English Version
English

چرا خودت را عوض نمی‌کنی؟

چرا خودت را عوض نمی‌کنی؟

«به‌ نام آن‌که جان را فکرت آموخت»

سخنان ماندگار مهندس دژاکام: «عقل؛ مثلِ خورشید است. »

با سلام، نگاه و حضور آگاه و مهربان شما عزیزان را به‌خواندنِ خلاصه سی‌دی هفته «ویلیام3» دعوت می‌کنیم.

سلام دوستان وجیهه هستم همسفر محمد

 ادامه مصاحبه (از کتاب چهارده مقاله ص  ۱۲۴) رسیدیم به آنجا که پرسیده شد: برای تأسیس کنگره۶۰، مدلی را انتخاب کردید؟ پاسخ داده شد: بله، ایده گرفته و استفاده کردم. بعضی چیزها قابل قبول بود ولی بعضی موارد هنوز مثلِ معما، برای آن‌ها پیچیده است؛ هر سیستم، یکسری اصول و محکمات خود را دارد، مانند: دوازده قدم که در معتادان بی‌نام یا گمنام، قابل تغییر نیست. می‌گویند: ما به این باور رسیده‌ایم که از سلامتِ عقل برخوردار نیستیم و نیروی برتر از ما هست که ما را هدایت می‌کند؛ اما در کنگره۶۰ می‌گوئیم: نیرویی برتر وجود دارد ولی همه چیز به‌عهده خودِ انسان می‌باشد. بعضی اوقات ممکن است با حسِ اشتباه، عقل دچار اشتباه شود و تصمیم غلط بگیرد؛ عقل تغییر نمی‌کند، بلکه حس قابل تغییر است. آن‌ها اصول و کلیات خود را غیرقابل تغییر می‌دانند، ولی ما در کنگره۶۰، اگر به این نتیجه برسیم که کلیات یا جزئیات اشتباه است، آن را تغییر می‌دهیم.


ویلیام: در رابطه با کلیات توضیح دادید، فرق جزئیات شما و آنان در چیست؟
حسین دژاکام: مثلاً از دیدگاه آنان (NA) اعتیاد، بیماری لاعلاج، مرموز و حالت پیش‌رونده دارد؛ مانند بیماری وبا، که در گذشته آن را غیرقابل درمان می‌دانستند. در سطح کارشناسان و متخصصین جهانی، دیدگاه غیرقابل درمان و مرموز وجود دارد؛ چون اطلاعات اندکی از این بیماری دارند.

اما کنگره‌۶۰ اعتیاد را مجهول نمی‌داند! بلکه یک بیماری معلوم می‌شناسد. کسی که جسمِ او دچار مشکل شده، خودش بهتر از هر کسی می‌داند که چطور این حالت برایش پیش آمده در اعتیاد هم شخص بر اثر مصرف مواد مخدر سیستم شبه‌افیونی بدن را مختل می‌کند و جسم او دچار انواع بیماری‌ها می‌شود.

می‌گویند: پیش‌رونده است! کنگره کاملاً برعکس یعنی پس‌رونده می‌داند؛ یعنی فردی با مصرف ۱۰ گرم تریاک یا هروئین وارد کنگره شده و طی ۱۰ الی ۱۱ ماه روند مصرف او پس‌رونده شده و به صفر می‌رسد.

اعتیاد؛ معلوم، پس‌رونده و قابل درمان می‌باشد در هر مقطع و نقطه، قابل درمان است؛ البته فقط به شرط خواسته خودِ فرد و تحمل روند درمان، حتماً به نتیجه مطلوب می‌رسد. مانند: بیماری قلبی یا سرطان، شخص باید بخواهد که درمان شود, داروهایش را مصرف و روند درمان را طی کند.

در کنگره۶۰، با گذشت ۲۵ سال حدود ۵۰/۰۰۰ نفر به رهایی و درمان اعتیاد رسیده‌اند؛ طی این سال‌ها به این علم دست یافتیم که فرد چرا و چطور به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کند؟ به این جواب رسیدیم که کلیه مواد مخدر بیرون را خودِ بدن در درون تولید می‌کند؛ استفاده از مواد مخدر از بیرون با عبور از سد خونی واردِ سیستمِ مغز می‌شود و روی ناقل‌ها، نروترانسمیترها و هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد؛ توقف یکباره، کل سیستم ایمنی بدن را خراب می‌کند و در ادامه بر جسم و روان فرد تأثیر می‌گذارد و انواع ترس، ناامیدی، جهان‌بینی غلط، اضطراب و عصبانیت سراغ فرد می‌آید.

در متُد DST شخص به درمان می‌رسد، سیستم ایکس او فعال شده، از نظر سلامتی بهتر از قبل و حتی بیماری‌هایی که قبل از اعتیاد داشته‌، نیز برطرف می‌گردد. 


ویلیام وایت: تعریف شما از سیستم ایکس چیست؟
حسین دژاکام: شامل کلیه نوروترانسمیترها و هورمون‌های بدن است که تمامی فعالیت‌های روحی، جسمی و جنسی ما تحت تأثیر آن قرار دارد. از نقطه نظر فیزیولوژی تعریف می‌کنیم که در طب هیچ‌گونه مطالعه‌ای انجام نشده است. شخص فقط با استفاده از مقداری دارو دیگر نباید مواد مصرف کند. اما در کنگره کنار متد DST تغذیه سالم و ورزش هم در دستور کار وجود دارد که به راه‌اندازی سیستم‌ایکس کمک می‌کند.

کاهش وزن در کنگره به‌راحتی انجام می‌پذیرد، هیچ برنامه خاصی ندارند و فقط سالم خوردن می‌باشد. با وجود چنین اطلاعاتی می‌دانیم که اختلال، در سیستم فیزیکی بدن تعادل را بهم می‌ریزد. در اعتیاد هم همین‌گونه است، باید مشکل را بیابیم. ما به الکل، مواد مخدر و داروهای اعتیادآور آنتی‌ایکس می‌گوئیم، زیرا آن‌ها به سیستم حیاتی بدن آسیب گسترده می‌رساند و باعث از تعادل خارج شدن می‌شود. در واقع شناخت، درک سیستم ایکس و عوامل آنتی‌ایکس بخش‌های مهمی از درمان اعتیاد را انجام می‌دهند.


ویلیام وایت: نام انجمنی که قبلاً در آن حضور می‌یافتید، چه بود؟
حسین دژاکام: قبلاً در انجمن معتادان گمنام یا NA حضور داشتم و هنوز هم برای آن‌ها احترام زیادی قائل هستم. من مطالب فراوانی از آن‌ها و سازمان آن‌ها آموختم؛ به‌نظر من کنگره۶۰ شعبه مکمل NA می‌باشد. این انجمن کاملاً رایگان هست و ما آنان را قبول داریم اما آن‌ها این‌گونه نیستند. البته بسیاری از افراد NA در کنگره حضور دارند و ما آن‌ها را پذیرفتیم.


ویلیام وایت: شما برخلاف NA معتقد هستید، فرد مصرف‌کننده می‌تواند از ثابت نگه داشتن دوز مواد برای حمایت از مراحل ابتدایی درمان سود ببرد؟
حسین دژاکام: بله، اما هر دارو یا موادی برای این کار مناسب نیست؛ باید «داروی مناسب، میزان مناسب و زمان مناسب» مصرف شود. آن ماده باید جایگزین مناسب برای مواد مخدر مصرفی باشد تا سیستم ایکس را ترمیم و بازسازی کند، علاوه بر این تغییرات در این سیستم شرایط خاص خود را می‌طلبد و بدون راهنما و آموزش‌های لازم شخص به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. شما نمی‌توانید یک مصرف‌کننده هروئین را به این‌صورت کنترل کنید. مثلِ روزه گرفتن که باید غذا نخوردن را کنترل کرد.
همگی می‌دانیم، وجود سلاح و مواد منفجره در محل کار یا خانه می‌تواند، بسیار خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد که همیشه امکان وقوع فاجعه را به‌همراه دارد؛ پس چگونه است که انبار چنین مواد خطرناکی در پایگاه‌های نظامی هرروز منجر به فاجعه نمی‌شود؟! آموزش لازم را دارند. شما نمی‌توانید یک اسلحه را در خانه نگهدارید؛ اما در پادگان‌ها کلی مواد منفجره وجود دارد که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ دلیل اصلی آن آموزش صحیح هوشیاری و مربیان متخصص است. وقتی به مصرف‌کننده آموزش لازم و پشتیبانی داده شود در نتیجه روش DST با موفقیت مؤثر عمل خواهد کرد.

باید به مصرف‌کننده اعتماد کرد و او را یک آدم بیکار، بی‌برنامه و دزد ندانست؛ با اطمینان دارو را در اختیار خودش بگذاریم. البته امکان خطا هست اما با گذشت زمان تغییر خواهند کرد.

در کنگره بر خلاف سایر مکان‌های ديگر در هنگام درمان لازم نیست از مکان و شرایطی خاص دوری کنند. کنگره در متد DST، نظریه این‌که زمین بازی، توپ بازی و یار بازی را عوض نمودن اصلاً باور ندارد و می‌گوید: چرا به جای این‌ها خودتان را عوض نمی‌کنید! تغییر محل زندگی نیز امکان ندارد، چون شما نمی‌توانید، دنیا را عوض کنید؟


ویلیام وایت: داروی جایگزین در کنگره۶۰ چیست؟ شما همچنین گفتید: همه مخدرها را نمی‌توان کنترل کرد منظور شما دقیقاً کدام مخدرها می‌باشد؟
حسین دژاکام: بله همه مخدرها را نمی‌توانیم کنترل کنیم؛ اگر تریاک باشد، همان را کم یا زیاد می‌کنیم؛ ولی هروئین ناخالصی خیلی بالایی با وجود انواع قرص‌ها دارد، نشئگی پایداری ندارد؛ اما با شرایطی امکان‌پذیر هست. پس خود ماده برای درمان هروئین و شیشه قابل استفاده نیست، چون یک ماده است؛ قادر به ترمیم سیستم ایکس نیست.
ما از شربت تریاک که از ترکیب کمی آب، الکل و تریاک خالص می‌باشد، استفاده می‌کنیم و به نتایج مهمی دست یافته‌ایم. همچنین تجربه ما اینکه شیشه، هروئین و Lsd را به‌سختی می‌توان کنترل کرد.
هدف کنگره۶۰، بازسازی و ترمیم سیستم‌ ایکس می‌باشد؛ ما معتقدیم، فقط داروی تریاک با وجود آلکالوئیدهای ضروری و مورد نیاز بدن، قادر به درمان اعتیاد، می‌باشد.

با تشکر از همسفر وجیهه و همدلی شما یارانِ جمعِ محبت

منبع: سی‌دی «ویلیام3» / مهندس دژاکام

نویسنده، تایپ: همسفر وجیهه، عضو لژیون سردار

ویراستار: همسفر وجیهه، رهجوی کمک راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوم) و همسفر زهرا، رهجوی کمک راهنما همسفر معصومه (لژیون نهم)

تدوین عکس، تنظیم و ارسال: همسفر اعظم، رهجوی کمک راهنما همسفر اعظم (لژیون یک)

همسفران نمایندگی شفا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .