمک راهنمایی آن چیزی که در حد و توانم بود برای رهجویان انجام دادم و از عملکرد خودم راضی بودم. توفیق دیگری که خداوند نصیبم کرد این بود که پایان خدمت کمک راهنمایی من دقیقاً هم‌زمان شد با انتخابات مرزبانی و من این را به فال نیک گرفتم و بلافاصله بعد از پایان جایگاه کمک راهنمایی توانستم در جایگاه مرزبانی خدمت کنم. جایگاه مرزبانی، جایگاه بسیار باارزشی است که درس‌های زیادی به من آموخته است، انرژی بسیار زیادی دریافت می‌کنم، آموزش‌هایی که من در این جایگاه به دست آوردم بسیار روی من تأثیرگذار بوده و باعث رشد من شده است. وقتی شما در جایگاه مرزبانی قرار می‌گیرید با همه افراد شعبه ارتباط دارید و همین باعث شد که من یاد بگیرم با هر شخصی به چه صورت برخورد نمایم.
به نظر من درس بسیار بزرگی است که انسان بتواند یاد بگیرد که با هرکسی چگونه رفتار کند یعنی همان کلام مناسب، زمان مناسب را در کجا به کار ببرد. جایگاه مرزبانی را بسیار دوست دارم و با حس خوب این کار را انجام می‌دهم.

با توجه به اینکه به آزمون کمک راهنمایی نزدیک می‌شویم چه توصیه‌ای برای همسفران دارید؟
به همسفرانی که شرایط شرکت در آزمون کمک راهنمایی را دارند توصیه می‌کنم که حتماً در این آزمون شرکت کنند. این‌یک موهبت و نعمت الهی است که نصیب این افراد می‌شود تا با قرار گرفتن در این جایگاه ابتدا به خودشان و بعد هم به دیگران کمک کنند. فرصت را غنیمت بدانند و از آن استفاده کنند، خودشان را محک بزنند تا ببینند کجای کار قرار دارند. زمانی که در آزمون کمک راهنمایی شرکت می‌کنید شاید اصلاً قرار نباشد که شما در آزمون قبول شوید؛ اما همین‌که شرکت می‌کنید گویی مسئولیتی گردن شما بوده و با این کار بار مسئولیت را زمین گذاشته‌اید. وقتی ما آموزش می‌گیریم باید آن را به دیگران انتقال بدهیم و تنها راه این کار کمک راهنما شدن است که می‌توانیم به‌راحتی مواردی را که آموختیم در اختیار کسانی که نیازمند آموزش و خواهان رهایی هستند، قرار بدهیم.

نظرتان در مورد این جمله که با خدمت کردن برنامه‌ریزی و تعهدپذیری ما نسبت به زندگی بیشتر می‌شود چیست؟
من با این جمله کاملاً موافق هستم؛ زیرا خدمت کردن کل زندگی مرا دگرگون کرد. زمانی که وارد کنگره شدم از صمیم قلب عاشق خدمت کردن در هر جایگاهی بودم، حتی اگر زباله‌ای را از روی زمین برمی‌داشتم این حال من را خوب می‌کرد و حس خوبی به من می‌داد و انرژی می‌گرفتم؛ زیرا کنگره را همانند خانه خودم می‌دانستم و نسبت به این مکان متعهد بودم. هنگامی‌که جایگاه خدمتی به فردی داده می‌شود نسبت به موقعیت آن جایگاه برنامه‌ریزی می‌کند و مسئولیت‌پذیر می‌شود؛ زیرا شخص باید نسبت به آن جایگاه پاسخگو باشد. همان‌طور که من در کنگره مسئولیت‌پذیر شدم این تأثیر مستقیمی روی زندگی من داشت. قبل از کنگره برای کارهایم برنامه‌ریزی نداشتم و اکنون تمام این‌ها را مدیون کنگره هستم. روزهای دوشنبه که قرار است من به کنگره بیایم از چند دوز قبل برنامه‌ریزی می‌کنم تا در کمال آرامش به شعبه بیام و مسئولیتم را انجام بدهم.

با توجه به اینکه جشن هفته ایجنت و مرزبان را پیش رو داریم اگر پیام یا نکته‌ای در این مورددارید بفرمایید؟
به‌نوبه خودم پیشاپیش این هفته را به تمام ایجنت‌ها و مرزبان‌های عزیزی که در تمامی شعب کنگره‌۶۰ زحمت می‌کشند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و تبریک ویژه به سرکار خانم آنی بزرگوار دارم. از جناب مهندس سپاسگزارم که این بستر را فراهم کردند که بتوانم در این جایگاه خدمت کنم و در کنار عزیزان آموزش بگیرم امیدوارم که خدمتگزاری صادق بوده باشم و توانسته باشم قدم کوچکی برای پیشبرد اهداف کنگره 60 انجام داده باشم. همان‌طوری که می‌دانیم یکی از جشن‌هایی که در کنگره برگزار می‌شود جشن هفته ایجنت و مرزبان است. یکی از آموزش‌های کنگره‌۶۰ تشکر، تقدیر و قدردانی از همه عزیزانی است که زحمت می‌کشند، نمی‌خواهم از این دیدگاه بگویم که چون خودم در این جایگاه قرار گرفتم بلکه از دیدگاه مرزبان و شال خوش‌رنگ مرزبانی صحبت می‌کنم؛ وظیفه تک‌تک افراد کنگره است که به نحو احسن از این جایگاه تشکر کنند نه از خود فرد؛ زیرا تا زمانی که کسی در این جایگاه قرار نگرفته است با سختی‌های آن آشنا نمی‌شود و بسیار کار سختی است و امیدوارم که بتوانیم جشن باشکوهی برگزار کنیم و به نحو احسن از همه عزیزانی که خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر کنیم و در نظر داشته باشیم که هر چیزی که بکاریم قطعاً همان را برداشت می‌کنیم. امروز من در این جایگاه هستم و فردا شخص دیگری در این جایگاه قرار می‌گیرد. تشکر و قدردانی از همه عزیزان یکی از آموزش‌ها و درس‌های بزرگی است که از کنگره یاد گرفتیم.

سخن آخر و اگر توصیه‌ای دارید بفرمایید؟
کلام آخر اینکه سپاسگزار خداوند منان هستم که به من اجازه خدمت کردن و آموزش گرفتن را دادند تا بتوانم اول به خودم و بعد به همنوع خودم خدمت کنم. امیدوارم توانسته باشم با انجام عمل سالم، رعایت حرمت و قوانین کنگره‌۶۰ الگوی مناسبی برای افراد باشم. در همین‌جا سپاسگزاری می‌کنم از همکاران عزیزم، گروه مرزبانی، واقعاً درس‌های بزرگی از این عزیزان فراگرفته‌ام، از اعضاء محترم شعبه بسیار سپاسگزارم که با صبوری به سخنان من گوش دادند و نسبت به من محبت زیادی دارند و من هم حس خوب امروزم را تقدیم به همه عزیزان شعبه می‌کنم. کلام آخر اینکه با عشق، محبت و با مهربانی باهم رفتار کنیم، باهم همدل باشیم، مثبت نگر باشیم، کاری کنیم که همیشه حال دلمان خوب باشد. ممنون از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید.


عکاس: همسفر زینب از لژیون نهم نمایندگی پروین اعتصامی اراک
مصاحبه‌گر: همسفر فاطمه کمک راهنمای لژیون یکم از نمایندگی پروین اعتصامی اراک
ویراستاری، تنظیم و ارسال: همسفر زهرا فروغی کمک راهنما تغذیه سالم پارک شهدای شهرداری اصفهان
گروه ورزش همسفران کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .