English Version
English

نظم و انضباط از پایه و رکن‌های اصلی و اساسی هر کشور، هر شهر، هر مؤسسه و هر خانواده است

نظم و انضباط از پایه و رکن‌های اصلی و اساسی هر کشور، هر شهر، هر مؤسسه و هر خانواده است

سیزدهمین جلسه از دور نوزدهم سری کارگاههای آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی با استادی دکتر بهنام و نگهبانی جناب مهندس و دبیری دکتر منصور با دستور جلسه: «نظم، انضباط و احترام در کنگره 60» روز جمعه مورخ دهم بهمن‌ماه 1399 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:

من امروز به عینِ، روند روبه‌جلو و پیشرفت کنگره را در تمامی ارکان، به چشم می‌بینم. تمامی اهدافی که برای خودش تعیین کرده بود، از روز اولی که تشکیل شد. درمان در کنگره اتفاق می‌افتد و علت‌های زیادی است دارد، از باور اولی که نسبت به اعتیاد داشت و تعریفی که از اعتیاد کرد تا لژیون‌ها و شعبی که تشکیل شد و متون آموزشی که داشت تا استفاده از داروی ویژه‌ای به نام OT، همه این‌ها دست‌به‌دست هم داد و کنگره به اینجا برسد.

دو تا رکن اصلی و اساسی، سرلوحه کار کنگره بوده که کنگره امروز اینجایی هست که قرار گرفته، به باور خود من یکی نظم است و دیگری ادب، این دو رکن در همه ساختار کنگره جاری و ساری است. از نظم یک شعبه بگیرید با این حجم از مراجعات امکان نداشت بدون انضباط سرپا بماند. اگر نظم در لژیون جاری نمی‌شد و در ساعت خودش تشکیل نمی‌شد، اگر آن اتفاق درست در لژیون نمی‌افتاد با برنامه‌ای که می‌دادند حتماً به رهایی بچه‌ها ختم نمی‌شد. من الان بیش از هفت سال است که در لژیون پزشکان کنگره 60 هستم، از ابتدا هر جمعه بودیم، غیرممکن بود که به‌جای ساعت 8:00 ساعت هشت و یک دقیقه جلسه شروع بشود. چه آن‌وقت که روی تپه‌ها می‌نشستیم، چه الآن که خوب و مجلسی در این مکان می‌نشینیم، یعنی سر ساعت کار شروع می‌شد. این شدت نظم را فکر نمی‌کنم شما در جای دیگری ببینید. حتماً این نظم است که باعث شده که این جلسات از یک وجهه و شأن خاصی برخوردار شود. حتی در بحث درمان دارویی، در بحث OT هم این نظم جاری و ساری است؛ یعنی وقتی پروتکل DST نوشته می‌شود، وقتی از دارویی به اسم OT استفاده می‌شود، کاملاً منظم و مرتب راهنما و رهجو می‌دانند با چه روشی دارو استفاده بکنند. ساعت و دوز دارو به‌دقت برای آنها مشخص شده، در آن ساعتی که راهنما تعیین می‌کند، با آن مقداری که راهنما تعیین می‌کند و در آن زمانی که راهنما تعیین می‌کند و یک پله جلو می‌رود تیپر اتفاق می‌افتد.

من 12 سال است که کلینیک خود را دارم و ابتدا با بوپره نورفین و متادون شروع کردیم تا حول‌وحوش سال 91 بود که OT وارد بحث درمان ما شد. آن اوایل برای اینکه مریض‌های بوپره نورفین و متادون را جذب کنم، سال‌ها گذشت. ولی از وقتی OT آمد با یک حجمه و سرعت عجیب‌وغریبی مریض‌ها وارد کلینیک‌ها شدند. اولین دارویی هم که ما در هر دوره درمانی با کمبود آن مواجه می‌شویم همین OT است، این یک واقعیت درمان است؛ یعنی شما مجموعه خواص درمانی که از OT به‌عنوان یک داروی کاملی که تمام جنبه‌های نوروترانسمیتری بدن فرد را پوشش می‌دهد می‌بینید. OT یک پکیجی از تمام آلکالوئیدهای موردنیاز درمان است در کنار آن املاح موردنیاز فرد را که در طی مصرف دچار کمبود شده را جبران می‌کند. خیلی خوب بدن به OT عکس‌العمل نشان می‌دهد و آن را می‌پذیرد. می‌توانیم به‌راحتی آن را کم کنیم و قطع کنیم. OT یک فرادارو است که باید بیشتر در جامعه پزشکی روی آن کار شود. نباید حتماً در کلینیک‌ها دوبرابر OT، متادون باشد. عزیزان می‌دانند در یک شیفت شما می‌توانید صد بیمار متادون داشته باشید و حداکثر 50 بیمار OT! به نظر من با تجربه‌ای که از OT داریم، مریض‌های OT خیلی بیشتر هستند چون پاسخ‌های بهتری می‌گیرند، باید این قانون برگردد و حتماً این الزام نباشد که مریض‌های متادون دو برابر OT باشند. این تصور اشتباه بود که فکر می‌کردیم OT تریاک است و مردم می‌روند نشئه می‌شوند! و اصلاً فیلد درمان جدا می‌شود. اگر برخورد اصولی و درست به این دارو بشود اصلاً قابل‌مقایسه با داروهای دیگر نیست، چه در طی روند درمان و چه وقتی‌که می‌خواهیم آن را تیپر و کم کنیم و از بیمار بگیریم.

برمی‌گردم به دستور جلسه نظم و انضباط:

انسان یک موجودی است با گرایش و عملکردهای متفاوت. اگر قرار باشد انسان‌ها کنار هم قرار بگیرند و هرکس ساز خودش را بزند و بر اساس گرایش و تفکر خودش عمل بکند که سنگ روی سنگ بنا نمی‌شود. آن چیزی که می‌تواند آن را به سمت درست هدایت بکند، آن قاعده، قانون و نظم است. کنگره 60 هم باتوجه به اینکه یک جامعه در اشل کوچک است، این قاعده و قانون کمک کرده که در کنار همدیگر قرار بگیرند. شما اگر در جوامع پیشرفته نگاه کنید هرچه در آن جامعه قانون محکم‌تر اجرا شود، آن جامعه جزء ممالک موفق‌تر هستند. می‌توانیم ژاپن را مثال بزنیم که چقدر ادب و قانون در آن حاکم است و هیچ نیازی نیست که در سیستم اداری آنها خدماتی و آبدارچی ببینید. همه خود را مکلف و موظف می‌دانند که تمام آن چیزی که به‌عنوان نظم می‌شناسیم را رعایت کنند. جالب است که همین اتفاق را من در کنگره می‌بینم شما در کنگره نمی‌بینید که یک نفر خدماتی باشد، یک نفر آبدارچی باشد. آنها به این باور رسیدند که رکن اصلاح آنها همین نظم‌پذیر شدن در زندگی‌شان است. در لژیون من به‌عین می‌بینم، بچه‌هایی که نظم‌پذیر تر هستند، بچه‌هایی که سروقت می‌آیند و کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند، آنهایی هستند که به درمان می‌رسند. شاید بگوییم بحث نظم و آراستگی ظاهری، یک‌چیزی جزء صور ظاهری انسان‌ها است، ولی واقعیت این است، این چیزی که ظاهراً جزء صور ظاهری ما است، مربوط به صور درونی و باطنی ما است؛ یعنی یک ذهن آشفته، یک روان پریشان باعث می‌شود که ظاهر به‌هم‌ریخته باشد و کنگره به‌درستی این را فهمیده است. ما باید نظم را از ظاهر درست بکنیم و بعد برسیم به نظم باطن. نکته دیگر بحث احترام است، کنگره می‌گوید افراد با توجه به تلاش و زحمتی که می‌کشند، جایگاه‌های کاملاً متفاوتی در این سیستم پیدا می‌کنند. این جایگاه در کنگره احترام دارد، یک سفر اولی، یک سفر دومی، یک راهنما، نگهبان، دبیر، مرزبان، دیده‌بان و... هرکدام از این جایگاه‌ها احترام دارد. واقعاً نظم پلی است بین اهداف و دستاوردها؛ یعنی اگر یک هدف عینی در ذهن خود تصور می‌کنیم و می‌خواهیم آن را تبدیل کنیم به یک واقعیت بیرونی اتفاق افتاده، باید از یک پلی به نام پل نظم رد بشویم تا اهداف ما به دستاوردها تبدیل بشود. خیلی ممنون که توجه کردید.

سلام دوستان اردشیر هستم یک همسفر:

یک فرد مصرف‌کننده بدون نظم و انضباط است. نظم و انضباط و احترام سه آیتمی هستند که پشت سر همدیگر هستند؛ و کنگره 60 آمده و این سه را اجرا کرده و می‌گوید بیدار شدن و خوابیدن و خوردن داروی OT روی برنامه مشخص و ساعت مشخص و میزان مشخص باید اجرا شود؛ و به دنبال اجرایی کردن این موارد احترام به جایگاه‌ها و راهنما ایجاد می‌شود و فرد به‌خوبی آموزش‌ها را جذب می‌کند و آموزش‌ها برای فرد درونی می‌شود؛ و نظم و انضباط و احترام در کنگره 60 اجرایی شده است که درمان اتفاق می‌افتد. ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان فرشته هستم یک همسفر:

من دکتر فرشته تکیه فردی هستم از کلینیک فرشته، منطقه 4. افتخار این را دارم که سال‌ها با کنگره 60 همکاری دارم. از زمانی که روی تپه‌های بیرون آقای مهندس می‌نشستند و ما دور ایشان گرد می‌آمدیم تا به امروز که در این مکان هستیم. تنها چیزی که در نگاه اول من را جذب کنگره 60 کرد، نظم کنگره 60 بود. دیدم همه آدم‌ها با توجه به اینکه اعتیاد دارند، چقدر منظم هستند، چقدر لباس‌های تمیزی پوشیدند؛ و به همین ترتیب که لژیون شروع شد، من دیدم سر ساعت لژیون شروع شد، خوب ما سال‌ها است در اجتماع هستیم از دبستان تا پایان تحصیلات دانشگاهی و در اجتماعات، جلسات و همایش‌ها، هیچ‌وقت ندیدیم که این نظم و انضباط در آنها تعریف‌شده باشد و افتخار آنها این است که اگر همه نشستند ده دقیقه دیرتر حاضر شوند! از ابتدا ما در لژیون خودمان استاد، نگهبان و دبیر جلسه را داشتیم، شمع را داشتیم، اینها همه نشان‌دهنده یک قبول مسئولیت است و نشان‌دهنده این است که این راه به کمال خواهد رسید. احترام در کنگره 60 بر اساس جایگاه‌ها تعریف شده است. در مورد OT هم آقای دکتر بهنام درست می‌گویند، ما تعداد بیماران متادونمان خیلی بیشتر است، درست است که متادون هم روش درمان خوبی هست مخصوصاً در مورد وسوسه ولی گرفتن دارو از بیمار واقعاً ثابت شده که با OT راحت‌تر است، خواب آنها تنظیم می‌شود، همه مشکلات آنها حل می‌شود و OT بهترین داروی درمان می‌تواند باشد. ما الآن که داریم افراد را با متادون به روش DST درمان می‌کنیم وقتی چند پله که بالاتر می‌رویم، اینها را تبدیل به OT می‌کنیم و درنهایت رهایی می‌دهیم. این نکته را باید دانشگاه توجه کند، این آلکالوئیدهایی که OT دارد می‌تواند کل باشد و داروهای دیگر زیرمجموعه آن باشند. من فکر می‌کنم کلینیک‌هایی که با کنگره 60 همکاری می‌کنند و یا بقیه باید سهمیه OT را بالاتر ببرند. خیلی متشکرم از وقت مشارکت.

سلام دوستان احمد هستم مسافر:

پزشک و درمانگر اعتیاد هستم، مؤسس و مسئول فنی کلینیک حامی اراک. بنده وقتی با نظم و انضباط آشنا شدم تأثیر بسیار سازنده‌ای در زندگی خانوادگی و اجتماعی من ایجاد کرد. چیزی که در اعتیاد کاملاً نمود دارد و ملموس است، بی‌نظمی است؛ و فردی که وارد کنگره می‌شود روی این دستور جلسه شالوده درمان شخص گذاشته می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. بچه‌هایی که الگوی نظم و انضباط را می‌پذیرند کاملاً مسیر درمان را با موفقیت طی می‌کنند. در بحث احترام جناب مهندس بارها فرمودند آیا دانایان با نادانان برابر هستند؟ و این در کنگره خیلی خوب شکل‌گرفته و ساخته‌شده و آموزش داده می‌شود. در رابطه با دستور جلسه OT، من به خاطر دارم آن اوایل که شربت OT داشتیم، حجم شربت OT برای ما زیاد بود؛ و الآن بعد گذشت سال‌ها داروی OT را کم می‌آوریم و برای تأمین دارو به مشکل برمی‌خوریم. بارها من این را عنوان کردم به‌عنوان تجربه موفق که این دارو را در کلینیک‌ها استارت بزنند مطمئن باشند نتایج آن بعد از چند سال برای آنها خیره‌کننده خواهد بود. متشکرم.

سلام دوستان روزیتا هستم یک همسفر:

دکتر افشاروند هستم رئیس مرکز سوءمصرف مواد و اختلالات رفتاری دانشگاه اسلامشهر. عضو هیئت‌علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلام‌شهر. شاید ما خیلی شنیده باشیم که شعار می‌دهند ما مجری نظم و انضباط هستیم ولی ما عملاً آن چیزی که می‌بینیم نیست. ولی ما نظم را در کنگره می‌بینیم. کنگره یک مهد است، مسائلی که ما باید در زندگی یاد بگیریم در اینجا می‌آموزیم. همه افراد نظم را در کنگره رعایت می‌کنند. نظم ظاهری نظم فکری هم به شخص می‌دهد تا در زندگی هم موفق باشند. در مورد احترام هم همین‌طور است. رهجویی که مرتب در جلسات و لژیون سروقت شرکت می‌کند و مطیع راهنما است سفر خوبی را سپری می‌کند. در مورد تریاک،OT یک شاه‌دارو است؛ یعنی به زمان‌های خیلی خیلی قبل برمی‌گردد. حتی ابن‌سینا آن را می‌شناخته و برای بیماران استفاده می‌کرده و امروزه نیز بسیار در علم پزشکی به کار گرفته می‌شود. ممنون.

سلام دوستان احسان هستم مسافر:

پزشک کایروپراتیک هستم. ما باید از طبیعت الگوبرداری کنیم. طبیعت در جهت نظم هستی است. من به‌عنوان یک مسافر دریافتم که با رعایت و نظم و احترام و اجرای قوانین می‌توانم به درمان برسم. این نظم دقیق در کنگره را مدیون ناظم این مجموعه هستیم. ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان مرضیه هستم همسفر:

من روانشناس مرکز ایرانمهر، منطقه 5، میدان پونک هستم. وقتی نظم و انضباط در یک مجموعه باشد آن مجموعه می‌تواند به اهداف خود برسد. ما به‌خوبی نظم را در بیماران کنگره می‌بینیم، به‌خوبی می‌آیند و روزبه‌روز بهتر می‌شوند. چون نظم و انضباط و حرمت را خوب یاد گرفتند. در مورد OT من می‌بینیم که خیلی در درمان اعتیاد مؤثر است. انشاءالله روزبه‌روز رهایی‌های بیشتری ببینیم. ممنون.

سلام دوستان فرشید هستم یک همسفر:

دکتر مهری هستم مؤسس کلینیک دکتر مهری، منطقه 22. می‌دانیم که نظم یک نیاز است و لازمه پیشرفت است. همه‌چیز در هستی نظم دارد. کنگره 60 هم بانظم و انضباط شروع می‌شود. رفته‌رفته افراد به یک آرامش نسبی می‌رسند. من خودم به‌شخصه از آنها در ابتدای سفر و پایان سفر این سؤال را می‌پرسم که به آرامش رسیدی؟ و اغلب به آرامش دست پیدا کردند و بهتر و بهتر می‌شوند. احترام هم در کنگره آموزش داده می‌شود. در مورد OT هم در مقایسه با متادون ما مراجعه‌کننده OT خیلی کمتر داریم. ولی درمان و پاکی با OT خیلی بیشتر است تا متادون. متادون حالت نگهدارنده دارد و ما می‌بینیم که بیمار 6 سال است که می‌آید و می‌رود و متادون را مصرف می‌کند ولی OT باعث می‌شود که به درمان و پاکی برسد و واقعاً زندگی افراد را متحول می‌کند. ممنون.

جناب مهندس

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

از دکتر بهنام سپاسگزارم جلسه خیلی خوبی را داشتند؛ و عزیزان مشارکت‌های خوبی داشتند. امیدوارم حال همه شما خوب باشد. حال من هم به حمدالله خوب است. ما همیشه بر مبنای الگو کار می‌کنیم. در کنگره 60 همه‌چیز بر مبنای الگو است. آنهایی که بالادست قرار گرفتند کارشان سخت‌تر است، باید بیشتر قوانین و انضباط را رعایت کنند چون افراد پایین‌دست از آنها الگوبرداری می‌کنند. چند وقت پیش جلسه‌ای بود در تهران، جلسه شهرداری با ان جی او ها بود. ساعت چهار بعدازظهر جلسه بود، ما رفتیم نشستیم شد چهار و ربع، شهردار نیامد، چهار و نیم نیامد، یک ربع به پنج نیامد! من دیگر به حالت عصبانیت بلند شدم! نمی‌دانم چطوری می‌تواند شهر را اداره کند، کسی که نمی‌تواند ساعت خود را اداره کند؟! کسی که بلد نیست یک‌وقت ملاقات خود را تنظیم بکند، چگونه می‌خواهد این شهر را درست کند؟! چند سال پیش جلسه‌ای بود وزارت کشور، قرار بود رئیس مجلس صحبت کند، باز تمام سفرای کشورهای خارجی نشسته بودند، مدعوین نشسته بودند، باز چهل‌وپنج دقیقه گذشت رئیس مجلس نیامد! من باز بلند شدم گفتم برویم. حتی آنجا بی‌نظمی می‌شود، ساعت را نمی‌تواند نگه دارد، خوب تا پائین می‌آید. شهردار که آن کار را کند، وای به حال شهردارهای منطقه، کارمندان، سوپورها و ... تمام شد، فاتحه آن خوانده است. منظور من این است، ما که در رأس قرار داریم، در کشورهای پیشرفته، نخست‌وزیر ژاپن برای حاضر شدن در جلسه‌ای دو الی سه دقیق دیر کرده بود یا برق قطع شده بود، استعفا داد! عذرخواهی کرد که مرا ببخشید من سه دقیقه دیر آمدم. اینها نکات بسیار بسیار ریزی است.

یعنی اگر ما نظم و انضباط را در هر جامعه‌ای رعایت بکنیم باعث پویایی آن جامعه می‌شویم؛ و این در کنگره دقیقاً اجرا می‌شود اگر سر ساعت نگهبان نیاید، بلافاصله دبیر به‌جای او می‌نشیند. جلسه ساعت 8 صبح است، نگهبان نیامد، دبیر بلافاصله می‌نشیند جای نگهبان یک نفر را به‌عنوان دبیر انتخاب می‌کند. حالا اگر گفت بسم‌الله الرحمن الرحیم و نگهبان از در رسید دیگر اجازه نمی‌دهند که آن بالا بنشیند. ما از آن اول این را در تمام سطوح در کنگره رعایت کردیم، برای همین می‌توانیم به نحو مطلوب شعب را اداره کنیم. ما شعبی داریم که هزار و پانصد نفر، هزار و هفت‌صد نفر عضو دارد، جلسه با هشت‌صد نفر، نه‌صد نفر! الآن هم که شرایط کرونا هست جلسات کنگره برگزار می‌شود با 30 درصد، 50 درصد. در تمام ورودی‌های کنگره 60، گیت درست شده، آنجا دستگاه تب‌سنج است، دستگاه ضدعفونی‌کننده است. همه آنها باید ماسک‌های خود را بزنند، چند بار همسایه‌ها گفتند اینجا تجمع زیاد است، از وزارت بهداشت آمدند آکادمی دیدند که نه همه‌چیز اینجا دارد رعایت می‌شود، گیت‌ها هست، ماسک، دستگاه ضدعفونی، تب‌سنج و گفتند همه‌چیز رعایت می‌شود فاصله رعایت شود و پنجره‌ها باز شود. همین پارک طالقانی چندین هزار نفر هستند اگر نظم را رعایت نکنند ما اصلاً چیزی نداریم.

نظم و انضباط از پایه و رکن‌های اصلی و اساسی هر کشور، هر شهر، هر مؤسسه، هر خانواده است.

اگر ما این نظم و انضباط را داریم دیگر نیازی به هیچ‌چیزی نداریم همه به‌صورت اتوماتیک کار خود را انجام می‌دهند. مثلاً فرض کنید بالای سه هزار نفر دارند کار می‌کنند یک نفر هم حقوق‌بگیر نیست! ما اصلاً از خودمان آبدارچی و حقوق‌بگیر نداریم، ما چیزی به نام مستخدم نداریم! ولی هر دفعه که جلسه تمام می‌شود تمام سالن شسته می‌شود. همه شسته می‌شود، تی کشیده می‌شود، صندلی‌ها تمیز می‌شود، زباله‌ها خالی می‌شود، کیسه‌های زباله تعویض می‌شود، یک نفر هم مستخدم نداریم. به ترتیب روی جدول برنامه یک لژیون خدمتگزار است و به ترتیب کارها را به انجام می‌رساند. این هست که طبق این قضیه ما به نتیجه رسیدیم. من چندکلمه‌ای راجع به OT می‌خواهم صحبت کنم.

هشتصدنفر در کنگره 60 در قسمت OT کار می‌کنند. اداره OT ما در کل کشور، شاید 240 کلینیک است که فقط 240 تا مبصر دارد، در تمام شعب، 6 الی 7 نفر کار می‌کنند، ثبت می‌کنند، ضبط می‌کنند، مسئولین فالوآپ هست، آمارگیری هست و ... بیش از هفت‌صد نفر در کنگره روی OT کار می‌کنند.

OT یعنی نوش دارو، نوش دارو بعد از مرگ سهراب شنیدید که! یعنی OT! آن موقع محلول تریاک بود با شراب که البته شراب قابل‌قبول نیست. الآن محلول تریاک است با درصد پائینی الکل، همان نوش دارو است. نوش دارو پس از مرگ سهراب خیال می‌کنید چه بوده؟ بروید در اینترنت تحقیق کنید، در مدارک بگردید ببینید نوش دارو چه هست؟ نوش دارو تریاک و الکل است.

تریاک یک تیغ دو لبه است، مثل تیغ جراحی! ما تیغی برّنده تر و تیزتر و خطرناک‌تر از تیغ جراحی نداریم؛ و تیغی هم مؤثرتر و بهتر از تیغ جراحی نداریم، در کجا؟ در موقع جراحی. OT هم اگر دست پزشک حاذق باشد، هیچ دارویی مؤثرتر، قوی‌تر، سالم‌تر و پاک‌تر از OT ما نداریم! یا تریاک یا اوپیوم، گفتم با توجه به تیغ دو لبه‌اش! اگر دست طبیب حاذق باشد شفا است اگر دست مردم عادی باشد جنایت است! فاجعه است، بدبختی است، بیچارگی است. شما هیچ دارویی پیدا نمی‌توانید بکنید، هرکس پیدا کرد بیاید بگوید، بگوید من دارویی پیدا کرده‌ام بهتر از تریاک است! من به او یک میلیارد تومان جایزه می‌دهم، بیاید ثابت کندها!

تریاک یک ماده‌ای است که دارای 25 تا 50 تا ترکیبات دارویی است! دقت کنید.

آن آدمی که مغز او کار نمی‌کند می‌گوید تریاک سرطان می‌آورد، نمی‌داند، متوجه نیست، آگاهی ندارد. شما با ماده‌ای طرف هستید که بین 25 تا 50 تا آلکالوئید دارد. یکی از مشتقات اوپیوم کدئین است، کدئین بزرگ‌ترین و بیشترین دارویی که در دنیا به فروش می‌رسد و اثر درمانی دارد. بیشترین دارویی که نسخه می‌شود در کل دنیا، کدئین است. مشتق تریاک! مورفین، بتیدین از مورفین است اگر ما بیاییم مورفین را برداریم می‌دانید چه بدبختی‌هایی داریم در علم پزشکی؟! من آنژیو کردم وقتی فنر را کشیدند بیرون، یک‌مرتبه قلب من ایستاد، فوری یک مورفین زدند، فوری برگشت! مورفین را از چه می‌گیرند؟ از تریاک. پاپاورین را از چی می‌گیرند؟ از تریاک. پورتوپین، تنظیم‌کننده ضربان قلب را از چی می‌گیرند؟ از تریاک. متادون نقشه تبائین است که صنعتی به دست می‌آید. ترامادول، نقشه نارسئین است.

ما چیزی قوی‌تر و غنی‌تر از تریاک نداریم!

متادون ترک می‌دهد، نگه‌دارنده است. سال‌های خیلی خیلی پیش که اصلاً کسی متادون را نمی‌شناخت من بارها با مجلات مصاحبه‌های سنگین کردم که یک چیزی هست به نام متادون. باید در زندان‌های کشور متادون بدهند؛ یعنی منظور من این است، باعث‌وبانی متادون در سطح کشور خود من بودم. یکی از پایه‌های اصلی که متادون آمد در سیستم پزشکی صحبت شد، تمام مصاحبه‌های آن هست، مجلات آن هست، صفحات بزرگ یک‌صفحه‌ای! راجع به متادون صحبت کردم، یعنی مخالف متادون نیستم ولی اصلاً میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.

دفعه قبل گفتم، چهار نوع سرطان خون را الآن داریم به‌صورت تحقیقاتی انجام می‌دهیم با OT روی موش‌ها، یعنی مثل آب خوردن درمان را جواب می‌دهد! یعنی چیزی که در آینده علم پزشکی، به آن خواهد رسید و با آن کار خواهد کرد، درمان اکثر حتی سرطان‌ها! ما از آن جواب می‌گیریم. من آزمایش‌ها را همه را شروع کردم، روی نمونه جانوری، ام‌اس را امتحان کردیم، سرطان کولون را امتحان کردیم، سرطان سینه را هم امتحان کردیم، سرطان خون را هم داریم آزمایش می‌کنیم؛ و کرونا را با محلول D.SAP روی نمونه جانوری داریم آزمایش می‌کنیم.

ما چیزی به‌عنوان درمان اعتیاد در دنیا نداریم، متادون هم نگه‌دارنده است. ولی ما اینجا بحث درمان را داریم، بحث ترک را نداریم، بحث نگه‌دارنده را نداریم. من همیشه گفتم، باید یک روزی تریاک در کشور کشت شود. شما می‌دانید بزرگ‌ترین کشورها، مثلاً استرالیا بیشترین کشت تریاک را دارد. این‌قدر تریاک در استرالیا هست که نوشته بود کانگوروها هم معتاد می‌شوند! در استرالیا کلی تریاک کاشته می‌شود به خاطر اثرات پزشکی‌اش ولی خوب فقط افغانستان سر تیر است همه ما سر افغانستان می‌زنیم. کشورهای پیشرفته تریاک می‌کارند برای مصارف صنعتی و پزشکی‌شان. امیدوارم که ما هم یک روز بتوانیم این کشت تریاک را داشته باشیم.

باید شربت OT را به قدر کافی به کلینیک‌ها بدهند، باید در دسترس مردم قرار بدهند، اگر بخواهیم اعتیاد را مهار بکنیم، اگر بخواهیم شیشه و هروئین را مهار بکنیم، تزریق هروئین را مهار بکنیم. کتامین را مهار بکنیم، انواع و اقسام گل را مهار بکنیم. شما تابه‌حال دیده‌اید، کسی تریاک مصرف بکند در دیوانه‌خانه یا تیمارستان باشد؟! نمی‌خواهم از تریاک دفاع بکنم. شما مصرف‌کننده تریاک را دیده‌اید که بیمار روانی باشد در تیمارستان باشد؟! یا مصرف‌کننده هروئین را دیده‌اید که بیمار روانی باشد و در تیمارستان باشد؟! ولی مصرف‌کننده حشیش را چقدر دیده‌اید در تیمارستان است؟ مصرف‌کننده گل چی؟ گل توهم می‌آورد، تو عالم هپروت می‌روند و در بیمارستان هستند. مصرف‌کنندگان حشیش در تیمارستان هستند، مصرف‌کنندگان شیشه در تیمارستان هستند. مصرف‌کنندگان قرص‌های روان‌گردان در تیمارستان هستند، مصرف داروهایی که مال اسب و اینها است و آمده در مصرف جوان‌ها، اینها همه در تیمارستان هستند. باید به مقدار کافی در اختیار کلینیک‌ها قرار بدهند. نه پنجاه تا این باشد، 30 تا آن باشد! نمی‌خواهد قیمت آن پایین باشد، قیمت باید مناسب باشد. ما اگر قیمت داروها را خیلی بخواهیم پائین بیاوریم بازار سیاه می‌شود. تنها جایی هم که دارد داروی OT را به مریض‌ها می‌رساند کلینیک‌ها هستند.

این هست امیدوارم که ما بتوانیم ارزش OT را کاملاً درک بکنیم. بازهم تکرار می‌کنم، وقتی بحث OT می‌شود، بحث درمان اعتیاد است، بحث ترک اعتیاد نیست؛ که دنیا اعتقادی به درمان اعتیاد ندارد به‌هیچ‌عنوان. یک بحث جدیدی است، حکم قاضی در زمان حیات خودش بزرگ جلوه نمی‌کند. هنوز نمی‌دانند که ما چکار کردیم راجع به درمان اعتیاد. بارها گفتم درمان اعتیاد یعنی، یک مصرف‌کننده هروئین وقتی هروئین او ترک شد، درمان کرد شب‌ها در انبار هروئین بخوابد و خوابش ببرد؛ یعنی اگر یک تریاکی را درمان کردیم شب‌ها در انبار هروئین بخوابد و خوابش ببرد. الآن ما 240 نفر مبصر کلینیک داریم. 240 نفر مبصر کلینیک همه مصرف‌کننده بودند که شاید هشتاد درصد آنها مصرف‌کننده تریاک بودند. الآن می‌آیند در کلینیک‌ها، گاهی ممکن است کمک پزشکان کنند و OT بدهند به مصرف‌کنندگان، به به‌طور مداوم OT جلوی چشم آنها است، در شیشه‌ها می‌ریزند، راهنماها با OT سروکار دارند. حال آنها خراب می‌شود؟! گیج می‌شوند؟! به ذغال نگاه نکن! به سنجاق نگاه نکن! به گاز پیک‌نیکی نگاه نکن! از این خیابان نر! خانه عمه نرو! خانه دایی نرو! الآن آنها که مصرف‌کننده بودند و درمان شدند در کلینیک‌ها هستند دارند با شربت تریاک مواجه می‌شوند، پس می‌بینید یک خط بطلان کشیده می‌شود روی Craving (وسوسه) و شرطی شدن و ... این یک دروازه دیگری است که خوشبختانه توانستیم این کار را بکنیم. الآن در کلینیک‌ها هم این قضیه رونق گرفته است. کلینیک‌ها هم که آمدند با OT کار کردند، متد DST را کار کردند، گفتیم به کلینیک‌هایی که مبصر دارند کارت کنگره داده شود؛ که آنها بتوانند در امتحان شرکت کنند، کمک راهنما بشوند. این یعنی اطمینان داریم کیفیتی که در کلینیک‌ها به درمان می‌رسد با کیفیتی که در کنگره 60 به درمان می‌رسد باهم برابر است. حالا 10 درصد، پنج درصد فرق کند، ولی باهم برابر است. به همین دلیل که برابر است ما گفتیم به آنها از حالا کارت بدهید. خوب پس این چیزی هست که می‌شود تکرار کرد فقط در مونوپل کنگره 60 نیست. در تمام کلینیک‌ها بگیرند، عمل کنند خوشبختانه کلینیک‌ها رونق پیدا کرده، پزشکان سرحال می‌شوند، خوشحال می‌شوند نگاه می‌کنند می‌بینند مریض‌های آنها خوب می‌شوند. من پزشک نیستم ولی این را مطمئن هستم؛ امکان ندارد شما یک پزشکی پیدا کنید که دوست نداشته باشد مریض‌هایش خوب بشوند. تمام پزشکان (معذرت می‌خواهم) حتی اگر پول‌دوست هم باشند ولی باز علاقه‌مند هستند، دوست دارند که مریض آنها خوب بشود.

و این راهی هست که OT می‌تواند کمک کند. امیدوارم که OT در اختیار همه قرار بگیرد به امید پروردگار.

از اینکه به حرف‌های من گوش کردید از همه شما متشکرم. مرسی.

سلام دوستان حامد هستم مسافر: دستور جلسه دو هفته آینده: وظایف راهنما و رهجو می‌باشد. سی دی هفته هم روح 99 است.

سلام دوستان بابک هستم مسافر:

نگهبان شورای OT کنگره 60 هستم، پیشاپیش هفته OT را خدمت همه پزشکان و کلینیک‌های همکار با کنگره 60 تبریک عرض می‌کنم. دوستان در هفته‌های گذشته بسیار اتفاق افتاده که بعضی از کلینیک‌ها سهمیه داروی خود را نتوانستند دریافت بکنند. خواهش می‌کنم طوری مدیریت بفرمایید که اگر هم ناخواسته این اتفاق می‌افتد، حتماً قبل از آن با من تماس بگیرید تا من بتوانم این تعداد نفراتی را که بدون دارو می‌مانند طوری برنامه‌ریزی کنم تا از جای دیگر بتوانند داروی خود را بگیرند. سپاسگزارم.

جناب مهندس:

ما تو این مراحل فراز و نشیب‌های خیلی زیادی داریم، بعضی کلینیک‌ها بودند درگذشته که یک شرایط سختی که پیش آمد، فوری مریض‌های کنگره را ندیدند مال جای دیگری را دیدند. ما همه را از سیستم خود حذف کردیم. این هست که باید در تمام شرایط باهمدیگر بتوانیم همکاری لازم را بکنیم. چون قیمت‌ها خیلی رفته بالا هر چیزی چندین برابر شده، این هست که من به بابک گفتم که از پانزدهم همین ماه، 20% OT را ببرند بالاتر، هر سی‌سی 800 تومان بود، بشود هر سی‌سی 1000 تومان. انشاءالله از پانزدهم اعمال می‌شود و دستور آن داده می‌شود که هر سی‌سی بشود 1000 تومان.

 

نگارش: همسفر الهام
تهیه و تنظیم: مسافر علی و مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .