English Version
English

مهندس دژاکام: ما نباید واقع اخیر وحشت کنیم؛ خود وحشت ایجاد استرس می‌کند

مهندس دژاکام: ما نباید واقع اخیر وحشت کنیم؛ خود وحشت ایجاد استرس می‌کند

دومین جلسه از دور نوزدهم سری کارگاههای آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان  پارک طالقانی با استادی دکتر مسعود و نگهبانی جناب مهندس و دبیری دکتر منصور با دستور جلسه «کرونا و جلسه مشورتی» و اختیاری بود حضور اعضا لژیون به دلیل پیشگیری از گسترش ویروس کرونا؛ روز جمعه مورخ 98/12/9 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

جناب مهندس:

چون الآن شرایط فورس ماژور و اضطراری هست؛ این هست که تمام شعب تعطیل هستند و فقط مسئولین می‌روند کارهای خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین ما هم امروز جلسه لژیون پزشکان دلخواه گذاشتیم، گفتیم یک سری هماهنگی‌ها بین خودمان انجام بدهیم، دستور جلسه هفته راهنما بود که این را منتقل کردیم به بعد که این جلسه از بین نرود. دستور جلسه را گذاشتیم در مورد مسائل ایمنی کرونا صحبت کنیم و یا تجربه‌ای دارند بیان بکنند و بعد هماهنگی کنیم راجع به کارها، تعطیلات و عید و همکاری‌هایی که با کنگره داریم.

سلام دوستان مسعود هستم یک مسافر:

بحث کرونا و سلامت جامعه همه ما را حساس کرده است و هرکدام از دیدگاه خودمان به این قضیه نگاه می‌کنیم، پزشکان محترم از دیدگاه پزشکی، افراد عادی از دیدگاه خودش، به‌هرحال هرکسی با یک دیدگاهی به این مسئله نگاه می‌کند. من گاهی فکر می‌کنم که تمام این بیماری‌ها و این ویروس‌ها و این عوامل بیماری‌زایی که در کشورهای دنیا به وجود می‌آید ساخته دست بشر است. این نمی‌تواند یک جهش طبیعی باشد چون اگر یک جهش طبیعی بود یک مدت‌زمان می‌بایست یک جهش بعدی بکند و خلاصه از آن شکل دربیاید ولی ما می‌بینیم که نه یک‌دفعه دو، سه سال، یک چیزی مثل سارس و مرس و ابولا و ... هست و بعد هم ناگهان ناپدید می‌شود. اگر شما به یاد داشته باشید، هفت، هشت سال پیش بحث ویروس 1H1N یا آنفولانزای خوکی، در ایران مطرح شد و طوری که همه وحشت داشتند که دست به پول بزنند، دستگیره‌ها و ... و خیلی ماسک و ژل ضدعفونی و استفاده شد ... بطوریکه حتی در بیمارستان‌ها بخش‌هایی را گذاشته بودند مخصوص این بیماران و اگر به یاد داشته باشید در بزرگراه آزادگان یک منطقه خیلی وسیعی را هزاران چادر سفید زده بودند مخصوص بیماران آنفولانزای خوکی و بعد به‌طور ناگهانی ناپدید شد. خیلی ناگهانی ناپدید شد، مردم ما متأسفانه به خاطر درگیری‌های خیلی زیاد دقت به این چیزها نمی‌کنند ولی مثل من که با شک و شبهه به این مسائل نگاه می‌کنم؛ خیلی قشنگ به یاد دارم که گفتند واکسن آنفولانزای خوکی کشف شد و دقیق به یاد دارم ایران بیست میلیون گرفت بدون اینکه بگویند این بیست میلیون به چه درد می‌خورد؟ آیا واقعاً ویروس دارو دارد؟ خوب ما می‌دانیم که ویروس دارو ندارد ولی این یک سیستم جهانی است که دارد روی یک تفکر ناجور می‌چرخد، شما فکر کنید همین کرونا که مطرح شده در چین دیدیم که در یک هفته می‌تواند یک بیمارستان هزار تخت خوابی بسازد، اما بورس چین ظرف هفته اول چهار میلیارد دلار سقوط کرد؛ یعنی شاید آمریکا یا هر کشور دیگری با یک همچین چیزی توانست بزرگ‌ترین لطمه‌های اقتصادی را به یک کشوری مثل چین بزند حالا در این میان هم سه هزار نفر بمیرند، خوب مردند، این‌ها متأسفانه در جمعیت جهان جایی ندارند یعنی فکر نکنید که نگران هستند نکند پنج هزار نفر بمیرند، در کنار آن سودی که می‌برند، پنج هزار نفر عددی نیست. نتیجه آن این است که ما بترسیم یا نترسیم، من الآن تمام علائم را دارم ولی خودم را کرونایی نمی‌دانم چون می‌دانم که کرونا می‌تواند در یک سطح خیلی معمولی شخص را مبتلا بکند و شخص اگر یک مقداری رعایت کند، استراحت بکند و کمتر در معرض آلودگی‌های بیشتر قرار بگیرد خودبه‌خود این ماجرا برطرف می‌شود. چون ما در فامیل خیلی پزشک داریم دقیقاً دیدم که به من گفتند ما گرفتیم و بعد دیدم که دو هفته، سه هفته بعد به‌تدریج علائم آن مثل سردرد و سرفه خشک و ... آمدورفت بدون اینکه این‌ها بروند ببینند آزمایش آن‌ها مثبت است یا منفی و اگر مثبت است چکار بکنند. متأسفانه بیشتر مرگ‌ومیرها هم در خود بیمارستان‌ها دارد اتفاق می‌افتد. همین‌که ما رعایت نظافت شخصی را بکنیم، دست‌ها را مرتب بشوییم فکر می‌کنم یک مقدار زیادی بتوانیم از این ماجرا جلوگیری کنیم. مهم‌تر اینکه نترسیم، امیدوار باشیم که به‌زودی داروی آن ساخته شود. پیشگیری خیلی مناسب و مفید است و این وحشتی که در دل همه افتاده که هرکس کرونا بگیرد می‌میرد، این‌گونه نیست. امیدوارم ما بتوانیم به این مشکل بزرگ فائق بیاییم. خیلی متشکرم.

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

مسائلی که در مورد این بیماری هست، شیوع آن خیلی سریع است و دو الی سه درصد می‌میرند و وقتی افراد مبتلا می‌شوند کاری هم نمی‌شود کرد، به این شوخی‌ها هم نیست یعنی ریه کم‌کم از کار می‌افتد انگار که این شخص اصلاً ریه نداشته است و هیچ کاری هم برای آن نمی‌توانند انجام بدهند. بیماری بسیار خطرناکی است خوب دو درصد می‌میرند، شیوع آن خیلی بالا است ولی ریخت آن کم است. چیزی که من در محیط کنگره صحبت می‌کنم؛ به‌طورکلی مهم نیست که میکروب وارد بشود یا ویروس وارد بشود؛ مهم این است که سیستم ایمنی بدن بتواند دفاع بکند. بتواند حریف آن بشود. در حدود ده میلیارد سرباز در بدن ما تولید می‌شود مثل مکروفاژها و ضد میکروب و ضدویروس و ... باید سیستم ایمنی بدن بتواند کار کند؛ و ما از اول در کنگره 60 سعی کردیم روی بچه‌ها همین کار را انجام بدهیم؛ سیستم ایمنی افراد را قوی بکنیم. روی ورزش آن‌ها خیلی تکیه کردیم، روی روش درمان آن‌ها که به‌گونه‌ای عمل بکنیم که شوک فیزیولوژی وارد نکند. تمام روش‌های درمانی که انجام می‌گیرد، چه سیستم‌های موجود، چه پزشکی و چه غیرپزشکی، اگر فرد به قطع مصرف برسد به همه یک شوک فیزیولوژیک وارد می‌کند؛ و سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و افرادی که مواد خود را یک‌دفعه ترک می‌کنند؛ این‌ها مستعد گرفتن انواع و اقسام بیماری‌ها هستند؛ و در مقابل سکته‌ها مقاومت ندارند. اکثراً کوچک‌ترین سکته در آن‌ها منجر به مرگ می‌شود؛ در آن‌ها سیستم ایمنی تخریب‌شده است. ولی در بچه‌های کنگره 60، با متدی که ما انجام دادیم با روش D.S.T و داروی OT سیستم ایمنی را کاملاً بازسازی کرده. الآن خانم بهاره از بچه‌های لژیون پزشکان خودمان است، ایشان ام‌اس داشتند الآن آخر سفر هستند، می‌گوید دارد جواب می‌دهد، انشاءالله جواب می‌دهد. این است که حتی کسی که اعتیاد ندارد ما داریم سیستم ایمنی او را درست می‌کنیم. سیستم ایمنی بدن او خودش حریف بیماری می‌شود. این کار را از اول انجام دادیم با متد D.S.T. برای همین بچه‌های کنگره 60 خیلی کمتر از دیگران مریض می‌شوند چون سیستم ایمنی آن‌ها تقویت شده است.

ما پزشک خیلی داریم که مریض‌ها را درمان می‌کنند اما پزشک متخصص نداریم که بگویند آقا چکار کنیم که مریض نشویم. ما 6 سی دی داریم راجع به ساختمان جسم که تماماً راجع به فیزیولوژی جسم می‌گوید که چکار بکنیم چه املاحی موردنیاز جسم است؛ پتاسیم می‌خواهد، آهن می‌خواهد، کلسیم می‌خواهد و چگونه تغذیه کنیم و چهار سی دی داریم راجع به کاهش وزن، راجع به وزن صحبت می‌کند، راجع به پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه صحبت می‌کند، این‌ها همه لازمه بدن است. الآن میدان آزمایش است؛ ماسک و این‌ها جلوگیری می‌کند اما کامل نیست چون کرونا خیلی سریع انتقال پیدا می‌کند؛ این هست که وارد می‌شود ولی آیا بدن این قدرت را دارد که دفاع بکند یا دفاع نکند؟ قبل از اینکه این مسئله کرونا باشد ما دومرتبه سی دی DSAP را دادیم بیرون و تاریخچه آن را مطرح کردیم؛ که در زمان‌های گذشته در جنگ‌ها که آنتی‌بیوتیک و این‌ها نبود تمام زخم‌ها را با سرکه سیب شستشو می‌دادند چون ضد عفونت بود. الآن هم به بچه‌های کنگره 60 از دو هفته پیش من اعلام کردم که؛ صبح یک قاشق غذاخوریDSAP در یک لیوان آب صبح می‌خورند، در گلو کاملاً غرغرِ می‌کنند قورت می‌دهند و یک قاشق هم شب می‌خورند. دکتر مغاری به من گفتند: در جراحی، وقتی‌که دیگر هیچ‌چیزی جواب نمی‌دهد آخر از اسید استیک استفاده می‌کنند که تمام میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد؛ بنابراین در اینجا باید مقاومت بدن برود بالا، تمام اعضای کنگره 60 تمام روش‌های بهداشتی را اجرا کردیم، تمام شعب گفتیم تعطیل کنند، جلسات تشکیل نمی‌شود فقط گفته‌ایم داروهای خودشان را بیایند بگیرند. کلاس‌های خود را سعی کنند در فضای مجازی دایر کنند. این هست که من از همه بچه‌های کنگره 60 سؤال می‌کنم که کسی بوده که کرونا بگیرند، یک نفر در لویی پاستور تمام علائم را داشته که بچه‌ها او را منتقل می‌کنند به بیمارستان که آزمایش او منفی بود. دیگر در تمام شعب در سراسر کشور من گفتم آمار بدهند که آیا از بچه‌های کنگره کرونا گرفتند یا نه. سیستم پزشکی با تمام وجود خودشان دارند تلاش می‌کنند و خیلی از سیستم پزشکی دچار مسئله شدند و پرستارها منجر به مرگ آن‌ها شده و این مسئله شوخی نیست و این قضیه کاملاً جدی است. خانم دکتر دینی به من زنگ زدند گفتند: من چند روز درگیر این مسئله هستم ولی من خیلی خوب شدم، بعد گفتند من چون DSAPمی‌خورم مقاومت بدنم رفته بالا. چیزی که هست، کرونا می‌گذرد، می‌رود ولی هزارتا بیماری می‌آید جلو، مهم این است که برای سلامتی باید تحرک ما طوری باشد، تغذیه ما طوری باشد که در مقابل میکروب‌ها بتواند مقاومت بکند.

داستان شیوع را نشان می‌داد: که یک خفاش یک موز را برمی‌دارد، از منقار او می‌افتد جلوی یک خوک، خوک این موز را می‌خورد، خوک را می‌برند در باغ‌وحش یک نفر دست به خوک می‌زند و منتقل شده بود، شیوع خیلی سریع است، مخصوصاً شیوع کرونا خیلی سریع است و مهم این است که ما بتوانیم در مقابل آن مقاومت کنیم. ژل بزنیم قبول است، الکل هم بزنید، ولی باید موادی استفاده کنید که کشنده ویروس باشد. بروید تاریخ را نگاه کنید و در سی دی DSAP هم هست؛ سرکه سیب طبیعی می‌تواند از بین برنده این قضیه باشد که باید حتماً از آن تغذیه کنید. ما حتی از DSAP برای عفونت دستگاه گوارش و عفونت مثانه استفاده می‌کنیم. امیدوارم که به‌زودی این قضیه حل بشود. باید تغذیه درست باشد که بدن ما بتواند مقاومت کند. همان‌طور که مسعود گفت ما نباید وحشت کنیم؛ خود وحشت ایجاد استرس می‌کنند، ایجاد استرس کردن مقاومت بدن را می‌آورد پائین؛ سیستم ایمنی بدن فلج می‌شود. بعضی‌ها از ترس می‌میرند.

مسئله دیگر این است که هرسال ما OT را که می‌دادیم؛ سوم اسفند دیگر اداره OT ما تعطیل می‌شد، من گفتم دیگر این کار را امسال انجام ندهیم و تا دقیقه آخر OT را بدهید. حتی اگر ببینید در عید کدام کلینیک‌ها باز هست و کدام بسته‌اند. اگر مریض داریم، تازه واردین هستند، نامه‌های آن‌ها را بدهید بروند چهارم عید، پنجم عید OT خود را از کلینیک‌ها بگیرند. الآن گفتیم امروز یک هماهنگی بکنیم که کلینیک‌ها تا کی باز هستند، در عید باز هستند یا نه آقای بابک هم اینجا هستند؛ بنابراین من پارک را تعطیل کردم بچه‌های لژیون پزشکان را گفتم چندتایی بیایند، آن‌هایی که استرس دارند، کار دارند یا نمی‌توانند ایرادی ندارند که باهم مشورت کنیم برنامه عید را بریزیم.

سلام دوستان بابک هستم مسافر:

همان‌طور که آقای مهندس گفتند؛ سال‌های گذشته ما بین هفته اول اسفند، ورودی تازه واردین خود را می‌بستیم و از ده، پانزده روز مانده به عید هم شروع می‌کردیم به دادن نامه‌های آخر سال که چهارهفته‌ای، پنج‌هفته‌ای بچه‌ها می‌رفتند به کلینیک‌ها و داروهای خود را دریافت می‌کردند. امسال با تمهیدی که آقای مهندس داشتند قرار بر این شد که ما ورودی تازه واردین خود را نبندیم و خدمت چند تن از پزشکان محترم هم تماس گرفتم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند که تا آخرین روزهای سال سرویس‌دهی و خدمت‌رسانی خواهند داشت. اگر که این شرایط؛ بحث بیماری و ایزوله کردن مکان‌های عمومی پیش نمی‌آمد شاید ما خیلی قوی مریض تازه‌وارد را داشتیم ولی با توجه به شرایط اخیر ممکن است آن حجم که فکر می‌کردیم نداشته باشیم از بیمار تازه‌وارد ولی روز گذشته، پنج‌شنبه که جلسه تازه واردین شعب تهران برگزار شد نزدیک چهل‌وپنج نفر تازه‌وارد داشتیم با توجه به شرایط اخیر، قاعدتاً در روزهای آینده به همین روال خواهد بود، ولی خوب شاید آن تعدادی که ما فکر می‌کردیم از نفرات کمی کمتر باشد. ما آخرین جلسه تازه واردین خود را بیست‌وشش اسفند برگزار می‌کنیم، یعنی روز بیست و هفتم، روز بیست و هشتم و حتی روز بیست و نهم که تعطیل هست با یکی از دو تا کلینیک‌های پنج‌شنبه‌ای، من صحبت کردم قرار شده بروند شیفت بایستند که حتی روز بیست و نهم هم ما نامه‌ها را بتوانیم بدهیم. با توجه به اینکه شعب ما از یکی دو روز آخر سال تا پانزده فروردین تعطیل می‌شود، قاعدتاً ما در طول عید تازه‌وارد که بخواهد به‌عنوان جلسه اول به کلینیک‌ها مراجعه بکند نخواهیم داشت ولی بازهم درصورتی‌که مشکلی پیش بیاید؛ شربت کسی بریزد، نیاز به این باشد که ما خارج از روال معمول به کسی خدمت‌رسانی OT را داشته باشیم از هفتم، هشتم فروردین با یکی، دو تا از کلینیک‌هایی که در عید تهران هستند صحبت کردیم که بتوانیم OT را تعطیل نکنیم، چراکه باعث می‌شد رونق کلینیک‌ها کم بشود و نیز تازه واردین ما که بسته می‌شد، ده ماه، یازده ماه بعد با یک خلاء مواجه می‌شدیم که تعداد رهایی ما پائین می‌آمد.

امیدوارم که روزهای آینده سال شرایط کمی بهتر بشود، این ترس و واهمه‌ای که مردم دارند کم بشود. خیلی از کلینیک‌ها می‌گویند ما می‌ترسیم بیاییم درب کلینیک را باز بکنیم اگر می‌شود داروی بچه‌ها را همین هفته بدهید که ما از هفته‌های دیگر نباشیم. من سعی می‌کنم آن‌ها را آرام کنم، خیلی از مردم الآن دارند به میزان لازم رعایت را می‌کنند ولی زندگی عادی خود را هم می‌کنند. سعی می‌کنم که آن روال عادی را در کلینیک‌ها داشته باشیم؛ و جمله آخر اینکه ما تا لحظه آخر در سال نودوهشت سعی می‌کنیم تازه‌واردها را به کلینیک‌ها اعزام کنیم. ممنون.

جناب مهندس فرمودند:

آن‌هایی که تریاک با وافور می‌کشند، امکان ندارد یک مریضی با وافور از یکی به دیگری منتقل بشود، بااینکه در دهان خود می‌گیرند. چون خود تریاک بالاترین ضدعفونی‌کننده است؛ یعنی امکان ندارد یکی وافور بکشد، سرما بخورد و این را به کناری خود منتقل کند چون دود تریاک ضدعفونی‌کننده کامل است؛ و دومی دخانیات، دود دخانیات یک ضدعفونی‌کننده کامل است، به همین دلیل، آن‌هایی که سیگار می‌کشند وقتی سیگار خود را قطع می‌کنند دهان آن‌ها تاول‌های مختلف می‌زند. به خاطر اینکه دود سیگار یک سری باکتری‌ها را از بین می‌برد، وقتی نمی‌کشند آن‌ها رشد می‌کنند، دهان آن‌ها تاول می‌زند و باید دهان شویه استفاده کنند. گفتم من سگ داشتم، هر دوایی می‌دادیم او کنه می‌زد، گفتند تنباکو را خیس کن و با تنباکو بشوی و با تنباکو خیس کردیم شستیم، کنه گم شد؛ این دو تا منتقل نمی‌کند. حالا منظور این است که در کلینیک‌ها OT می‌دهید، اگر خیلی ضدعفونی‌کننده گیر نیاوردید خود OT را رقیق کنید دست‌های خود را می‌توانید بشویید و اصلاً OT منتقل نمی‌کند.

جناب مهندس از دکتر بهنام سؤال کردند که تا کی فکر می‌کنند این بیماری ادامه داشته باشد؟

سلام دوستان دکتر بهنام هستند هم‌سفر:

ویروس کرونا خیلی ناشناخته است در خیلی از جنبه‌ها، بنابراین این که ما به‌دقت بگوییم قرار است چه اتفاقی بیافتد، خوب حتماً نمی‌شود این دقت را داشت ولی با توجه به سرایت سنگین و بالای کرونا، حداقل این قضیه بالای چندین ماه است، حالا اگر سال نگوییم، یک عدد خوش‌بینانه گفتند چهار ماه، ولی واقعیت این است که باید آن را نزدیک سال برسانیم. برای اینکه این‌ها یک سیکل‌هایی دارد که وقتی شروع به گردش از آدم‌ها به آدم‌ها می‌کند به یکجایی برسد که یک سطح ایمنی تقریبی در جامعه بالا برود و بعد پیک آن بیافتد، روی چندین ماه باید حساب کنیم. ولی خوشبختانه همان‌طور که فرمودید خیلی خوب می‌شود از این قضیه پیشگیری کرد که آدم‌های کمتری مبتلا بشوند و اگر قرار است مبتلا بشوند با شدت کمتری مبتلا بشوند با آن کارهایی که می‌شود انجام داد و تغذیه.

ولی بحث پیشگیری به نظر من خیلی مهم است. اگر سیستم درست مدیریت بشود، چرا در چین این‌قدر گسترده شد؟ برای اینکه آنجا خیلی مخفی‌کاری شد، می‌شد خیلی زودتر این باور را پیدا کرد که کرونا آمده و چون آمده نمی‌توانیم آن را مخفی کنیم و اول و آخر به ما می‌رسد. الآن در کشورهای اروپایی که نگاه کنیم که در آن‌ها موردی دیده نشده می‌گویند بلاشک در کشور ما هم خواهد آمد؛ بنابراین پیشگیری مهم‌ترین عامل این قضیه است و بهترین و بالاترین شیوه پیشگیری هم همین دور بودن آدم‌ها از همدیگر است؛ یعنی ویروس هم میزبان انسان دارد هم میزبان حیوان، در جامعه ما میزبان حیوانی آن خیلی گسترده نیست؛ بنابراین اگر انسان آن فواصل را از هم رعایت کنند تقریباً می‌شود گفت تمام ویروس‌ها مثلاً در چهارده روز خاموش می‌شود و عملاً گسترشی به آن معنا پیدا نمی‌کند؛ بنابراین تعطیل شدن مراکز عمومی همان‌طور که شما فرمودید، جلسات و این‌ها بسیار بحث مهمی است و من واقعاً خوشحال هستم که می‌شنوم در شعب این اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم یک سبب خیری شود که سیستم‌های مجازی در این روزها توانمندی خودشان را نشان بدهند. من الآن در مدرسه بچه‌ها می‌بینیم که به‌راحتی ارتباط صوتی و تصویری هست، تکالیف فرستاده می‌شود و این به‌راحتی می‌تواند گسترش پیدا کند و عملاً نظام آموزش مختل نشده است؛ و در کنگره نیز با آن توانمندی که هست خصوصاً با اپلیکیشنی که شما گذاشتید، به نظر من از طریق اپلیکیشن فایل‌های تصویری هم اگر صلاح دیدید بگذارید، می‌تواند آموزش مجازی را خیلی خوب جلو ببرد.

واکسن آن خواهد آمد، منتها باید یکسری پروسه‌ها را طی کند تا برسد به تزریق انسانی، معمولاً بین یک سال تا یک سال نیم صحبت می‌کنند ولی با شدت گسترشی که پیدا کرده است ساخت آن دارد سرعت پیدا می‌کند. توی استرالیا دارد یک اتفاقاتی می‌افتد ولی تا واکسن بیاید و خصوصاً تا به جامعه ما برسد و ما از طریق واکسن بخواهیم پیشگیری بکنیم به نظر من خیلی روی آن نمی‌شود حساب کرد. یک نکته‌ای که من پریروز، روز چهارشنبه، دیدم که تا حالا ما یک حس خوبی که نسبت به این ویروس داشتیم می‌گفتیم که انتقال آن از طریق دو چیز است، یکی از طریق droplet است یعنی قطرات تنفسی که سرفه و عطسه کسی می‌کند، یک متر، یک متر و نیم فاصله را رعایت کنیم این بیافتد، یعنی اگر در صورت یکی سرفه و عطسه کنیم ممکن بود انتقال پیدا بکند، یکی هم اگر به آن قطرات تنفسی روی سطوح آلوده دست بزنیم و با دست‌به‌دهان، چشم، یا بینی خودمان منتقل کنیم. اینکه می‌گفتند از طریق ایربورد نیست، از طریق تنفس نیست، خوب خیلی خوب بود، مثلاً الآن آقای دکتر اینجا هستند و بیمار هم هستند اگر سرفه کنند، هم به من نمی‌رسد چون من از ایشان فاصله دارم ولی الآن کنفرانس مطبوعاتی که ستاد مبارزه با کرونا در چین گذاشته است؛ گفتند که ما متأسفانه متوجه شدیم که ایربورد هم منتقل می‌شود از طریق هوا، ولی باز این خبر خوب را داد که به‌شرط اینکه در یک محیط با حجم زیادی از ویروس باشید و شما هم آنجا خیلی بمانید؛ یعنی خلاصه آن بیمارستان است، شما در بیمارستان خیلی بمانید، نیاز نیست کسی در صورت شما سرفه بکند از طریق هوای بیمارستان هم ممکن است بیمار بشوید. باید با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم تا این دوره سپری بشود. ممنون.

جناب مهندس فرمودند:

ما فالو آپ ها را قطع کردیم، ادرار ترشح می‌شود و باعث انتقال بیماری است. بعضی کلینیک‌ها درخواست کرده بودند قطع شود. گروه خانواده را دو هفته پیش تعطیل کردیم. همه تدابیر را خیلی خوب در کنگره انجام دادیم. مهم این نیست که فرد چندساله باشد مهم این است که سیستم ایمنی او خوب کار می‌کند یا نه اگر سیستم ایکس کار کند حریف آن می‌شود. چون میکروب وارد می‌شود، به‌طورکلی موجود انسان در این زندگی زمینی طوری هست که مرتب میکروب و این‌ها وارد بدن می‌شود و بدن باید آن را از بین ببرد چون سیستم ایمنی خیلی قوی است. خوب سن و سال که مطرح می‌شود، آن‌هایی سن بالا هستند، ضعیف‌تر هستند، با کوچک‌ترین چیز سیستم ایمنی آن‌ها خوب کار نمی‌کند، آسیب‌پذیرتر هستند.

سلام دوستان دکتر جمشیدی هستم از کلینیک لاله:

یک جدول هست که دانشگاه شهید بهشتی منتشر کرده در مقایسه آنفولانزا و سرماخوردگی با کرونا که سؤال خیلی از مردم است. شروع تب، تب در کرونا شایع هست و تدریجی به 40 درجه می‌رسد درحالی‌که در آنفولانزا ناگهانی بالا می‌رود. مسئله بعدی احساس خستگی است که 70 درصد با شدت متوسط عنوان شده. مورد بعدی سرفه شایع به‌صورت خشک داریم و نیز لرز، گلودرد بیست درصد، آبریزش بینی بسیار نادر. دوستان فرمودند پیشگیری خیلی مهم است. قوی بودن سیستم ایمنی خیلی مهم است که در افراد مسن کرونا وارد می‌شود و می‌ماند. برای بالا بردن سیستم ایمنی ورزش کردن و خندیدن و تغذیه درست مفید است. عصبانیت ضعف سیستم ایمنی می‌آورد. انشاءالله این بحران را هم رد می‌کنیم مثل بقیه. ممنون.

تهیه: مسافر علی

تایپ: همسفر الهام

تنظیم: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .