English Version
English

حال و هوای اردو با آقای امین دژاکام

حال و هوای اردو با آقای امین دژاکام

روز جمعه مورخ 03/05/1393 به بهانه برگزاری اردوی سراسری کنگره 60، در پارک طالقانی خدمت آقای امین دژاکام دیده‌بان جهان بینی و مسئول برگزاری اردوهای سالیانه کنگره 60 رسیدیم و گفتگوی با ایشان انجام دادیم:

 

سلام دوستان امین هستم یک مسافر

من متولد 1357/6/10 و الآن درست 35 ساله هستم و در رشته فیزیک هسته‌ای تحصیل کرده‌ام.

 

فلسفهٔ شکل گیری اردو در کنگره 60 چیست و چگونه این گونه اردوها شکل گرفتند؟

در سال‌های اولیه تشکیل کنگره حدود سال 78 بعد از جلسات جهان‌بینی شعبه انقلاب، با بچه‌های کنگره در پارک لاله جمع می‌شدیم و صحبت می‌کردیم؛ این برنامه به همین روال بود تا در تابستان سال 81 یکسری از افراد بچه‌ها را به اردوهای یک روزه می‌بردند (حالت پیک نیک‌های تفریحی یک روزه) بعد به این فکر رسیدیم که ما هم بیاییم اردویی را برپا کنیم. منتها در اوایل وسایل و امکاناتمان کم بود. با آقای مهندس در میان گذاشتیم و ایشان استقبال کردند و به این ترتیب سال 81 اولین اردو را برگزار کردیم. از همان ابتدا تصمیم گرفته شد که اردوها را در دامن طبیعت برگزار کنیم و از محیط شهری فاصله بگیریم. اواخر شهریور ماه بود که دو تا چادر برای خوابیدن خریدیم و با نیسان یکی از اعضاء و رفتیم در حوالی کلاردشت و نزدیک رودخانه‌ای اولین اردوی کنگره 60 را برگزار کردیم.

 

برگزاری این اردوها چه تأثیری روی خود شما داشته است؟

خیلی زیاد. تأثیر این اردوها را می‌توانیم در دو بخش بیان نمود، یکی بالا بردن نقطه تحمل و بالا رفتن صبر و حوصله در مقابل اتفاقات پیش بینی نشده و دیگری تغییر در نوع نگاه و دید انسان به مسائلی مانند کار و تفریحی دسته جمعی و این گونه موارد.

 

در مورد سلسله مراتب و تقسیم وظایف امورات اردو می‌توانید توضیحاتی بدهید.

سازمان اردو هم به‌تدریج شکل گرفت و اوایل به‌صورت خود جوش بود. از سال 87 و به خاطر افزایش جمعیت شرکت کنندگان در اردو و با پیشنهاد آقای خدامی تصمیم گرفتیم که جایگاه مرزبانی را در مورد اردوها تعریف کنیم و عنوان اردوبان را انتخاب کردیم. قرار شد که به مدت 4 سال در این جایگاه (اردوبانی و کمک اردوبانی) خدمت کنند تا در این مدت هم با وظایف اردو بانی آشنا شوند و هم بتوانند آن وظایف را به افراد جدیدتر آموزش دهند. از دو سال قبل هم اردوبانان به شیوه انتخاباتی، انتخاب می‌شوند و اعضاء شرکت کننده در اردو با توجه به عملکرد فرد کاندید شده در طول زمان اردو به وی رأی می‌دهند و فرد برای اردوی بعدی اردوبان می‌شود. سلسله مراتب اردو به این صورت است: مسئول اردو، دیدبان اردو، اردوبان و کمک اردوبان که در برگزاری اردوها فعالیت می‌کنند. در اردوها لژیون‌هایی هم تشکیل می‌شوند مانند لژیون هیزم که مسئول تهیه و جمع آوری هیزم هستند.

 

برای برگزاری اردوها از چه زمانی شروع بکار می‌کنید؟

از 3 الی 4 ماه قبل از تاریخ برگزاری اردو شروع می‌کنیم به کار و مقدمات و احتیاجات لازم را تهیه می‌کنیم. هر سه هفته یک جلسه هماهنگی و تصمیم گیری برگزار می‌شود.

 

در مورد محل‌های برگزاری اردوها هم توضیحی می‌دهید.

اولین اردو در کلاردشت برگزار شد،

دومین اردو در محل گردنه قوچک برگزار شد،

یک مرتبه در برقان اردو زدیم (که فقط 7 نفر بودیم که در اردو شرکت داشتیم)

یک مرتبه هم به لواسان رفتیم و اردو زدیم،

سال 84 در منطقه زاگون (لواسانات) اردو زدیم،

سال 85 رفتیم سنگون (منطقه‌ای در ساوه) اردو را بر پا کردیم،

در سال 86 دو اردو برگزار شد و اولی را در اوج برگزار کردیم و دومین اردو را در هیدج.

سال 87 رفتیم به مناطقی در چهارمحال و بختیاری و اردو زدیم،

سال 88 رفتیم به استان لرستان و در کنار آبشار بیشه بودیم،

در سال 89 رفتیم به استان سمنان (منطقه چشمه علی)،

و سه سال 90، 91 و 92 را در منطقهٔ بلده اردوها را برگزار کردیم.

به علت سختی در پیدا کردن محل مناسب اردو با توجه به جمعیت زیاد شرکت کنندگان تصمیم گرفته شد که زمینی برای این امر خریداری بشود.

امسال زمینی دنج و مناسب در منطقهٔ بلده خریداری شد و دیگر نیازی به گشتن برای پیدا کردن محل مناسب نیست.

 

شرایط شرکت در اردوها را بر چه اساسی تعیین می‌کنید؟

در گذشته افرادی که آخر سفر اول (یک گرم 20 روز) هم بودند می‌توانستند که به اردو بیایند ولی در ادامه دیده شد که معایب این کار بیشتر از محسناتش است و ممکن است باعث تخریب شود که تصمیم گرفته شد که فقط سفر دومی‌ها به اردوها بیایند البته سفر دومی‌هایی که مورد تأیید راهنمای خود باشند و همچنین گروه مرزبانی شعبه آن‌ها را نیز تأیید نمایند.

آقای مهندس فرموده‌اند که درمان اعتیاد با درمان سیگار تکمیل می‌شود؛ حال سؤال این است که در اردوی امسال کنگره 60 شرایط مصرف سیگار به چه صورت است؟

امسال با آقای خدامی صحبتی کردیم و تصمیم گرفتیم ما هم در این جریان و در اجرای این روند سهمی داشته باشیم و قرار گذاشته شده ترتیبی داده شود و محدودیت‌هایی هم در اردو برای مصرف سیگار برقرار بشود و این روند هر ساله قوی‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

 

منظور از اردوی آموزشی، تفریحی چیست؟ در مورد آموزش و تفریح در کنار هم توضیح بدهید.

قطعاً در این اردوها تفریح هم هست و اگر بخواهیم فقط آموزشی باشد ممکن است شبیه دوره آموزشی سربازی شود. تفریحی است چون می‌خواهیم استراحت کنیم و در دامن طبیعت گردشی داشته باشیم و انرژی بگیریم و خوش بگذرانیم. آموزش هم به این معناست که تفریحاتی آموزشی انجام می‌گیرد و قرار است در لابه‌لای تفریحات، آموزشی جمعی و عینی داده بشود.

 

شرکت در اردو چه نقشی می‌تواند در روند سفر دوم رها شدگان داشته باشد؟ و یک سفر دومی چگونه باید از این اردوها استفاده بهینه ببرد؟

اردو هم مانند همهٔ موارد می‌تواند تأثیرات دوگانه‌ای داشته باشد؛ یعنی می‌توان با شرکت در اردو، حال خوش و انرژی سالم را کسب کرد و این اردوها موقعیتی خوب است برای اینکه ما بتوانیم آموخته‌هایمان را به اجرا درآوریم و خود را محک بزنیم و یا ممکن است نتوانیم با این آیتم (اردو) ارتباط درست برقرار کنیم و نتوانیم رفتار سالم و درستی بروز دهیم و این باعث دافعه در ما می‌شود و به نتیجهٔ خوبی نمی‌رسیم. زمانی که فرد نتواند از اردو انرژی بگیرد دیگر در اردوها شرکت نمی‌کند. ولی بعضی‌ها که انرژی نمی‌گیرند تصمیم می‌گیرند که در خودشان به دنبال اشکال بگردند و تلاش می‌کنند که اشکال خود را رفع نمایند.

 

در مورد بازی‌هایی که در اردو انجام می‌گیرد توضیحی بدهید.

از همان دوره‌های اول بازی الک دولک برقرار بوده و بازی‌های دیگری هم اضافه شد مانند فوتبال و والیبال که البته امسال تصمیم گرفته شده برخی بازی‌ها انجام نگیرد.

آیا برای برگزاری اردوها در سال‌های آینده برنامه‌ها و اهداف بلند مدت دارید؟

به دلیل سنگینی و دشواری امورات اردو و کلاً ادارهٔ اردوها، تعداد شرکت کنندگان سقف معینی خواهد داشت و به این تعداد نمی‌توانیم اضافه کنیم و اگر تعداد متقاضی بیشتر شود ممکن است در سال‌های آینده اردوها را در دو نوبت و برای دو دسته از متقاضیان برگزار کنیم.

 

در مورد انعکاس خبری اردوها (فیلم برداری، عکاسی و تهیه خبر) از طریق سایت و وبلاگ‌های کنگره 60 تصمیم گیری شده یا نه؟

بله پارسال که فیلمی از اردو، تفریحات و جلسات آموزشی اردو تهیه شد که در حال آماده سازی می‌باشد و وجود عواملی برای انعکاس اخبار در اردوها نیاز است و تصمیمات لازم و هماهنگی‌ها انجام خواهد گرفت.

 

در انتها اگر سخنی و یا نکته‌ای دارید بفرمائید.

اول از همه خداوند را شاکرم که تا به امروز ما را مورد لطف و عنایت بی‌انتها قرار داده و همچنین از اعضائی که ما را حمایت کردند و در برقراری اردوها خدمت نمودند.

از آقای مهندس تشکر می‌کنم به خاطر اینکه از همان ابتدا اردوها را حمایت کردند.

 

گزارشگر: مسافر مهدی پارسا
عکس: مسافر مهدی محمدی
نگارنده: مسافر مهدی محمدی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .