English Version
English

رد پای روش درمان تدریجی اعتیاد در کتاب شریف(قرآن)

رد پای روش درمان تدریجی اعتیاد در کتاب شریف(قرآن)

در سی­ دی شیطانی از وجود خود یکی از راهنمایان مهندس دژاکام این‌گونه می‌گویند که ابتدای قبول ایمان،برای شراب‌خواران دائم مست بسیار سخت بود، به همین جهت فقط در مورد مضرات آن سخن گفته می‌شد که مردان خدا و زنان پاک و با ایمان از خوردن شراب سودی نمی‌جویند و مطابق با شأن آن‌ها نیست.  آنان که سخت به آن کار و عمل مشغول بودند و حاضر به استفاده نکردن نبودند، در خفا به آن عمل ( شراب‌خواری )، مبادرت داشتند. اما به علت بها ندادن به این موضوع و به سبب برخوردهای ناهنجار برای آن‌ها دستور آمد که نخوردن آن را حکایت نمود. برای آن که کلام الهی بود، از خوردن شراب خودداری نمودند.

اما آنان که  شهر وجودی خود را بیشتر ویران نموده بودند، عده‌ای سخت بیمار و جهان را ترک نمودند. و عده‌ای دیگر مدت‌ها اخلاق و رفتارشان چندان در مکان‌های عام قابل‌قبول نبود، زیرا زود خسته و محل را ترک می‌نمودند.اما به تدریج به خود آمده و اصلاح شدند، زیرا جسم خراب نکرده بودند که نشود دوباره آن را تغییر نمود.

با توجه به سی­ دی شیطانی از وجود خود و پیام‌های آن و مشورت با استاد امین دژاکام ما را بر آن داشت تا تحقیقی در کلام‌الله در رابطه با درمان تدریجی اعتیاد داشته باشیم که به سمع و نظر شما عزیزان برسد.{البته در حد بضاعت}

 1 – در کتاب 60 درجه صفحه 74 –  چاپ یازدهم می‌خوانیم بهترین روش، روش الگویی می‌باشد، برای این منظور از کتاب آسمانی خودمان سرمشق می‌گیریم زیرا روش الگویی برای همه انسان‌ها قابل‌قبول و قابل باور تر است( در بسیاری از آیات قرآن اشاره به نظاره کردن انسان به طبیعت است (زمان و رشد و نمو )

و باز هم سردار در کتاب 60 درجه می‌گویند :

اول: کلام‌الله را به جهت آن که گفتیم دریافت بدارید، یعنی بشکافید.

دوم: در طریق علم کوتاهی ننمایید.

سوم: اصوات را ارج بنهید.

که بر باب اول می‌توان در درمان تدریجی اعتیاد در کلام‌الله اشاره به موارد زیر نمود:

چون در سرزمین وحی ( عربستان ) اعراب علاقه بسیار شدیدی به شراب و شعر داشتند حرام کردن شرب شراب به تدریج انجام شود و آیات زیر با توجه به زمان و مکان و شأن نزول آن به ترتیب زیر بود.

سوره نحل : آیه ( 67)

و َمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

و از ميوه درختان خرما و انگور باده مستی بخش و خوراكى نيكو براى خود می‌گیرید قطعاً در اين[ها] براى مردمى كه تعقل می‌کنند نشانه‌ای است.                              

بحث تعقل در آیه شاید این باشد که این ما هستیم که هر چیزی را می‌توانیم بر ضد خودش تبدیل کنیم( علم تاریکی ) و از آن رزق نیکو درست کنیم یعنی از الکل در مصارف پزشکی استفاده کنیم و یا در سوءمصرف آن یعنی اعتیاد به الکل. این آیه در اوایل نبوت حضرت رسول آمده که داشت زمینه سازی را برای تحریم شراب شروع می‌کردند.

سوره بقره : آیه  ( 219 )

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

معنی : درباره شراب و قمار از تو می‌پرسند بگو در آن دو گناهى بزرگ و سودهايى براى مردم است [ولى] گناهشان از سودشان بزرگ‌تر است و از تو می‌پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را این‌گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن می‌گرداند باشد كه بينديشيد.

تفسیر آن – خمر به معنای پوشش برای عقل در این آیه می‌باشد. منظور از سود داشتن یعنی کاشت، داشت و برداشت انگور برای تبدیل آن به شراب و فروش آن نیز می‌باشد که در آن سود مادی نیز بود.( یک نوع برداشت از آیه فوق )

جالب اینجاست که این آیه نیز بعد از آیه بالا نازل می‌شود تا مقدمات قطع مصرف در میان ایمان آورندگان و اعراب به تدریج انجام گردد.

سپس بعد از ساخت اولین مسجد در مدینه این آیه نازل شد.

سوره نساء آیه ( 43 )

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنكُم مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

معنی : اى كسانى كه ايمان آورده‌اید در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه بدانيد چه می‌گویید و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه راه گذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش کرده‌اید و آب نیافته‌اید پس بر خاكى پاك تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است

چون حرام کردن شراب در شروع و صدر اسلام به تدریج انجام گرفت ابتدا شراب را نوشابه‌ای غیر مطلوب معرفی نمودند و بعد آیه43 سوره نساء نازل و نمازخواندن در حال مستی را نهی کردند و جالب است پس از فتح مکه آیه 90 سوره مائده نازل شد.

سوره مائده آیه ( 90 )

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

معنی : اى كسانى كه ايمان آورده‌اید شراب و قمار و بت‌ها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شیطان‌اند پس از آن‌ها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد.

از این به بعد این کار را عملی شیطانی (شرب شراب ) و زیان بار و حرام فرمان دادند.

تحقیق : امیرحسین باقری با مشاوره استاد امین دژاکام

نویسنده : م- حیدری

منبع : وبلاگ مسافر امیرحسین باقری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .