English Version
English

می‌خواهیم همیشه به روز باشیم

می‌خواهیم همیشه به روز باشیم

همسفر شهروز آذر پور مسئول فنی سایت کنگره است. او از ابتدای شکل‌گیری سایت کنگره حضور داشته و در طراحی و مدیریت سایت نقش داشته است. به بهانه تغییرات جدید سایت که از این هفته آغاز خواهد شد با او گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کمی در مورد پیشینه کار حرف بزنیم. سایت چگونه شکل گرفت؟

سایت کنگره 60 از آذرماه سال 1382 راه افتاد، از همان زمان آقای مهندس به اهمیت فضای مجازی واقف بودند. سال‌هایی که حداقل در حوزه مواد مخدر فعالیتی وجود نداشت سایت کار خودش را شروع کرد و در زمینه فعالیت مواد مخدر صاحب‌قدم بود، اغراق هم نکنیم قطعاً در این حوزه برترین هستیم. طوری که ما در جشنواره رسانه‌های دیجیتال و خبر گذاری‌ها چندین بار جوایز مختلف را کسب کردیم و همیشه سعی کردیم سایت را گسترش دهیم. 

 

در حال حاضر چه تغییراتی در حال رخ دادن هست و ایده آن از کجا شکل گرفت؟

کنگره با پیشرفت روزافزون نیازهای بیشتری پیدا می‌کند و سایت کنگره هم قطعاً از این امر مستثنا نیست. تغییرات جدیدی که برای سایت برنامه‌ریزی و به انجام رسیده است شامل بروز رسانی مسائل فنی و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در حوزه طراحی وب‌سایت است.

به‌عنوان مثال یکی از تغییرات عمده‌ای که امروزه نیاز است این است که بتوانیم بر روی تلفن‌های همراه ساپورت داشته باشیم؛ چون اکنون بیشتر مخاطب‌ها با تلفن همراه ما را دنبال می‌کنند، سایت روزانه بیش از 40 هزار بازدید دارد و بیشتر این بازدید‌ها با تلفن همراه صورت می‌گیرد. کنگره 60 در فضاها و شبکه‌های مجازی دیگر مثل اینستاگرام به‌خوبی فعالیت می‌کند‌؛ ولی بااین‌حال سایت کنگره جایگاه مخصوص به خودش را دارد که باید این قابلیت را داشته باشید تا تمامی مخاطبین را پوشش دهد، امکانی که در نسخه قبلی فراهم نبود.

چه قابلیت‌های جدیدی به سایت اضافه شده؟

خیلی از نواقصی که در طول دوران قبل بوده با توجه به بازخوردها و نیازها برطرف شدند؛ مثل یافتن آدرس دقیق شعب و ازلحاظ گرافیکی یک قالب‌بندی به‌روزی دارد، واکنش گرایی مخصوص به هر دستگاه؛ مثل تبلت، تلفن‌های همراه و...، اگر شما با هر دستگاهی وارد سایت شوید می‌توانید بهترین دید را بر اساس امکانات خود داشته باشید.

 

ما تعداد زیادی نمایندگی داریم که امروز در دل سایت کنگره 60 به‌صورت مستقیم فعالیت می‎کنند، تغییرات شامل آن‌ها هم می‌شود؟

بله درست است؛ امکانات جدیدی هم برای اعضای کنگره که برای صفحه اختصاص نمایندگی خود فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده که یک مقدار امکان ایجاد شکل ‌و شمایل شخصی‌سازی‌ داشته باشند. این قضیه در اینجا ختم نمی‌شود و این موضوع مداوم و  روزبه‌روز در حال به‌روزرسانی است. درواقع این تغییرات شروع نسل جدید سایت کنگره 60 است که فکر می‌کنم این چهارمین نسل از سایت کنگره 60 است.

 

این تغییرات در وبلاگ‌ها چگونه هستند؟ لطفاً بیشتر توضیح دهید.

از زمانی که تصمیم بر این شد تا ما از هیچ سرویس‌دهنده دیگری برای فعالیت خودمان استفاده نکنیم و کاملاً مستقل عمل کنیم، چیزی به نام مفهوم وبلاگ نداریم. تمامی نمایندگی‌های با اعضای خودشان می‌توانند مستقیماً در سایت کنگره به فعالیت و انتشار مطالب خود بپردازند. تعداد شعبه‌های کنگره در سراسر ایران زیاد است و هر شعبه یک فضایی برای خودش دارد و در این شعب ممکن از 10 نفر در بخش تولید محتوا مشغول به خدمت باشند و ما باید یک فضایی را برای این عزیزان درست کنیم که به‌سادگی کارشان را انجام دهند.

در نسخه جدید برخی از محدودیت‌های قبلی که وجود داشت و بچه‌هایی که بیشتر کار می‌کنند در جریان هستند؛ برای مثال لازم نیست تغییر سایز در عکس‌ها انجام دهند، مقررات زیادی در خصوص نوع فونت رعایت کنند و...، همگی به‌صورت هوشمند انجام می‌شود و کاربری را برای بچه‌ها خیلی راحت‌تر می‌کند. هدف این است که طوری باشد که یک فرد تازه وارد هم بتواند از این سیستم استفاده کند و خروجی با کیفیت داشته باشد.

 

کسانی که در حال حاضر دارند کار می‌کنند چقدر چالش پیدا می‌کنند؟ آیا کارشان سخت‌تر می‌شود یا آسان؟

قطعاً خیلی چیزها ساده می‌شود و به مرور این تغییرات زیادتر هم می‌شود. الآن تغییرات اعمال شده در بخش فارسی سایت قابل بهره‌برداری است و یک بخش مهم دیگر که باید حتماً به‌صورت ویژه کار شود بخش انگلیسی سایت است که در پس از بخش فارسی به این بخش هم رسیدگی می‌شود و هیچ نگرانی‌ای در مورد عوض شدن کاربری سایت، نحوه تغییر کار و یا حفظ محتوای قبلی وجود ندارد.

 

چه زمانی سایت جدید رسماً رونمایی می‌شود؟

احتمالاً زمانی که مخاطبان دارند این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنند سایت جدید آماده است و در حال حاضر با فرمایش جناب مهندس در حال کار بر روی مقدمات برای رونمایی از سایت جدید هستیم.

 

پیاده سازی: مسافر محمدحسین لژیون 19 آکادمی

عکس: مسافر وحید لژیون 10 شعبه پرستار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .