English Version
English

تمام مغز وادی دهم همین جاری بودن آن است

 تمام مغز وادی دهم همین جاری بودن آن است

چهارمین جلسه از دوره هشتم کارگاه‌های آموزشی همسفران آقا کنگره ۶۰ نمایندگی شادآباد؛ به استادی همسفر علی، نگهبانی همسفر سعید و دبیری همسفر اردلان؛ با دستور جلسه "وادی دهم و تاثیر آن بر روی من" پنجشنبه، 3 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 15:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان علی هستم همسفر.
خدا را شکر می‌کنم که مجدداً جلسات ما برگزار شد. دستور جلسه امروز وادی دهم هست. وادی دهم یکی از وادی‌هایی می‌باشد که در لحظه، در حال اجراشدن است.صفت گذشته در انسان صادق نیست چون انسان جاری است؛ یعنی انسان در لحظه و در جریان است.

تمام مغز وادی دهم همین جاری بودن آن است. این جاری بودن به معنی رشد و آموزش هم می‌باشد. رشد و آموزش لزوماً همیشه به سمت بالا و موفق شدن نیست. مثل وادی نهم که راجع به نقطه تحمل در جهت منفی صحبت می‌شود.

انسان وقتی در جریان باشد، چه مثبت چه منفی، صفت او تغییر خواهد کرد.
در ادبیات، تاریخ، حکایت و روایات، اشخاص بسیار زیادی بوده‌اند که تغییر کرده‌اند. اشخاصی که در بهترین حالت یا بدترین حالت بودند. برگشتند، تغییر کردند و صفت گذشته در آن‌ها دیگر صادق نبوده است.
یکی از عرفا که بسیار انسان درستکار و مورد تائید همگان بود. در سال آخر عمر عاشق دختری می‌شود و تمامی اعمال و صفاتش تغییر می‌کند، شاعر این‌چنین می‌گوید:
چشم عابد چون بر آن مهرو فتاد *** داد دین و عقل را یکسر به باد
یعنی نفس اماره باعث گردید که عابد در لحظه آخر عمر خود، کفر گفت.

یا در جهت دیگری نیز از بزرگان ما این‌گونه گفته‌شده است؛ اگر شخصی را شب در حال گناه یا کار ضد ارزشی مشاهده کردید، مبادا صبح با آن تفکری که شب او را دیدید، قضاوتش کنید. از این شب تا صبح می‌شود وادی دهم.
کسی نمی‌تواند ضمانت کند که این شخص همچنان همان صفت خود را دارد. نفس اماره هرلحظه در کمین است تا ما خطایی کنیم که ما را شکار کند. همچنین نفس لوامه و نفس مطمئنِ، هرلحظه در حال کمک هستند تا ما رشد کنیم.

در قسمت دیگری از وادی دهم راجع به نور، صوت و حس صحبت می‌گردد. برای اینکه به نور برسم، باید از نار (آتش یا به معنی دیگری خوب و بد) گذر کنم.
برای اینکه از تاریکی به روشن‌هایی برسم، باید یکسری موارد مانند تفکر سالم، ایمان سالم، عمل سالم، حس سالم، عقل سالم و عشق سالم را انجام دهم.

این کار با تزکیه و پالایش انجام می‌گردد؛ یعنی از صبح که بیدار می‌شوم تا شب که می‌خواهم بخوابم باید مشغول این کار باشم. اماواگر ندارد، جای چانه زدن ندارد و باید مشغول تزکیه و پالایش باشم وگرنه قافیه را خواهم باخت و به سمت تاریکی کشیده می‌شوم.

حس سالم در مسافران کنگره ۶۰ با عبور از مصرف مواد به سمت درمان به وجود می‌آید و صفت مصرف‌کننده از آن‌ها برداشته می‌شود و حس آن‌ها بازشده و دنیا را جور دیگری می‌بینند. این دقیقاً وادی دهم است. آن حجاب و خمری که جلوی چشم آن‌ها بوده و نمی‌گذاشته آن‌ها زندگی را درست ببینند، برداشته‌شده و صفت گذشته در آن‌ها دیگر صادق نیست.

اساتید جناب آقای مهندس می‌فرمایند: برای آموختن هیچ زمان و مکانی لازم نیست؛ یعنی محدودیت سن نداریم که مثلاً بگوییم ۷۰ سالمان است و دیگر بس است. چون ممکن است با یک خطا ۷۰ سال عمر باعزت به نابودی کشیده شود. مکان هم ندارد، مثلاً صرف اینکه بگویی من آمدم کنگره، دیگر مشکلی نیست.

جناب مهندس می‌فرمایند: آیا کسی می‌تواند ضمانت کند که از دست شیطان و نفس اماره در امان است؟
در آخر خیلی خوشحال شدم از اینکه شمارا دیدم و امیدوارم صفت‌های بدمان در ما صادق نباشد و هرلحظه رو به رشد و حال خوش باشیم.

تهیه و تنظیم: همسفر احسان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .