English Version
English

تجویز مواد مخدر برای درمان و کاهش آسیب‌ معتادان قانونی است

تجویز مواد مخدر برای درمان و کاهش آسیب‌ معتادان قانونی است
 

بابک دین‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در مورد جلسه مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: این جلسه به بررسی‌ اختیارات قانونی ستاد مبارزه با مواد مخدر مرتبط بود.

وی یکی از اختیارات قانونی ستاد مبارزه با مواد مخدر را تجویز مستقیم ماده مخدر به‌عنوان ماده درمانی عنوان کرد و گفت: آن چیزی که در جلسه با کمیسیون بهداشت مطرح شد اجرای یکی از بندهای سیاستهای کلان و یکی از مواد قانون مبارزه با مواد مخدر بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ما در مورد تجویز دارو با منشاء مخدر یا تجویز مستقیم ماده مخدر به عنوان دارو، دو مجوز قانونی کاملاً مشخص داریم.

وی در مورد این دو مجوز قانونی گفت: بند 5 سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر که در سال 85 ابلاغ شده است مشخص می‌کند که مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها و پیش‌سازها جرم محسوب می‌شود به جز در موارد علمی، پزشکی، صنعتی و برنامه‌های مصوب درمان و کاهش آسیب‌های ناشي از اعتياد.

دین‌پرست ادامه داد: در ماده 41 قانون مبارزه با مواد مخدر که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است آمده :‌‌«ساخت، تولید، خرید، فروش، ارسال، نگهداری، ورود، صدور، مصرف و حمل مواد مخدر ممنوع بوده اما حسب مورد برای مصارف پزشکی، تحقیقاتی و صنعتی با مجوز وزارت بهداشت از این امر مستثنی شده است».

وی یادآور شد: در تبصره ذیل ماده 41 که در 9 مرداد سال 89 این ماده الحاق شده است اجازه کشت «شقایق پاپا ورسامنیوفروم اولیفر» (نوعی خشخاش) به درخواست وزارت بهداشت تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و با نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مصارف دارویی و تأمین داروهای جایگزین بلامانع اعلام شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: از مجموع مفاد بند 5 سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر و ماده 41 قانون مبارزه با مواد مخدر کاملاً مشخص است که قانونگذار و سیاستگذار این اجازه را به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت به عنوان یکی از اعضای مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر داده‌اند که به منظور اجرای موثر برنامه‌های درمانی و کاهش آسیب‌های ناشي از اعتياد با دو هدف مهم کاهش شیوع بیماری‌های مهلک عفونی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر به تأمین داروهای جایگزین یا تجویز مستقیم ماده مخدر به عنوان ماده درمانی اقدام کنند.

به گفته دین پرست در طول چند سال گذشته پس از ابلاغ سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر و قانون مبارزه با مواد مخدر همواره درمان با تکیه بر داروهای جایگزین مانند شربت تریاک و متادون انجام می‌شده است.

وی در این زمینه تأکید کرد: اما تا به حال هیچ اقدامی در رابطه با تجویز مستقیم ماده مخدر در فرایند درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام نشده است.

آنچنان که معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید بررسی فرایند اجرایی این موضوع از مدتها قبل در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده شده و پس از برگزاری چند نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مقرر شده است تا کارگروهی مشترک مرکب از تعدادی نمایندگان مجلس، معاونین و مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با موضوع و عضو ستاد تشکیل شود تا جنبه‌های مختلف این طرح را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهد.

دین‌پرست در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر موافق توزیع مواد مخدر با مجوز پزشک میان معتادان است یا خیر، گفت: این حق و احتیار قانونی ما است که قانونگذار در اختیارمان گذاشته تا جهت درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت مستقیم به تجویز ماده مخدر به عنوان ماده درمانی اقدام کنیم.

 

منبع خبر:‌فارس 93.4.29

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .