English Version
English

نشناختن اندازه ها و ایجاد مشکل

نشناختن اندازه ها و ایجاد مشکل

بیشتر مشکلات بشر از این موضوع نشات می‌گیرد که اندازه‌ها را نمی‌شناسد، محبت خوب است اما به‌اندازه، اگر به‌مانند باران کم ببارد باعث خشکسالی می شود و یا زیاد ببارد باعث سیل می‌شود؛ هنر می‌تواند جنبه آموزش و تفریح داشته باشد. تئاتر پنجره‌ای رو به آسمان به نویسندگی مهندس دژاکام و به کارگردانی آقای امیر دژاکام و دستیار کارگردانی خانم شانی دژاکام در کنار دیدن جنبه‌های آموزشی نمایشنامه، جنبه‌های کمدی هم دارد.در انتها این فرصت را پیدا کردم تا در خدمت کارگردان و دستیار محترمشان و دیده بانان و خدمتگزاران برگزاری تئاتر باشم و نظرشان را درباره تئاتر و ریکاوری جویا شوم. شمارا به سهیم شدن در این حس زیبا با مطالعه این گفتگو که به‌صورت مشارکت تقدیم شما عزیزان می‌گردد دعوت می‌نمایم.

 

کارگردان تئاتر پنجره‌ای رو به آسمان آقای امیر دژاکام:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟
ببینید همان جوری که در نمایش اشاره شد هنر پاسخ می‌دهد به نیاز انسان به زیبایی، ما باید سؤال بپرسیم چرا هنر و چرا هنر تئاتر؟ آیا هنر تئاتر آموزش است؟ آیا هنر تئاتر تبلیغ است؟ آیا هنر تئاتر اندیشه ورزی ست؟ یا همه‌ی این‌هاست و یا چیزی فراتر از این‌هاست؟
تئاتر به شما کمک می‌کند به تجربه مشترک دست پیدا کنید، شاید تک‌تک شماها بینندگان درباره‌ی این موضوعات اطلاعاتی داشته باشید اما زمانی که 200 نفر باهم می‌نشینید و به یک تجربه مشترک دست پیدا می‌کنید قدرت اندیشه شما بیشتر می‌شود. از منظر فلسفی من معتقد هستم تئاتر برای فهم مشترک فعالیت می‌کند و می‌تواند در خودش اهداف آموزشی و تفریحی و خردورزی هم داشته باشد لذا کسانی که در حال درمان هستند هم می‌توانند تفریح کنند و هم می‌توانند بیاموزند و هم می‌توانند به تجربه مشترک دست پیدا کنند قطعاً زمانی که پایشان را از درب سالن به بیرون می‌گذارند دیگر آن آدم قبلی نیستند و این کار را سه تا هنر می‌تواند انجام بدهد که یکی از آن‌ها رمان و یکی سینما و دیگری تئاتر، سینما و رمان باواسطه هستند و تئاتر بی‌واسطه است.

 

دستیار کارگردان تئاتر پنجره‌ای رو به آسمان خانم شانی دژاکام:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟
صوت و نور و حس تمام چیزی هست که جهان را می‌سازد، زمانی که به سینما و تئاتر و پویانمایی می‌آیید این‌ها ابزار هستند برای اینکه در دانش کنگره و کائنات هست که منجر به پیوستن انسان‌ها و ایجاد زایش و تکامل است. (کاری ندارم به اینکه بعضی می‌گویند هستی هیچ هدفی ندارد) اما هدف از این خلقت زندگی کردن باشد زندگی کردن غایتی دارد و آن چیزی که تو در قلبت و روانت به دست می‌آوری بتوانی گسترشش بدهی و بتوانی ایجاد زایش بکنی و زایش نمی‌تواند چیزی به‌جز اینکه در جهت نور باشد و حالا آن نور می‌تواند در جهت تاریکی و یا روشنایی باشد، پس به نظر من همه‌ی این‌ها فقط یک ابزار است و ازنظر کنگره هم یک ابزار، ابزاری که موجب می‌شود که انسان‌ها به درجه بالاتر از خودشان شناخت پیدا کنند.

 

دیده‌بان کنگره 60 آقای امین دژاکام:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟
قدیمی‌ترین هنر کنگره تئاتر است و کار خانم شانی بود که نوشتند و اجرا کردند و بازیگرانش هم اعضای کنگره بودند و قبلاً سی دی آموزشی بود و شاید بازهم برگردد به سی دی آموزشی. حالا چه نقشی می‌تواند داشته باشد همه‌ی این‌ها آبمیوه‌هایی هستند که در کنگره معرفی می‌شوند، قطعاً مابعد از مدتی که به تعادل می‌رسیم بعد نیاز به خوراک و مطالب دیگر داریم، تئاتر از دو جهت کمک می‌کند، اول اینکه پیام‌های کنگره را می‌تواند به آدم‌های دیگر (آدم‌های جامعه) انتقال بدهد و آن‌ها هم با این مطالب آشنا شوند و از این دانش برخوردار بشوند و برای اعضا هم می‌تواند یک تفریح مفرح و شادی باشد و همین‌طور اعضا می‌توانند کم‌کم در این قضیه وارد بشوند و هم هنرنمایی کنند و هنرهایشان شکوفا بشود.

 

دیده‌بان کنگره 60 آقای علی اشکذری:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟ 

هنر حرف دل است و از طریق دل و حس دریافت می‌شود و اگر واقعاً پیامش پیام دل باشد می‌تواند نقش مهمی داشته باشد به‌ شرط اینکه هنر باشد! نه هنر بی‌هنری.

 

ایجنت باشگاه راگبی کنگره 60 آقای ایمان افروز:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟ 

من فکر می‌کنم الآن در کنگره به گونه‌های مختلف مسیر درمان و آگاهی دادن به انسان‌ها را بیان می‌کنند و تئاتر هم یک‌زبانی هست که جناب مهندس دژاکام با این حرکت بیان کنگره و آگاهی که در کنگره هست به مردم ارائه می‌کند که انشالله همه انسان‌ها بتوانند از جهل و ناآگاهی خودشان فاصله بگیرند.

 

کمک راهنمای همسفران (آقا) آقای علی ظهوری:

به نظرتان وجود هنر از قبیل موسیقی و تئاتر در کنگره 60 چه نقشی در ریکاوری و درمان جسم و روان می‌تواند داشته باشد؟ 

چیزی که من در کنگره آموزش گرفتم درباره‌ی هنر این بوده است که پیامی بدهد حالا چه سیاهی و یا چه سفیدی و چیزی که انتقال می‌دهد مفهوم برساند که راهکارش چه چیزی هست. دقیقاً نمایشی که من امروز مشاهده کردم سیاهی‌ها را نشان داد و اما در آخر چه راهی برای درمان سیاهی‌ها پیش بگیریم که آن سیاهی را کنار بگذاریم و هنر را من در کنگره این‌گونه یاد گرفتم که همان‌گونه سیاهی‌ها را نشان می‌دهد در قبالش هم راهکارش هم نشان بدهد.

 

 

عکس: همسفر علی
تهیه: همسفر علیرضا
تنظیم در وبلاگ هم‌سفران آقا

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .