English Version
English

شاخصه کنگره 60 نظم و دیسیپلین؛ مصاحبه با دکتر نیکبخت

شاخصه کنگره 60 نظم و دیسیپلین؛ مصاحبه با دکتر نیکبخت
به کلینیک سایه، واقع در فلکه دوم صادقیه رفتم تا با مؤسس آن به گفتگو بنشینم. کلینیک سایه یکی از مراکز توزیع شربت ot برای مسافران کنگره 60 می‌باشد.

 

سلام، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سلام، من مهران هستم یک همسفر

دکتر مهران نیکبخت هستم، مؤسس و مسئول فنی  کلینیک سایه.

 

 

         آقای دکتر، لطفاً از سابقه همکاری خود با کنگره 60 و همچنین پروژه OT  برایمان بگوئید.

من OT   را با کنگره شناختم و از ابتدای شروع پروژه با کنگره 60 همکاری می‌کردم.

 

         در لژیون آقای مهندس، روزهای جمعه در پارک طالقانی شرکت می‌کنید؟

بله، از ابتدای تشکیل لژیون در خدمت آقای مهندس بودیم. اوایل به‌صورت لژیون نبود. من به همراه چند تن از پزشکان کلینیک‌های غرب تهران، دکتر آرش حسینی، دکتر حسینی، دکتر حداد و دکتر شیردل و ... جمعه‌ها دور هم جمع می‌شدیم و به ملاقات آقای مهندس می‌رفتیم و بعد از مدتی آقای مهندس پیشنهاد تشکیل لژیون را دادند و لژیون تشکیل شد.

 

         نظر شما راجع به جهان‌بینی کنگره 60 چیست؟

چیزی که کنگره از آن به‌عنوان جهان‌بینی یاد می‌کند، یکسری اصول و قوانین زندگی است که به زبان ساده و به‌صورت کاملاً قابل فهم درآمده و موضوع پیچیده‌ای نیست. اصولی است که ما آن‌ها را فراموش کردیم. من در لژیون پزشکان با جهان‌بینی آشنا شدم و بسیار به آن و عملکردش در درمان اعتیاد معتقد هستم.

 

         تفاوت بین رهجویان کنگره 60 و مراجعین کلینیک شما چیست؟

در کنگره 60 نظم و دیسیپلین بالایی حاکم است. رهجوهای کنگره بسیار منضبط‌تر و مرتب‌تر از بیماران خودمان هستند و این نشان‌دهنده این است که آموزش در رفتار این بچه‌ها نقش مهمی ایفا کرده است.

بچه‌های کنگره بسیار آموزش پذیرند و چون کنگره بازوهای متعددی برای آموزش دارد قطعاً از ما که تک و تنها هستیم موفق‌تر خواهد بود.

 

         از نظر شما بیماری اعتیاد چه نوع بیماری است؟

من هم همانند کنگره معتقدم بیماری اعتیاد، بیماری جسم، روان و دیدگاه است. جسم و روان کاملاً به هم مرتبط هستند. در پزشکی بسیاری از بیماری‌های جسمی وجود دارند که مشتق از بیماری‌های اعصاب و روان هستند. برای مثال بیماری IBS   یا سندروم روده تحریک پذیر که مصداق جسمانی شدن یک بیماری روحی روانی است.

 

         ما در کنگره اصطلاحی داریم با عنوان سیستم ایکس، راجع به این سیستم برایمان توضیح می‌دهید؟

کنگره 60 یک جعبه x را معرفی کرده است. یکسری سیستم‌های درونی بدن و فعل و انفعالات شیمیایی را که توسط هورمون‌ها و نوروترانسمیتر ها انجام می‌شود را سیستم x نام گذاری کرده است.

کنگره 60 معتقد است برخی مواد و رفتارها این سیستم را از حالت تعادل خارج می‌کند و هر چیزی را که ضد این سیستم باشد آنتی ایکس تلقی می‌کند و چون خیلی از مسائل مربوط به این سیستم در حد فرضیه است پس به نظر من اسم سیستم ایکس کاملاً صحیح است.

 

         محاسن ot نسبت به متادون چیست؟

Ot  داروی خوبی برای درمان اعتیاد است. بزرگ‌ترین حسن ot  این است که خیلی راحت می‌توان آن را تیپر و قطع مصرف نمود. اما ما با داروی قوی مثل متادون این مشکل را داریم. تیپر کردن (کاهش تدریجی) و قطع مصرف با متادون بسیار کار مشکلی است. متادون بیمار را سنگین می‌کند و صبح‌ها در رختخواب میخکوب می‌شود اما ot داروی سبک و مناسبی است.

 

         آیا مواد غذایی نظیر لبنیات و مرکبات اثر ot را از بین می‌برد؟

افراد مصرف کننده اعتقاد دارند این مواد غذایی اثر ot را کاهش می‌دهد اما ما مصرف نکردن این مواد غذایی را در طول سفر پیشنهاد نمی‌کنیم. چون ارزش غذایی این مواد بسیار زیاد است و ضرری که بیمار در مصرف نکردن این مواد غذایی متحمل می‌شود بیشتر از اندک کاهش اثر داروی ot می‌باشد. به اعتقاد من هیچ رژیم غذایی خاصی در طول سفر اول نباشد بهتر است.

 

         آقای دکتر، نقش ورزش را در درمان اعتیاد شرح دهید.

من بسیار به ورزش در طول سفر معتقدم اما طبق حساب و کتاب. ما در درمان اعتیاد واژه‌ای داریم با عنوان خستگی مزمن. در حالت خستگی مزمن، فرد با حالت‌های خستگی و کوفتگی مواجه می‌شود. در پزشکی بهترین راهکار برای حل این مشکل، انجام ورزش درجه بندی شده یا GET است.

طبق مطالعات انجام شده، ورزش مدرج تأثیر بسزایی در کم کردن خستگی مزمن دارد . من در طول سفر اول ورزش‌های سبک و هوازی را پیشنهاد می‌کنم که بعد از چند هفته به‌صورت مدرج مقدار آن افزایش یابد.

 

سخن آخر:

با آرزوی موفقیت و حال خوش برای شما و همه مسافران کنگره ۶۰

 

با تشکر از وقتی که برای ما گذاشتید، آرزومند بهترین‌ها برای شما و همکارانتان در مجموعه کلینیک سایه هستیم.

 

گزارشگر وب‌سایت کنگره 60: مسافر میلاد تکسیبی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .