English Version
English

بنیان کنگره فراتر از مرزهای انسانیت

بنیان کنگره فراتر از مرزهای انسانیت

بیست سال است که آغاز می‌گذرد


22 سال پیش اتفاقی رخ داد که شاید کمتر کسی می‌توانست حدس بزند که قرار است نقطه عطفی شگرف در دنیای درمان اعتیاد رخ دهد، همانند نقطه نوری که از دل تمام تاریکی‌ها ظهور کرد و تبدیل به خورشیدی شد که راهنمای تمامی انسان‌های فرورفته در تاریکی شود. در 15 آذر سال 1376 آقای مهندس حسین دژاکام توانست برای اولین بار راه‌حل درمان اصولی اعتیاد را پیدا کند. اولین مسافری که قرار بود پیام رهایی خود از بند اعتیاد را به انسان‌های دیگر برساند.


اما رساندن پیام رهایی تبدیل به بزرگ‌ترین هدفی شد که قرار بود مسیر طولانی و بسیار سختی را طی کند تا به مخاطبینش برسد، نزدیک به دو سال بعد، در شهریور سال 1378 اولین جلسه با حضور هشت نفر از اعضاء کنگره 60 تشکیل شد.

هفته بنیان کنگره شصت یعنی هفته آقای مهندس حسین دژاکام، هفته ای که باید بدانیم بنیان کنگره شصت چه دستاورد هایی را به‌عنوان گنجینه برای ما به ارمغان آورده است، چه راهی را پیداکرده است، چه‌کارهایی برای آن انجام داده است، چگونه توانست اعتیاد خود را درمان کند؟ و چگونه این درمان را برای همه، دست‌یافتنی کرد؟ چگونه کنگره 60 شکل گرفت ، چه مراحلی گذشت ؟ از چه سدها و مشکلاتی عبور کرد ؟  با به دست آوردن پاسخ این سؤالات می‌توانیم بفهمیم که بنیان کنگره60 شصت چیست ؟

 حال بیایید تا حدی مرور کنیم که بنیان کنگره 60 برای ما چه کرد

متد DST


متد درمان تدریجی که امروز خیلی از ما با آن آشنا هستیم، به جرت می‌توان گفت اصولی‌ترین، علمی‌ترین روشی ست که برای درمان قطعی اعتیاد ابداع و کشف‌شده است، متدی که الهام آن در ماه رمضان برای آقای مهندس دژاکام اتفاق افتاد.
بنیان‌گذار  کنگره راه صحیح درمان اعتیاد را پیدا کرد ، چندین سال با روش تدریجی  DST با  داروی  تریاک در شرایطی که خیلی‌ها نمی‌پذیرفتند ،  درمان انجام شد  ، بنا به گفته آقای مهندس دژاکام همه دیدند که این روش نتیجه داد . همه مسئولین شاهد این بودند که چگونه اعضاء کنگره یکی‌یکی به درمان رسیدند . زیرا درمان تدریجی به نحوی رفتار و منش اعضاء کنگره را متعادل و خوب کرده بود که حکم اثبات این روش برای همه بود . سالیان متوالی درمان تدریجی ، با بهترین خروجی‌ها و نتایج نسبت به تمام درمان‌های قبل از خودش  هم نوید از یک روش عالی را داد . در تمام فعالیت کنگره شصت‌تا به امروز هیچ مسئله و مشکلی برای آن پیش نیامده است   .


داروی OT


کنگره شصت از آغاز تا امروز مسیر طولانی و پر چالشی را طی نموده، به‌نحوی‌که آقای مهندس طی صبحت های هفته قبلی نیز کاملاً به این مسئله اشاره کردند. دستاوردهای بی‌شماری به‌دست‌آمده که همگی تلاش‌های بی‌وقفه انسان‌هایی بوده که در آغاز راه کمک کرده‌اند، که شاید امروز کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. امروز همه میدانیم که در اوایل تشکیل کنگره، مسافران با اپیوم سفر می‌کردند، اولین چالش بزرگ کنگره در ابتدا مسیر این بود که مراجع و دستگاه‌های کشوری را متقاعد می‌کرد که برای درمان اصولی بایستی از تریاک استفاده شود، در دهه هفتاد این کار بسیار بزرگ و سخت بود، زیرا اکثراً بر این باور بودند که مصرف مواد بودن یک مشکل اخلاقی ست و فرد مصرف‌کننده، فردی ست که از روی لذت و خوش‌گذرانی روی به مواد مخدر آورده ست، به قول آقای مهندس مصرف‌کننده‌ها را به زندان می فرستاداند ، یا آن‌ها را به جزیره بوشهر تبعید می‌کردند ،  تغییر دیدگاه حاکم آن زمان مسئولین نیاز به تدبیری داشت که میباست آقای مهندس با صبوری هرچه تمام و مشخص کردن صورت‌مسئله اعتیاد، آن را آرام در ذهن‌ها جای می‌داد، بعضی مواقع هم گاه متقاعد کردن بسیار دشوار می‌شد که بپذیرند راه‌حل نجات از اعتیاد مصرف تریاک است . اما این اتفاق افتاد و انصافاً هم خیلی از مسئولین برای انجامش همکاری لازم را داشتند. در ادامه راه ، شربت تریاک جایگزین اپیوم شد. پروژه‌ای که بسیار موفق عمل کرد. دانستن این مسائل شاید برای فردی که به‌تازگی عضو مجموعه کنگره شده باشد، بتواند درک بیشتری را به برای درمان واقعی به او بدهد.



نمایندگی‌های کنگره 60


در بیست‌سالگی کنگره شصت، نزدیک به شصت  هزار نفر به عضویت آن درآمده‌اند، هفتاد نمایندگی در اکثر نقاط کشور فعالیت دارند که بالای بیست‌وپنج هزار نفر به درمان واقعی رسیده‌اند و بیش از ده هزار نفر توسط داروی OT تحت درمان هستند.

گفتن هفتاد نمایندگی شاید به زبان راحت باشد، اما کنگره برای رسیدن به آن نیاز به تدبیری بزرگ داشت که، آقای مهندس با محکم ساختن پایه‌های مالی NGO، توانست آن را محقق کند.فقط تصور کنیم زمانی کنگره شروع به فعالیت نمود که نه کسی برای کمک بود نه جایی بود که کنگره بخواهد راهش را آغاز کند . البته تفکر راه‌اندازی کمک‌های مالی اعضاء ،  که بقا را برای کنگره 60 تا به امروز به همراه داشته.

 

یارانی که همراهی کردند

به قول آقای مهندس اگر خدا بخواهد راهی باز شود سرانجام اتفاق خواهد افتاد ، شاید خیلی از افرادی که در آن روزها حضور داشتند و جزء شالوده‌های اصلی بودند امروز در کنار ما حضور ندارند .

البته اندک‌اندک جمع مستان رسیدند ، خیلی‌ها برای امروز کنگره تلاش کردند . دست یاری تک‌تک دیده‌بانان کنگره به بینان‌گذار کنگره باعث شد تا ساختارها پدیدار شوند . همه این خدمت گذاران دیده‌بانان ، راهنماها  و همه خادمین به قول آقای مهندس ، یاور شدند و کمک کردند . بازهم میگوییم که همه این‌ها فقط خواست خداوند بزرگ بود .

 


کتاب 60 درجه که ویراستاری نشد


کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر حاصل تجربیات مستند از به‌کارگیری روش DST بود و به نگارش درآمد، اولین کتاب کنگره شصت هست، کتابی که شامل پیام‌هایی ست که نگهبان آن، هیچ‌گاه آن را ویراستاری نکرده است تا حقیقت سخنان و جملات کتاب تا همیشه محفوظ بماند و امانت‌دار باشد ، پیام‌هایی که سالیان قبل در این کتاب آمده، یکی‌یکی محقق شده و نوید از آینده ایی درخشان‌تر را برای کنگره دارد.


چگونه می‌توانم کمک کنم


آقای امین دژاکام به زبان خیلی ساده هم راه قدردانی و کمک را برای ما توضیح دادند، همان‌طوری که روزی باحال نابسامان وارد کنگره شدم و کنگره به من کمک کرد تا آموزش ببینیم و به درمان برسم، همین شرایط را برای دیگران هم فراهم کنم. برای کمک و قدردانی، آموزش‌ها و حرف‌های آقای مهندس را در زندگی به عمل تبدیل کنم. راه را برای دیگر انسان‌ها هموار کنم تا پیام رهایی به همه نیازمندان برسد، با عمل کردن به حرف‌های بنیان کنگره شصت، نشان دهم که درمان واقعی امکان‌پذیر است .

امروز هزاران هزار نفر به کمک بینان کنگره 60 به درمان رسیده‌اند ، از سیاهی‌ها نجات پیدا کردند ،  از آقای مهندس به خاطر تمام رشادت‌ها ، تلاش‌ها و ازخودگذشتگی‌هایش در این بیست سال تشکر می‌کنیم . از او ممنونیم که بعد از رهایی خودش پیامی بزرگ را به جهان داد و احساسی فراتر از مرزهای مسئولیت و انسانیت را تحقق بخشید .

 

نوشته مسافر میثم لژیون 14 آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .