English Version
English

جایگاه راهنمایی، دورۀ تکمیلی جهت انسان شدن

جایگاه راهنمایی، دورۀ تکمیلی جهت انسان شدن

نهمین جلسه از دوره چهل و هفتم کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره ۶۰؛ ویژه مسافران و همسفران نمایندگی پروین اعتصامی اراک؛ با استادی ایجنت محترم مسافر مهدی و نگهبانی مسافر جواد و دبیری مسافر حسین با دستور جلسه "هفته راهنما" روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ برگزار شد.

موضوع دستور جلسه هفتۀ راهنما است من هم به اولین راهنمای کنگرۀ شصت آقای مهندس دژاکام تبریک می‌گویم و به اولین راهنمای گروه خانواده سرکار خانم آنی و به استاد جهان‌بینی، استاد امین تبریک می‌گویم همچنین به خانوادۀ محترمشان و به راهنماها و تمام کمک راهنماهای عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم. یک تبریک ویژه به کمک راهنماهای شعبۀ خودمان، می‌گویم امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشید. تبریک ویژه می‌گویم به راهنمای عزیز خودم آقا رضا و آقا منصور همچنین آقای حکیمی و آقای صداقت عزیز و امیدوار هستم که همیشه سالم و سلامت باشند.

 دستور جلساتی که این‌گونه هستند مثل هفتۀ راهنما، هفتۀ ایجنت مرزبان و هفتۀ دیده‌بان، ما اول با جایگاه این عزیزان آشنا می‌شویم و موضوع دیگر بحث قدردانی و تشکر کردن از این جایگاه‌ها است. کنگره برای این تأکید می‌کند چون آموزش عظیمی پشت این موضوع است؛ اما در مورد راهنما، همان‌طور که در نوشتار کنگره شصت چیست نوشته‌شده‌ است کنگره بر اساس اصل پذیرفته‌شدۀ کمک فرد رهاشده از دام اعتیاد به فرد در حال مصرف مواد مخدر فعالیت می‌کند. وقتی‌که یک نگاه بیندازیم به کسانی که در حوزۀ اعتیاد فعالیت می‌کنند دو گروه هستند، یک گروه متخصصین هستند که در دانشگاه به‌صورت تخصصی دربارۀ اعتیاد آموزش دیده‌اند و فعالیت می‌کنند و این گروه اصلاً تجربۀ مواد مخدر را ندارند؛ یک گروه هم هستند که تجربۀ مصرف مواد مخدر و رهایی از آن را به روش خودشان دارند و معمولاً سازمان‌های مردم‌نهاد مانند کنگرۀ شصت یا معتادین گمنام و گروه‌هایی که در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند. کنگرۀ شصت معتقد است برای کسانی که می‌خواهند درمان انجام دهند و کسی که می‌خواهد دست یک مصرف‌کننده را بگیرد و از تاریکی خارج کند صرفاً تجربه کفایت نمی‌کند و عوامل و عناصر دیگری هم باید وجود داشته باشد.

در مرحلۀ اول کسی که می‌خواهد جایگاه کمک راهنمایی را به دست بیاورد باید خودش مصرف‌کنندۀ مواد مخدر باشد و وارد کنگره شود و با روش DST و با راهنمایی کمک راهنمایان کنگره به درمان و یک تعادل نسبی برسد، اما وقتی وارد سفر دوم می‌شود باید آموزش‌هایی را دریافت کند؛ یعنی علم و آگاهی نسبت به مواد مخدر و انسان داشته باشد چون اعتیاد با ترکیب مواد مخدر و انسان به وجود میاید؛ در کنار آموزش‌ها باید آزمون فنی و جهان‌بینی را بدهد و به‌قول‌معروف باید از هفت‌خان رستم بگذرد و وقتی‌که نمرۀ بالا را گرفت باید از مرزبانی تأیید انضباطی را بگیرد چون در هر سطحی که نگاه بکنیم راهنما باید الگوی بی‌نقص باشد. باید تأییدیه ورزشی را بگیرد و هر راهنمایی باید یک رشتۀ ورزشی داشته باشد‌ و بعد از انجام این مراحل می‌رود برای مصاحبه و پیمان و جایگاه کمک راهنمایی را به دست می‌آورد.

مرحلۀ سوم که مهم‌ترین مرحله است بحث عشق و عاشق بودن است؛ یک راهنما باید عاشق باشد، عاشق کنگره، عاشق اهداف کنگره، عاشق رهجو و رهایی رهجو باشد که اگر این عشق و عاشقی نباشد به نظر من راهنما نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد؛ پس راهنما در کنگرۀ شصت ترکیبی از عناصر رهایی، علم و آگاهی و عشق است اما کار در همین‌جا تمام نمی‌شود؛ وقتی‌که یک کمک راهنما لژیون می‌زند آزمون‌های سخت راهنما تازه شروع می‌شود، در جزوۀ راهنمایی گفته‌شده است راهنمایی یک دورۀ تکمیلی جهت انسان شدن است؛ راهنما اول روی ساختار خود تمرکز می‌کند تا بتواند آن را درست کند چون وقتی‌که می‌خواهد رهجو را از یک سری کارها منع کند اول خودش باید آن کارها را انجام ندهد.

جایگاه کمک راهنمایی جایگاه پرمسئولیت و سنگینی است؛ چون دائماً در حال آزمایش و روبه‌رو شدن با جنگ‌های درونی خودش است. من نمی‌توانم راهنمای خودم را قضاوت کنم. قضاوت کردن راهنما مثل این می‌ماند که من کلاس اول ابتدایی هستم خودم را با یک کلاس دوازدهمی مقایسه کنم. راهنما با تاریکی‌های درون خودش هم مواجه می‌شود؛ درست است که یک سری از تاریکی‌ها را تجربه کرده و به روشنایی رسیده است اما هنوز گره‌هایی درون خود او هست که باید بتواند ذره، ذره آن‌ها را تبدیل به روشنایی کند، با تاریکی‌های رهجو روبه‌رو می‌شود؛ باید بتواند همراه او شود تا بتواند او را از تاریکی خارج کند و وارد روشنایی کند.

استاد امین در سی‌دی معلم می‌فرمایند: در سیستم الهی راهنما تنها نیست و یک لشگر الهی پشت سر راهنما هستند. ما ارزش بسیار زیادی برای راهنما قائل هستیم به خاطر اینکه مراحل سختی را پشت سر می‌گذارند و کمک راهنماهایی که در این جایگاه قرار گرفتند یک یا دو ماه درس نخواندند بلکه من شاهد هستم هم‌دوره‌های خودم یک ‌سال از تمام استراحت و خواسته‌های خود زدند و با تمام وجودشان تلاش کردند و در این جایگاه قرار گرفتند.

موضوع بعدی بحث قدردانی و سپاس گذاری از این عزیزان است. من بعضی‌اوقات به این موضوع فکر می‌کنم روزی که آقای مهندس درمان شدند و راه درمان را پیدا کردند اگر به زندگی خود بر‌می‌گشتند و می‌گفتند که کاری با کسی ندارم چه اتفاقی برای تک، تک ما می‌افتاد؟ افراد بسیاری همین‌طور زنجیروار تا شعبۀ ما آمدند به درمان رسیدند و پای‌کار ایستادند؛ دقیقاً مثل یک بازی دومینو می‌ماند اگر ما یک دانه از قطعات دومینو را برداریم بازی قطع می‌شود اما راهنمایان آمدند و با تمام وجودشان شروع به کار کردند. قانونی که در سیستم کائنات هست می‌گوید: اگر کسی یا سیستمی به شما خدمتی را برساند و نفعی به شما برساند اگر شما عکس‌العملی نسبت به آن نفر و سیستم نداشته باشید قطعاً سیستم کائنات آن را از شما خواهد گرفت؛ چون باید قدر و اندازۀ آن را بدانیم.

آقای مهندس پیامی را که برای هفتۀ راهنما دادند فرمودند: که بر تمام ما رهجویان واجب است که به بهترین شکل ممکن از راهنمای خودمان سپاس‌گزاری کنیم. امیدوارم که با تمام وجود و با قلبمان این کا را انجام بدهیم و با حس خوب از این عزیزان سپاس‌گزاری کنیم. به نظر من تا هستی هست از راهنما تشکر کنیم هنوز هم کم هست؛ چون واقعاً انسان‌های بزرگی هستند، شخصاً اگر در این جایگاه قرار گرفتم و تا آخر عمرم سجده شکر به‌جا بیاورم هنوز هم کم هست که خداوند به من لطف داشتند توانستم در جایگاه کمک راهنمایی قرار بگیرم.

کمک راهنما بدون هیچ توقعی بهشتی را که تجربه کرده است می‌خواهد انسان‌های دیگری را هم وارد آن بهشت کند و از شربت شیرینی که نوشیده است به دیگران هم بنوشاند؛ بدون هیچ توقعی، به‌قول‌معروف که عاشق را حساب با عشق است با معشوق چه حساب دارد و ارزش کار این عزیزان خیلی زیاد است؛ به خاطر همین موضوع است که آقای مهندس این هفته را برای این عزیزان در نظر گرفته‌اند. برای تمام راهنمایان مخصوصاً راهنماهای شعبۀ خودمان، آقای مهندس، شورای دیده‌بان‌ها، پیشکسوت‌های عزیزمان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم و امیدوارم سال‌های طولانی مانند ستارگان بدرخشند و از نور عزیزان استفاده کنیم و راه درست زندگی کردن را از این عزیزان یاد بگیریم.

برگزاری جشن راهنما با اجرای قطعه "رهایی" توسط گروه موسیقی نمایندگی اراک

 

 


 

اهداء لوح و تقدیر از کمک راهنمایان پیشکسوت همسفران

رهایی های نمایندگی

تایپ: مسافر مهراد لژیون چهاردهم
عکاسان: مسافر مصطفی لژیون سوم و مسافر اصغر لژیون شانزدهم
لژیون خدمتگزار: لژیون چهاردهم
تنظیم: مسافر صابر

نمایندگی پروین اعتصامی اراک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .