English Version
English

لژیون پزشکان: ما در کنگره چیزی به اسم وسوسه نداریم

لژیون پزشکان: ما در کنگره چیزی به اسم وسوسه نداریم

پنجمین جلسه از دور بیستم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی با استادی دکتر رضا و نگهبانی جناب مهندس و دبیری دکتر بیژن با دستور جلسه: «سیگار» روز جمعه 14 خردادماه 1399 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:

سلام دوستان دکتر رضا هستم یک همسفر:

دکتر رضا کارگشا هستم پزشک و ان پی اچ سیاست‌گذاری سلامت، فعال در حوزه‌ی درمان اعتیاد، مؤسس و مسئول فنی کلینیک اهورا منطقه‌ی اسلامشهر.

دستور جلسه‌ی این هفته بحث سیگار است، من صحبت‌های خودم را با این مقدمه می‌خواهم شروع کنم که خدمات بزرگی که کنگره داشته در چهار حوزه می‌شود عنوان کرد، یکی بحث پروتکل دی اس تی و درمان اعتیاد که آقای مهندس با درایتی که داشتند ورود کردند به این حوزه و شناسایی صورت‌مسئله‌ی اعتیاد و بحث درمان اعتیاد با متد دی اس تی بر پایه‌ی شربت اوتی و با مثلث درمانی: جسم روان و جهان‌بینی، دومین بحثی که آقای مهندس ورود کردند در این حوزه بحث درمان سیگار بود. آقای مهندس اشاره می‌کنند که شاید در ابتدا نگرش و برنامه‌ای برای اینکه افراد با ورود به کنگره باید سیگار خود را قطع کنند نداشتند و آقای مهندس فلسفه‌ای را دارند خودشان که اگر کاری را خودشان انجام ندهند، از کسی هم نمی‌خواهند که آن کار را انجام دهند و اشاره می‌کنند که در سال‌های ابتدایی سیگار را استفاده می‌کردند و اگر کسی هم انتقاد می‌کرد که سیگار عوارض دارد، می‌فرمودند که شما روی عوارض سیگار تمرکز کردید، اگر در مورد مزایای سیگار هم تحقیق می‌کردید به مطالبی می‌رسیدید. تا اینکه آقای مهندس اشاره می‌کنند به اینکه براثر مصرف سیگار دچار سکته قلبی می‌شوند و در بیمارستان در بخش سی‌سی‌یو بستری می‌شوند. اشاره دارند که در بخش سی‌سی‌یو تمام ابزار پزشکی که به ایشان متصل بود ازجمله بحث مانیتورینگ و بقیه‌ی ملزومات را از خودشان جدا کرده بودند برای اینکه به بیرون بروند و سیگار مصرف کنند و در بخش زمین می‌خورند و پرستار اعتراض می‌کند که کجا می‌خواهید بروید و بعدازاینکه متوجه می‌شود که برای کشیدن سیگار قصد خروج داشتند ممانعت می‌کنند که هم اینجا به ذهنشان می‌رسد، من که توانستم اعتیاد به مواد کشیدنی را از طریق تبدیل آن به روش خوراکی درمان کنم، سیگار را هم می‌توانم به این روش درمان کنم و از یکی از دوستان خودشان می‌خواهند که آدامس نیکوتین تهیه کنند و ایشان پروتکل درمان سیگار را بر روی خودشان انجام می‌دهند و بعد از دو ماه تقریباً سی نفر از بچه‌های کنگره را آموزش می‌دهند و بحث درمان سیگار هم درکنگره شروع می‌شود و الآن به‌جایی رسیدیم که صحبت این هست: که اگر فردی بحث درمان سیگار را انجام نداده باشد ازلحاظ کنگره درمان او تکمیل نشده است و قطعاً یکی از اجزای درمان چه برای راهنماها، مرزبان‌ها و باقی افراد این هست که سفر سیگار هم انجام داده باشند. راهنماهای فوق‌العاده مسلط و خوبی را در این زمینه دارند و بحث درمان سیگار را با آدامس نیکوتین به‌خوبی انجام می‌دهند و راهنمایی می‌کنند و در سنوات گذشته هم خیلی از دوستان پزشک ما که مصرف سیگار داشتند با همین پروتکل‌ها بحث سیگار خودشان را درمان کردند و انصافاً من فکر می‌کنم با توجه به سی دی که آقای مهندس عنوان کردند که در فضای جلسات بوی سیگار و دود سیگار می‌پیچید می‌بینم که الآن چقدر فضای بهتری است. انصافاً از وقتی‌که ما ورود کردیم به کنگره خیلی از دوستان علاوه بر اینکه موادشان را درمان کرده بودند بحث سیگار هم درمان کرده بودند، در همین پارک طالقانی زمانی از لیوان‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌شد ولی یک لیوان یک‌بارمصرف شما روی زمین نمی‌دیدید تا اینکه آقای مهندس تدبیری را اتخاذ کردند که اعضاء، لیوان‌های استیل که قیمت آنها هزار تومان بود را تهیه می‌کردند و همیشه همراه خود داشتند و از آنها استفاده می‌کردند و لیوان‌های یک‌بارمصرف هم جمع شد.

دو بحث دیگر هم آقای مهندس ورود کردند: یکی بحث شربت دی سپ هست که الآن با توجه به بیماری کرونا یکی از شیوه‌های واقعاً مؤثر در بحث پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کرونا استفاده از دی سپ هست. دی سپ شبیه به سرکه ی سیب هست. گرچه فرمولاسیون آن متفاوت است. مثلاً اسید استیک در سرکه سیب 4 درصد وجود دارد و در دی سپ 2.5 درصد و اسید لاکتیک در دی سپ 1.1 درصد هست و پتاسیم بیشتری در دی سپ وجود دارد که برای افرادی که هایپوکالمیک (کاهش سطح خونی یون پتاسیم) هستند همین پتاسیم واقعاً تاثیر زیادی را دارد که روند بخور دی سپ یکی از فرایندهایی هست که خیلی می تواند در بحث پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کویید 19 مؤثر باشد.

بحث دیگری که با صلاح‌دید آقای مهندس شاید مدتی کمرنگ‌تر شده بود لژیون جونز هست که ما مسافرینی داشتیم در کنگره که علاوه بر درمان بحث کاهش وزن را هم انجام می‌دادند که آقای مهندس گفتند کاهش وزن را نگوییم و بجای آن بگوییم تعادل سیستم تغذیه و این معادل این نیست که فرد بخواهد یکسری مواد غذایی را نخورد بلکه تعادل در خوردن آنها را حاکم می‌کند و این دوستان واقعاً وزن خودشان را کم می‌کردند و چیزی که برای من پزشک خیلی جذاب بود این بود که این کاهش وزن باعث بدفرم شدن شکل بدن آنها نمی‌شد. خوب خود من خیلی از افراد را می‌بینم که رژیم گرفتند ولی وقتی آدم آنها را می‌بیند می‌گوید ای‌کاش رژیم نگرفته بودید یعنی صورت‌های کاملاً لاغر، چانه و ناحیه‌ی گیجگاهی لاغر و بدن به حالت بدفرم درآمده درصورتی‌که ما بچه‌هایی را که با لژیون جونز و بحث اجرای تعادل تغذیه‌ای فوق‌العاده با وجود کاهش وزن سرحال و بدون مشکل بودند و این روند مثبتی بود که می‌دیدیم که افراد با گرفتن رژیم‌ها دچار بی‌حالی و بعضاً بیماری‌های کبد و سایر بیماری‌ها یا بعضاً عصبانیت، پرخاشگری و دیگر مسائل با بحث لژیون جونز و انجام تعادل غذایی دیگر شاهد این اتفاقات نبودیم.

ممنون از زمانی که در اختیار بنده قرار دادید، جلسه برای مشارکت باز هست و از شما عزیزان می‌خواهم که مشارکت بفرمایید.

سلام دوستان دکتر حسن هستم همسفر:

 دکتر رضوی هستم مؤسس و مسئول فنی کلینیک سلامت رضوی خیابان ستارخان.

اولاً خیلی خوش‌حال هستم که امروز در هوای آزاد جلسه برگزار می‌شود، دستور جلسه‌ی امروز سیگار هست و همه‌ی عزیزانی که در اینجا حضور دارند اشراف دارند و روی صحبت بنده بیشتر با افرادی هست که از طریق اینستاگرام صحبت‌ها را گوش می‌دهند، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال، 6 میلیون مرگ‌ومیر در جهان به خاطر مصرف دخانیات داریم و ده درصد از افرادی که می‌میرند افرادی هستند که سیگار نمی‌کشند ولی در معرض دود سیگار هستند، درهرصورت می‌دانیم که سیگار سال‌هاست که جوامع بشری را درگیر کرده و افرادی که درگیر سیگار هستند به عوارض آن آگاهی دارند ولی خوب اشتیاق مصرف باعث می‌شود که نتوانند از سیگار دست بردارند، وقتی فردی یک نخ سیگار می‌کشد بیست دقیقه طول می‌کشد تا گردش خون و فشارخون فرد به حالت عادی برگردد و امکان دارد دچار اختلالات قلبی بشود، درهرصورت اگر مصرف سیگار به‌صورت دائم باشد و مکرراً اتفاق بیافتد فرد دچار بیماری می‌شود، شما نگاه کنید ببینید فرد سیگاری در طول سال با چه بیماری‌هایی روبرو می‌شود، سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و... حالا اگر فرد در هر سنی مصرف سیگار را کنار بگذارد، پنجاه‌درصد احتمال سکته کاهش پیدا می‌کند که خیلی عدد قابل‌توجهی است و اگر کسی به فکر مرگ باشد وقتی به این عدد فکر کند باعث می‌شود از مصرف سیگار دست بردارد.

خود آقای مهندس فرمودند به علت آنفاکتوس ناشی از مصرف سیگار در بیمارستان بستری شدند و این نکته‌ای است که ما باید قبل از رسیدن به این مرحله به فکر باشیم و از موادی که مضر برای بدن هستند دوری کنیم. آمار سرطان‌ها رابطه‌ی خیلی مستقیمی با مصرف سیگار دارد نه‌تنها سرطان ریه بلکه سرطان مثانه چهار برابر می‌شود و این عدد خیلی بالایی است. خوشبختانه پزشکانی که در حوزه‌ی اعتیاد فعال هستند در بحث سیگار هم ورود کردند خود ما در کلینیک خودمان بحث ترک سیگار را هم انجام می‌دهیم. درهرصورت مسئله‌ی سیگار را کنگره خیلی خوب به آن توجه کرده و من از جناب آقای مهندس و اعضاء کنگره و همه‌ی پزشکانی که زمان می‌گذارند و در تحقیقات کنگره شرکت می‌کنند و صمیمانه تشکر می‌کنم، ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان دکتر مهدیه هستم یک همسفر:

 دکتر مهدیه عبدالله زاده هستم مسئول فنی کلینیک زندگی آرام ضلع شمال غربی میدان صادقیه ابتدای اشرفی اصفهانی.

در مورد سیگار مثل درمان اعتیاد به مواد مخدر و محرک در کنگره از روش دی اس تی استفاده می‌شود، در کنگره مثلث درمان: جسم، روان و جهان‌بینی هست که با روش دی اس تی درمان را رغم میزند. در مورد مسئله‌ی سیگار به‌وسیله‌ی آدامس نیکوتین خوراکی این اتفاق می‌افتد، افراد بعد از ورود به کنگره برای درمان اعتیاد بعد از شش ماه باید وارد لژیون ویلیام برای درمان سیگار شوند و مصرف هر آدامس نیکوتین معادل چهارنخ سیگار نیکوتین دارد و افراد با مصرف آدامس دهان خود را درگیر جویدن می‌کنند که این می‌تواند جایگزین صحبت‌های قدیمی شود که می‌گفتند پسته و آجیل بخورید. هر آدامس را می‌شود به چهار قسمت تقسیم کرد و هرقدر که فرد سیگار مصرف می‌کرده یک قسمت از چهار قسمت آدامس را جایگزین کند مثلاً اگر شخصی هشت نخ سیگار مصرف می‌کرده دو عدد آدامس را تقسیم کند و به ازای هر سیگار یک قسمت را مصرف کند. در کنگره بعد از رهایی و سفر دوم دیگر چیزی به اسم مصرف سیگار نداریم و فرد باید در مصرف سیگار هم درمان شده باشد. از اینکه به من وقت مشارکت دادید از همه‌ی شما ممنونم.

سلام دوستان مهدی هستم مسافر:

وقتی‌که فردی یکسری رفتارها را تکرار می‌کند یکسری تغییراتی در مغز اتفاق می‌افتد، سیگار هم در صور ظاهر و هم در صور پنهان تأثیراتی را روی فرد می‌گذارد که در صور ظاهر به خاطر نیاز به نیکوتین و در صور پنهان به خاطر عادتی که ایجاد شده تأثیراتی را روی فرد می‌گذارد که به‌مرور فرد ازلحاظ جسمی و روانی نیاز پیدا می‌کند به سیگار، کاری که کنگره کرد این بود که این مسیر را تغییر داد و با آدامس فرماندهی را به دست فرد برگرداند و به او کمک کرد که حکم عقل را در غالب فرمانده به اجرا درآورد، در کنگره قبل از اجباری شدن سفر سیگار کشیدن سیگار نشان‌دهنده این بود که فرد سفر خوبی انجام داده و حال خوبی دارد چون فردی که سیستم شبه افیونی بدنش خوب کار نمی‌کرد نمی‌توانست زیاد سیگار بکشد، بعدازاینکه آقای مهندس روش درمان سیگار را ابداع کردند برای کنگره یک اتفاق خیلی خوب افتاد به‌طوری‌که در اردوهای سالانه‌ی کنگره که پانصد نفر شرکت می‌کنند حتی یک نفر سیگار نمی‌کشد و این خیلی زیباست و من چنین چیزی را جایی ندیدم. ممنون بابت وقت مشارکت.

سلام دوستان احمد هستم مسافر:

چیزی که آقای مهندس فرمودند این هست که درمان اعتیاد با درمان سیگار کامل می‌شود، روزی که آقای مهندس سفر سیگار خودشان را شروع کردند این‌گونه بود که فرد باید یک سال از سفر دوم خود را گذرانده باشد تا بتواند وارد سفر سیگار شود، به‌مرور که گذشت رسید به اینکه فرد دو ماه از سفر اول خود را گذراند می‌تواند وارد سفر سیگار شود، چیزی که در مصرف سیگار مهم است طبق مطالعه‌ای که من انجام دادم این بود که بیان شده که گونه‌های ماهیچه‌ای براثر مصرف مکرر سیگار باریک می‌شود. وقتی‌که من می‌بینم که عوارض سیگار چقدر است و بیش از چهار هزار نوع سم وارد بدن من می‌کند تصمیم می‌گیرم که مصرف سیگار خودم را به درمان برسانم. وقتی‌که سفر سیگار من تمام شد و به درمان رسیدم در ظاهر من خیلی تأثیر گذاشت و همه‌ی افراد می‌گفتند که چه کاری انجام دادی که رنگ چهره‌ات این‌قدر باز شده، امیدوارم همه‌ی افرادی که سیگار می‌کشند بیایند و برای درمان اقدام کنند. ممنونم از اینکه به صحبت‌های من گوش دادید.

سلام دوستان دکتر محسن هستم یک همسفر:

 پزشک متخصص کودکان هستم همکار کنگره 60.

طبق تحقیقات انجام شده می‌بینیم که سالانه حدود هفت میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات از دنیا می‌روند ولی براثر مصرف مواد مخدر که این‌همه از آن می‌ترسند مرگ‌ومیر خیلی کمتری اتفاق می‌افتد و بار خیلی زیادی براثر مصرف سیگار توسط افراد به سیستم درمانی تحمیل می‌شود. دوستی به من می‌گفت فارغ از عوارض، مصرف سیگار، یکسری مزایایی هم دارد و وقتی نگاه می‌کردم می‌دیدم که ده نوع بیماری هست که با مصرف سیگار یا خوب می‌شود یا علائم آن‌ها بهبود می‌یابند، زمانی که وارد کنگره شدم دیدم که معایب و عوارضی که وجود دارد خیلی از مزایای سیگار بیشتر است و خیلی واضح است که چه عوارض وحشتناکی دارد، در کنگره چیزی که خیلی جالب هست این است که آدامس را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و با روش دی اس تی تعداد قطعه‌ها در دوره‌ی زمانی ده‌ماهه کم می‌شود و به صفر می‌رسد و فرد به درمان می‌رسد و فرد در این ده ماه ازنظر جهان‌بینی و روان قدرتمند می‌شود و ازنظر جسم هم کاملاً به درمان می‌رسد. وقتی با افراد بیرون از کنگره که سابقه‌ی مصرف مواد و سیگار را داشته‌اند صحبت می‌کنیم می‌بینیم که فرد می‌گوید که ترک سیگار خیلی از ترک مواد مشکل‌تر است و واقعاً هم این‌گونه است و می‌بینیم که در کنگره چقدر راحت درمان سیگار اتفاق می‌افتد. ممنون بابت وقت مشارکت.

سلام دوستان جواد هستم یک همسفر:

سیگار همان تنباکو است و بیشترین ماده‌ای که اعتیادآور هست همین نیکوتین است که معمولاً در هر سیگار حدوداً یک تا دو میلی‌گرم وجود دارد و یکی از اثراتی که دارد تپش قلب است. اثرات فیزیولوژیک زیادی دارد که باعث بیماری‌های گوناگون می‌شود و میزان ماندگاری اثر سیگار از یک ربع تا دو ساعت است که باعث می‌شود بعضی از افراد صبح که از خواب بیدار می‌شوند به‌صورت ناشتا سیگار مصرف کنند. آدامس بیشترین تأثیر را برای درمان مصرف سیگار دارد که کنگره با استفاده از آن افراد سیگاری را به درمان می‌رساند. ممنونم بابت زمان مشارکت.

سلام دوستان فریبا هستم همسفر:

 روانشناس کلینیک ندای سعادت.

صحبتی که در مورد سیگار دارم این است که به نظر من مشکلی که وجود دارد مقوله‌ی عادی‌سازی در بعد جامعه‌شناسی است. وقتی مصرف سیگار را نسبت به مواد مخدر آن‌قدر عادی جلوه بدهند قاعدتاً به سمت سیگار رفتن هم برای افراد خیلی راحت‌تر می‌شود، من راغب این هستم که راهکارهای جامعه‌شناسی بیشتری در باب رفع این عادی‌سازی داده بشود و اگر این اتفاق بیافتد و این عادی بودن سیگار کم شود خودبه‌خود به سمت درمان پیش می‌رویم. ممنونم از وقتی‌که به من دادید.

سلام دوستان احسان هستم مسافر،

راجع به سیگار در کنگره خیلی حساب‌شده و مهندسی‌شده درمان اتفاق می‌افتد و عوارض مصرف سیگار کامل برطرف می‌شود و مثلث جسم روان و جهان‌بینی به‌صورت کامل به تعادل می‌رسد. ممنونم بابت زمان مشارکت.

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر: روانشناس ارشد مشاوره،

تجربه‌ی خود من این هست که من حدود 24 سال سیگار کشیدم و واقعیت این هست که اگر سیگار کشیدن لذت‌بخش نباشد کسی نمی‌کشد و می‌دانیم که این لذت باعث می‌شود فرد دائم و در هر حالت روحی به مصرف سیگار رو بیاورد برای خود من مواردی پیش آمد که چندین ماه سیگار را گذاشتم کنار ولی وسوسه‌ی مصرف سیگار همیشه باعث برگشتن من به مصرف سیگار می‌شد تا اینکه من بعد از مصرف سیگار دچار سردردهای شدید می‌شدم ولی بااین‌حال به مصرف سیگار ادامه می‌دادم تا سال گذشته در هفته‌ای که دستور جلسه بود صحبت‌های آقای مهندس را گوش کردم و سی دی «سیگار و جایگزینی» و سی دی «نیکوتین» را گوش کردم و دیدم که من دارم باروت می‌کشم و آمدم شروع به سفر سیگار و خیلی راحت این اتفاق افتاد و وسوسه هم کاملاً از بین رفت و کاملاً درمان شدم. ممنونم از زمان مشارکت.

جناب مهندس:

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

خوب ما صبح خواستیم برویم سالن ولی از ورود ما به خاطر بحث واکسیناسیون جلوگیری کردند و به جای عصبانیت آمدیم و اینجا جلسه را برگزار کردیم و بد هم نشد.

یک‌چیز بدی که سیگار دارد و کسی به آن اشاره نکرد بوی بدی هست که دارد، همه‌ی مضرات آن یک‌طرف، بوی آن یک‌طرف و خود فرد این را متوجه نمی‌شود ولی کسی که کنار فرد سیگاری قرار می‌گیرد بسیار اذیت می‌شود و من با خودم می‌گویم که سی سال افراد بوی بد سیگار را در کنار من تحمل کردند، در مسئله‌ی درمان چه اعتیاد به مواد مخدر چه اعتیاد به سیگار، اعتیادهایی که مستقیماً به فیزیولوژی ربط دارد، البته اعتیادهایی مثل قمار، زیاد به فیزیولوژی ربطی ندارد گرچه سایکوسماتیک هستند و به نحوی ارتباط پیدا می‌کنند ولی در اینها هر نوع ماده‌ای چه مسکن، چه روان‌گردان، چه خواب‌آور که خلق‌وخو را بخواهد تغییر دهد اگر در درازمدت بخواهد استفاده شود اعتیادآور است. حتی قرص بروفن هم اعتیادآور است ولی چون ما طولانی‌مدت استفاده نمی‌کنیم مسئله‌ای به وجود نمی‌آید. لورازپام در کوتاه‌مدت اعتیادآور نیست ولی در بلندمدت اعتیادآور است. در جراحی به ما مرفین تزریق می‌کنند که در کوتاه‌مدت اعتیادآور نیست ولی در بلندمدت اعتیادآور است. ماده‌ای اگر بخواهد اعتیادآور بشود باید حتماً از سد خونی مغز عبور کند و نوروترانسمیترها و ناقل‌های عصبی را تحت تأثیر قرار بدهد تا درد از بین برود یا خلق‌وخوی ما تغییر پیدا کند بنابراین جایگزین می‌شود و ما کاملاً به آن وابسته می‌شویم، نیکوتین هم همین‌طور است. زمانی که من پیدا کردم برای جایگزینی نیکوتین یا ماده‌ی مخدر که مثلاً مورفین بیاید جایگزین انکفالین شود نزدیک ده ماه طول می‌کشد یک چیزی مثل فرایند بارداری است که نه ماه زمان می‌برد چون تغییرات سلولی اتفاق می‌افتد، این هم تقریباً ده ماه طول می‌کشد و من اندازه‌گیری کردم، بنابراین همان زمانی که طول می‌کشد جایگزین بشود همان زمان هم طول می‌کشد که ما بخواهیم جایگزینی را از بین ببریم، ازاینجا تا کرج اگر نیم ساعت طول می‌کشد، برگشت هم نیم ساعت طول می‌کشد، ازاینجا تا کرمان اگر 12 ساعت طول می‌کشد برگشت آن‌هم 12 ساعت زمان می‌برد. اثرات ماده‌ی مخدر که از سد خونی مغز بگذرد و جایگزین بشود ده ماه زمان می‌برد بنابراین ما برای درمان قطعاً به این زمان نیاز داریم، چون ذره‌ذره بالا رفته است حالا ما باید این فرایند را معکوس کنیم، به خاطر همین است که ما در کنگره چیزی به اسم وسوسه نداریم. ما در کنگره 60 در بحث درمان اعتیاد چیزی به‌عنوان اینکه فرض کنید بخواهیم فرد را ایزوله کنیم که مواد نبیند همان قضیه پائولف که شرطی شده است برود مثلاً سنجاق ببیند، فتیله را ببیند برگردد به اعتیاد! در کنگره این‌گونه نیست، حتی ما در کنگره گفتیم آن چیزی که تحت عنوان گریوین یا وسوسه می‌گویند ما آن را به‌عنوان وسوسه نمی‌شناسیم، ما آن را تحت عنوان نیاز می‌شناسیم، وسوسه برای قمار و چیزهای دیگر است ولی برای چیزی که وارد فیزیولوژی شده از طریق اورال یا دود، با این قضیه فرق می‌کند؛ بنابراین در کنگره 60 تمام معادلات تغییر کرده، همه‌ی قوانینی که ما در درمان اعتیاد داریم همه را می‌ریزد به هم و می‌گوید که اصلاً این‌گونه نیست و شما در کوتاه‌مدت نمی‌توانید سیگار را درمان کنید.

چیز دیگری که هست این است که آدامس را کرده‌اند 4 میلی‌گرم، شما آدامس را 4 میلی‌گرم درست کرده‌اید، هر نخ سیگار نیم میلی‌گرم نیکوتین دارد شما هشت برابر نیکوتین را در آدامس قرار دادید که تازه به‌صورت خوراکی هم هست، وقتی فرد می‌خورد به سکسکه می‌افتد. طول عمر سیگار در بدن خیلی کم است چرا هروئینی‌ها آبروی معتادها را برده‌اند چون طول عمر هروئین در بدن خیلی کم است ولی طول عمر تریاک زیاد است، یعنی اینکه وقتی فرد تریاک مصرف می‌کند ده ساعت دچار نشئگی است، چون مثل یک کوکتل است، نارسئین هست، کدئین هست، مورفین هست یک مجموعه‌ای از مشتقات است. هشت ساعت در بدن نقطه‌ی تحمل آن است گاها تا 24 ساعت و 48 ساعت هم می‌ماند، ولی هروئین این‌گونه نیست، سریع اثر آن از بین می‌رود، به خاطر همین است که فرد هروئینی تمام زندگی و خانواده و کار و همه‌چیز را رها می‌کند، به خاطر این است که طول عمر هروئین در بدن خیلی کم است، سیگار هم همین‌طور است، طول عمر سیگار در بدن خیلی کم است، فرد الآن سیگار می‌کشد، بیست دقیقه بعد نیکوتین تمام می‌شود و فرد دوباره باید بکشد، حالا ما با آدامس هم این کار را می‌کنیم، یعنی فرد همان نیم ساعت نیم ساعت که سیگار می‌کشید حالا آدامس می‌خورد، تازه من گفتم که آدامس معمولی هم لابه‌لای آدامس نیکوتین بگذارند و فقط آدامس نیکوتین نباشد.

مسئله‌ی دیگری هم که هست این است که فرد باید سرکار باشد وقتی‌که سیگار می‌کشد دست و فک او دائماً در حال کار کردن است، در مصرف آدامس هم فک و دهان فرد درگیر است و کار می‌کند، خود فک که حرکت می‌کند از افسردگی جلوگیری می‌کند.

مسئله‌ی دیگری که عنوان شد این است که آیا ما در کنگره 60 افرادی که فقط سیگار می‌کشند را می‌پذیریم یا نه؟ در جواب می‌گویم که نه ما فردی که فقط سیگار می‌کشد را نمی‌پذیریم، البته اگر از اعضاء لژیون پزشکان باشند که از اعضاء کنگره محسوب می‌شوند. ولی از بیرون نمی‌پذیریم، علت آن این است که بچه‌های کنگره 60 یک پروتکلی را رعایت می‌کنند و یکسری قوانینی را می‌پذیرند و اهلی می‌شوند و تربیت می‌شوند باید سی دی بنویسند، آموزش ببینند و رفتارشان با دیگران خوب باشد و هر چه مسئولین بگویند، اطاعت می‌کنند، حرف راهنما را گوش می‌دهند و احترام زیادی می‌گذارند و حرف مسئولین را کاملاً می‌پذیرند.

 الآن در پارک طالقانی دو یا سه هزار نفر دورهم جمع می‌شوند و کوچک‌ترین درگیری نمی‌بینید، یک آشغال سیگار روی زمین نمی‌بینید، یک لیوان یا ظرف نمی‌بینید کسی روی زمین بیندازد، از نظم خاصی پیروی می‌کند، فردی که فقط برای درمان سیگار بخواهد بیاید چون این آموزش‌ها را نگرفته است، فرمان پذیر نیست و شروع می‌کند به پرخاش کردن و آن انضباط را ندارد به خاطر همین ما آنها را نمی‌پذیریم چون ممکن است به‌هم‌ریختگی ایجاد کنند، به این دلیل علیرغم اینکه خیلی دوست داریم این کار را انجام دهیم ولی فعلاً در این مقطع این کار را انجام نمی‌دهیم.

 اما لژیون جونز دایر است و ما اگر کاری را انجام دهیم و نتیجه نگیریم می‌پذیریم و دیگر آن کار را انجام نمی‌دهیم، حتی پله‌هایی که برای درمان اعتیاد، در نظر گرفتم 15 روز بود اما بعد دیدم که 21 روز خیلی بهتر است و الآن پله‌ها 21 روز است. جونز هم ما یکسری مشکلاتی داشتیم که خوب از آب درنیامد، این بود که من لژیون جونز را منحل کردم، ولی الآن با سازوکار دیگری در حال فعالیت است و 6 سی دی تحت عنوان ساختمان جسم و 4 سی دی تحت عنوان کاهش وزن است که مشخص می‌کند چگونه باید انجام بشود پروتئین‌ها را محاسبه می‌کند، کربوهیدرات‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند، چربی‌ها را مشخص می‌کند و ازجمله می‌گوید که هیچ‌گونه منع غذایی در لژیون جونز وجود ندارد و اسم آن‌هم لژیون لاغری یا کاهش وزن نیست اسم آن لژیون تغذیه‌ی سالم است، یعنی کسی که اضافه‌وزن دارد غذا خوردن صحیح را بلد نیست و در لژیون جونز یاد می‌گیرد، هیچ رژیم غذایی نداریم و به فرد می‌گوییم که نیم ساعت قبل از خوردن غذای اصلی حتماً باید سالاد بخورد، سالاد جزو برنامه‌ی اصلی غذایی افراد کنگره 60 است، سالاد شامل کاهو، گوجه‌فرنگی، کلم و ... است، از سس هم استفاده نمی‌کنیم، اعضای کنگره 60 تا جای ممکن از غذاهای فرآوری شده استفاده نمی‌کنند، شیر را از لبنیاتی می‌گیرند، ماست را خودشان درست می‌کنند، کنسرو خیلی کم می‌خورند، غذاهای فست فودی را خیلی کم استفاده می‌کنند، بنابراین روی غذا خیلی دقت می‌کنند، برای سالاد خودشان با ماست سس درست می‌کنند، همچنین غذا را تند تند نمی‌خورند، غذا را آرام می‌خورند، صبح حتماً دو عدد تخم‌مرغ آب پز می‌خورند برای اینکه پروتئین اگر به بدن نرسد همان‌طور که دکتر رضا گفت صورت لاغر می‌شود و عضله‌ها از بین می‌روند؛ و در رژیم‌ها چون پروتئین به بدن نمی‌رسد بدنشان بدشکل می‌شود. ما در کنگره گفتیم کسانی که 10 کیلو اضافه‌وزن دارند عمرشان ده درصد کاهش پیدا می‌کند، افرادی که 20 کیلو اضافه‌وزن دارند 20 درصد از عمرشان کاهش پیدا می‌کند، کسی که 35 کیلو اضافه‌وزن دارد 35 درصد عمرشان کاهش می‌یابد. کسی که 35 کیلو اضافه‌وزن دارد یعنی 3 عدد و نصفی گونی برنج را همیشه به روی دوش خود می‌کشد.

 از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید ممنون و متشکرم.

نگارش: مسافر علی

تهیه و تنظیم: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .