English Version
English

معرکه گیری نقطه مقابل یادگیری است

معرکه گیری نقطه مقابل یادگیری است

ششمین جلسه از دوره ی هفتم کارگاه های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی شفا مشهد؛ با استادی همسفر محمد مهدی، نگهبانی همسفر محمد مهدی و دبیری همسفر بهزاد بادستور جلسه "رابطه یادگیری و معرکه گیری " شنبه 05 آبان ماه 1401 ساعت 17 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه ما امروز "رابطه یادگیری با معرکه‌گیری" است.
در قدیم در جنگ‌ها معرکه بود و یا بعضی از پهلوان‌ها می‌آمدند، زنجیر پاره می‌کردند، بعضی شعبده‌بازی و بعضی مارگیری می‌کردند. به این افراد می‌گفتند معرکه‌گیر؛ یعنی کسانی که مردم را سرگرم می‌کردند.
به نظر من یادگیری به این معناست که فرد در هر لحظه و مکانی به دنبال بالا بردن سطح دانایی خود است که بتواند سه ضلع مثلث دانایی (تفکر، تجربه و آموزش) را به تعادل برساند.
اما اگر بخواهم مفهوم معرکه‌گیری را بیان کنم، دقیقاً نقطه مقابل مفهوم یادگیری است و ریشه آن به جهل و نا‌آگاهی انسان‌ها برمی‌گردد.

همیشه در معرکه‌گیری سه صفت «ترس، منیت و ناامیدی» در انسان وجود دارد، فردی که معرکه‌گیر است به دلیل وجود منیتی که دارد نمی‌تواند اشتباهات خود را بپذیرد و می‌ترسد که دیگران او را مقصر بدانند، در نتیجه از خواسته‌هایش دور می‌شود و همیشه در حاشیه است، گاهی هم نا‌امید می‌شود و بهانه می‌آورد.

جناب مهندس می‌فرمایند: (یادگیری فقط مشق و امتحان نیست، اصولاً زندگی کردن خودش یادگیری است).
وقتی انسان اشتباهی می‌کند و مشکلی به وجود می‌آید، به‌جای اینکه عذرخواهی کند و آن مشکل را درست کند و اشتباه خود را بپذیرد، شروع به توجیه کردن می‌کند و قبول نمی‌کند که اشتباه از خودش بوده است. این را می‌گوییم معرکه‌گیری.
فرد به‌جای اینکه اشتباه را بپذیرد شروع به توجیه و بهانه‌گیری می‌کند.
همه ما باید رابطه یادگیری و معرکه‌گیری را بدانیم و این مسئله را به‌خوبی در زندگی خود به فعل درآوریم ؛ در یک خانواده و یا محل کار و در تمام قسمت‌ها. اگر هم دچار معرکه‌گیری شدیم بلافاصله متوجه آن بشویم و مقابل این معرکه‌گیری باید بایستیم، معذرت‌خواهی کنیم و اگر مشکلی پیش‌آمده آن را حل کنیم.

امیدوارم با آموزش‌های ناب کنگره از این معرکه‌گیری‌ها دورباشیم، تا بهتر بتوانیم به آرامش و تعادل برسیم.

نگارش : همسفر محمد مهدی لژیون یکم
عکاس : همسفر محمد صدرا لژیون دوم
تدوین عکس : همسفر محمد صدرا لژیون دوم
ارسال خبر : همسفر امین لژیون دوم
همسفران آقا نمایندگی شفا مشهد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .