English Version
English

گزارش برنامه شروع خوب باحضور رها شده کوروش فریبرزی

گزارش برنامه شروع خوب باحضور رها شده کوروش فریبرزی

برنامه شروع خوب روز یکشنبه مورخ 93/01/24 با حضور خانم دکتر حشرفروش و آقای کوروش فریبرزی مسافر رها شده از تهران با موضوع " اعتیاد و تحصیلات " از شبکه سوم سیما با اجرای آقای عباس امیرمعافی پخش شد که گزارش آن را به اطلاع شما عزیزان می رسانم .

 

 

  
آقای امیرمعافی در ابتدای برنامه عنوان کردند که ؛ امروز سعی داریم راجع به بحث اعتیاد و تحصیلات صحبت کنیم . هستند کسانی که به سمت موادمخدر می روند ، بواسطه درس خواندن یا اتفاقاتی که پیرامون آن می افتد . متأسفانه نمی توان انکار کرد که این قضیه وجود ندارد و هست . دوستانی که براین باورند که با مصرف موادمخدر (البته نه فقط به شکل تریاک و هروئین و غیره) ، همان قرص هائی که موجود است و گمان می کنند که با مصرف آن می توانند تحصیلات خود را راحت تر انجام بدهند و بیشتر درس بخوانند و خیلی از دوستان این باور غلط را دارند .

 

خانم دکتر :

اعتیاد یک بیماری مزمن هست که بر اثر استفاده از دسته ای مواد که تغییرات جسمی و ذهنی در افراد ایجاد می کند ، بوجود می آید .

در این برنامه آقای امیرمعافی بعنوان اولین سؤال از آقا کوروش سؤال کردند که : با چه روشی به درمان رسیدی ؟

آقا کوروش :

روش تدریجی یا همان DST و بصورت پلکانی . روز اولی که وارد مکانی که در آنجا درمان شدم ، شدم طبق میزان مصرف آن زمان ، به من برنامه دادند و طی پله های 21 روزه موادم بتدریج کمتر شده و سپس قطع شد .

_ داروی درمانی شما چه بود ؟

_ شربت اپیوم تینکچر (شربت تریاک)

آقای امیرمعافی :

خانم دکتر خوشبختانه یا متأسفانه ما روشهای زیادی برای درمان اعتیاد در کشور داریم . شما بعنوان یک درمانگر و کسی که 12 سال است در این زمینه فعالیت می کنید ، کدام روش درمان را می پسندید و کدام روش راندمان بالاتری خواهد داشت ؟

خانم دکتر :

درمان هر بیمار ، روش خاص خودش را دارد یعنی ؛ نمی شود نسخه کلی داد و این مسئله بستگی به ماده مصرفی بیمار ، مدت زمانی که مصرف می کند و روش مصرف آن دارد . اما بطورکلی ؛ اگر بخواهیم بیماری را با سابقه چندین و چندسال مصرف موادمخدر درنظر بگیریم ، مطمئناً زمان کوتاه برای جداشدن از ماده مخدر روش درمانی مناسبی نیست . یعنی ؛ همچنان که یک عادت را نمی توان براحتی کنار گذاشت ، بیماری که سالها مصرف موادمخدر داشته ، غیرازاینکه ؛ با مصرف موادمخدر ، بخشهائی از زندگی او تحت تأثیر قرار گرفته است و باعث تغییر رفتار ، تغییر دیدگاه و تغییر خُلق و خوی او شده . بنابراین ؛ ما احتیاج به زمان داریم تا این تخریبها را که در فرد ایجاد شده را برگردانیم و مسلّماً روش درمانی که همراه با کاهش تدریجی مواد باشد ، یکی از بهترین روشهاست .

آقای امیرمعافی :

یعنی خود شما در این زمینه تجربه دارید ؟

بله . درحال حاضر این روش درمانی که با شربت تریاک استفاده می شود ، روش درمانی هست که چند سال اخیر به سیستم کشور اضافه شده و بنظر می رسد که در رابطه با شربت تریاک و روش درمان اعتیاد ، درمانی پاسخ می دهد که روان درمانی و دارودرمانی بهمراه یکدیگر باشند . یعنی ؛ بهترین دارو نیز در درمان اعتیاد بتنهائی پاسخگو نخواهد بود .

اگر دارو را با روش روان درمانی تلفیق کنیم که دیدگاه بیمار تغییر کند ، درواقع ؛ رفتار و جهان بینی او تغییر کند ، می توان گفت آن روش مناسبی هست و پاسخ بهتری خواهد داشت .

_ پس عقیده شما ؛ تلفیق دارو و دیدگاه و جهان بینی فرد باعث می شود تا شخص به موفقیت نزدیک شود .

 _ بله . این روش بهتر پاسخ می دهد .

آقای امیرمعافی :

کوروش یعنی شما علاوه براینکه موادت قطع شده ، نگرشت هم تغییر کرده ؟

 _  بله مسلّماً . ما یک مثلثی داریم به نام : جسم ، روان و جهان بینی و وقتی جسم فرد به تعادل می رسد ، خودبخود روان او و در ادامه جهان بینی او نیز کامل می شود بعبارتی ؛ آن سه ضلع مثلث باید در کنار هم قرار بگیرند تااینکه نگرش من فرق کند . متأسفانه من زمانی که مصرف کننده موادمخدر بودم ، از خیلی چیزها دور شده بودم و یکسری قوانین و حتی یکسری مسائل عادی زندگی از ذهن من رفته بود و زمانی که برای درمان اعتیادم مراجعه کردم و پس از آموزشهائی که گرفتم ، خودبخود وقتی تحت درمان قرار گرفتم ، خیلی از مسائل برگشت و همیشه این مسئله که چرا این موارد را فراموش کرده بودم و چرا جهان بینی من آنقدر به حالت صفر رسیده ، برایم جالب بود و اینکه خداراشکر هنوز هم هرروز سعی می کنم جهان بینی خود را تقویت کنم تا دیگر به مشکل نخورم .

 

_ از لحاظ کاری موفق هستی ؟

_ خداراشکر بله .

آقای امیرمعافی عنوان کردند که بینندگان برنامه ، علی الخصوص ؛ مشتریان ایشان راجع به آقا کوروش قضاوت نکنند و ادامه دادند :

مصرف موامخدر همیشه آن چیزی نیست که در تصورات غلط ماست و قرار نیست هرکس مواد مصرف می کند ، دزد باشد ! قرار نیست هرکس مواد مصرف می کند ، دروغ بگوید ! قرار نیست هرکس مواد مصرف می کند ، دست به هرکاری بزند !

این سؤال را برای این پرسیدم که اگر مشتریان ایشان این برنامه را می بینند ، ذهنیت بدی برایشان ایجاد نشود .

آقا کوروش :

هرکس یک طرز فکری دارد و ممکن است این قضیه را به هرشکلی ببیند اما مطلبی که شما فرمودید (میزان درآمد) ، بنده در گذشته به این قضیه به شکل دیگری نگاه می کردم . البته در آن زمان هم به کسی دروغ نمی گفتم و درمورد مسائل مالی هم حاضر نبودم از کسی وجه اضافی دریافت کنم اما اکنون که به درمان رسیدم ، سعی می کنم که دیگر اصلاً به فکر آن کارها نباشم . یعنی اگر در آن زمان ؛ درطول هفته یک دروغ می گفتم ، اکنون سعی می کنم که آن یک دروغ را هم نگویم یا اگر برفرض ؛ از شخصی 10 هزار تومان اضافه می گرفتم ، امروز 100 تومان هم اضافه نمی گیرم چراکه آن چیزی که قسمت من باشد و خواست خداوند ، درطول روز برایم اتفاق می افتد و به من می رسد و نبایستی به خودم فشار بیاورم .

 

_ ناراحت نیستی که امروز دوستان و آشنایان این برنامه را می بینند ؟

_ خیر

 

آقای امیرمعافی :

واقعاً به شجاعتت تبریک می گم چون خیلی جای تبریک داره و امیدوارم راجع به کوروش و امثال کوروش ، آن قضاوتی که گفتم ، نشود .

آقای امیرمعافی در ادامه خداراشکر کردند که رسانه این فرصت را دراختیار آنها قرار داده تا بتوانند یک پیامی را به عزیزان برسانند و از خانم دکتر راجع به تصوراتی که بعضی افراد بصورت اشتباه از مصرف موادمخدر دارند پرسیدند . بعنوان مثال ؛ فرمودند : من شنیده ام که بعضی از شالیکاران عزیز در شمال کشور ، برای بتوانند با این کار سخت کنار بیایند ، مصرف مداوم تریاک دارند .

خانم دکتر :

خیلی اوقات عقاید غلطی که در جامعه پخش شده ، باعث می شود که بیماران یک روش درمانی را ادامه دهند . متأسفانه مشکلی که در پزشکی و حداقل در ایران داریم ، این است که ؛ انسانها وقتی می خواهند یک لباس بدوزند ، به خیاط مراجعه می کنند . وقتی بخواهند دستور طبخ یک غذارا بگیرند ، به آشپز مراجعه می کنند . اما خیلی راحت به خودشان اجازه می دهند در زمینه مسائل پزشکی ؛ حتی اگر پزشکی نوصیه ای به ایشان می کند ، با دیگران مشورت کرده و از آنها نظر می گیرند و یااینکه براساس آن پیشنهاد برای اطرافیان خود تجویز می کنند .

خیلی اوقات براساس باورهای غلط ، یکسری رفتارها در جامعه ما شکل می گیرد که متأسفانه قضیه درمان اعتیاد و مسائل موجود در کشاورزی ، جزء این باورهای غلط هستند . ما می پذیریم که تریاک بصورت یک مسکّن است اما دلیل نمی شود که درمان هر دردی بواسطه تریاک انجام پذیرد . مسلّماً درمانهای دیگری متاسب با آن وجود دارد و می توانند مراجعه کنند . این باورهای غلط در جامعه باید اصلاح شوند و در زمینه مصرف تریاک هم ، افراد می توانند به مراکز درمانی معتبری که کار درمان را انجام می دهند ، مراجعه کنند و البته زیرنظر سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور هستند و درمان متناسب با آن بیماری را انجام دهند .

آقای امیرمعافی :

امیدوارم آن شالیکاران عزیزی که این برنامه را می بینند ، خسته نباشند و خداوند روزبروز به زندگی آنها برکت بیشتری بدهد ، این امید را داشته باشد که اگر مشکلی با مصرف مواد دارد ، نگذارد تا آخر عمر این مشکل همراه ایشان باشد .

متأسفانه اعتیاد برای قشر خاص نیست و یا فقط آقایان و خیلی از خانم ها درحال مصرف مواد هستند و شاید به دلیل اینکه مبادا آبرویشان برود ، خیلی سخت به سمت درمان حرکت می کنند . شما بعنوان یک پزشک خانم که در زمینه درمان اعتیاد فعالیت دارید ، این مسئله را چگونه می بینید و میزان مراجعه خانم های مصرف کننده موادمخدر چگونه است ؟

خانم دکتر :

مراجعه خانم ها نسبت به آقایان کمتر است و دلیل آن هم ؛ تابوهائی هست که وجود دارد و ترس از اینکه در سطح جامعه شناخته شوند و متعاقب آن ؛ مشکلاتی که ممکن است برایشان ایجاد شود اما ما مراجعان خانم هم داریم ولی به نسبت آقایان کمتر هستند .

آقای امیرمعافی :

چرا اعتماد نمی کنند و یا تصمیم به درمان نمی گیرند ؟

_ خیلی ها تصمیم می گیرند اما یک مسئله ، مسئله فرهنگی هست و همانطور که گفتید : اعتیاد ؛ بعضی اوقات به جای اینکه بعنوان یک مشکل بهداشتی شناخته شود ، بعنوان یک مشکل اخلاقی شمرده می شود و این اَنگ برای خانم ها مقداری سنگین خواهد بود و مقداری نیاز هست که ما فرهنگ سازی کنیم که مشکلی وجود ندارد و شما بیمار هستید . همانطور که برای بسیاری از بیماریها به پزشک مراجعه می کنید ، در زمینه درمان سوء مصرف مواد هم لازم هست که به پزشک مراجعه کنید .

همینجا تأکید می کنم : کلیه اطلاعاتی که بیمار در اختیار ما قرار می دهد ، کاملاً محرمانه بوده و به هیچ کجا انتقال و انعکاس پیدا نخواهد کرد حتی به خانواده های آنها هم گزارش داده نمی شود .

آقای امیرمعافی :

یعنی اگر به شما مراجعه کنند ، شما نام آنها را نمی پرسید ؟

_ با توجه به شرایطی که در مراکز ترک اعتیاد وجود دارد ، برای درمان بیماران ، زمانی که بخواهیم برای بیماران تشکیل پرونده بدهیم ، احتیاج به مشخصات بیمار داریم و حتماً مشخصات آنها باید مشخصات شناسنامه آنها باشد بنابراین ؛ نمی شود که نام بیمار را نپرسید اما مواردی هم داریم که بیمار برای مشاوره مراجعه می کند و بدون تشکیل پرونده ، در جلسه سوم اعلام می کند که نامش را اشتباه بیان کرده است . اینها بدلیل عدم اعتماد آنهاست و خوشبختانه پس از چند جلسه اطمینان حاصل کرده و تشکیل پرونده می دهند و درمان خود را آغاز می کنند .

آقای امیرمعافی :

کسانی که درگیر مصرف موادمخدر هستند چه آقایان و چه خانم ها ، باید ترس خود را کنار بگذارند . اگر مادر هستید که مسئولیت سنگینی بعنوان یک مادر گردن شماست . اگر همسر هستید که بازهم مسئولیت سنگینی است . اگر هم بعنوان فرزند دارید نقش بازی می کنید ، چه بسا سنگین تر از همه اینهاست چراکه درد این مسئله که پدرومادر ببیند که فرزندش (مخصوصاً دخترش) درگیر مصرف موادمخدر شده ، بسیار سنگین خواهد بود . اعتماد کنید . یک مرکز خیلی خوب پیدا کنید که قانونی باشد و مورد تأئید مکانهای معتبر ازجمله ؛ وزارت بهداشت باشد و یا مراکزی که مسئول این کار هستند . می توانید با 118 تماس بگیرید یا از طریق اینترنت واژه درمان اعتیاد را search کنید و پیگیر درمانتان باشید .

مجری برنامه شروع خوب در ادامه از آقا کوروش پرسیدند :

بهترین رفیقت چه کسی است ؟

ایشان در پاسخ گفتند :

همسرم . نزدیک تر از همسرم کسی نیست و واقعاً به من کمک کرده و هرچه که خواستم ، با جان و دل برای من انجام داده و من واقعاً سپاسگزارش هستم . هر مشکلی که در بیرون برای من پیش می آید ، شاید به مادرم نگویم اما به همسرم می گویم .

_ اگر همسرت درگیر مواد مخدر بود و مواد مصرف می کرد ، بهمین راحتی با این قضیه کنار می آمدی ؟

_ من خیلی به این قضیه فکر کردم اما می بینم هنوز مانند همسرم آنقدر بزرگ نشدم که بتوانم با این قضیه کنار بیایم . واقعاً نمی توانم به او بگویم خانم چون از یک مرد ، مردتر است چون توانست با اینهمه مشکلات کنار بیاید و با آنها مقابله کرده و به من کمک کند . شاید اگر من بودم ، نمی توانستم آن کارها را انجام دهم اما می پذیرفتم . شاید آنقدر بهم می ریختم که نتوانم تصمیم بگیرم اما ایشان با صبر و شکیبائی توانستند به من کمک کنند .

آقای امیرمعافی :

این سؤال را به این دلیل پرسیدم چون احساسم براین است که یکی از مشخصه های انصاف این است که فرد ، خود را جای طرف مقابل بگذارد حال ؛ یا همسر یا پدرومادر یا فرزند . یک زمانی هست که یکسری افراد مواد مصرف می کنند و هیچ چیز برای آنها مهم نیست . خوشحالم که صادقانه این موضوع را بیان کردی .

الآن چند وقت است که درمان شدی ؟

_ یک سال

همسرت هم به درمانت کمک کرد و همراهت بود ؟

زمانی که انسان تصمیم می گیرد برای درمان اعتیاد خود اقدام می کند و موفق می شود ، خودبخود رفتار اطرافیان با او تغییر می کند . من از همان روز اولی که برای درمان اقدام کردم ، رفتار اطرافیانم ازجمله ؛ همسر ، پدر ، مادر و حتی دوستان و مشتریانم که با من کار می کردند ، عوض شد . وقتی چهره من تغییر کرد ، وقتی دیگر عصبی نبودم و به تعادل رسیده بودم ، خودبخود رفتار اطرافیان با من در جامعه تغییر کرد .

_ یعنی این خواسته در شما وجود داشت که برای درمانت اقدام کنی ؟

_ بله .

آقای امیرمعافی از خانم دکتر پرسیدند :

خواست درمان چقدر مهم است ؟ یعنی شما بعنوان درمانگر می توانید به فرد دارو بدهید و او درمان شود یا اینکه او را به تخت ببندید و اورا زندانی کنید ؟

_ خیر . مسلّماً روشهای درمانی که از روی زور و اجبار باشد ، پاسخ نمی دهد کمااینکه ؛ ما پدیده هائی در جامعه داریم ازجمله ؛ کمپ که در آنجا شلّاق درمانی و یا آب درمانی می کنند . مسلّماً اینها پاسخ نخواهند داد اگر هم پاسخ بدهد ، پاسخ کوتاه مدت خواهد بود . مسئله قرنطینه باعث می شود که وابستگی بدنی شما به مواد کم شود و یکسری علائم را تجربه کنی (اختلال خواب و علائم گوارشی) اما نهایتاً طی دو تا سه هفته علائم بدنی پاسخ خواهد داد اما این به معنای درمان نیست .

ما تعریف دیگری از درمان داریم . بیمار تا زمانی که دیدگاهش عوض نشود و میلش به مصرف کاهش پیدا نکند ، درمان نشده است . بهین خاطر ؛ باتوجه به روشهای سم زدائی و قطع یکمرتبه ، من روشهائی که ولع بیمار را بشتر می کند را توصیه نمی کنم چراکه بیمار پس از آن دوره 21 روزه که از کمپ خارج می شود ، اولین کاری که می کند این است که ؛ سراغ مصرف مواد می رود و سپس به منزل برمی گردد .

سم زدائی یا به اصطلاح جداشدن از مواد ، روش درمانی ما هست و ما می خواهیم که درنهایت ؛ تمام بیماران از موادمخدر جدا شوند اما این کار باید به کندی و در طی زمان طولانی صورت بگیرد که همزمان با کاهش موادمخدر یا تبدیل مواد ، تغییرات دیگر رفتاری و ذهنی هم در فرد ایجاد شده باشد .

_ خانم دکتر چطور شد شما مواد مصرف نکردید و به سمت موادمخدر نرفتید ؟

_ فکر می کنم یک احساس نیاز در جاهائی پیش می آید که در مراحل مختلف تربیتی در انسانها شکل می گیرد . انسانها باید مهارت زندگی را بیاموزند ، مهارت کنترل خشم و مهارت نه گفتن و مهارتهای دیگر . اگر  این آموزشها انجام بگیرد ، یک بخش این هست و بخش دوم آن هم محیط است که بسیار مؤثر است و همچنین مسائلی همچون خود فرد و ژنتیک . اما در مورد من ؛ شاید این عوامل دست بدست هم دادند و من مصرف کننده نشدم . البته اگر هم پیش می آمد ، می توانستم با آن کنار بیایم چون ترس خیلی زیادی از این موضوع داشتم .

_ یعنی در خانواده شما کسی مصرف کننده نیست ؟

_ گمان نمی کنم کسی بتواند با قطعیت بگوید که در خانواده ما مصرف کننده وجود ندارد و حداقل ممکن است از بستگان درجه یک نباشد اما به هرحال همه ما در اطرافیان خود کسی را داریم که تجربه مواد را داشته و با این مشکل درگیر بوده . بنابراین ؛ این یک مشکل عام هست و تمام خانواده ها درگیر آن هستند .

آقای امیرمعافی بعنوان آخرین سؤال از آقا کوروش پرسیدند که اگر فرداروزی فردی برای خواستگاری دختر ایشان بیاید ، ملاکشان برای انتخابش ، اعتیاد اوست یا شخصیت یا پول و تحصیلات او ؟

آقا کوروش پاسخ دادند :

مطمئناً شخصیت او . چون قسمت موادمخدر قسمت دیگری از این قضیه است . دقت می کنم اما اول شخصیت او برایم مهم است .

آقای امیرمعافی :

کوروش عزیز خیلی ازت ممنونم که دعوت مارا پذیرفتی و امیدوارم که در زندگی موفق باشی و همینطور امیدوارم که کسی در مورد ایشان قضاوت نکند . از خانم دکتر هم که این راه طولانی را طی کردند تا در برنامه ما حضور پیدا کنند تشکر می کنم . این برنامه متعلق به همه مردم است علی الخصوص عزیزانی که تونسته اند این مشکل خود را حل کنند .

امیدوارم خانم های عزیزی که درگیر موادمخدر هستند ، به پزشکان محترم اعتماد کنند و برای درمان خود اقدام کنند .

خانم دکتر هم بعنوان کلام آخر ابراز امیدواری فرموند که ؛ همه باهم بتوانیم در راه درمان اعتیاد قدم برداریم .

آقای امیرمعافی در پایان خطاب به محصّلان و دانشجویان فرمودند :

مراقب جمع های اینچنینی باشید و اگر کسی در کنارتان مواد مصرف می کند به جدّ از آنها فاصله بگیرید و بدانید که اگر بخواهید بواسطه درس خواندن یا تحصیلات وارد این مقوله شوید ، شاید هرگز از این مشکل رهائی پیدا نکنید چراکه درمان خیلی سخت است و در مواردی هم امکان پذیر نیست !

تهیه گزارش : همسفر مهری

منبع : وبلاگ نمایندگی قزوین

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .