English Version
English

بخشندگی روح و نفس انسان را صیقل می‌دهد

بخشندگی روح و نفس انسان را صیقل می‌دهد
نهمین جلسه از دور اول جلسات لژیون سردار کنگره ۶۰ گروه همسفران نمایندگی خمین با استادی و نگهبانی همسفر مهتاب و دبیری همسفر الهام با دستور جلسه «بخشنده، دنور» در روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۶راس ساعت ۱۶ بصورت حضوری آغاز به کار نمود.
 
سخنان استاد:
آنچه باور است محبت است
و آنچه نیست ظروف تهی است
دوستان تنها پیوند محبت ما را به هم متصل نگاه خواهد داشت.
خدا را شاکرم که لیاقت پیدا کردم در این جلسه حضورداشته‌باشم. از اسیستانت محترم خانم مونا و ایجنت محترم خانم بهیه سپاسگزارم که این فرصت را به من دادند که در این جایگاه قرار بگیرم تا آموزش بگیرم و خدمت کنم.
 
دستور جلسه این ماه لژیون سردار، دنور (بخشنده) است.
هر کس بیش از 50 میلیون تومان در کنگره ببخشد عنوان دنور به او اطلاق می‌گردد. البته رسیدن به این عنوان و جایگاه لطف کنگره به ما است در طی کردن این مسیر تا رسیدن به مقصد بخشندگی که خود سرآغازی است برای دریافت ذره‌ای از صفات خداوند.
قطعاً بدون آموزش نمی‌توان به چیزی دست پیدا کرد. خدا را شاکرم که با طی کردن مسیر چندین ساله زندگی‌، این باور را در درونم پرورش داد که برای به دست آوردن نعمت‌هایم شکرگزار باشم هم با کلام و هم با عمل.
به شکرانه نعمت ارزشمندی که در زندگی‌ به‌دست آوردم و آن‌هم احیای دوباره خودم و مسافرم بود، بعد از چند ماه که به کنگره آمدم دلم می‌خواست که دین خودم را به کنگره ادا کنم. چون مدت کمی بود وارد کنگره شده بودم به‌واسطه دوست عزیزی از خانم مونا خواهش کردم که اجازه دهند من هم دنور شوم. چند روز بی‌قرار بودم که مبادا با خواسته‌ام موافقت نشود. در آن زمان هیچ‌چیزی را بیش از این نمی‌خواستم و هیچ خواسته‌ای برایم ارزشمندتر از این موضوع نبود، چون در درون خود سرگردانی را احساس می‌کردم و میل و گرایشی به یک ریسمانی از جنس نور در تاریکی درونم، مرا بی‌تاب کرده بود. باور داشتم که اگر به این ریسمان وصل شوم، به ارتقاء خواهم رسید و مرا به سمت نور بالا خواهد کشید. بعد از دو روز بی‌قراری این اذن به من داده شد و شادی غیرقابل وصفی درونم به وجود آمد که تا به امروز این حال خوش ادامه دارد. می‌دانستم این عمل در جهت بیداری من بسیار تأثیرگذار خواهد بود. امیدوارم تا ابد قدردان این محبت کنگره باشم.
حال می‌خواهیم بدانیم بخشندگی چیست و چگونه روان ما را درمان می‌کند.
در بخشندگی شخص از بند خود رها و آزاد می‌شود، زیرا نفس پرورش می‌یابد و به فکر دیگران هم می‌افتد. برای همین بخشندگی بهترین شیوه درمان خودپسندی است، درواقع بخشندگی ضد خودپسندی است، همان‌طور که سرافرازی ضد حقارت است. بخشنده بودن یعنی از خود رهایی یافتن. آزاد شدن از ترس‌های خود، از مالکیت‌های بی‌مقدار خود، از خشم‌های بی‌ارزش خود و از حسادت‌های درون خود. پس می‌توان گفت از مهم‌ترین فضیلت‌های اخلاقی صفت گران‌قدر بخشندگی است. البته بخشنده هم به معنی بخشیدن خطای دیگران و هم به معنی بخشیدن از امکانات و مال خود برای نجات و شادمانی دیگران است.
گاهی اوقات ترس‌های بی‌مقدار ما سدی است در مقابل عمل خیری که می‌خواهیم انجام دهیم. اینجا یک شعبده اتفاق می‌افتد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم. یک‌طرف مال و دارایی است، در طرف دیگر بخشش از این مال. دراین‌بین ترس گذشتن از مال است، که به نظر من شعبده در همین قسمت اتفاق می‌افتد که فضیلت‌های این عمل سالم توسط نیروهای بازدارنده در این قسمت بر ما پنهان می‌شود و ترس وجودمان را فرامی‌گیرد که اگر پولم جور نشود چه؟ اگر ضرر کنم چه؟ هزاران اما و اگر دیگر در ذهن ما نقش می‌بندد. این تردیدها مانع این عمل می‌شود و دستیابی ما را به ایمان و آرامش درونی، معنوی و تأثیرگذار در تمام مراحل زندگی چه صور پنهان و چه صور آشکار، از بین می‌برد.
به نظر من اولین بازتاب بخشش در صور پنهان انفجار نوری است به نام عشق، که این هدیه خداوندی است. وعده خداوند دروغ نیست و خداوند سریع‌الحساب است. چنان شجاعتی در رویارویی با موانع و مشکلات در شخص به بار می‌نشیند که باورکردنی نیست. گویی به یک کلید ارزشمند برای بازگشایی تمامی قفل‌های زندگی و گره‌های حیات گذشته دست‌یافته‌ایم.
بخشندگی روح و نفس انسان را صیقل می‌دهد و نور امید را در تمام سطوح زندگی منور می‌کند. آنگاه متوجه می‌شویم که اندوخته ارزشمند و سود پربار و تمام‌نشدنی را به دست آورده‌ایم. در حقیقت به ذره‌ای از وجود خداوند دست‌یافته‌ایم و رحمان و رحیم می‌شویم. قطعاً همه شما عزیزان این حس آرامش را تجربه کرده‌اید.
وقتی با تمام وجود می‌بخشیم نفس از قفس همه بندهای مزاحم رها می‌شود و این‌یک رهایی واقعی است.
بخشندگی مراتبی دارد که هر مرحله آن سراپا نیکی و سازندگی است. نفسی که از این صفت برخوردار است دارای یک ارزش بالای اخلاقی است، ولی هم به لحاظ خلوص و هم نوع بخشش بخشندگان باهم متفاوت هستند و به درجات مختلف تقسیم می‌شوند.
کسی که برای منظور خاصی می‌بخشد و به دنبال تلافی و توقع است باکسی که بی‌هیچ منت و توقعی می‌بخشد و در انتظار برگشت آن نیست کاملاً باهم متفاوت هستند. صدالبته آن‌هایی که خالصانه می‌بخشند درجه بالاتری را به دست می‌آورند و اینجاست که شخص عملاً به مرز عشق رسیده که از منزلت گران‌بهایی برخوردار است. به قول استاد "عاشق را حساب با عشق است با معشوق چه حساب دارد؟"
گروه سوم از آدمیان هستند که چنان اوج می‌گیرند که نه‌تنها از سرمایه یا مال خود و یا از علم خود می‌بخشند بلکه از جان شیرین و بسیار ارزشمند خود نیز می‌گذرند. این یعنی بالاترین مرتبه قمار عاشقانه که کسی برای کسی یا کسانی هر آنچه دارد تمام و کمال ببازد. امیدوارم ما هم بتوانیم این مراتب از بخشش را طی کنیم.
خدا را شاکرم که کنگره این فرصت را برای ما مهیا کرده که بتوانیم به این جایگاه دست بیابیم و مراتب بالاتری از نفس را تجربه کنیم و در جهت تکامل در صراط مستقیم قدم‌های ارزشمندی برداریم. هر یک از جایگاه‌های مالی کنگره در جهت بیدار شدن ما سهم بسیار تأثیرگذاری دارد. امیدوارم که هرکدام از ما با شناخت و معرفت در حد توان ذره‌ای از تحفه پروردگار را که در درونمان وجود دارد شکوفا کنیم، پرورش دهیم و در سایه پربار آن تا ابد برداشت داشته باشیم.
 
 
 
در ابتدای لژیون، از همسفر فاطمه دبیر دور قبل لژیون سردار، توسط دبیر جدید همسفر الهام، تقدیر به عمل آمد:
 
 
 
 
تایپ و ویرایش: همسفر مهتاب
عکس: همسفر مرضیه لژیون چهارم
تنظیم و ارائه: همسفر زهرا 
همسفران نمایندگی خمین 
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .