English Version
English

درمان اعتیاد بدون دارو مناسب امکان‌پذیر نیست

درمان اعتیاد بدون دارو مناسب امکان‌پذیر نیست

نهمین جلسه از دور بیست و یکم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60، مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی، با استادی دکتر شهرزاد، نگهبانی جناب مهندس و دبیری همسفر طوطی با دستور جلسه «شیشه» جمعه 20 خرداد‌ 1401 ساعت 8 صبح آغاز به کار کرد.

سخنان استاد:
دکتر شهرزاد مرادی هستم، مؤسس و مسئول فنی کلینیک دکتر مرادی.

سلام دوستان؛ خوشحالم از اینکه در خدمت شما هستم. همان‌طور که جناب مهندس فرمودند دستور جلسه امروز شیشه است و دقایقی را که در خدمت شما هستم. در ابتدای عرایضم دوست داشتم به چند نکته اشاره کنم؛ اگر در حال حاضر راجع به شیشه و مشکلات و فجایع مربوط به آن صحبت می‌کنیم، صرفاً نمی‌خواهیم مواد مخدر دیگر را تأیید و مطمئن اعلام کنیم؛ فقط مطالبی را در مورد شیشه مطرح و روی آن بحث می‌کنیم.

همه ما درمورد اعتیاد تفسیرهای متفاوتی داریم و مطالب متفاوتی را خوانده‌ایم، استاد مکری یک جمله جالبی در مورد اعتیاد مطرح کرده‌اند و آن این است که اعتیاد یک پدیده پیچیده است و ما برای درمان با هر روشی باید درک درستی از آن داشته باشیم و اعتقاد خود بنده بر این است که اعتیاد یک بیماری مالتی فاکتوریال (بیماری چند علتی) است؛ مثل خیلی از بیماری‌هایی که در علم پزشکی، ما آن‌ها را چندعاملی می‌بینیم؛ عوامل اقتصادی، اجتماعی، ژنتیکی و خیلی از مسائل محیطی که روی آن اثر می‌گذارد و در واقع این پیچیدگی را برای این بیماری ایجاد می‌کند.

اگر ما تمام مراحل را بشناسیم، بتوانیم آن‌ها را تحلیل کرده و بر روی آن کار کنیم. در رابطه با مواد مخدری که در جامعه وجود دارد که متأسفانه کم هم نیستند، اما به‌صورت ساده و عامیانه مواد را به دو دسته محرک و مخدر تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ دسته محرک در جامعه هم خیلی شایع است و می‌بینیم که مصرف‌کننده‌های آن کم نیستند و در طی چند سال اخیر می‌بینیم که مراجعه‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

شیشه نه محرک است نه مخدر؛ درواقع یک مخرب است و ما این موضوع را در بیماران به‌وضوح می‌بینیم. برای مثال TNT یک ماده منفجره است، اما بمب اتم را نمی‌توانیم فقط یک ماده منفجره بنامیم، در واقع شیشه با توجه به مشکلاتش، چنین اثرات مخربی را در جسم فرد ایجاد می‌کند و تمام این‌ها راه به یک منزل می‌برند و آن تخریب جسم است، اما سرعت و شدت پیشرفت این مسیر متفاوت هست و شیشه جزء موادی است که شدت تخریب بیشتری دارد.

حتی در کلینیک‌ها مشاهده شده که شخص با یک‌ بار مصرف به درجه‌ای از تخریب رسیده که مشخصه‌های بیماری روان‌تنی در او دیده می‌شود، از نظر علائم همه آشنا هستیم با علامت‌هایی که در شخص ظاهر می‌شود، تغییراتی در خلقیات، اشتها، خواب و در زمان قطع مصرف هم همین تغییرات را مشاهده می‌کنیم، یعنی در زمان مصرف احساس انرژی دارند و احساس می‌کنند اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی‌شان بهبودی پیدا کرده و در زمان قطع مصرف هم احساس فراموشی و افسردگی و اضطراب هم در آنان دیده می‌شود و همان‌طور که عرض کردم و متأسفانه برای بنده هم خیلی اتفاق افتاده، بیمارهایی که در آن‌ها تمام علائم سایکوز را در اثر مصرف شیشه می‌بینیم.

شخص بیماری برای مشاوره‌ خانوادگی به بنده مراجعه کرده بودند و بعد که من با آقا ملاقات کردم، ایشان گفتند من فقط سه ماه پیش یک‌بار شیشه مصرف کردم و بعد که با خانم ملاقات داشتم، ایشان فرمودند که من یک‌بار در حضور همسرم گوشی همراه ایشان را باز کردم و یک صفحه‌ی تبلیغاتی، تصویر یک آقایی را روی گوشی من دیدند و در واقع مشکل ما از همان‌جا شروع شد که ایشان می‌گفتند که شما با این آقا ارتباط داری؛ یعنی در واقع همان علائمی که عرض کردم در بیماری‌های سایکوز بر اساس معیارهای روان‌پزشکی ما می‌بینیم، این افراد دارند، توهم دارند، همان سروصداهایی که از کانال کولر می‌شنوند و یا از لوله بخاری و یا درواقع فکر می‌کنند از رادیو و تلویزیون به این افراد پیام داده می‌شود. بنده بیماری داشتم که ایشان با شمشیری که به پشتش بسته بود و به اصرار خانواده آمده بودند و این شمشیر هم به علت محافظت از خود و خانواده‌اش از آن دشمن فرضی خود بسته بود.

بیماری که در اثر مصرف شیشه دچار مشکلات سایکوتیک شده بود که همسر خودش را داخل فریزر پیچیده بود که در واقع مانع ارتباط همسرش با آن شخص فرضی که تصور می‌کرد بشود و آن را محفوظ کند. به هر جهت این‌ها علائم مخربی است که ما در مصرف‌کنندگان شیشه می‌بینیم و برای درمان هم عرض کردم از نقل‌قول استاد و این نکته که ما باید درک درستی از آن داشته باشیم و شیشه هم می‌تواند درمان‌پذیر باشد و اعتیاد پیش‌رونده نیست و می‌تواند پس‌رونده باشد و ما سِیر آن را متوقف می‌کنیم تا بتوانیم بیمار را به درمان برسانیم. بنده در تمام سال‌هایی که همکار کنگره بوده‌ام موارد بسیاری را دیده‌ام که بیمار با پروتکل مشخصی تحت درمان قرار گرفته است و اعتقاد بنده بر این است که یکی از نکات مهم و مفیدی که در این بیماران دیده می‌شود، آن کارهایی است که در اثر آموزش و روانشناسی برای افراد انجام می‌گیرد و وقتی با این بیماران مواجه می‌شوم، فکر می‌کنم باید به‌عنوان یک اورژانس روان‌پزشکی با آن‌ها برخورد داشته باشم و آن بیمار باید به مرحله‌ای برسد که درمانگر بتواند با آن فرد ارتباط برقرار کند و چه‌بسا مواردی بوده است که بنده ناچار شده‌ام آن‌ها را به بیمارستان روان‌پزشکی منتقل کنم برای رسیدن به آن آرامش که نیاز اولیه‌ی یک فرد است.

نکته دیگری که بنده می‌خواهم عرض کنم، از سی‌دی‌های قبلی جناب مهندس که سال‌ها پیش شنیده بودم ایشان هم نظرشان این بود و فرموده بودند ما با سونامی شیشه مواجه خواهیم شد و برای درمان هم یکی از پیشنهادهای ایشان این بود که باید مراکزی باشد با حضور پزشک و افراد مجرب و درمانگر که بیمار را به آن آرامش اولیه برسانیم و بعد برای درمانشان اقدام کنیم. به هر جهت ازنظر بنده کار انجام‌ شدنی است؛ با توجه به تجربیات کوتاهی که در این چند سال داشته‌ام و فاکتورها و موارد بسیار زیادی از کسانی که چه در کنگره زحمت می‌کشند و چه در مراکز ترک اعتیاد تلاش می‌کنند نتایج بسیار خوبی دیده‌ایم و ما دیگر به این باور رسیده‌ایم که شیشه هم قابل‌درمان است

و البته برای اعتیاد به هر ماده‌ی خاص و به صِرف دور کردن بیمار از مصرف کردن به آن ماده دلیل بر درمان نیست و بایستی یک مشارکت و فعالیت‌های مُستمری انجام بگیرد. خود شخص بیمار باید به این مرحله رسیده باشد که بایستی درمان شود و یک گروه درمانگر ورزیده و توانمند هم در کنار بیماران باید باشد که با برنامه‌هایی که دارند آن‌ها را به درمان برسانند. برای همه‌ی دوستانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و برای کنگره‌ی ۶۰ و همکارانی که در مراکز ترک اعتیاد مشغول به کار هستند آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بتوانیم قدمی هرچند ناچیز برای این امر بزرگ برداریم.


مشارکت‌ها:

با سلام خدمت دوستان محمد هستم یک همسفر؛ مؤسس و مسئول فنی کلینیک شهرک غرب در بلوار دریا.

خیلی خوشحالم که وقت مشارکت  به من دادند. ما شیشه را از قدیم در دوران دانشجویی شناختیم که افراد مصرف می‌کردند و شب امتحان استفاده می‌کردند. شیشه یک مسئله بسیار پیچیده است و موفق‌ترین راهی که درمانش من دیدم تا به‌ حال در کنگره بوده، آن هم به وسیله اپیوم. ما قبلاً با ماتریکس درمان می‌کردیم و مریض‌ها بعد از سه یا چهار جلسه دیگر نمی‌آمدند و اینجا آقای مهندس همیشه می‌گویند که سلاح اصلی ما اپیوم است و بدون اپیوم حرفی برای گفتن نداریم. دو یا سه سال پیش در ونکوور کانادا شیشه و اکس تازی را آزاد کردند به همراه وید و همین‌طور هروئین را و آن‌قدر درمانده شدند که درمان برایشان خیلی مشکل شده است و من مقالات را می‌خواندم دیدم که به‌ قول‌ معروف به بی‌خیالی زدند و گفتند هرکسی می‌خواهد بیاید مصرف کند! خیلی تعجب‌آور است.

البته ما می‌دانیم که مواد مخدر نه اینکه ضرر داشته باشند تا مدت‌ها استفاده نیز داشته باشد همان‌طور که در آمریکا آماری وجود دارد که از هر ۳۰۰ نفر صد نفر مواد مخدر استفاده می‌کنند یا به شکل گذرا یا به‌صورت دائم و من خودم به این نتیجه رسیده‌ام که شیشه را فقط با اپیوم می‌توانیم درمان کنیم و آن‌هم در درازمدت و من همان‌طور که با آقای دکتر بهنام صحبت می‌کردم سی‌تی‌اسکن‌ها و ام آر آی هایی که از مغز گرفته شده ما یک سری تغییراتی در مغز می‌بینیم مثل اضافه شدن دوپامین و تغییرات بیوشیمی و الآن به این نتیجه رسیده‌اند که آن تأثیری ندارد و برای ترک اعتیاد تغییر محیط لازم است. مکانی مانند کنگره 60.

به این خاطر که کلاس‌های جهان‌بینی دارد. مثل امروز که از ۵ صبح آمدم و ورزش کردم، و دیدم که در اینجا همه ورزش می‌کنند. یکی این مسئله است و یکی هم موضوعی که ورزش قرار دادند آقای مهندس و این جایگزین خیلی خوبی است برای اعتیاد و این به نظر من بهترین حالت می‌باشد. و من خاطر ای دارم از شیشه و توهمات؛ خانمی پیش من آمد و گفتند که من سه سال است که شوهرم شیشه می‌کشد و در سه سال فقط ما سالی یک‌بار نزدیکی داشته‌ایم. گفتم: چرا؟ گفت: شوهرم فکر می‌کند مرد دیگری در خانه است و مرا مجبور می‌کند با چادر بخوابم معمولاً شیشه‌ای‌ها خودشان به‌ندرت مراجعه می‌کنند؛ ولی این بار مرد آمد و یکی از توهمات شایع توهم آسیب و گزند است و توهم سایه و این‌ها درست شبیه اسکیزوفرنی می‌باشند و باور دارند که همچنین چیزی است. به این آقا گفتم که خودت داستان را تعریف کن. گفت: تو ناموس نداری و گفتند که آقایی اینجا است و جلوی او نمی‌توانم صحبت کنم و من می‌خواهم بدانم شما جای من بودی چه می‌کردی؟ می‌خواهم بگویم مسئله پیچیده است و ما با این‌ها مثل یک مریض اسکیزوفرنی برخورد کنیم. از اینکه به من وقت دادید از شما تشکر می‌کنم.

دکتر فرشته تکیه فردی؛ مؤسس و مسئول فنی کلینیک فرشته واقع در مجیدیه شمالی در خیابان ملت ساختمان پزشکان ریحانی طبقه ۴ واحد ۹.

خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم. ابتدا از استاد جلسه و نگهبان تشکر می‌کنم که وقت مشارکت دادند. من تقریباً سال ۸۹ یا ۹۰ بود که کلینیک احداث کردم؛ نه‌تنها در جامعه وحشت از مصرف شیشه بسیار زیاد بود و خانواده‌ها تنها چیزی که خیلی می‌ترسیدند شیشه بود، چون عوارض زیادی داشت و مشکلات سایکوز و ما پزشکان نیز توجه می‌کردیم که فرد شیشه مصرف می‌کند یا نه و اگر مصرف می‌کرد بگوییم که شیشه کار نمی‌کنیم و هنوز شروع نکردیم.

چرا؟ چون در پروتکل کشوری در مورد شیشه قرار بود با روش ماتریکس باشد، مگر می‌شود ما فردی را که اعتیاد به شیشه و یا هر ماده دیگری داشته باشد و ما آن را از او بگیریم و درمان شود؟ و بگوییم که این فرد باید بیاید و بنشیند و حرف‌ها را بشنود و ما توضیح دهیم که ماتریکس چه می‌باشد و خانواده‌درمانی شود بدون آن که داروی به او بدهیم؟ من بارها تشکر می‌کنم از کنگره ۶۰ که وقتی ما اینجا می‌آییم چقدر اعتمادبه‌نفسمان بالاست؛ چون ما به راحتی به درمان رسیدیم و الآن مشکل برطرف شده است و ما با سه‌دهم سی‌سی شروع می‌کنیم و یک‌چیزی به بیمار می‌دهیم تا آرام شود.

من می‌خواهم در مورد کلینیک خودم بگویم که حامد و موحد کسانی بودند که شیشه را کنار گذاشتند و سیگارشان را هم درمان کردم و الآن جزو تیم ملی راگبی ایران هستند و موحد عضو تیم می‌باشد و این خیلی مهم می‌باشد و یک خاطره بگویم در مورد این‌ که قبلاً در آکادمی بیمار می‌دیدیم و مادر پدری آمدند گفتند که یک ماه فرزندمان را بستری کردیم تا شیشه را ترک کند و الآن که بیرون آمده شیشه را ترک کرده؛ ولی یک کیسه قرص و دارو همراه او بود. آقای مهندس به او گفت: اگر فرزندت همان شیشه را مصرف می‌کرد بهتر بود تا اینکه یک کیسه دارو مصرف کنند و منظور من این است که اگر که ما اینجا نشستیم و حالمان خوب است و اگر درمان اتفاق افتاده است به خاطر کنگره است و انشالله کل ایران را فرا می‌گیرد. خیلی ممنون که به حرف‌های من گوش کردید.

سلام دوستان آمنه هستم همسفر؛ دکتر آمنه اوجی، موسسه کلینیک اندیشه در اتوبان جناح.

موردی که هفته پیش مرا خیلی خوشحال کرد این بود که فردی در کلینیک ما تولد پنج‌سالگی‌اش بود و شش سال پیش از طرف کنگره برای درمان آمده بود. فوق‌العاده بی‌قرار بود و هر وقت که برای گرفتن دارو می‌آمد اصلاً حوصله نداشت و چند نفر که جلوی او بودند با پرستار سر موضوعات خیلی کوچک بحث می‌کرد و دعوا داشت. هفته پیش برای تولد و آزمایش آمد. وقتی او را دیدم از تغییری که کرده بود خیلی خوشحال شدم. ابتدا در تولد شش ماه یا یک‌سالگی تغییراتی داشت؛ ولی بعد از ۵ سال فوق‌العاده عوض شده بود و نه‌ تنها من، بلکه تمام پرسنل کلینیک که او را می‌شناختند واقعاً از این‌همه تغییر متعجب شده بودند و این یک نمونه است.

تک‌تک این تفاقات زحمت‌های آقای مهندس و کنگره ۶۰ است. همان‌طور که آقای دکتر فرمودند حدود ۱۰ یا ۱۱ سال پیش آن‌ها که شیشه مصرف می‌کردند به کلینیک می‌آمدند. اگر مواد مخدر همراهش مصرف می‌کردند ما خیلی خوشحال شدیم؛ چون می‌توانستیم کاری برایشان انجام دهیم و پذیرش آن‌ها با آن اخلاق و رفتار کار بسیار سختی بود. می‌بینیم که در کنگره چطور این‌ها را می‌شود گفت سر به‌ راه کرده و در راه آورده و به زندگی برگرداند و تک‌تک این افراد علاوه بر آن که به زندگی خودشان برمی‌گردند و به خانواده‌هایشان شورونشاط می‌دهد، به ما نیز که یک جامعه کوچکی هستیم انرژی می‌دهند

کاری که آقای مهندس در درمان شیشه، به روش دی اس تی انجام دادند تحقیقات نشان داد که شیشه هم درمان دارد و می‌شود کاری کرد. باز هم عرض می‌کنم که همیشه می‌شود گفت دانشجوی آقای مهندس و تیم کنگره ۶۰ هستم. را هر روز از آن‌ها چیزی می‌آموزم و قدردان زحماتشان هستند و خوشحالم که در این جمع هستم و امیدوارم که سال‌های سال شاهد موفقیت‌های بیشتر و بیشتر این تیم باشم. متشکرم که به حرف‌های من گوش کردید.

سلام دوستان مهران هستم یک همسفر؛ دکتر مهران نیکبخت هستم متخصص عفونی و مؤسس کلینیک سایه منطقه ۵.

دیدگاه و نظر من این است که واقعاً درمان شیشه سخت‌ترین نوع درمان اعتیاد است، چون نیاز به یک پکیج کامل دارد. برای درمان شیشه؛ چون پزشک باید تبحر لازم را داشته باشد و روانشناس باید کاملاً مسلط در کلینیک حضور داشته باشد و جلسات گروه‌ درمانی قدرتمندی باید برگزار بشود و اگر این سه پارامتر در یک مرکز وجود ندارد به نظر من از همان ابتدا بیمار را به یک کلینیک یا متخصص بالاتر ارجاع دهد. مواردی بوده که من در همان ابتدا متوجه شدم نمی‌توانم فرد را درمان کنم و حتی نتوانستم با بیمار ارتباط برقرار کنم و بیمار را ارجاع دادم که بیشتر به کنگره ارجاع دادم، مواردی که سایکوز و توهم دارند را به کمپ‌های مجاز ارجاع داده‌ام.

در مواجه با فرد مصرف‌کننده‌ی شیشه در این سال‌ها من دعا می‌کردم فرد مصرف ماده‌ی مخدر دیگری هم داشته باشد در کنار شیشه، شاید گفتن این حرف درست نباشد ولی این موضوع باعث می‌شد ما بتوانیم از نظر قانونی و پروتکل‌های موجود از داروهای مخدر استفاده کنیم، مثل بوپره نورفین یا شربت اپیوم و اگر این بدشانسی را می‌آوردیم که فرد فقط مصرف‌کننده‌ی شیشه باشد واقعاً نمی‌دانستم چگونه باید او را درمان کنم؛ ولی در درمان فرد شیشه‌ای که مصرف توهم مخدر هم دارد من به‌شخصه با روش کنگره ۶۰ فرد را به درمان می‌رسانم به این‌گونه که با دوز پایین به او شربت اپیوم می‌دهم و به‌ مرور در ده یا یازده ماه فرد به درمان می‌رسد و از این بابت خیلی خوشحالم که با روش کنگره ۶۰ برای شیشه هم روش درمان پیدا شد، ممنونم که به صحبت‌های من گوش کردید.

سلام دوستان علیرضا هستم یک همسفر؛ دکتر باغ محمدی هستم مسئول فنی و مؤسس کلینیک مهرگستر منطقه 4.

طی سالیانی که در درمان سو مصرف مواد بودم، از شروع اپیدمی مصرف شیشه در جامعه بودم تا سونامی که آقای مهندس آن را پیش‌بینی کرده بودند. از روش‌های مختلف استفاده می‌کردم مثل ماتریکس که جواب نمی‌گرفتیم و بارها شاهد افت‌وخیز مراجعین بودیم؛ ولی من در طول این چند سال که با کنگره آشنا شدم دیدم افراد مصرف‌کننده شیشه در کنگره و با روش دی اس تی به درمان رسیدند و حتی بعضی از آن‌ها به مرحله کمک راهنمایی رسیدند. مبصری که در کلینیک ما حدوداً یک سال و نیم فعالیت داشت روزبه‌روز پیشرفت می‌کرد و هیچ‌گونه آثاری از مصرف شیشه در ایشان دیده نمی‌شد بدون وسوسه و حتی لغزش و کماکان باهم در ارتباط هستیم، من خواستم تجربه‌ی خودم رو با شما به اشتراک بگذارم ممنونم که به صحبت‌های من گوش دادید.

سلام دوستان مهدیه هستم یک همسفر؛ دکتر عبدالله زاده هستم مسئول فنی کلینیک زندگی آرام، فلکه دوم صادقیه ابتدای اشرفی اصفهانی.

مواد محرک را می‌توان به دودسته تقسیم کرد؛ صنعتی و سنتی. سنتی مثل حشیش یا ماری‌جوانا که به‌صورت گیاهی مصرف می‌شود و صنعتی که همان شیشه است. ما در مراکز مزمن روان‌پزشکی می‌بینیم متأسفانه مریض‌های سایکوتیک و افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند مصرف‌کنندگان شیشه هستند. تأثیر شیشه در جسم می‌توان به تعریق بدن مصرف‌کننده اشاره کرد و یا پرحرفی یا مشکلات جنسی دارد و یا مشکل پروستات و آسیب‌هایی که به خود و اطرافیان وارد می‌کند. قبلاً روش‌هایی که درزمینهٔ درمان داشتیم روش‌های ماتریکس بود که سعی کردیم در کشور به‌صورت بومی انجام بدهیم؛ ولی متأسفانه جواب نمی‌داد. کاری که در کنگره 60 با روش دی اس تی انجام داد این بود که شربت اوتی را با دوزهای بسیار کم جایگزین کرد و تیپرینگ که حدود 10 تا 11 ماه طول کشید و دیدیم که بسیار عالی جواب داد و مصرف‌کننده‌هایی که طی مدت 11 ماه به درمان رسیدند و خیلی خوشحالم که کنگره توانسته با این روش کمک بسیار بزرگی به مصرف‌کنندگان شیشه کند.

سخنان جناب مهندس:
سلام دوستان حسین هستم یک مسافر؛ چند نکته را یادآوری کنم؛ درمان اعتیاد کاری است، بسیار آسان مثل آب خوردن می‌ماند به‌ شرط اینکه راه آن را بلد باشید دلیل آن چیست؟

ما الآن بیش از ۲۰۰۰ راهنما در کنگره ۶۰ داریم؛ بعضی از آن‌ها سیکل هستند، بعضی‌ها ششم ابتدایی هستند؛ ولی درمانگر درجه ۱ شدند. یک شیشه‌ای، هروئینی، الکلی، تریاک، قرص، شیشه، کوکائین، تزریق هروئین هر چیزی درمان می‌کنند. خیلی‌ها هستند، باید راه آن را بلد باشید. این‌ که می‌گویند اعتیاد بیماری است ماتی فاکتور، یک‌چیز مزخرفی است؛ به عقیده من اصلاً ماتی فاکتور نیست. وقتی می‌گوییم اعتیاد بیماری است ماتی فاکتور، یعنی غیرقابل درمان است. مسائل اجتماعی، مسائل خانوادگی، مسئله مذهبی مسئله فرهنگی؛ نه این‌ها هیچ‌کدام نیستند؛ این‌طور نیست.

وقتی می‌گوییم، قضیه را پیچیده می‌کنیم، ما باز می‌رسیم به این‌که تریاک سرطان‌زا است؛ اصلاً سرطان‌زا نیست. این هم یک حرف مزخرف و چرنده که اعتیاد بیماری مزمنِ است، این هم حرف نادرستی است. ما اگر بدانیم درمان اعتیاد چگونه است، راه آن را بلد باشیم آسان است. شیشه هم خیلی درمان آن آسان است؛ این هم بگویم درمان اعتیاد بدون دارو اصلاً امکان‌پذیر نیست. شما اگر جسم انسان را تشبیه به ساختمان یا یک شهر یا یک ماشین کنید، آیا می‌توانید یک ساختمان یا یک شهر یا ماشین را تعمیر یا بازسازی کنید، آن هم بدون استفاده از لوازم جانبی و بدون مصالح؟

بدون قطعه شما چطور می‌خواهید که سیستم عصبی و مغزی که همه‌چیز با هم قاطی شده را با حرف درستش کنید؟ شما چطوری می‌توانید آدمی که گرسنه است و احتیاج به غذا دارد را با سخن پیامبران سیر کنید؟ بدن هم همین‌طور است، یکی گلبول خونش بالاست؛ شما تمام دانشمندان هم بیارید با این فرد حرف بزنند، آیا می‌توانند گلبول خون را پایین بیاورند؟

وقتی جسم انسان مریض می‌شود بدون کار پزشکی امکان‌پذیر نیست؛ چه در روان و چه در جسم. منتها در قسمت روان ما راه و رسم را بلد نیستیم. دارو را می‌دهیم؛ ولی جایگزین می‌شود. برای مثال یک قرص خواب می‌دهیم شخص به خواب می‌رود؛ ولی بعداً دیگر جایگزین سروتنین و آدرنالین و اسیدکولین بدن می‌شود. پس شیشه این‌قدر پیچیدگی ندارد. شیشه هم علتش این است که اگر دوپامین پایین بیاید شخص بیماری پارکینسون می‌گیرد و اگر دوپامین بالا برود به اسکیزوفرنی تبدیل می‌شود. شیشه مستقیم در هسته‌ی اکوفامز یازده برابر تولید دوپامین را بالا می‌برد. تریاک و هروئین نیز دوپامین را بالا می‌برد؛ ولی تا چهار برابر که به آن اختلالات نمی‌رسد. در مرحله یازده برابر دوپامین بالا می‌رود که دچار اختلال می‌شود. این همانی هست که یکی دیگر را در خانه می‌بیند یکی را می‌کشد و سرش را در یخچال می‌گذارد.

می‌گویند اگر کسی حامله است از تریاک استفاده نکند، اگر ناراحتی قلبی داره استفاده نکند؛ در صورتی برای کسی که ناراحتی قلبی دارد در درمان اعتیاد بهترین دارو برای اون شرب اوتی است و بدترین دارو برای او متادون؛ چون تمام ترکیبات را دارد همه‌چیزی که برای قلب مفید است را ما در تریاک داریم؛ هم آرامش می‌دهد، هم تسکین می‌دهد، هم پروتئین دارد، تنظیم‌کننده ضربان قلب و ... خیلی مسائل دیگر؛ بنابراین ما با اسم‌های علمی مواجه بودیم نمی‌گفتیم اوپیوم تریاک یا هروئین به هروئین می‌گفتیم دی استیل مورفین، به تریاک هم می‌گفتیم مورفین و کدئین و نارسئین.

ولی بعداً فهمیدند که درمان شیشه از بقیه مخدرها راحت‌تر است. همان تعریف ساده‌ای که خود من کردم؛ سیستم اکس را بالانس کنیم، در تمام درمان بیماری‌ها صادق است، فقط شیشه نیست. یعنی مجموع ناقل‌های عصبی، هورمون‌های بدن که از تعادل خارج شده را درست کنیم. در مصرف تریاک هم همین‌طور است در شیشه هم همین‌طور است؛ بنابراین مصالح می‌خواهید، مواد اولیه می‌خواهید. ماده اولیه اوپیوم است که بهترین ماده است به شرطی که بتوانیم از آن استفاده کنیم، نه این‌ که هفته‌ای یک بار به بیمار تریاک بدهیم، باید طوری به آن تریاک بدهیم که بتوانیم آن را پس بگیریم. ما در درمان شیشه در کنگره ۶۰ از اوپیوم استفاده می‌کنیم، دوز مصرفی چقدر است؟

دوز مصرفی که اولین بار می‌خواهیم به او بدهیم 0/2 یا بعضی مواقع 0/3 دیلی به او اوتی می‌دهیم. اگر مریضی به شما مراجعه کرد به او ده سی‌سی اوتی بدهیم، بعد اگر خوب شد پنج سی‌سی باز بدهیم یک‌چیز من‌درآوردی می شود به چه حساب و چه اصول و چه قانونی و چه پایه‌ای شما این میزان دارو می دهید، ده سی‌سی بر چه مبنایی تعیین کرده‌ای بر چه مبنایی می‌گویید پنج سی‌سی دیگه بهش بدهیم، این‌ها دلیلش چه چیزی هست؟ باید یک جوابی داشته باشیم.

ما سه‌دهم سی‌سی اوتی به مدت یک هفته می‌دهیم، هفته دوم دو تا سه‌ دهم می‌دهیم، هفته سوم تی دی اس می کنیم، کاری که شما برای درمان یک معتاد باید انجام دهید چه الکلی باشد، چه تریاکی باشد و یا هروئینی باشد، کاری که باید در مورد این فرد انجام داد این است که باید فوت کوزه‌گری را بلد باشید، شما مصرف‌کننده را باید نشئه نگه داری دیگر خمار نباشد. خمار کسی است که  مواد مخدر بدنش پائین آمده باشد.کسی که شیشه می‌ کشد، فحش می‌دهد، عصبانی می‌شود، گوش نمی‌کندو دست به همه کاری  می زند. اولین کاری که می‌کنید، باید این فرد را  نشئه نگه دارید، ولی اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید بدانید که چقدر به او دارو اوتی می‌دهید، اگر می خواهید به یک آدم غذا بدهید باید به اندازه کافی به او غذا بدهید،نباید کم و نباید زیاد باشد. شما زمانی که مصرف‌کننده را نشئه نگه داری همه چی حل خواهد شد. در طول درمان با متد دی اس تی ۲۱ روز ۲۱ روز باید میزان دارو را کاهش بدهید، فرد مصرف کننده خودش هم این کاهش را متوجه نخواهد شد بعد یک روز می‌رسد به جایی که می‌بیندمصرف دارویش تمام شده است و به درمان رسیده است. چون هرچی ما ماده مخدر را کاهش می‌دهیم باید یک فرصتی به سیستم فیزیولوژی بدن و مغز بدهیم تا آن کمبود مواد را خود بدن جبران کند.

بنابراین ما به افراد شیشه‌ای  سه‌ دهم سی سی شربت اوتی می‌دهیم،این سه‌ دهم سی سی او را عوض می‌کند و باعث تغیر در او می شود. تریاک یک داروی بسیار مؤثری در درمان اعتیاد می‌باشد، خیلی عجیب‌ و غریب است به شرطی که ما بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. چون خیلی هم خطرناک است ما با همان سیستم ایکس آمده ‌ایم روی ۴ نوع سرطان خون ای ال ال. ای ام ال. سی ال ال و سی ام ال عمل کرده‌ایم و در معتبرترین مجله‌های آمریکایی چاپ شده است و روز اول هم به ما تبریک گفتند. به دلیل این‌ که در روز اول بالاترین بازدید را داشت، در روز اول انتشار مقاله‌ها خیلی مهم است که دو میلیون دنبال کننده داشته باشید و  همه ببینند، آن زمان که داستان فرق می‌کند، مقاله دیگری که به چاب رسید مربوط به مصرف‌ کردن مواد مخدر می باشد که در بهترین مجلات آمریکایی، دو تا ژن را مورد مطالعه قرار دادیم، یکی مربوط به حافظه و دیگری مربوط به تصمیم‌گیری بوده است.

یعنی حافظه و تصمیم‌گیری بر مبنای ژن کار می‌کند، که آیا بیان ژن درست شده یا نشده است؟ که ما در مصرف‌کردن مواد مخدر وقتی با دی اس تی با اوتی شروع به درمان کردیم، بعد از شش ماه بیان ژن کاملاً تغییر کرده بود یعنی هم بهبود پیدا کرده بود هم عمل کردش درست شده بود و این عمل با تریاک صورت گرفت. و الآن آزمایش بعدی، ‌ام‌اس و بیماری گلکسی استور تید است که درمان آن با تریاک صورت گرفته است و جواب خوبی هم گرفته شده است. پس بنابراین برای درمان شیشه با اوتی می‌توانیم جواب خوبی بگیریم. پنج‌دهم، سه‌دهم دارو می‌دهیم، هفته اول دو تا سه‌دهم، هفته سوم سه تا سه‌دهم بعد این را ۲۱ روز به ۲۱ روز  بالا ببریم تا از لحاظ فیزیولوژی عادت کند. ممکن است روز اول بگوید که میزان دارویش کم است، ولی اشکال ندارد، بدن عادت می‌کند، و هر ۲۱ روز دوز مصرفی را ما تغیر می‌دهیم که سیستم بیولوژی بدن عادت کند، برای شیشه تا  سقف ۴.۵ سی‌سی بالا می بریم و دوباره تیپر می کنیم و به پایین بر می گردیم.

منظور همینه که شما تی دی اس می‌دهید، اگر متادون هم بخواهیم بدهیم باید او را نشئه نگه داریم، باید توجه داشت که اگر متادون می‌هیم آن را تی دی اس کنیم، دیلی نمی‌توانیم بدهیم، چون اگر دیلی بدهیم، ۸ صبح می‌خوردو در ساعات ۲، ۳ بعد ظهر کم می‌آورد و آن وقت است که بدن خالی می‌کند،در این موقع فرد مصرف کننده به علت کمبود مواد در بدنش عرق یا قرص می‌خورد، گریز می‌زند. ولی اگر ۸ ساعت به ۸ ساعت دارو استفاده کند همیشه نشئه خواهد بود. پس در درمان کاری که باید کرد همین است.درمان اعتیاد خیلی ساده است باید راه آن را بلد باشید، باید همیشه مصرف‌کننده را نشئه نگه دارید؛ وقتی‌که نگه داشتید کار را تمام کردید، به‌طوری‌ که خوش هم نفهمد که موادش در حال تیپر کردن است و هر 21 روز یکبار پایینتر می‌آید.

ما در کنگره 60 شعبده بازی نمی‌کنیم؛ این ورزش و گل‌ریزان و جشن همسفر و راهنما و ایجنت و مرزبان و تمام بازی‌هایی که در کنگره ۶۰ هست این‌ها همه بر مبنای این هست که ما همیشه نشئه نگه داشتیم. وقتی که در سفر اول فرد را نشئه نگه داشتیم،وقتی کههمان فرد وارد سفر دوم می‌شود دیگر بدنشان طبیعی مواد مخدر را انجام می‌دهد، یعنی در متد دی اس تی سیستم بدن را تنظیم می‌کنیم، با سیستم دی اس تی. اگر فرد مصرف کننده بیماری‌های دیگر هم داشته باشد در اثر این بازسازی و تنظیم، بیماری‌های دیگر هم بهبود پیدا می‌کند.

پس ما نمی‌توانیم به مصرف‌کننده شیشه، پنج سی‌سی بدهیم یا ده سی‌سی بدهیم؛ شما در پروتکل‌ها ندارید، این قضیه را از لحاظ قانونی مجوز ندارید شیشه خالی را درمان بکنید. من روز اول که داشتم این کار و می‌کردم اعتقاد کامل داشتم به درمانش چون ۱۰ سال با تریاک داشتم کار می‌کردم. شیشه هم با تریاک درمان می‌کردم. گفتن شما نمی‌توانید شیشه خالی رو با تریاک درمان کنید، آنجا فرم‌های مصرف هم که پر می‌کردیم، ما تمام مصرف‌کننده‌ها رو در فرم که پر می‌کردیم می‌زدیم شیشه و تریاکی؛ تریاک هم خودم بغل آن می‌نوشتم، می‌پرسیدم اگر می‌خواهی درمان شوی باید تریاک هم کشیده باشید وگرنه نمی‌توانیم درمانتان بکنیم،

چون اوپیوم می‌تواند سیستم اکس رو بازسازی و تنظیم بکند، برای شیشه هم جواب می‌دهد؛ بسیاری گفتند شیشه  جزو محرک‌ها هست و مخدر محسوب نمی‌شود گفتم، چرا نمی‌شود؟ خیلی هم قشنگ می‌شود. گفتم مگر حتماً محرک را باید با محرک درمان کنیم؟ ممکنه با چیز دیگری‌ درمان کنیم؛ بنابراین این شیشه کاملاً قابل‌درمان است. درمان شیشه کار سختی نیست؛ کاره راحتی هست به‌ شرط این‌که راه آن را بلد باشیم و به نرمی می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. اگر ما اوپیوم را نداشتیم نمی‌توانستیم این به نکات برسیم. اگر این مسئله برقرار است به خاطر این است که ما داروی بسیار مناسبی داریم و طرز کار آن را هم بلد هستیم. وقتی از دارو استفاده می‌کنیم و سرحال نگه می‌داریم، می‌توانیم این کار را بکنیم.

من بارها این مثال را زدم که شما یک مصرف‌کننده تریاک را در نظر بگیرید اگر تریاک را کشیده باشد و نشئه باشد زمانی که بچه‌اش پیش او می‌آید،آن را بغل می کند و شروع به ناز و نوازشش می کند، ولی همین که خمار شود، همان که فرزندش پیشش بیاید به او ناسزا می گوید و او را از خودش می راند، دلیلش هم این است که خمار شده است. درمان هم همین است اگر خمار باشد بیاد تو کلینیک، کلینیک رو به هم میریزد، خمار باشد دیگر دکتر و پرستار و این چیزها را نمی‌شناسد، دیگه ر نباید با او وارد مشاجره شد چون در حالت طبیعی نیست، کاری هم نمی‌شود کرد. در این زمان باید خیلی کوتاه بیایید، ولی وقتی داروی درست بدهید و به اندازه بدهید نرم و متین خواهد شد. من برای جلسه‌ی هفته‌ی بعد دستور جلسه را از روال دستور جلسات کنگره خارج کردم و اگر موافق باشید دستور جلسه‌ی هفته‌ی بعد را  هروئین بگذاریم، چند جلسه دستور جلسات رو بحث فنی می‌گذاریم، امیدوارم حتماً از سی‌دی‌های کنگره ۶۰ استفاده کنید.

زمانی که مقالات چاپ شد، مراکز بزرگ علمی به ما نامه زدند و گفتند که چون در مقالات از درمان سرطان به روش دی اس تی نام برده‌اید خوب است که مقاله‌ای در مورد دی اس تی هم ارائه کنید، که ما برای روش دی اس تی هم مقاله‌ای نوشتیم و برایشان ارسال کردیم و خیلی استقبال کردند و در مراحل داوری و قضاوت است. تا در ژورنال‌های جدید چاپ شود، از آن روزی که ما مقالات را ارائه کردیم از تمام روزنامه‌ها و مجلات معتبر علمی برای ما نامه نوشتند و از ما خواستند تا مقالات ما در مجلات آن‌ها به چاپ برسد، و از انواع و اقسام کنفرانس‌های علمی از کشورهای مختلف از ما دعوت کردند که در کنفرانس‌های درمان سرطان و درمان اعتیاد سخنرانی کنیم و برای دانشمندان بسیار جذاب بوده که ما چگونه توانستیم این کشفیات را انجام بدهیم و این افتخار بزرگی برای کشور ما هست و انشاالله به‌زودی مقالات دیگری را درزمینهٔ های مختلف علمی ارائه می‌دهیم. امیدوارم در ده روز آینده بتوانیم آزمایشگاه کنگره ۶۰ را کاملاً راه‌اندازی کنیم. از اینکه به صحبت‌های من گوش دادید از همه شما ممنون و متشکرم.

تیم پشتیبانی فنی پخش در اینستاگرام

نگارش: کمک راهنما مسافر علی و بهمن
تهیه و تنظیم: کمک راهنما مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .