English Version
English

هر کاری را باید از روی تفکر انجام دهیم

هر کاری را باید از روی تفکر انجام دهیم

جلسه سیزدهم از دوره یازدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران کنگره 60 نمایندگی هاتف با دستور جلسه «از تعطیلات چگونه استفاده می‌کنم؟» با استادی همسفر افسانه رهجوی راهنما همسفر رعنا، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر سمیرا در روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۰۰ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

در ابتدا از نگهبان جلسه خانم زهرا، راهنمای بزرگوارم خانم رعنا، ایجنت محترم خانم آمنه و مرزبانان گرامی تشکر می‌کنم که به من اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم و آموزش بگیرم. فرا رسیدن بهار قرآن را به همگی شما تبریک می‌گویم و پیشاپیش فرا رسیدن بهار طبیعت را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. یک خداقوت ویژه هم خدمت همه خدمت گزاران کنگره مخصوصاً کسانی‌که مسئول افطاری هستند عرض می‌کنم. واقعاً با زبان روزه زحمت می‌کشند و این محبت با عشق و محبت همراه است. ان‌شاءالله برکات این خدمات به زندگی‌شان بازگردد. اما درمورد دستور جلسه امروز، هر حرف، ایده یا تفکری که جناب مهندس انجام می‌دهند پشت آن یک تفکر عمیق وجود دارد.

در ابتدا که کنگره تأسیس شده بود هیچ تعطیلاتی وجود نداشت؛ اما جناب مهندس با تفکر عمیقی که داشتند به این نتیجه رسیدند که تعطیلات در کنگره باید وجود داشته باشد. چرا باید تعطیلات وجود داشته باشد؟ چون اگر همیشه در حال کار کردن باشیم و استراحت نکنیم، نمی‌توانیم درمورد آن کار به درستی تفکر کنیم. ما وقتی کاری را انجام می‌دهیم پس از مدتی باید به مغزمان استراحت بدهیم تا ببینیم آیا آن کار به نفع ماست یا به ضرر ما؟ پس هر کاری را باید از روی تفکر انجام دهیم. علت وجود تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانه در کنگره نیز همین موضوع است که ما بتوانیم از این تعطیلات به نحو احسن استفاده کنیم.

هر تدبیری که جناب مهندس می‌اندیشند، یک صورآشکار دارد و یک صورپنهان و من هنوز به آن میزان از درک نرسیده‌ام که صورپنهان تصمیمات جناب مهندس را درک کنم و فقط می‌توانم صور آشکار آن را درک کنم. جناب مهندس به صورپنهان مسائل بیشتر اهمیت می‌‌دهند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند ابتدا خوب روی آن تفکر می‌کنند سپس به سخن در می‌آورند و بعد آن را به عمل تبدیل می‌کنند. اصولاً برای انجام هر کاری سه شرط اساسی و ضروری است، هرکاری حتی استراحت کردن نیز به این سه شرط نیاز دارد.

ما همیشه فکر می‌کنیم که کار کردن یعنی کار بدنی انجام دادن، نه! کارهای ذهنی هم نوعی از انجام کار است. استراحت کردن هم نوعی کار است پس اولین شرط برای انجام هر کاری این است که کاری برای انجام دادن وجود داشته باشد. شرط دوم این است که باید برای انجام این کار از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده باشیم تا آن کار به نحو شایسته‌ای انجام گیرد. سومین شرط این است که برای انجام هر کاری باید هزینه‌ای پرداخت شود. پرداخت هزینه فقط با کار کردن امکان‌پذیر است. مثلاً اگر قرار است برای تعطیلات‌ به سفر برویم باید از چند ماه قبل برنامه‌ریزی کنیم نه این‌که از یکی دو هفته قبل برنامه بریزیم. جناب مهندس در این‌باره می‌فرمایند: «برای مسافرت رفتن از ۶ ماه قبل برنامه‌ریزی داشته باشید». اولین چیزی‌که برای سفر لازم است، بودجه سفر است که از قبل باید آن را تعیین کرده باشیم. اگر بخواهیم هزینه سفر را یک‌باره کنار بگذاریم به افراد خانواده فشار مالی می‌آورد؛ اما اگر برنامه‌ریزی انجام شده و این بودجه کم‌کم از قبل کنار گذاشته شود وقتی به فصل سفر و تعطیلات می‌رسیم خواهیم دید که بودجه سفر تأمین شده است و می‌توانیم سفر خوبی را آغاز کنیم.

در مرحله بعد باید برنامه‌ریزی کنیم که کجا می‌خواهیم برویم؟ سفر این نیست که وقتی ما قصد سفر کردیم مقداری اثاث داخل ماشین بگذاریم و راه بیفتیم و ندانیم که آن شهری که ما می‌خواهیم به آن سفر کنیم آیا برای ما جای خالی دارد یا نه و مجبور شویم که در پیاده‌روها و پارک‌ها در چادر یا ماشین بخوابیم و برای یک دستشویی رفتن ساده، فاصله‌های زیادی طی کنیم یا مدت‌ها در صف باشیم، پس باید حتماً از قبل برنامه‌ریزی داشته ‌باشیم و همه جوانب امر را بسنجیم. بهترین کار، کاری است که با تفکر شروع شود.

در پایان از همسفران عزیز سفر اول خواهش می‌کنم بیایید امسال جور دیگری خانه‌‌تکانی انجام بدهیم. همیشه خانه‌هایمان را خانه‌تکانی می‌کردیم ولی امسال بیایید خانه‌های دل‌مان را خانه‌تکانی کنیم؛ خانه‌های دل‌مان را از کینه، نفرت، دروغ و هزار ضدارزش دیگر خالی کنیم تا محبت و عشق بتواند جای آن را بگیرد تا بتوانیم با مسافرمان یا افرادی که در کنار ما زندگی می‌کنند به خوبی کنار بیاییم. مورد دیگر این‌که از خرید‌های غیرضروری جداً خودداری کنیم. چون مسافر در هنگام سفر، ممکن است نتواند به اندازه قبل کار کند و درآمد داشته باشد، پس باید از خرید‌‌های غیرضروری جلوگیری کنیم تا دچار مشکل نشویم تا به آن صلح و آرامشی که در زندگی احتیاج داریم برسیم و خدای ناکرده با کارهای اشتباه باعث نشویم که آن آشوب‌های گذشته دوباره به زندگی ما برگردد. ما باید از این آشوب‌ها جلوگیری کنیم و زندگی‌مان را به آن صلح و آرامشی که مد نظر کنگره و خودمان است برسانیم.

 

گزیده‌ای از آماده‌سازی افطاری و مراسم صرف افطار همسفران نمایندگی هاتف

مرزبانان کشیک: همسفر آرزو و مسافر محمود
تایپ: همسفر مهناز رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون هشتم)
عکاس‌ خبری: مرزبان‌ خبری، همسفر آرزو و همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر رعنا (لژیون نهم)
ویراستار: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر راضیه (لژیون یکم)
ارسال: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر رعنا (لژیون نهم)
همسفران نمایندگی هاتف

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .