English Version
English

گروه خانواده - آموزش های کنگره قوانینی است برای درست زندگی کردن

گروه خانواده - آموزش های کنگره قوانینی است برای درست زندگی کردن

دومین جلسه از دوره یکم کارگاه‌های آموزشی عمومی ویژه مسافران و همسفران نمایندگی قائم‌شهر با استادی ایجنت همسفر آزاده و نگهبانی کمک‌راهنما همسفر لیلا و دبیری مرزبان همسفر فائزه با دستور جلسه "هفته همسفر" روز پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان آزاده هستم همسفر ابتدا از نگهبان و دبیر جلسه تشکر می‌کنم که اجازه خدمت در این جایگاه را به من دادند و جشن همسفر را خدمت آقای مهندس دژاکام و همسفران عزیزشان؛ سرکار خانم آنی بزرگ، خانم آنی کماندار، استاد امین و خانم شانی عزیز و همچنین خدمت شما همسفران عزیز تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم در کنار همدیگر بتوانیم جشن باشکوهی را برگزار کنیم.

اگر بخواهم در مورد واژه همسفر صحبت کنم، باید بگویم که ما همگی در بیرون از کنگره و در زندگی عادی و روزمره خودمان، مسافر و همسفر هستیم، حال این‌که چگونه سفر کنیم و مراحل و مسیر سفرمان به چه صورت سپری شود، بستگی به دانایی ما دارد.
ما در طول زندگی افرادی را می‌بینیم که بسیار عاقلانه و از روی آگاهی مسیر زندگی خود را طی می‌نمایند، اما برخی افراد هم این‌گونه نیستند و نعمتی که به اسم زندگی در اختیارشان قرار داده‌شده را تباه می‌کنند. کنگره مکانی است که فرصت جبران به افرادی می‌دهد که در زندگی خود مرتکب خطا شدند و مسیر را به‌اشتباه رفته‌اند و اکنون می‌توانند شرایط زندگی خود را تغییر دهند. زمانی‌که وارد کنگره می‌شویم، شاید اولین قصد و هدف ما درمان مسافرمان باشد، اما در ادامه که وارد عمل می‌شویم و آموزش‌ها را دریافت می‌نماییم، متوجه می‌شویم که مهم‌ترین نیاز ما آموزش به‌جهت درست زندگی کردن است.

در کنگره این عبارت که "همسفر بال پرواز مسافرش است" به‌کرات شنیده می‌شود، این جمله بیانگر این است؛ زمانی‌که یک همسفر در کنار مسافرش قرار می‌گیرد، می‌تواند به او در درمان اعتیادش کمک کند، بنابراین این بال پرواز نمی‌تواند یک بال ضعیف و شکننده باشد، زیرا در این صورت نه‌تنها کمک مسافرش نیست، بلکه باری برای سفر و پرواز مسافر می‌شود و به این دلیل است که می‌گویند؛ خانواده باید در کنار شخص مصرف‌کننده قرار بگیرد تا مسافر بتواند سفرش را به‌درستی انجام دهد و این در صورتی اتفاق می‌افتد که همسفر هم‌زمان با مسافر آموزش ببیند و اعتیاد را بشناسد و به این آگاهی برسد که یک مصرف‌کننده کیست و در چه شرایطی به سر می‌برد و با دانستن این مطالب در ادامه می‌توانند با یکدیگر هم‌زبان شوند و حرف یکدیگر را بفهمند.

درمان اعتیاد کار آسانی نیست و فقط در کنگره ۶۰ است که درمان قطعی اعتیاد انجام می‌گیرد، بنابراین همان‌طور که یک بیمار نیاز به پرستار و مراقبت دارد، مسافران نیز برای درمان خود نیاز به حامی و همدم دارند.
گاهی ما همسفر‌ها خسته از شرایط موجود می‌گوییم؛ دیگر صبرمان از آزار و اذیت مسافرمان تمام‌شده است و فشار روحی و روانی بسیاری را متحمل می‌شویم، این حالت برای همه ما همسفرها صدق می‌کند، اما دلیلی برای نیامدن ما به کنگره و همراهی نکردن مسافران نمی‌باشد، همه ما همسفرها روزی با مسافران خود پیمان بستیم که در تمام شرایط کنارشان بمانیم و تا انتهای مسیر پابه‌پای آن‌ها پیش برویم، بنابراین چرا اکنون‌که متوجه مصرف‌کننده بودن آن‌ها شدیم، میدان را خالی می‌کنیم و می‌خواهیم خودمان را کنار بکشیم؟! قرار براین بود در زمان بیماری و سلامتی و در زمان فقر و یا ثروت و یا در رفاه و تنگدستی در کنارشان باشیم، ولی اینک حاضر نیستیم که نقش خودمان را به‌عنوان همراه و شریک زندگی بپذیریم! کمی با خودمان تفکر کنیم، آیا اگر خدای‌ناکرده فرزندمان هم یک مصرف‌کننده می‌شد، رهایش می‌کردیم و می‌گفتیم خسته شدیم و صبر و تحملمان تمام شد؟ بعید می‌دانم هیچ مادری فرزند و جگرگوشه‌اش را با این وضعیت تنها بگذارد، بنابراین چرا به خودمان اجازه می‌دهیم که این کار را در قبال مسافرمان خود انجام دهیم؟!

ما همسفرها گاهی به دلیل اینکه هیچ شناختی از اعتیاد و یا فرد مصرف‌کننده نداشتیم، بارها به مسافرمان می‌گفتیم؛ تو اصلاً به من و فرزندان و یا خانواده‌ات عشق و علاقه‌ای نداری، چراکه اگر ما را دوست داشتی، اراده می‌کردی و کمی همت و غیرت به خرج می‌دادی و مواد را کنار می‌گذاشتی، اما حال با آموزش‌های کنگره یاد گرفتیم؛ برای درمان اعتیاد که یک بیماری جسمی، روحی و روانی است، یک مصرف‌کننده نیاز به آموزش و زمان کافی و داروی مناسب دارد و اراده و همت و غیرت در مراحل بعدی قرار دارند.
یک مسافر زمانی‌که وارد کنگره می‌شود، داروی مناسب دریافت می‌کند و جسمش به تعادل می‌رسد و برای درمان روح و روان خود، آموزش جهان‌بینی می‌بیند و به‌مرورزمان تغییر تفکر و اندیشه و جهان‌بینی در او رخ می‌دهد، یعنی نگاهش به زندگی و اطرافیان تغییر می‌کند، بنابراین همسفران نیز باید به کنگره آمده و آموزش بگیرند تا هم‌زمان با مسافران رشد نمایند و به آگاهی و درمان برسند.
یک همسفر در قدم اول باید بپذیرد که خودش نیز نیاز به درمان دارد، زیرا زمانی‌که شما به‌عنوان یک عضو خانواده در کنار یک شخص مصرف‌کننده قرار گرفتید، ناخودآگاه آسیب‌ها و تخریب‌های اعتیاد به شما هم وارد شد که نمونه آن؛ تنش‌ها، عصبانیت‌ها، پرخاشگری‌ها، ناآرامی‌ها و در ادامه آسیب‌هایی بود که به فرزندان خود وارد کردیم، بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم تمام مشکلاتی که در زندگی‌ داریم به مسافرمان برمی‌گردد، من معتقد هستم در بازی زندگی، ۵۰ درصد سهم با مسافر و ۵۰ درصد بقیه به عهده همسفر است، اگر من به‌عنوان همسفر نیمی از سهمی که در زندگی مشترک داشتم را به‌درستی انجام می‌دادم و قوی و پرقدرت نقش خود را ایفا می‌کردم، به این اندازه آسیب و تخریب در من به‌وجود نمی‌آمد و زندگی‌مان از آرامش بیشتری برخوردار بود و تمام این‌ مسائل حاکی از این واقعیت است که آموزشی دریافت نکرده بودم و شیوه صحیح و قوانین زندگی را نمی‌دانستم.

در کنگره به ما آموزش می‌دهند تا اعتیاد را بشناسیم و بتوانیم مسافران خود را بهتر درک کنیم و اگر متوجه شدیم که مسافرمان در ماه‌های اول و دوم و یا سوم گریز می‌زند به او فرصت دهیم تا خودش را پیدا کند، اما همین‌جا خطاب به مسافران عزیز عرض می‌کنم که همسفران‌ شما تااندازه‌ای ظرفیت و تحمل صبر کردن دارند، اما زمانی‌که صبر و تحملشان از حدی بگذرد، دیگر حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند صبر کنند و بمانند، این است که امکان دارد شما را رها کنند و بروند، منظورم این است که گریز زدن‌ها یک ماه، دو ماه، سه ماه ولی نه هفت ماه، ده ماه، دو و یا سه سال!
امیدوارم با آموزش‌های ناب کنگره چه ما همسفرها و چه مسافران از خواب غفلت بیدار شویم و به خودمان برگردیم و کم‌وکاستی‌های شخصیتی خود را بشناسیم و در جهت ترمیم آن‌ها تلاش کنیم و خصوصیات و رفتارهای بد اخلاقی‌ خود را تغییر دهیم، بنابراین باید نقش و مسئولیت خودمان را بپذیریم و بدانیم که اگر در کنگره حضور داریم، فقط برای درمان مسافرمان نیست، بلکه در قدم اول برای رسیدن به آرامش و تعادل لازم در خودمان است و باید بدانیم که اگر ما همسفرها حالمان خوب باشد و آرامش داشته باشیم، مسافر نیز ناخودآگاه آرام می‌شود و به سمت و مسیر درمان سوق پیدا می‌کند. امیدوارم همه ما به این آگاهی برسیم که آموزش‌های کنگره، قوانینی برای هر چه بهتر زندگی کردن ما است.
از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم که به صحبت‌های من توجه کردید.

همسفرانی که از شعبه نیما یوشیج بهشهر مهمان جشن شدند

تایپ: کمک راهنما همسفر لیلا (لژیون سوم)

تنظیم و ارسال: همسفر محدثه لژیون کمک راهنما همسفر آزاده(لژيون یکم)

همسفران نمایندگی قائم شهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .