English Version
English

تغییر رفتار در سفر

تغییر رفتار در سفر

دانایی برای انسان مانند غذایی است که می‌خوریم اگر این غذاها طی سالیان در ما جمع شود باعث بیماری و حتی مرگ ما می‌شود، حال این غذاها باید دفع شوند تا هم سالم ماند و هم بتوان غذاهای تازه و جدید استفاده کنیم. در گرفتن دانایی نیز به همین صورت است اگر دانایی را که داریم استفاده و کاربردی نکنیم بعد از مدتی دچار سکون می‌شویم.
هدف از درمان، رسیدن به انسان شگفت‌انگیز، پندار، گفتار و کردار سالم است.
زمانی که راه تزکیه و پالایش را طی کردیم می‌توانیم بگوییم اشرف مخلوقات هستیم.
برای اینکه هم بازپرداخت بدهی خود را به نوعی بدهیم و هم حال خوش پیدا کنیم و جایگاه خود را تغییر دهیم باید خدمت کنیم مخصوصاً در کنگره.
سفری که در کنگره انجام می‌دهیم اگر در ما تغییر ایجاد نشود آن سفر به درد نمی‌خورد، یعنی اگر رفتار و برخورد ما با اطرافیان خود، پدر، مادر، ... تغییر نکند آن رهایی ارزشی ندارد.
ما در زمان مصرف حتی حال اینکه از صفاتی مانند منیت، غرور، ... استفاده کنیم را نداشتیم ولی به کنگره آمدیم و حس‌های ما بعد از مدتی سفر باز می‌شود و آن حس‌ها را به یک‌باره می‌بینیم و اگر دانایی لازم را نداشته باشیم باعث تخریب ما می‌شود و باعث می‌شود هم به خود و هم دیگران ضربه بزنیم.
از آموزش، عشق و محبت و از عشق و محبت ادراک به وجود می‌آید.
اگر زمانی که استاد یا آموزگار در حال آموزش است ما فرستنده و گیرنده خود را روشن نکرده باشیم آموزشی را فرا‌ نمی‌گیریم و چیزی نمی‌فهمیم زیرا زمانی که مطلبی را از استاد می‌گیریم باید آن حس را به استاد بازگردانیم تا آموزش بگیریم.
انسان زمانی به اشرف مخلوقات می‌رسد که با تزکیه و پالایش به نفس مطمئنه رسیده باشد. ما برای اینکه خواسته نامعقول خود را به خواسته معقول تبدیل کنیم باید پارامتر صبر و تعقل را داشته باشیم.
نگرش انسان به جایگاهی در آن قرار داریم نیست بلکه به تزکیه و پالایشی که انجام داده و در صراط مستقیم قرار داریم است. در ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن تزکیه هم بر روی صور پنهان و هم صور آشکار انجام می‌شود. کسی که تزکیه و پالایش نکرده باشد اصلاً نمی‌تواند درون و برون آن یکی باشد.

ما موجودی هستیم که به ظاهر افراد نگاه می‌کنیم و از باطن آن غافلیم. جالب اینجاست افراد زیادی هستند که دچار مشکلات روانی هستند ولی به‌صورت سالم در اجتماع زندگی می‌کنند.
انسان‌ها باید در نهایت در راه مستقیم و با تزکیه و پالایش به نفس مطمئنه و تکامل برسند.
انسان زمانی که می‌خواهد از نفس اماره به نفس لوامه برود دارای یک صور پنهان خیلی قوی است. کسی که با یک بیماری فوت می‌کند اثر آن‌هم در این جهان و هم در جهان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. آسیب‌های تفکرات غلط به ما، هم در این جهان و هم در آن جهان خواهند بود.
انسان موجودی ارتباطی است. نوع تفکر ما نقشه و نقش صفحه زندگی ما را تعیین می‌کند.

منبع : وبلاگ لژیون مسافر همایون سالخورده

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .