English Version
English

بنزای یک ترکیب گیاهی کشنده؟!

بنزای یک ترکیب گیاهی کشنده؟!

مدتی قبل از یکی دوستانم ماده‌ای به نام بنزای (Bonzai) شنیدم، از شنیدن نام این ماده بسیار متعجب شدم و وقتی از تخریب‌های آن برایمان توضیح داد، دچار حیرت شدم. کنجکاو شدم و بعدازآن روز در مورد آن مطالعه‌های زیادی کردم و خواستم، مطالعات خودم را در مورد این ماده خطرناک به اشتراک بگذارم. بنزای نوعی ماده محرک است که اخیراً در بین جوانان بسیار رواج پیداکرده است، از نام‌های دیگر بنزای می‌توان به بیگ‌بنگ اشاره کرد. این ماده ازنظر ظاهری شبیه به دانه‌های نمک هست که هیچ رنگ و بوی خاصی ندارد. بنزای یک ترکیب کاملاً شیمیایی است که از ترکیب چند ماده مختلف به وجود می‌آید، ماده اصلی تولید بنزای MA , MD هست. MA (ماده محرک) است که به شکل مایع یا پودر وجود دارد. MD یک ترکیب شیمیایی است که نقش آمفتامین (ماده مخدر شیشه) را ایفا می کند.

مصرف این ماده جان بسیاری را در جهان که اکثر آن‌ها از قشر جوان هستند را گرفته است. بنزای از طریق روش استنشاق یا دود کردن، مصرف می‌شود و به‌صورت پودرهای گیاهی یا بخورهای گیاهی در بازار موجود است. به علت نداشتن، رنگ و بوی خاص تشخیص این ماده نسبت به مواد مخدر دیگر به‌مراتب سخت‌تر هست. امروزه اکثراً به‌اشتباه تصور می‌کنند، بنزای یک ماده گیاهی است و پس از مصرف آن‌هم عوارض جدی ندارد، اما بنزای ماده محرک صنعتی است و اصلاً در طبیعت وجود ندارد.
بنزای عوارض شدیدی دارد که گاهی اوقات این عوارض قابل‌درمان نیست، از عوارض بنزای می‌توان به سکته قلبی، توهم خیلی شدید، سایکوز یا روان پرشی، تشنج و کما اشاره کرد، حتی مصرف این ماده محرک در دوزهای بالا باعث فراموشی می‌شود. فردی که به مدت طولانی بنزای مصرف کرده است، تحمل کوچک‌ترین ناراحتی را ندارد و پس از ترک سقوط آزاد یا سایر روش‌ها فقط می‌تواند، فرد مصرف‌کننده را قطع مواد کنند که این روش‌ها آثار مخرب‌تری از مصرف مواد به فرد وارد می‌کند، ولی در میان این NGO‌‌ها، مکانی است به نام کنگره ۶۰ که نه‌تنها در درمان این ماده مصرفی، بلکه در درمان هر ماده مخدر موجود یکی از NGOهای موفق هست و هرساله رهایی‌های زیادی دارد. امیدوارم کنگره ۶۰ و علم آن جهانی شود و افراد زیادی در جهان بتوانند از آن استفاده کنند.

ویرایش: مسافر سهند
خدمتگزار وبلاگ: همسفر مهران

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .