English Version
English

دستور جلسه این هفته : مصاحبه با مجید سلامی درباره هفته ایجنت و مرزبان

دستور جلسه این هفته : مصاحبه با مجید سلامی درباره هفته ایجنت و مرزبان

روزهای زیادی بود که تلاش می کردیم تا از مرد خدمت های چراغ خاموش کنگره 60 وقت مصاحبه بگیریم. بالاخره روز دوشنبه 5 شهریور ماه فرصتی دست داد تا به بهانه دستور جلسه هفتگی کنگره 60 «ایجنت و مرزبان» در خدمت ایشان باشیم. ایشان با روی گشاده به تمامی سوالات ما پاسخ دادند و با وسواس خاص خودشان متن مصاحبه را هم خواندند. نزدیک به 15 سال خدمت در کنگره باعث شده بود تا حس ایشان نسبت به کل سیستم کنگره 60 بسیار با محبت و در عین حال همراه با عمل سالم باشد. از طرف خدمتگزاران بخش فارسی سایت کنگره 60 به ایشان و همکارانشان در قسمت مالی کنگره 60 خسته نباشید میگوئیم.

سردبیر بخش فارسی

 

آقای سلامی لطفاً برای آشنایی بیشتر دوستان اعلام سفر کنید.

آنتی ایکس مصرفی من اپیوم بود. مدت سفر اول 13 ماه با راهنمایی آقای مهندس دژاکام. رشته ورزشی راگبی. در حال حاضر 14 سال و 19 روز رهایی دارم.

جناب سلامی، چند سال است که در حال خدمت در کنگره 60 هستید.

در همان ماه‌های اول که وارد کنگره شدم وارد عرصه خدمت هم شدم. 3 الی 4 ماه از سفرم گذشته بود که در دفتر مرکزی (انقلاب) خدمت می‌کردم.

اولین جایگاه خدمتی‌ام دبیری روزهای پنج شنبه شعبه انقلاب بود.

در آن زمان هنوز شورای دیدبانان نداشتیم و شورای نگهبانان تشکیل می‌شد (نگهبانان جلسات دو شعبه سهروردی و انقلاب) و نگهبانان جمع می‌شدند و در مورد مسائل روز کنگره نظر می‌دادند؛ چون آقای نگهبانی که من دبیرشان بودم مشغول کار شده بودند و نمی‌توانستند در شورای نگهبانان شرکت کنند، من توانستم بجای ایشان وارد شورای نگهبانان شوم و چون به‌عنوان اولین دبیر نمونه هم انتخاب شدم، آقای مهندس من را به عنوان دبیر شورای نگهبانان انتخاب نمودند.

در ادامه که شورای نگهبانان منحل گردید و تبدیل به شورای دیدبانان شد من هم با عنوان دیدبان وارد شورای دیدبانان کنگره 60 شدم.

چند سال لژیون داشتید؟

حدوداً یک سال لژیون داشتم.

البته چون از سال 80 کار کنگره خیلی وسیع‌تر شد و کارها بیشتر شد، من هم وارد امورات اجرائی کنگره شدم.

یک زمانی وقتی در شعبه آکادمی 40 نفر جمع می‌شدیم با خودمان می‌گفتیم که چه جمعیتی جمع شده است و خیلی خوش حال بودیم. بعد از پخش سریال مسافر از تلویزیون، جمعیت زیادی جذب کنگره 60 شدند. البته الان هم این سریال از شبکه های سیما در حال پخش است.

الآن مسئولیت شما در کنگره 60 چیست؟

دیدبان امور مالی کنگره 60، دبیر کنگره دیدبانان و جانشین آقای مهندس دژاکام.

مسئول باشگاه راگبی کنگر ه 60 و رئیس هیئت راگبی استان تهران.

پس برای همین مشغله است که خیلی سخت به ما وقت مصاحبه دادید؟!

البته بابت کار شخصی خودم هم خیلی مشغله دارم و ایجاد تعادل و هماهنگی بین کارهای کنگره و کارهای شخصی خودم هم در حد یک پروژه است.

ولی برای کسی که بخواهد خدمت کند خداوند راه را نشان می‌دهد و راه را نمایان می‌کند.

دستور جلسه این هفته ایجنت و مرزبان می‌باشد. جایگاه ایجنت که کاملاً جدید است ولی مرزبانی جایگاهی است که سال‌هاست وجود داشته؛ می‌توانید برای ما از شروع این پروسه بگویید و توضیحاتی در مورد ایجنت بدهید.

ازدیاد شعب کنگره 60، فلسفه تشکیل کنگره مرزبانی بود. یک زمانی فقط دو شعبه انقلاب و سهروردی (آکادمی فعلی) را داشتیم. آقای مهندس و بقیه اعضاء یک روز در شعبه انقلاب بودند و یک روز اینجا (آکادمی) بودند؛ همان طور که گفتم در سال 80 خیلی سریع شعب کنگره 60 زیاد شد. شعبی مانند پارک لاله، شعبه رباط کریم، اسلام شهر و ...

در آن زمان آقای مهندس پیشنهادی دادند مبنی بر تشکیل شوراهایی برای انجام کارها و امورات اجرایی کنگره.

این پیشنهاد را به‌صورت پایلوت در شعبه انقلاب و آکادمی اجرا کردیم. دیدیم که این شورا جواب داد و شروع کردیم به اجرایی کردنش در تمامی شعب.

تعداد افراد در این شورا از ابتدا، همین تعداد بودند؟

بله 5 نفر برای مسافران و 2 نفر برای همسفران. (یک گروه 7 نفره)

البته در بعضی شعب به دلیل تازه تأسیس بودنشان و نبود نیرو، با تعداد کمتری در حال خدمت هستند و باید با گذر زمان و به وجود آمدن زمینه‌های لازم به این حد نصاب (7 نفر) برسند.

مثلاً در شعبه سلمان شهر ابتدا دو نفر بودند که مسئول اجرای امورات بودند و کم‌کم به این تعداد افزوده شد.

جایگاه ایجنت چه مدتی است که ایجاد شده؟ و دلیل شکل گیری این جایگاه را هم بفرمایید.

حدوداً فکر می‌کنم نزدیک به 3 سال است که جایگاه ایجنت تعریف شده است.

ببینید همین طور که سابقه کنگره بیشتر می‌شود تعداد شعب هم بیشتر و بیشتر می‌شود و قبلاً هر دیدبان مسئول یک شعبه بود و شعب‌ اضافه شدند و دیدبان هم کم داشتیم و یک دیدبان نمی‌توانست که 5 شعبه را اداره کند و نمی‌توانست نظارت داشته باشد.

با بروز این مشکل آقای مهندس پیشنهاد دادند که افرادی به عنوان مسئول شعب تعیین شوند به نام ایجنت.

در شرح وظایف ایجنت آمده است که ایجنت به عنوان بزرگ‌تر و پیشکسوت و راهنمای لژیون مرزبانان می‌باشد. کسی است که سابقه خدمتی دارد و قبلاً هم مرزبان بوده. ایجنت بر امور مرزبانی نظارت دارد و زیاد وارد امورات اجرائی مرزبانی نمی‌شود؛ البته حق نظر، انتقاد و پیشنهاد را دارد و در کل ایجنت رابط بین کنگره دیدبانان و شعبه مورد نظر است. ایجنت می‌توانند از طریق نامه و نامه نگاری در خواست خود را در رابطه با امورات شعبه با کنگره دیدبانان مطرح نماید.

جدیداً در شعبه اصفهان یک سیستمی را طراحی و پیاده کرده‌اید برای انتخابات ایجنت، در مورد این سیستم توضیح بدهید.

این سیستم انتخابات به صورت الکترال می‌باشد. (مانند انتخابات امریکا)

به زبان ساده‌تر اینکه  9 گروه در شعبه باید به کاندیدای ایجنت رأی بدهند.

مثلاً اگر چند نفر کاندیدا داشته باشیم، این افراد بر طبق آراء سفر اولی‌ها به انتخاب گذاشته می‌شوند، کاندیدایی که رأی بیشتری کسب نماید به مرحله بعدی صعود می‌کند و از سفر اولی‌ها یک امتیاز می‌گیرد و همین طور از همسفران سفر اول باید امتیاز بگیرد و همچنین از سفر دومی‌ها؛ از راهنماها و کمک راهنماها و از گروه مرزبانی. از هر گروه که گفته شد طبق رأی گیری، امتیازاتی می‌گیرد و تنها یک کاندیدا از این گروه‌ها می‌تواند امتیازات لازم را کسب نماید و مثلاً اگر 10 نفر هم امتیاز لازم را داشته باشند فقط یک نفر از گروه مرزبانی می‌تواند امتیاز بگیرد و به مرحله بالاتر برسد.

مسافران سفر اول یک کارت

همسفران سفر اول یک کارت

مسافران سفر دوم دو کارت

همسفران سفر دوم دو کارت

راهنمایان و کمک راهنمایان آقا دو کارت

راهنمایان و کمک راهنمایان خانم همسفران دو کارت

لژیون مرزبانی یک کارت

کنگره دیدبانان سه کارت

نگهبان کنگره 60 یک کارت

تا امروز این سیستم در شعبه‌ای به‌صورت کامل برگزار شده است؟

در شعبه رباط کریم و بعد شعبه اصفهان برگزار شده است و در شعبه کرج هم اعلام کردیم که برای انتخابات الکترال کنگره، کاندید شوند.

آیا کنگره در سیستم خدمتی و در جایگاه‌های خدمتی با کمبود نیرو مواجه هست یا نه؟

بستگی دارد که چه بخشی و چه قسمتی باشد. مثلاً برای جایگاه کمک راهنمایی و در آزمون کمک راهنمایی بیش از 600 نفر شرکت می‌کنند و این آمار خیلی بالایی است ولی برای جایگاه ایجنت این طور نیست مثلاً برای شعبه کرج دو نفر کاندید شده‌اند، یا مثلاً برای جایگاه دیدبانی که خود گروه دیدبانان رأی دهنده (انتخاب کننده) هستند، برای ما خیلی مشکل است که چه کسی را انتخاب نماییم.

ولی برای جایگاه مرزبانی مثلاً 30 نفر از یک شعبه کاندید می‌شوند؛ بنابراین در برخی قسمت‌ها مشکل نفرات داریم و در برخی دیگر نه.

بنا بر سختی کارها نفرات کمتر می‌شوند و هر چه جایگاه‌ها بالاتر و بالاتر می‌رود مسئولیت‌ها حساس‌تر و وظایف سخت‌تر می‌شوند.

در شعبه رباط کریم اعلام کردیم که هر کسی دارای این شرایط باشد می‌تواند کاندید شود؛ اینکه 3 سال رهایی داشته باشد، یا به جایگاه کمک راهنمایی رسیده باشد و یا یک دوره مرزبانی شعبه را گذرانده باشد.

تمام انتخاب‌ها را بر عهده مسافران و اعضاء کنگره 60 گذاشتیم؛ یعنی اینکه ما در انتخابات کنگره برای کاندیداها هیچ فیلتری نداریم و کسی را حذف نمی‌کنیم. در واقع ما کاندیدها را بررسی می‌کنیم که شرایط لازم را داشته باشند و کمک راهنمایشان تأییدشان کند، اما ما کسی را از گردونه انتخابات حذف نمی‌کنیم و اگر کسی از گردونه انتخابات حذف شده، به خاطر این بوده که رأی نیاورده است.

ما به رأی مسافران و اعضاء کنگره 60 احترام می‌گذاریم و همه چیز را به انتخاب آن‌ها گذاشته‌ایم.

بارها شده که مثلاً فکر می‌کردیم که این گروه مرزبانی که انتخاب شده‌اند کار بلد نیستند و مشکل به وجود خواهد آمد ولی در ادامه کار دیده شد که به‌خوبی توانسته‌اند از عهده کار بربیایند و همیشه بچه‌های کنگره بهترین‌ها را انتخاب کرده‌اند.

ما در انتخابات کنگره 60 هیچ تبانی و باند بازی نداریم و همیشه بهترین‌ها انتخاب شده‌اند و همیشه قبل از انتخابات پیام آقای مهندس خوانده شده و همه اعضا ء با عدالت کامل رأی داده‌اند و انتخاب کرده‌اند.

اگر هم در سال‌های گذشته و با حالت سابق می شد شک کرد، اما با سیستم رأی گیری الکترال امکان تبانی و ... به صفر رسیده است؛ اینطور نیست؟

ببینید تمامی تصمیماتی که در کنگره دیدبانان گرفته می‌شود فقط برای امروز نیست و بیشتر برای آینده است و ما برای اینکه در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم امروز قوانینی را تصویب می‌کنیم.

ممکن است در شعبه‌ای تعداد معدودی ناخلف باشند ولی اثر گذار نیستند و همیشه گروه غالب گروهی هستند که عمل سالم را انجام داده‌اند.

ما یکسری از قوانین را تصویب می‌کنیم و امروز به‌صورت پایلوت به اجرا در می‌آوریم تا ببینیم که جواب می‌دهند یا نه و برخی از قوانین بوده‌اند که تصویب کرده‌ایم و بعد از مدتی لغو شدند مانند برگزاری جلسات خانواده‌ها (جلسات باز).

این هفته در گروه دیدبانان در مورد این مسئله صحبت شد که همان‌طوری که سطح آموزش‌ها بالا رفته است ولی کیفیت آن پائین آمده است. ما این قانون را عوض کردیم و دیدیم که جواب نداده است.

تمامی قوانین در کنگره جاری‌اند. قوانین کنگره فقط برای امروز نیست برای آیندگان کنگره هم کاربرد دارد و در آینده از این سیستم الکترال برای انتخاب مرزبانی هم استفاده خواهیم کرد.

همه در بیرون کنگره کار و زندگی و مشکلات خودشان را دارند و همه که دارای ارث پدری نیستند که بگویند از جیب می‌خورند با این حساب، در کنگره چه چیزی وجود دارد که برای خدمت و جایگاه خدمتی سر و دست می‌شکنند؟

یکسری موارد هستند که انسان نمی‌تواند آن‌ها را بگوید و بیان کند مانند بوی گل یاس؛ تا زمانی که بوی گل یاس را استشمام نکنیم نمی‌توانیم درست درک کنیم که گل یاس چه بوی خوشی دارد.

هر کسی یک دلیل خاص به خودش را دارد و هرچه بگویم یا دیگران متوجه نمی‌شوند و یا نمی‌توانم احساسم را درست بیان کنم.

از حضرت پیامبر سؤال کردند که مقرب‌ترین افراد به درگاه خداوند چه کسانی هستند و ایشان فرمودند: کسانی که به خلق خدا خدمت می‌کنند.

و در بخش دوم جواب شما باید بگویم همان‌طور که ما خدمت می‌کنیم در حال آموزش گرفتن هم هستیم. اگر در کنگره 60 به من جایگاه خدمتی نمی‌دادند من امروز شاید در این جایگاه و این دانایی نبودم.

دیده شده که دیدبانان، ایجنت ها و مرزبانان برخی تمام وقت و یا 3 الی 4 روز در هفته در حال خدمت در کنگره هستند؛ یک مسافر کنگره چگونه و چطور می‌تواند در حد و اندازه این خدمت‌ها و این فداکاری‌ها تقدیر و تشکر کند؟(مانند هفته ایجنت و مرزبان)

آقای مهندس می‌گویند که با اهدای پاکت این تقدیر و تشکر انجام شود. من خودم یک پاکت دارم که برای سال‌های گذشته است که فقط یک اسکناس 200 تومانی در آن گذاشته بودند و نوشته بودند که: تمام وسع من همین مقدار است.

بحث، بحث تشکر و قدردانی از زحمات ایجنت یا هر جایگاهی است. ولی بهترین کادو و قدردانی از من و یا یک دیدبان و یا یک ایجنت این است که تمامی امورات شعبه‌اش روی روال و روتین باشد و هیچ مشکل حادی وجود نداشته باشد.

خوانندگان این مطلب و سخنان شما دو دسته‌اند، یکی مسافران و اعضاء کنگره و دیگری مرزبانان و ایجنت های کنگره 60، در آخر صحبت‌ها جمله‌ای برای تشکر از ایجنت ها و مرزبان‌ها بفرمائید و همچنین سخن پایانی برای دیگر اعضاء کنگره که در حال استفاده کردن از خدمات و زحمات ایجنت ها و مرزبانان هستند.

به مرزبانان و ایجنت ها خدا قوت جانانه می‌گویم و از آن‌ها می‌خواهم که از این جایگاهی که خداوند در اختیارشان قرار داده به بهترین نحو استفاده کنند چون این فرصت را خداوند در اختیار همه قرار نمی‌دهد.

از مسافران کنگره می‌خواهم که به این عزیزان احترام بگذارند، چون این گونه خدمت‌ها کار خیلی مشکلی است و تا کسی به گروه مرزبانی وارد نشود متوجه سختی کار و مسئولیت آنها نمی‌شود و به قول آقای مهندس «عین راه رفتن با پای برهنه روی آتش است». یعنی سختی و دردسر دارد ولی همراه با لذتی وصف ناشدنی است. از همه مسافران می‌خواهم که با رعایت نظم، قوانین و حرمت های کنگره 60 در اداره امور نمایندگی ها به ایجنت و مرزبانان محترم کمک نمایند.

 

بخش فارسی سایت کنگره 60

نگارنده: سید مهدی محمدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .