English Version
English

صورت مسئله اعتیاد

صورت مسئله اعتیاد

جلسه دهم از دوره دوازدهم کارگاه آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی دهخدا، با دستور جلسه «صورت‌مسئله اعتیاد» به استادی همسفر عاطفه، نگهبانی همسفر پریسا و دبیری همسفر فاطمه روز دوشنبه چهارم مهرماه 1401 ساعت 16 آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

از نگهبان عزیز سپاسگزارم که اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم و از کمک راهنمای خوبم خانم پروانه عزیز سپاسگزارم که به من اعتماد کردند و اجازه دادند که من‌ بعد از گذشت مدت‌ها دوباره این جایگاه را تجربه کنم.

دستور جلسه امروز صورت‌مسئله اعتیاد است و اینکه علم پیچیده نیست و هر چیزی کلیدی دارد. زمانی که در مورد صورت‌مسئله اعتیاد صحبت می‌کنیم یعنی از اولین خشت و زیربنای کنگره 60 صحبت می‌کنیم. حال این بحث مطرح می‌گردد که چرا صورت‌مسئله اعتیاد؟ باید گفت که اعتیاد یک مسئله است و هر مسئله‌ای هم یک صورت‌مسئله دارد و هر صورت‌مسئله‌ای هم چندین سؤال در پی خواهد داشت.

یکی از مشکلات بشریت از روز اول تا به امروز این بوده که هیچ‌کس در مورد درمان اعتیاد هیچ راه‌حل منطقی ارائه نکرده است و پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که اعتیاد درمان ندارد و گروهی نیز بر این اعتقادند که اعتیاد در یک برهه کوتاه درمان دارد.
کاری که جناب مهندس در این خصوص انجام دادند این بود که تمام مجهولات و سؤال‌هایی که در این مورد وجود داشت را تبدیل کردند به یک مجهول و مبدأ را مشخص کردند.
مسافر من قبل از ورود به کنگره بارها ترک مصرف داشتند و من هر بار شاهد بودم که ایشان علی‌رغم اینکه مدت طولانی بدون مصرف مواد بودند، متأسفانه حال خوبی نداشتند و از تعادل لازم برخوردار نبودند و یک سؤال همیشه در ذهن من بود که چرا حالا که مصرف مواد ندارند هم حال خوبی ندارند؟ ایشان همیشه بعد از گذشت مدت‌زمانی دوباره شروع می‌کردند به مصرف مواد تا اینکه ما وارد کنگره شدیم و متوجه شدیم مشکل مسافر من و دیگرانی که قطع مصرف می‌کنند کجاست و چرا دوباره به سمت مواد مخدر برمی‌گردند. متوجه شدیم مشکل اصلی مربوط به جسم و فیزیولوژی فرد است؛ چراکه با مصرف مواد مخدر دستگاه‌های تولیدکننده شبه افیونی بدن را از کار انداخته و مخدرهای بیرونی جایگزین مخدرهای درون بدن شده‌اند و وقتی این مخدرها از بیرون تأمین نگردند فرد تعادل ندارد و به‌ناچار دوباره به مصرف مواد روی می‌آورد.

جناب مهندس در این زمینه مثلثی را ترسیم کردند با سه ضلع: جسم، روان و جهان‌بینی. فردی که مصرف مواد را قطع می‌کند ازنظر جسمی دچار مشکل می‌شود، به‌واسطه مصرف مواد روان فرد هم نامتعادل گردیده و وقتی قطع مصرف می‌کند عکس‌العمل‌هایی چون: افسردگی، گوشه‌گیری، ناامیدی، کندذهنی و موارد دیگر در فرد نمایان می‌شود که ما این‌ها را تحت عنوان عکس‌العمل‌های پنهان می‌شناسیم؛ که گرچه مربوط به روان است اما ریشه در جسم و فیزیولوژی نامتعادل فرد دارد و ضلع سوم همان جهان‌بینی است که مربوط به افکار و اندیشه فرد است که دچار دگرگونی گردیده و تعادل لازمه را ندارد و دقیقاً به همین دلایل فرد قادر نیست به‌درستی فکر کند یا تصمیم‌گیری کند.
جناب مهندس در پی درمان خودشان در طول مدت 11 ماه و با روش DST متوجه شدند که به تعادل رسیده‌اند و بدین شکل بود که صورت‌مسئله اعتیاد راهکار درمان اعتیاد را به وجود آورد. جناب مهندس در صحبت‌های روز چهارشنبه در این خصوص فرمودند: ما باید از بحث صورت‌مسئله در تمام مراحل زندگی استفاده کنیم.

چنانچه سفری در پیش داریم باید از این مسئله استفاده کنیم و مبدأ، مقصد و مسیر حرکت مشخص باشد و بدانیم چه زمانی می‌خواهیم برویم؟ چند روز می‌خواهیم در مقصد سفر بمانیم؟ تمام این موارد را باید در نظر بگیریم و برای هر سؤال هم پاسخ داشته باشیم. چنانچه برای سؤال‌ها جواب مناسبی داشته باشیم قطعاً سفر لذت بخشی خواهیم داشت، در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید. باید این را در نظر داشته باشیم که: زمانی اقدام به کاری کنیم که پاسخ سؤال‌هایی که در آن موردداریم را بدانیم و اگر پاسخ نداریم نباید کاری انجام بدهیم.

تهیه، تنظیم و ویراستار: همسفر مریم رهجوی کمک راهنما همسفر سمیه (لژیون چهارم)

ارسال: راهنمای تازه واردین همسفر پریسا

همسفران نمایندگی دهخدا قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .