English Version
English

ناآگاهي ريشه گرايش به اعتياد

ناآگاهي ريشه گرايش به اعتياد

رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايده و طرح اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر تفكر علمي و منطقي وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: از اين تفكر استقبال مي‌كنيم، بالاخره به نتيجه رسيديم كه فرد مبتلا به اعتياد، بيمار است و رفتارها و برخوردهاي خشن پاسخگو نيست.

عبدالرضا عزيزي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه اعتياد يك بيماري اجتماعي است كه عوارض جسمى و روانى را در پي دارد، افزود: تا زمانيکه بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیادآور می‏‌شود.

اين نماينده مردم شيروان در مجلس اظهار داشت: اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه هاى مختلف مي‌شود.

عزيزي تصريح كرد: همچنین ویرانگری‏‌هاى حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد.

به گفته وي، پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین‌‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، موثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.

عزيزي افزود: متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را هم به سمت خود کشانده است، مبارزه با اعتياد اقدامى است استراتژیک در مقابله با ابزار نظام سلطه جهانى در انحطاط اخلاقى جوامع با اهداف خاص سیاسی.

وي اظهار داشت: بايد نگاه مردم را نيز نسبت به معضل اعتياد عوض كنيم، به معتاد به‌عنوان يك بيمار توجه كنيم و براي مبارزه با اين غول خانمانسوز كه از انتهاي قرن بيستم و آغاز قرن بيست و يكم رشد يافته، پاي كار بيايند.

اين نماينده مردم شيروان در مجلس با اشاره به اينكه اعتياد مانند كرمي است كه در خانواده نفوذ يافته و پايه‌هاي آن را خراب مي‌كند، ادامه داد: مبارزه با اعتياد موضوع اجتماعي است، بايد با همكاري و آگاه‌سازي مردم آن را به حداقل برسانيم زيرا صد درصد نمي‌توان اين معضل را از بين برد و هيچ كشوري نيز تاكنون چنين كاري انجام نداده است بلكه بايد بتوانيم درست مديريت كنيم تا با اجتماعي كردن و پيشگيري، مردم بويژه نسل نوجوان و جوانان آگاهانه به سمت مصرف مواد مخدر نروند در حقيقت ناآگاهي ريشه گرايش به اعتياد است .

عزيزي با تاكيد بر اينكه اعتياد معضل امنيتي نيست ، بله اجتماعي است ، ادامه داد: به جاي آنكه معتاد را به زندان ببريم و يا برخورد خشن با وي داشته باشيم ، بايد مراكز ترك اعتياد و مراكز روانشناسي را افزايش دهيم.

رييس كميسيون اجتماعي مجلس تاكيد كرد: مردمي كردن مبارزه با مواد مخدر با جلب مشاركت اقشار مختلف ضروريست، از این رو وظیفه ما علاوه بر تلاش در حوزه درمان و مقابله، بايد موضوع پیشگیری در راس برنامه‌هاي نهادهاي مختلف، كانون‌ها، مراكز ورزشي و غيره قرار گيرد.

عزيزي با بيان اينكه بايد برنامه‎هايی را در جهت مبارزه با اعتياد در حوزه‌هاي مختلف از خانواده، محله، محیط‎های کاری، فرهنگي، مذهبي، آموزشي و غيره عملياتي كنيم، گفت: برگزاری کارگاه‎های آموزشی، تربیت کادر متخصص مربیان پیشگیری از اعتیاد، توزیع بسته‎های آموزشی و فرهنگی در این خصوص، استفاده از ظرفیت رسانه‎های جمعی و گروهی به خصوص صدا و سیما از جمله برنامه‎هايي است كه مي‌تواند در اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

اين نماينده مردم در مجلس اضافه كرد: به کارگیری مناسب استراتژی‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر، دانستن نیازها، مشکلات، پتانسیل‌ها و توانايی‌های اجتماعی است كه با جلب مشاركت هاي مردمي مي تواند در مقابله با اعتياد به موفقيت دست يافت.

عزيزي، موضوع اعتیاد در جامعه بويژه میان جوانان را جدي دانست كه به هیچ عنوان قابل کتمان و پنهان‌کاری نیست و بايد وارد عمل شد.

وي افزود: از عموم مردم انتظار داریم تا حساسیت‎های خود را نسبت به خطرات مواد مخدر افزایش دهند تا بتوانیم با کمک خانواده‎ها شاهد كنترل و پيشگيري از پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر در جامعه باشیم.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر 93.07.28

 

 

 

گزارشگر خبرگزاری اعتیاد:  حسین گورنگی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .