English Version
English

گفتگو با بچه های سایت کنگره 60 - قسمت اول

گفتگو با بچه های سایت کنگره 60 - قسمت اول

در خدمت آقای شهروز آذرپور سرپرست سایت کنگره 60 و آقایان نادر سلطان محمدی و کامران رک دبیران بخش فارسی و آقای احسان رنجبر دبیر بخش انگلیسی سایت هستیم که این گفتگو در چندین بخش خدمت شما ارائه می‌گردد. بخش اول این گفت و گو مختص آقای شهروز آذرپور می باشد.

 

آقای شهروز آذرپور از تاریخچه و نحوه عملکرد خود در سایت بگویید.

از همان سال 82 که پدرم آقای کوروش آذرپور وارد کنگره شدند، من هم وارد بخش سایت شده و فعالیت خود را آغاز کردم. در آن زمان سایت به این شکل نبود و فقط یک صفحه ساده بود که کاربرد چندانی نداشت. راهنمای پدرم آقای شاملو در آن زمان دیده‌بان راهنمایان و همچنین مسئول سایت بودند و من هم به‌واسطه ایشان کار خود را در این بخش شروع کردم. درواقع؛ تنها کاری که انجام می‌دادم، فقط همین سایت بود.

 

هم‌اکنون کنگره 60 چند وبلاگ دارد؟

288 وبلاگ 

 

آیا از کار خود رضایت دارید؟

 نسبت به گذشته فعالیت سایت بهتر شده اما درکل؛ رضایت کامل نداریم و انتظار ما از خودمان این است که باید بهتر از این‌ها باشیم. در سال 82 که سایت شروع به فعالیت جدی‌تر کرد آمار روزانه ما حدود 12- 13 نفر می‌شد و آقای مهندس از این تعداد بازدید رضایت داشتند. تا حدود همین دو سال قبل تنها 6 مطلب، آن‌هم یک روز در میان وارد سایت می‌شد اما امروز روزانه بیش از 13 مطلب وارد سایت می‌شود و بازهم ازنظر تعداد و هم ازنظر کیفیت مطلب احساس کاستی می‌کنیم و رضایت کامل رو نداریم؛ چون ما بر این اعتقاد هستیم که پتانسیل فعالیت اعضا و همچنین وبلاگ نویسان کنگره 60 در حوزه فضای مجازی بیش از فعالیت آن‌ها در زمان فعلی هست که انشا الله و به‌مرورزمان همه به آن پی خواهند برد.

 

کارایی وبلاگ‌ها چگونه است؟

 شاید از این 288 وبلاگی که تا این لحظه داریم، تنها 20 یا 30 وبلاگ باشند که خوب کار می‌کنند. البته برای ما ملاک، گذاشتن مطلب نیست بلکه کیفیت کار مهم است. منظور از خوب کار کردن در وبلاگ‌ها از دید سایت کنگره تعداد پست‌هایی که در طول روز بر روی یک وبلاگ قرار می‌گیرد نیست، بلکه مطلبی است که دارای محتوایی باشد که با اهداف کنگره هم سو باشد و بتواند پیام کنگره 60 را به افراد مصرف‌کننده، خانواده‌هایشان، پژوهشگران و... برساند. شاید وبلاگ‌هایی باشند که در طول هفته 1 مطلب قرار می‌دهند، اما چون برای آن مطلب زمان و انرژی کافی گذاشتن و مطالب گوناگون رو به‌خوبی پوشش دادند چه ازنظر محتوایی و چه ازنظر سمعی و بصری آن مطلب از ارزش بالایی برخوردار خواهد شد و قطعاً در سایت از چنین مطالبی استقبال خواهد شد.

 

 

آیا عدالت در مورد نحوه گذاشتن مطلب در سایت اجرا می‌شود؟

خوب در خصوص این سؤال باید خدمت تون عرض کنم که این مسئله واقعاً تبدیل به یک مشکل شده بود. ما برای حل این مشکل یک سیستمی پیاده کردیم که یک الگوریتم یا یک‌روند برنامه‌ریزی‌شده دارد و اون رو می شه به این صورت تشریح کرد:

با توجه به تعداد وبلاگی که در حال حاضر داریم، بدون در نظر گرفتن وبلاگ‌های فعال و غیرفعال و باید به‌طور تقریبی در طول مدت‌زمان هر 21 روز از هر وبلاگ نهایتاً 1 مطلب وارد سایت شود. سیستم که یک برنامه نرم‌افزاری هست کلیه مطالب وبلاگ‌ها را در مدت‌زمان هر 2 ساعت بررسی کرده و بر اساس 2 معیار آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند: 1- وبلاگ‌هایی که از آن‌ها مطلبی در سایت قرارگرفته دارای اولویت کمتری برای استفاده می‌باشند و رتبه بالا به آن‌ها تعلق می‌گیرد 2- وبلاگ‌هایی که تولید محتوا داشته‌اند و از آن‌ها مطلبی در سایت قرار نگرفته است داری اولویت بیشتری می‌باشند و رتبه پایین برای استفاده هرچه بیشتر به آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

اما خوب قطعاً این روند بدون مشکل نیست! مشکل زمانی پیش می‌آید که تعدادی از این وبلاگ‌ها به‌طور کامل غیرفعال هستند، تعدادی از آن‌ها به‌ندرت فعالیت می‌کنند و تعدادی هم که فعالیت دارند تولید محتوا خودشان را ندارند. پس درنهایت تعداد وبلاگ‌های فعال و دارای تولید محتوا بسیار کاهش پیدا می‌کند؛ در این مرحله هست که در طول مدت‌زمان 21 روز که نهایتاً 1 مطلب از هر وبلاگ قرار می‌گرفت به 3 مطلب و گاهی بیشتر تغییر پیدا می‌کند. در زمان وقوع این حالت ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که عدالت برقرار شود اما باید اعتراف کنم که گاهی این عدالت به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود یا بهتر است بگویم که اجرای آن امکان‌پذیر نیست! چون با توجه به پوشش وقایع مختلف در نمایندگی‌های مختلف این روند دچار مشکل می‌شود و در دوره‌های مختلف زمانی مرتباً دچار تغییرات می‌شود. اینجاست که باز برای اینکه عدالت رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود از وبلاگ نویسان خواسته می‌شود که چنانچه حس می‌کنند با توجه فعالیت آنان چندان موردتوجه قرار نگرفته‌اند حتماً با سایت کنگره 60 در تماس باشند و دلیل این مشکل رو جویا شوند تا شک و شبه‌ای برای آنان باقی نماند.

 

آیا آقای مهندس نظارت مستقیم بر سایت دارند؟

 بله؛ 100%. سایت مستقیماً توسط ایشان نظارت می‌شود و یکی از بخش‌هایی که همیشه زیر ذره‌بین آقای مهندس است، همین سایت است. شاید بشود گفت که با توجه به حساسیت زیاد فعالیت در بخش سایت افراد زیادی بودند از این کار انصراف داده‌اند یا اینکه اصلاً تمایلی به ورود به این بخش نداشته‌اند. دلیل این امر هم این‌جور می‌شه بیان کرد که سایت واقعاً کارش برای بچه‌ها روز و شب ندارند و باید دائماً در تلاش و تکاپو بود.

 

 

 ملاک و معیار شما برای انتخاب مطالب در سایت چیست؟

ما درواقع معیار ثبت‌شده یا مصوبی نداریم اما درکل افرادی که امروز در سایت کار می‌کنند، افرادی هستند که زمانی در وبلاگ نویسی فعال بوده و به قولی کار بلد هستند و می‌توانند تشخیص بدهند که چه مطلبی دارای محتوای خوب است و یا پیام خوبی ازنظر دیدگاه‌های روز کنگره دارد و موارد انتخاب‌شده روی این اساس است. مطالب استفاده‌شده، هم از مطالب موجود در وبلاگ‌هاست و هم از مطالب تولیدی سایت کنگره؛ که در خصوص انتخاب مطالب در پرسش قبلی شما در مورد برقراری عدالت توضیحاتی داده شد که آقا نادر دراین‌باره می‌تونه توضیحات بیشتری به شما بده.

 

در مورد آمار بازدید سایت که رقم بسیار قابل‌توجهی است از ایشان پرسیدم و اینکه آیا این رقم واقعی است یا خیر و ایشان این‌گونه پاسخ گفتند:

 آماری که گرفته می‌شود بر اساس 2 معیار گرفته می‌شود یکی بر اساس تعداد نفرات بازدیدکننده و یکی تعداد بازدید.

تعداد بازدید بر اساس صفحات بازدید شده است و ممکن است شما یک مطلب را 10 بار بازکنید و شمارنده سایت، 10 شماره بیندازد. برای اثبات این موضوع هم اگر ملاحظه کنید، پائین هر صفحه خبری، شماره‌ای درج‌شده و اگر در طول روز این اعداد را باهم جمع کنید، به یک عددی می‌رسید که نزدیک به تعداد بازدید روز است. نزدیک ازاین‌جهت که تنها صفحات خبری نیستند که بازدید دارند بلکه ما صفحات داخلی زیادی هم داریم که آن‌ها هم بخش عمده‌ای از بازدید ما را در طول روز پوشش می‌دهند.

آمار بازدید ورودی ما حدود بیشتر از 60% از موتورهای جستجو و به‌واسطه لینک در سایت‌ها و وبلاگ‌ها است و کمتر از 40% آمار مستقیم است "که البته شاید این آمار دقیق نباشد" و از این موضوع می‌شود این‌طور نتیجه گرفت که؛ افرادی که وارد سایت می‌شوند، به‌طور تقریبی بالای 50% افراد جدید هستند و به دنبال محتوا و مطلب بودند و سر از سایت کنگره 60 درآورده‌اند.

جالب اینجاست افرادی هم بودند که به دنبال مطلبی به‌عنوان‌مثال در مورد قلب بودند و سر از سایت کنگره درآورده‌اند و ناخودآگاه با مسئله اعتیاد آشنا شده‌اند. به همین خاطر است که گاهی از مطالبی استفاده می‌کنیم که شاید در آن اشاره‌ای هم به مسئله اعتیاد نشده است.

 

 میزان دقیق بازدید چقدر است؟

 میزان بازدید ما در حال حاضر؛ حداقل 20 هزار و حداکثر 30 هزار و به‌طور میانگین بالای 20 هزار است.

 

  در مورد حاشیه‌ها بفرمائید اینکه نظرهای حاشیه‌ساز چرا تأیید می‌شوند؟

 خدا را شکر ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که مسائل حاشیه‌ای به حداقل برسد که فکر می‌کنم که در این خصوص موفق هم شده‌ایم. البته درگذشته نظرات حاشیه‌ای زیاد داشتیم اما به‌مرورزمان با تغییراتی که در دیدگاه‌هایمان انجام دادیم و با استفاده از این سیستم‌های جدید کمتر شده است. چیزی که تعیین‌شده آقای مهندس هست و ایشان دستور داده‌اند که تمام نظرات تأیید شوند مگر نظراتی که جنبه سیاسی داشته یا در آن‌ها از الفاظ رکیک استفاده‌شده و یا نظراتی که بر ضد اهداف یا واقعیات کنگره 60 باشند.

 

خیلی از افراد از سامانه پیامکی سؤال می‌کنند. چرا سیستم آن دیگر فعال نیست؟

مدیریت سامانه پیامکی به سایت ارتباطی ندارد و گویا خیلی وقت است که غیرفعال است اما در سایت کنگره یک بخش به‌عنوان اطلاعیه داریم که توسط آن اخبار و اطلاعات را در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد.

 

گمان نمی‌کنید کمی مطالب سایت روتین و تکراری شدند؟

قبول داریم. ما در تولید محتوا مشکل‌داریم و اگر محتوا خوب نیست، ایرادی بر وبلاگ‌ها وارد نیست و اگر سایت کنگره تا به اینجا هم رسیده، مستقیماً مدیون وبلاگ نویسان کنگره است و اینکه مطالب روتین و تکراری می‌شوند شاید به دلیل تغییر ذائقه کنگره باشد که بر اساس آیتم‌های مختلف مرتباً در حال تغییر کردن است و این هم باز مشکل ماست که باید به‌طور مداوم بر این تغییرات و خواسته‌ها پاسخ دهیم و محتوایی بر اساس این تغییرات ایجاد کنیم تا از یکنواختی دربیاییم. ما احتیاج به تجربیات و سرنوشت مصرف‌کنندگان و مطالب این‌چنینی داریم که مختص کنگره است. برای حل این مشکل هم ما کار خودمان رو شروع کردیم که به‌زودی شاهد آن خواهید بود.

 

 

 نمی‌شود تصمیمی اتخاذ کرد که مطالب وبلاگ‌ها مستقیماً در سایت اصلی قرار بگیرند؟

 دقیقاً برنامه در آینده نزدیک همین است. البته هنوز در حد یک طرح است و در آن وبلاگ‌ها دیگر جزء سایت کنگره نیستند، بلکه خود سایت کنگره هستند. برفرض؛ شما یک مطلب را در وبلاگ خود قرار می‌دهید و سپس خودتان به‌صورت مستقیم در سایت اصلی قرار می‌دهید.

 

 یعنی هیچ محدودیتی نخواهد داشت و تمام مطالب وبلاگ‌ها در سایت قرار می‌گیرند؟ فضای کافی هست؟

 در خصوص فضا که ما محدودیتی نداریم ولی در مورد قرارگیری هر مطلبی در سایت خیر. بالاخره یکسری اولویت‌بندی‌ها می‌شود البته هنوز روی آن فکر نکردیم و فقط در حد فرضیه است و قطعاً قسمت‌بندی می‌شود.

آقای مهندس خیلی تأکیددارند که محتوای سایت کنگره باید تولیدات خود سایت کنگره باشد و به همین خاطر محتوا کمی تغییر خواهد کرد و شما کم‌وبیش در همین روزها این تغییرات را حس خواهید کرد. محتوایی که به‌عنوان یک مرجع از سایت کنگره 60 باشد. البته استارت آن را از گزارش‌ها و یکسری مصاحبه‌ها زده‌ایم که به‌صورت مستقیم توسط خبرنگاران انجام‌شده و در سایت اصلی قرارگرفته‌اند.

 

قضیه رتبه‌بندی وبلاگ‌ها چه بود؟

ما یک طرحی پیاده کردیم یا بهتر بگم که دنبال بهانه‌ای بودیم تا وبلاگ‌ها فعال‌تر شوند. در ابتدا این رتبه‌بندی، تنها بر اساس فعالیت روزانه آن‌ها بود و هر مطلبی که در وبلاگ قرار داده می‌شد، یک امتیاز داشت. حال در یک وبلاگ، یک شخص یک مطلب خوب می‌گذاشت که کلی هم برای آن زحمت‌کشیده بود و یک امتیاز می‌گرفت و در وبلاگی دیگر شخصی 5 مطلب بی‌محتوا و یا تنها چند عکس می‌گذاشت و 5 امتیاز می‌گرفت. این امر در ابتدای کار بود و ما به مشکلات آن واقف بودیم اما صرفاً به این جهت بود که فعالیت وبلاگ‌ها بیشتر شود و موقتی بود.

این موضوع حدود یک ماه بود و اگر خاطرتان باشد، طرحی دیگر آمد که «اصول و شیوه درج مطلب در وبلاگ» نام داشت و تقریبا ما بیش از دو ماه روی آن کارکرده بودیم و کاملاً حساب‌شده بود و بدون اغراق می‌توانم بگویم که محال بود مو لای درزش برود یا بتوان آن را دور زد. ما این طرح را نوشتیم اما واقعاً در ابتدا قصد اجرا کردن آن را نداشتیم. کار خیلی سخت بود اجرایش هم برای ما و هم برای وبلاگ نویسان و نتیجه آن احتمالاً این می‌شد که اگر 200 وبلاگ داشتیم، این‌ها ریزش پیداکرده و درنهایت شاید 40-50 تا وبلاگ می‌ماند که واقعاً مطالب آن‌ها قابل‌استفاده و باب میل کنگره بود؛ اما عمده هدف از این طرح رتبه‌بندی و یا تعیین سطح وبلاگ نبود بلکه آموزش این بود که چگونه به‌راحتی از یک چارت برای تولید محتوای گوناگون استفاده کنند که هر وبلاگ نویسی بدون دغدغه کلیه وقایع ازجمله تولد، مصاحبه، دل نوشته و... رو پوشش دهد.

یکی از بخش‌های که مطرح‌شده بود مربوط به کپی مطالب بود. دلیل این امر که به کپی مطالب اشاره‌شده بود و پیشنهادشده بود که از آن پرهیز شود این است که طبق استانداردها و قوانین اینترنت و موتورهای جستجو مطلب کپی شده از سایت یا وبلاگ دیگر نه‌تنها داری پوان مثبت نمی‌باشد بلکه نمره‌ای منفی هم حساب می‌شود چون‌که موتورهای جستجو به‌قدری هوشمند هستند که به‌راحتی تشخیص می‌دهند که این مطلب از کجا تولیدشده و در کجا کپی شده و منبعی که مطلب کپی شده قرار می‌دهد ارزشی برای جستجو ندارد!

پیش نویس این طرح توسط چندین نفر از خود وبلاگ نویسان کنگره خوانده شد و در ادامه آن نظرسنجی و اصلاح‌شده بود و خیلی روی آن کارشده بود و در نگارش آن هیچ حکم دستوری نبود و تمامی جملات در حد خواهش و پیشنهاد بود اما بااین‌حال اجرای آن سخت بود. قصد ما از پیاده‌سازی آن این بود که؛ در آینده اجرا شود و تصمیم نداشتیم که به‌سرعت آن رو اجرا کنیم و نتیجه اون رو ببینیم. می‌خواستیم برای اجرای آن نظرسنجی کنیم که آیا اصلاً وبلاگ نویسان موافق اجرای آن هستند یا اینکه نه تمایلی به پیروی از این پیشنهادها ندارند؟ و یا اینکه با کدام‌یک از بخش‌هایش موافق یا مخالف هستند؟ اما درنهایت بعد از یک هفته؛ آقای مهندس با توجه به نظرات دوستان و همچنین صلاح‌دید کنگره اعلام کردند که وبلاگ‌ها آزادانه کار خودشان را انجام دهند تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

 

 سیستم جدید و برنامه آتی شما به چه صورت است؟

 سیستم جدید و برنامه‌ریزی ما به گونه است که خودبه‌خود اتفاقات و وقایع توسط خود وبلاگ نویسان کنترل و محتوای مطالب سنجیده شود و به‌مرورزمان طوری می‌شود که یک سیستم سازمان‌یافته خوب خواهیم داشت.

هنوز چارت مشخصی برای آن تعیین نشده. چند روزی است که استارت آن خورده و این فرم، به شکل یک چارتی است که به‌صورت یک سلسله‌مراتبی استفاده می‌شود و لازمه آن، سلسله‌مراتب خودش هست و ما برای اینکه کیفیت و محتوای مطالب بالا برود، باید این کار را انجام دهیم.

 

نحوه اداره وبلاگ‌ها به چه شکل است؟ آیا زیر نظر سایت هستند؟

خیر ایجاد وبلاگ به‌صورت آزادانه هست و هر وبلاگ نویسی می‌تواند هر آنچه خود می‌تواند در وبلاگ خود قرار دهد اما به‌شرط آنکه از قوانین کنگره در فضای مجازی تخطی نکند. در حال حاضر سایت نظارت مستقیمی بر وبلاگ‌ها ندارد و این مسئولیت مدیران وبلاگ‌ها در شعب و مرزبانان آن شعبه هست. ما تلاشمان این است که در کنار وبلاگ نویسان و با آنان حرکت کنیم و به مشکلات و خواسته‌های آنان پاسخ دهیم و به آنان کمک کنیم تا دیدگاه‌های خود را گسترش دهند تا انشا الله به‌جایی برسند که در آینده هرکدام از این وبلاگ نویسان خود مسئولیت گوشه از سایت کنگره را به عهده گیرند.

 

اگر حرفی برای خوانندگان و وبلاگ نویسان کنگره 60 دارید بفرمایید.

باید خدمت تون عرض کنم که اگر ما مطلبی را در سایت قرار نمی‌دهیم، دلیل بر این نیست که نظر شخصی ما در مورد آن مطلب منفی بوده و یا افراد و یا نمایندگی‌هایی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و مطلب آن‌ها در سایت قرار می‌گیرد.

اگر مطلبی در سایت قرار نمی‌گیرد و یا اگر مطلبی از نمایندگی یا وبلاگی دیگر قرار می‌گیرد به‌حساب اشتباه ما قرار دهند نه قصد و غرض چون بی‌شک باید بگم که من اطمینان دارم بچه‌های که در حال حاضر درسایت فعال هستند تمامی تلاشان را در این امر می‌کنند.

خواهشی که از تمام نمایندگی‌ها و وبلاگ نویسان داریم این است که اگر در خصوص این‌گونه مشکلات سؤال یا پرسشی دارد حتماً، حتماً با ما در میان بزارند و دلیل امر رو جویا شوند تا در آینده این مشکلات برای همه ما تبدیل به معضلات نشود.

حقیقتاً ما کمی ناراحت هستیم از اینکه چرا افراد خودشان را جزئی از سایت نمی‌دانند ما تلفن تماس برای عزیزان گذاشتیم اما شاید در ماه، یک تلفن هم به ما نمی‌شود و ما از این قضیه ناراحت هستیم که چرا ایراد کار ما را بازگو نمی‌کنند. البته من بازهم معتقدم اینجا مشکل از ماست و ما باید کاری کنیم تا افراد خودشان را نشان بدهند و یک کمک دوسویه شود تا فعالیت همه ما بالا برود.

خیلی از افراد هستند که می‌خواهند در وبلاگ خود فعالیت کنند اما بلد نیستند و راه آن را نمی‌دانند و به همین دلیل دنبال راه چاره نمی‌گردند. تقاضائی که داریم این است که راهنمایی بخواهند چه از بچه‌های سایت و چه وبلاگ نویسان فعال. البته به‌زودی قرار است که افرادی به کار گرفته شوند که به شعب سر بزنند و مشکلات افراد را بررسی کرده و اگر خواسته‌ای دارند، برطرف کنیم و اینکه در جریان باشند که چه چیزهایی نیاز ماست و اینکه مطالب از چه محتوایی برخوردار باشند. فعالان حاضر در وبلاگ نویسی چنانچه مایل باشند می توانند به سایت کنگره ملحق بشوند تا با همکاری یک دیگر به سمت تولید محتوا بهتر و انتقال آموزش به دیگر مسافران و همسفران کنگره 60 قدم برداشته شود. این افراد می تونن در هر شعبه و مکانی که باشند آمادگی خودشون رو به ما اعلام کنند.

در پایان از تمامی وبلاگ نویسان کنگره 60 تشکر می‌کنم چون‌که اگر سایت موفقیتی کسب می‌کند بی‌شک مدیون فعالیت آن‌ها است.

 

 

آدرس ایمیل: contact@congress60.org 

تلفن: 77614232 - 021 (روزهای زوج از ساعت 9 الی 16) 

بخش «تماس با ما»

 

با احترام همسفر مهری

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .