English Version
English

لزوم كسب دانش و اطلاعات روز براي مقابله با روان‌گردان‌هاي جديد

لزوم كسب دانش و اطلاعات روز براي مقابله با روان‌گردان‌هاي جديد
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ علي مويدي خرم‌آبادي صبح امروز در جلسه "كميته ملي نظارت بر پيش‌سازها" كه با حضور جمعي از نمايندگان دستگاه‌هاي عضو كميته برگزار شد، گفت: بايد بانك اطلاعاتي در خصوص كشفيات، تزانزيت، واردات و توزيع و انحراف پيش‌سازها تهيه و دو وزارتخانه بهداشت و صنعت به آن دسترسي داشته باشند و سپس اين دسترسي را در اختيار پليس، كمرگ و ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهند.
 
وي با بيان اينكه تا سال 2017،  بيش از 700 نوع ماده مخدر و روان‌گردان به كنوانسيون‌هاي بين المللي اعلام شده است، به مواد روان‌گردان جديد (NPS) اشاره كرد و گفت: بايد دانش مرتبط با مواد روان‌گردان جدید، خطرات و تاثیرات مخرب آنها بر سلامت و امنیت عمومی جامعه و همچنين شيوه‌ پيشگيري و مقابله با آن را داشته باشيم كه در اين زمينه نيازمند اتخاذ تدابير هوشمندانه با تمركز بر رويكرد پيشگيرانه اجتماع‌محور هستيم.
 
قائم مقام دبيركل ستاد در واكنش به اخبار منتشر شده درباره برخي روان‌گردان‌ها و اسامي مختلف آنها در فضای مجازی گفت: اين روزها در فضاي مجازي هر نوع مطلبي بدون تحقيق از سوي گردانندگان كانا‌ل‌هاي تلگرامي و يا نرم‌افزارهاي پيام‌رسان منتشر مي‌شوند و اين درحالي است كه اولین اصل در رفتار اخلاق‌مدارانه در شبکه‌های اجتماعی، توجه و دقت در درستي محتوای مطالبی است که منتشر مي‌شود اما متاسفانه اين روزها به چنين امري كمتر توجه مي‌شود.
 
مويدي بيان داشت: گردانندگان شبكه‌هاي اجتماعي نباید به سادگی و بدون تفکر هر مطلبي را باور كنند و به مخاطبان بازنشر دهند بلکه مي‌بايست با سند كافي و مقتضي، درستي آن را مطمئن شوند و سپس به اشتراک بگذارند.
 
وي افزود: اشتراک درست محتوا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منجر به افزایش اعتماد عمومی افراد به جامعه و مسئولان كشور مي‌شود، لذا باید از انتشار مطالب غيرموثق پرهيز شود تا فضای مجازی از آلودگی به مطالب کذب مصون بماند.
 
قائم مقام دبيركل ستاد با بيان اينكه معتقديم اعتياد و مشكلات و خطرات آن را نبايد از مردم پنهان كرد، گفت: هر نوع موادي كه به كشور وارد شود براي مردم شفاف توضيح خواهيم داد اما لازم است مردم هم اخبار و مطالب گوناگون را از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های رسمی دريافت كنند تا به انتشار شايعات و اطلاعات غلط، دامن زده نشود.
 
مويدي ادامه داد: اکثر منابع نامعتبر كه هر مطلبي را بدون تحقيق منتشر مي‌كنند، تنها به دنبال منافع خود همچون افزايش فالوور هستند تا بعد از رسيدن به فالوور مورد نظر، درآمدزايي كنند. پس مردم بايد همكاري كنند و اخبار و مطالب گوناگون را از مراجع و منابع رسمي دنبال کنند.
 
وي بيان داشت: از رسانه‌ها انتظار داريم كه اطلاعات درستي را در خصوص خطرات مواد مخدر،‌ مواد روان‌گردان و مواد صنعتي به آحاد جامعه به ويژه دانش‌آموزان و جوانان ارائه كنند.
 
مويدي در پايان گفت: كميته نظارت بر پيش‌سازها كميته‌اي دانش بنيان است لذا اعضاي كميته بايد ضمن داشتن پايه علمي و دانش كافي، همواره اطلاعات دقيقي از آيين‌نامه‌ها و مقررات موضوعات مربوط به اين كميته داشته باشند.
 
گفتني است نمايندگان دستگاه هاي عضو در رابطه با نظارت و كنترل بر توليد، قاچاق، ترانزيت، توزيع و انحراف مواد پيش ساز مطالبي را بيان كردند.
 
 
 
 
 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .