English Version
English

برای آرامش باید پاک‌سازی و سازندگی را از خودمان آغاز کنیم

برای آرامش باید پاک‌سازی و سازندگی را از خودمان آغاز کنیم

جلسه سوم از دور سوم سری کارگاه های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی نجف آباد با دستور جلسه «وادی پنجم و تاثیر آن روی من» به استادی همسفر محبوبه و نگهبانی همسفر اشرف و دبیری همسفر مرضیه، ساعت 16 روز دوشنبه 28  تیرماه 1400 آغاز به کار کرد.

 
 
 خلاصه سخنان استاد:
خدا را شکر می‌کنم که در این جایگاه قرار گرفتم تا خدمت کنم، از خانم فاطمه عزیز و خانم اشرف عزیز تشکر می‌کنم که به من فرصت خدمت دادند.
دستور جلسه‌ امروز وادی پنجم و تاثیر آن روی من است. همان‌طور که می‌دانید 4 وادی اول در مورد تفکر گفته‌شده، ما از وادی اول یاد گرفتیم که همه‌چیز با تفکر آغاز می‌شود و کاری که بدون تفکر باشد، قطعا به بن‌بست می‌خورد. از وادی دوم یاد گرفتیم که خلقت ما هدفمند است و بیهوده آفریده نشدیم. از وادی سوم یاد گرفتیم که هیچ‌کس به‌اندازه‌ خودم نمی‌تواند به من کمک کند و از وادی چهارم یاد گرفتیم که مسئولیت کارهایمان را خودمان به عهد بگیریم و این‌طور نباشد که دست روی دست بگذاریم و بگوئیم خدایا کمکم کن و هیچ تلاشی نکنیم و منتظر امداد غیبی باشیم؛ اما وادی پنجم می‌گوید: در جهان ما تفکر قدرت مطلق حل نیست، بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌نماید... این وادی به ما می‌گوید که اگر نتوانیم ساختارهای تفکراتی خود را به ساختارهای عملیاتی تبدیل کنیم، گره‌ای از کارمان بازنخواهد شد و به مشکل خواهیم رسید.
 
 
در این وادی یک سؤال مطرح‌شده، اینکه انسان در این حیات زمینی در چند جهان زندگی می‌کند؟ اکثراً تصور می‌کنند فقط در همین حیات زمینی زندگی می‌کنیم اما در این وادی گفته‌شده انسان در سه جهان دیگر هم زندگی می‌کند:
1) جهان خاکی که به‌صورت خودآگاه در آن زندگی می‌کنیم.
2) جهان خواب که به‌صورت ناخودآگاه در آن زندگی می‌کنیم.
3)جهان ذهنی که مقدمه‌ی برنامه‌ریزی و مقدمه تمرین و عمل چگونه زیستن در جهان خاکی و سایر جهان‌ها می‌شود. وادی پنجم می‌گوید، برای اینکه ساختارهای تفکراتی را به ساختارهای عملی تبدیل کنیم باید ترس، استرس، ناامیدی و عدم اعتماد را از بین ببریم تا به مرحله‌ی آرامش قدم بزاریم و بتوانیم خواسته‌هایمان را به اجرا درآوریم و برای رسیدن به آرامش باید پاک‌سازی و سازندگی را از خودمان آغاز کنیم و برای اصلاح اخلاق، رفتار، کردار و منش خود سه اصل پندارسالم، گفتار سالم و کردار سالم را همیشه مدنظر داشته باشیم و وقتی‌که تفکر ما سالم باشد، قطعاً گفتارمان هم سالم خواهد بود و به‌صورت خودکار کردارمان هم سالم خواهد شد. همان‌طوری که برای تبدیل آب کثیف و آلوده به آب زلال فقط یک‌راه وجود دارد و آنهم تصفیه است.
 
 
برای اینکه یک انسان بی‌تعادل هم به انسان با تعادلی تبدیل بشود به تزکیه وپالایش نیاز دارد و شخص برای اینکه بتواند از اضطراب، ناامیدی، نگرانی و غیره خارج شود؛ باید پله‌هایی را پشت سر بگذارد.
1) پله‌ی بازگشت از ضد ارزش‌ها؛ حالا ضد ارزش چه هست؟ اعمالی که علاوه بر آسیب به جسم و روان خودمان به دیگران هم آسیب می‌زند، مثل غیبت، تهمت، دزدی؛ و... وقتی انسان به سمت ضدارزش‌ها برود، آرامش خودش را از دست می‌دهد و بازگشت از ضد ارزش‌ها یک‌مرتبه اتفاق نمی‌افتد بلکه به‌مرورزمان و تدریجی انجام می‌شود.
2)خودداری؛ یعنی وقتی از نتیجه‌ی کاری مطمئن نیستی عقل سالم حکم می‌کند ان کار را انجام ندهی.
3) قناعت؛ یعنی یاد بگیریم از حداقل امکانات بهترین شرایط را برای زندگی خودمان فراهم کنیم.
4) صبر؛ یعنی پشت سر گذاشتن و طی کردن زمان همراه با تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف تعین شده. صبر گاهی سخت و طاقت فرساست و گاهی تلخ است ولی میوه‌ی آن شیرین است.
5) تجسس، قضاوت، غیبت؛ این سه مورد زنجیروار به هم متصل هستند، اگر کسی در زندگی دیگران سرک بکشد و کنجکاوی کند به‌راحتی آن شخص را قضاوت می‌کند و بعد هم‌پشت سرش شروع می‌کند به غیبت کردن و حتی برایش حکم هم صادر می‌کند و این کار به خاطره جهل و ناآگاهی شخص است.
6)پس‌انداز؛ جناب مهندس خیلی روی پس‌انداز تأکید می‌کنند و فرموده‌اند: باید بتوانید پایه های مالی خودتان را محکم کنید، مهم نیست درآمدتان چقدر است مهم این است که پس‌انداز کنید.
7) توکل، رضا و تسلیم؛ این مورد هم به‌صورت زنجیر به هم متصل هستند. توکل یعنی خدا را وکیل قرار دادن، یعنی در کنار تلاش و کوشش خودمان در مسیر مشکلاتمان به خدا هم توکل کنیم بعد از توکل به آنچه از طرف خداوند برایمان اتفاق میافتد رضایت کامل داشته باشیم. اگر کسی بتواند از این دو مرحله عبور کند وارد مرحله‌ تسلیم می‌شود این مرحله بسیار سخت است و شخص خواسته‌ای جز خواسته‌ی قدرت مطلق ندارد.
در پایان وادی پنجم می‌گوید: ما باید ساختارهای تفکراتی خودمان را به ساختارهای عملی و اجرایی تبدیل کنیم.
 
تایپ: همسفرمحبوبه
عکاس: همسفر سما
ویرایش و ارسال: همسفررعنا
همسفران نمایندگی نجف آباد
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .