English Version
English

خواب درست، سلامتی جسم

خواب درست، سلامتی جسم

خداوند در کتاب آسمانی می‌فرماید: "وقتی انسان‌ها به سمت منفی‌ها حرکت می‌کنند، خداوند خیروبرکت را از آن‌ها می‌گیرد و اگر به‌ طرف صراط مستقیم حرکت کنند، خیروبرکت را می‌بینند." یکی از نعمت‌های بزرگی که هر انسانی در اختیار دارد نعمت خواب در کمال صحت و امنیت است. جناب مهندس می‌فرمایند: برای انجام کارها از جمله خواب، زمان مناسب که توسط اساتید برای بهبود عملکرد دستگاه‌های بدن تعیین‌شده، همچنین مکان مناسب که در مورد خواب استاد امین به جهت درست خوابیدن (عمود بر میدان مغناطیس زمین) اشاره داشتند و حد مناسب؛ اندازه معقولی که انرژی بدن تأمین شود، را مورد توجه قرار دهید.

 

با تأملی در قوانین الهی، به‌ وضوح درمی‌یابیم یکی از خصلت‌های نماز صبح و زمانی که برای آن تعیین‌شده، فاصله گرفتن از انرژی‌های منفی است و علاوه بر سرحالی و شادابی بعد، زمانی کافی برای رسیدگی به‌کارهای روزمره را در اختیار ما می‌گذارد که پاداشی است برای دوری از تاریکی‌ها؛ چراکه خداوند سریع الحساب است.

 

از طرفی جوانب متعددی که بر موضوع، تأثیرات قابل‌توجهی دارند را نباید نادیده گرفت ازجمله تغذیه مناسب که به‌سلامت جسم و در ادامه سلامت روان کمک می‌کند و مانع از بیماری‌های جسمی و حتی روانی می‌شود. یکی از عزیزان، نظر پزشک متخصص در مورد بیماری نزدیکانشان را چنین بیان کردند که اگر از کودکی مشکل کمبود ویتامین ایشان با مواد غذایی سالم تأمین می‌شد، الآن گرفتار این بیماری روان و بیدارخوابی‌های زیاد نبودند. از طرفی رعایت حد و اندازه هم بسیار قابل‌توجه است از آن جمله اسراف و زیاده‌روی در غذا یا مصرف ادویه‌ها و ... که تنفس را مشکل و مسئله خواب را دچار اختلال خواهد کرد.

غیر از موارد صور آشکار باید در قسمت صور پنهان هم به اندیشه و افکار فرد بهاداده شود. افکار منفی مانند خاصیت مغناطیسی آهن‌ربا، بارهایی همنام را جذب می‌کند و امواج مغز را از حد متعادل بالاتر می‌برد. انگار نور و نیرویش کم می‌شود و به‌موازات کم شدن توان و ناتوانی‌اش در هضم مسائل و مشکلات؛ افراد با صدای درونشان زندگی می‌کنند و این حال خراب  زمانی تشدید می‌شود که  روی رفتار دیگران زوم کنیم و به رفتارهایشان توجهی افزون داشته باشیم و عملکردشان را به خودمان بگیریم و یا در باطن و درون خودمان، تاریکی‌هایی چون کینه و حسادت و ... جمع کرده باشیم و دائماً در صور پنهان، در حال پرتاب کردن آتش به سمت فرد و دریافت خمپاره از سمت او باشیم. بعد می‌بینیم آن‌چنان ناامنی افکار؛ امواج ذهنی را بالابرده و آرامش ما را سلب کرده که یا اصلاً خواب نداریم یا خوابمان عمیق نمی‌شود و یا مرتباً در حال دیدن کابوس هستیم؛ طبق بیان استاد امین که بخشی از مغز در هنگام استراحت، کارکردهای روزانه شخص را ادامه و تکمیل می‌کند.

مورد دیگری که با آیه ابتدای مقاله در تأیید کلام استاد امین، بسیار قابل‌تأمل است اینکه با انجام اعمال بیهوده با وجود خستگی نمی‌توانیم بخوابیم. به‌راستی انجام  اعمالی که بار مثبتی ندارند از هر نوعی؛ حال ضد ارزش‌ها باشد یا گره‌های تاریک درون یا ازدیاد مسئولیت‌های که با افراد مختلف دارد؛ مزید بر علت می‌شوند (به دوش کشیده و یا خروج از جایگاه خودمان و از همه مهم‌تر بها دادن به حقه یک‌ذره نفس و عدم رعایت چهارچوب تعیین‌شده برای خواب را  می‌توان نام برد) که برای جبران آن بایستی با تزکیه و پالایش موجبات آرامش بیشتر خود را فراهم آوریم تا به‌دوراز تاریکی‌ها، قضاوت و درنتیجه خشم‌ها؛ حس ما که اولین نیروی به‌کارگیری نیروی عقل است خوب شود و عقل فرمان کارهای درست را صادر کند.

فیلمی را می‌دیدم که شخص درنهایت خشم، داد می‌زد و طرف او را به آغوش کشید و بامحبتش او را آرام کرد. چقدر زیبا بود آن درک عمیق و چقدر زیبا بود روش مواجهه. به‌راستی‌که عشق بر هر درد بی‌درمان دواست.

همچنین با خوردن مواد خوراکی محرک مثل دوغ و... برای ترشح هورمون‌های مؤثر (آدرنالین، استیل کولین و سروتونین)؛ ورزش و دریافت نور آفتاب، به‌دوراز بیماری‌ها خوابی آرام و به‌موقع داشته باشیم. ورزش ما را در وضعیت  تعادل نگه می‌دارد و انرژی اضافه فرد را بهینه مصرف می‌کند؛ به همین علت است که ورزش شنا و جلسات پارک لاله در صبح زود را دو بال مناسب برای درست شدن مسئله خواب بیان می‌کنند چون علاوه بر اینکه زمان مناسب خواب را با بیداری در صبح زود می‌توان تنظیم کرد؛ آب، درخت و هوای سالم نیز موجب آرامش و مهم‌تر از همه سلامت ظاهر و باطن می‌شود چراکه سلامتی و خواب لازم و ملزوم یکدیگرند.

سپاسگزارم از استاد امین بابت آموزش‌های ارزشمندشان. باشد که به فعل درآیند.

 

نویسندهکمک راهنمای محترم  لژیون چهارم سرکار خانم فریده

برداشت از سی دی اهمیت خواب شب

همسفران شعبه لویی پاستور

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .