English Version
English

محبت بیش از حد باعث تخریب می‌شود

محبت بیش از حد باعث تخریب می‌شود

نهمین جلسه از دور سوم سری کارگاه های خصوصی، ویژه کمک راهنمایان شعبه شمس در گروه خانواده، روز سه شنبه 6 خردادماه 1399 با استادی خانم زهره، نگهبانی خانم فاطمه، دبیری خانم آمنه و با حضور اسیستانت محترم، خانم لیلی با دستور جلسه «قهر و محبت راهنما؛اثرات مخرب دلسوزی بیش از حد راهنما» در محل نمایندگی شمس رأس ساعت 14.30 برگزار گردید.

خلاصه سخنان استاد:

در خصوص دستور جلسه باید بگویم، اساس و پایه کنگره ۶۰ و حلقه اتصال رهجو به راهنما، عشق و محبت است. در جزوه راهنمای تازه‌واردین به این نکته اشاره شده است که نباید تازه‌وارد را از جایگاه بالا و پایین نگاه کرد. راهنما باید با تمام وجودش رهجویش را دوست داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد، قطعاً عملکرد راهنما درست نمی‌باشد و با مشکل روبرو می‌شود. ارتباط راهنما و رهجو باید بر اساس حرمت کنگره ۶۰ صورت گیرد و تمام موارد حرمت را باید رعایت کنند. بر اساس آموزش‌هایی که تا کنون دریافت کرده‌ام، متوجه شدم اگر رهجویم را در جایگاهی که قرار دارد دوست نداشته باشم، نمی‌توانم عملکرد درستی داشته باشم. با توجه به کمبود محبت در تازه‌واردین، به نظر من مهر بیشتر از قهر جواب می­دهد. در جزوه تازه‌واردین به مهر مادر و جذبه پدر اشاره شده است که بسیار کارساز می‌باشد.

در سی‌دی فاصله آقای مهندس فرمودند که باید فاصله و تعادل را با رهجو حفظ کنیم. نباید بین رهجو و کمک راهنما صمیمیت و دوستی باشد. باید مهر و محبت وجود داشته باشد و هدف رسیدن رهجو به رهایی می‌باشد و پرورش رهجو برای کنگره ۶۰. ما برای رسیدن به تکامل در حال آموزش هستیم و بسیار مهم می‌باشد که جایگاهمان باعث نشود از هدفی که دارم دور شویم. طبق فرمایش آقای مهندس لازم است صبر ایوب، مهر و تفکر و گذشت رسول خدا (ص)، عدالت حضرت علی (ع) و شجاعت امام حسین (ع) را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم در این راه موفق باشیم.

در ادامه اسیستانت محترم نکاتی را بیان کردند:

سلام دوستان، لیلی هستم یک همسفر:

دستور جلسه اشاره دارد به حرمت کنگره ۶۰ و تعادل. راهنما باید از ابتدا به رهجو قوانین کنگره را یاد بدهد. بهتر است به رهجو آموزش دهیم اینجا فقط برای رهایی نمی‌آید، برای آموزش قوانین درست زندگی‌کردن و رسیدن به تعادل می‌آید. من اگر به‌عنوان راهنما در لژیون هستم، تا یک اندازه باید محبت کنم و تا یک اندازه جذبه داشتم باشم. محبت بیش از حد باعث تخریب می‌شود. با حس خوب به لژیون بیاییم و حس خوب را به رهجوهایمان انتقال دهیم. رهجوها با هم تفاوت دارند و ما باید روی رهجوهایمان شناخت پیدا کنیم. تعداد رهجوها مهم نیست، اینکه رهجوها را خوب تربیت کنیم، مهم است و باید برای تربیت رهجو انرژی بگذاریم .

 

مشارکت‌ها:

سلام دوستان، طاهره هستم یک همسفر:

 کمک راهنما نباید محبت بیش از حد به رهجو داشته باشد که از چارچوب خارج شویم. باید مانند معلم‌ها باشیم. باید مطالعه‌ی خود را بیشتر کنیم و بیشتر آموزش ببینیم تا بتوانیم رهجوی خوبی را برای کنگره تربیت کنیم.

 

سلام دوستان، الهام هستم یک همسفر:

در مورد این دستور جلسه به نظر من مهر بیشتر کارساز می‌باشد. طبق سخن آقای مهندس باید دست کسی را گرفت که دستانش را به سویت دراز کرده است. افرادی که وارد کنگره می‌شوند با توجه به تخریب‌های فراوانی که دارند، احتیاج به دلگرمی و محبت دارند. در ابتدا مهر و محبت بسیار واجب است، اما در ادامه که آموزش می‌بیند متوجه می‌شوند باید حرکت کنند و بار مسئولیت روی دوششان است. آن‌وقت راهنما باید به حرکت رهجو دقت کند و نوع برخوردش را می‌تواند با توجه به قوانین کنگره تغییر دهد. در زمان ناامیدی رهجو، گاهی یک جمله باعث انگیزه در طول سفرش و حرکت دوباره او می‌شود.

 

سلام دوستان، مریم هستم یک همسفر:

در خصوص دستور جلسه باید بگویم قهر و مهر در کنگره ۶۰ باید در حد تعادل باشد. زمانی که یک تازه‌وارد وارد کنگره می‌شود، حالش خراب است و ما باید به او انرژی و انگیزه بدهیم. چند ماه از سفر که می‌گذرد، مسائلی پیش می‌آمد که سفر را سخت می کند و رهجوها را از ادامه سفر منصرف می‌کند. آن جاست که ما کمک راهنماها باید در یک حد مشخص پیگیری کنیم و با آموزش‌دادن مجدد به آن­ها کاری کنیم که همسفران به کنگره بازگردند.

 

 

سلام دوستان، آمنه هستم یک همسفر:

راهنمایی که لژیون خود را تازه بنا کرده است، به علت علاقه‌اش به جذب رهجو در ابتدا قهر را در دستور کارش قرار نمی‌دهد؛ ولی کم‌کم در ادامه‌ی مسیر است که متعادل می‌شود. اگر رهجویی مسیر خود را درست نرفت، شاید دلسوزی بیش از حد باعث این اتفاق شده است. به نظر من قهر در درون مهر قرار دارد و باید قهر و مهر در حد تعادل انجام شود. اگر قهر به وجود بیاید، باید بلافاصله مهر هم به وجود بیاید و نباید قهر مدت‌دار شود زیرا رهجوها حال خوبی ندارند.

 
تهیه گزارش: همسفر فاطمه، لژیون چهارم
ارسال مطلب: همسفر نفیسه، لژیون هفتم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .