English Version
English

گروه بندی مواد مخدر

گروه بندی مواد مخدر

 

چهارشنبه مورخ 29/09/1391 هفدهمین جلسه از دور چهل و پنجم سری کارگاههای آموزش جهانبینی کنگره 60 با نگهبانی آقای مهندس حسین دژاکام و استادی آقای دکتر نبئی و دبیری خانم مریم رضایی با دستور جلسه "گروه بندی مواد مخدر" رأس ساعت 17 آغاز به کار نمود.
 
 
در ابتدا آقای مهندس حسین دژاکام چند نکته را بیان نمودند:
 
من هفته ورزش را به تمامی عزیزان تبریک می گویم، می دانید که ورزش عضوی جدا نشدنی از کنگره 60 می باشد، زمانی که نیروهای نظامی بخواهند قدرت خود را به نمایش بگذارند مانور می دهند و مانور کنگره 60 توسط ورزشکاران صورت می گیرد، ما با ورزش توان افراد را نشان می دهیم که بعد از درمان اعتیاد در چه مرحله ای از توانایی هستند، جدیدترین رشته ورزشی که امسال به رشته های ورزشی کنگره 60 اضافه گردید کشتی می باشد، در چند روز آینده لیگ استان تهران را خواهیم داشت که میزبان آن کنگره 60 می باشد، تیم بعدی واترپلو می باشد که این تیم حدود 6 ماه هر روز در ورزشگاه شیرودی به تمرین می پردازد، مسابقات نیز به خوبی انجام گرفت و باید از مرزبانان و ورزشبانان پارک طالقانی و آقای سهیلی تشکر نمود، دوشنبه هفته آینده نیز در لیگ دسته دو تهران، ورزشکاران والیبال شرکت دارند.
 
به یاری خداوند در جهات متفاوت پیش رفته ایم و مسئله بعدی سیگار است، لژیون ویلیام در روزهای جمعه تشکیل می شود، از گروه خانواده تنها خانم جلالی و فردی دیگر در این لژیون شرکت دارند، آقای دکتر حسینی نیز در این لژیون حضور دارند، نتیجه این لژیون بسیار خوب بوده است و روش DST در نیکوتین نیز پاسخ داده است، این روش نسبت به روش های دیگر بهتر می باشد و 90% آسان تر است.
 
DST در سیگار مانند این است که مصرف افراد از تریاک دودی به تریاک خوراکی تغییر کند، افراد سیگاری به نیکوتین خوراکی تغییر مصرف می دهند و به روش DST به درمان می رسند، در این روش نیز سازگاری صورت می گیرد.
 
افرادی که بخواهند روی پروژه درمانی نیکوتین قرار بگیرند باید از رهایی آنها 9 ماه گذشته باشد، البته در گذشته رهایی بالای یک سال مد نظر بود همچنین افرادی که در سفر اول هستند نمی توانند به درمان نیکوتین بپردازند دلیل این سخت گیری این می باشد که به افراد فشار مضاعف وارد نگردد.
 
رسمأ حدود 30 دستیار در قسمت آقایان و در قسمت خانم ها دو نفر وجود دارد همچنین در شهرستان ها افرادی هستند که در این زمینه همکاری دارند، مانند اصفهان و کرج.
 
راه کاملأ در حال باز شدن می باشد، مقاله ای که راجع به DST بود در سایت ویلیام و FACE & VOICE منتشر گردید، این مقاله برای چندین سایت بزرگ در آمریکا که در زمینه اعتیاد فعالیت داشتند ارسال گردید، این روش در آمریکا در حال اجرا شدن می باشد.
 
آدامس سیگار یا نیکوتین خوراکی تا به حال وجود داشته است اما به عقیده من طریقه استفاده از آن اشتباه بوده است، ما میزان آدامس را تیپر می کنیم و در مدت 10 ماه افراد به درمان قطعی می رسند، در دوره 8 ماه، از تعداد 30 نفر دستیاران من تنها یک نفر به مصرف سیگار بازگشت.
 
اگر بعضی افراد دارای بیماری قلبی و ریوی هستند، در سفر اول بوده یا کمتر از 9 ماه رهایی دارند، می توانند به من مراجعه نمایند، اگر تشخیص من این بود که می توانند درمان نیکوتین داشته باشند، می توانند راهنما انتخاب کرده و درمان خود را آغاز نمایند.
 
راهنمایان به رهجویان خود که سیگار می کشند فشار وارد نکنند، بگذارید سیگار بکشند تا نقطه تفکر آنها بیدار شود، آنها باید خود تصمیم بگیرند تا درمان را آغاز نمایند.
 
آمار مرگ ناشی از اوردوز بر اثر سوء مصرف مواد مخدر، مرگ بر اثر خودکشی، مرگ بر اثر ایدز، مرگ ناشی از تصادفات به آمار مرگ و میر در مسئله سیگار نمی رسند، در سال هفت میلیون نفر بر اثر کشیدن سیگار می میرند، آقای دکتر آرش حسینی در جلسه قبل گفتند: شما عوارض ناشی از سیگار را نمی بینید، افراد مبتلا به این عوارض در بیمارستان ها هستند.
 
تا زمانی که من دچار سکته قلبی نشده بودم، باور نمی کردم من نیز دچار عوارض مصرف سیگار شوم.
 
 
اگر ما بتوانیم به یاری یکدیگر DST سیگار را در آمریکا محکم کنیم، که قطعأ این اتفاق رخ خواهد داد، DST الکل و مواد مخدر نیز اضافه خواهد شد، آنها بسیار منتظر اپیوم تینکچر می باشند، با راه اندازی درمان نیکوتین، درمان های دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد، الکل در روسیه و امریکا بسیار وحشتناک می باشد.
 
سپس جلسه به استاد واگذار گردید.
 
سخنان استاد:
 
بسیار از دیدن شما عزیزان خوشحالم، غیبت من ظاهری بیمارگونه داشت اما در باطن نوعی همبستگی روحی و معنوی با نگهبان کل کنگره 60 بود.
 
مبحثی که امروز انتخاب نمودم بسیار جدید بوده و راجع به تقسیم بندی مواد مخدر می باشد، کنگره 60 نیز دارای تقسیم بندی مواد مخدر بوده که قسمت اعظم آن بنا به تجربه فردی نگهبان کنگره 60 می باشد، اگر این تقسیم بندی نباشد افراد نمی دانند در رابطه با مواد مخدر چگونه کار کرده و یا کجای کار هستند.
 
در سطح دنیا تقسیم بندی های مختلفی در سطح علمی صورت گرفته است که من چند نمونه از آنها را نام می برم.
 
 
به طور کلی مواد روانگردان به هر ماده ای گفته می شود که خلق افراد را تغییر دهد، مانند این که افراد را روانی کرده، آنها را خوشحال می نماید، به آنها حالت روانی داده یا به آنها توهم دست دهد، یکی از تقسیم بندی های کاربردی، طبقه بندی های سه گانه است، در این طبقه بندی توهم زاها، محرک ها و مضعف ها جای داده شده اند و به مسائل شیمیایی مواد توجهی نشده است و در واقع دیدی ساده داشته اند.
 
دسته ای از مواد هستند که ایجاد توهم می کنند مانند ال اس دی و قارچ ها، همچنین کتامین ماده ای است که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرد ولی مصرف آن در بیرون از اتاق عمل سوء مصرف بوده و ایجاد توهم می نماید.
 
محرک ها در افراد ایجاد شادی و انرژی و بی خوابی می نمایند، مانند مت آمفتامین یا نیکوتین که از سیگار ناشی می شود یا کوکائین که ساده ترین محصول آن کوکاکولا می باشد یا شکلات هایی که با بعضی از مواد مخدر ساخته می شوند.
 
 
مضعف ها موادی هستند که ایجاد آرامش و رخوت می کنند، اگر کسی با مصرف کوکائین بتواند دو برابر حالت عادی بدود، با آرامش مصرف ناشی از این نوع ماده نصف حالت عادی خواهد دوید.
 
مشکل اینجاست که ممکن است مواد در هر سه رده تأثیر داشته باشند، مثلأ در مصرف حشیش، ممکن است شروع با محرک بودن باشد یعنی ایجاد شادی، تحرک و انگیزه نماید و فرد خنده های بسیار زیادی داشته باشد سپس ممکن است در حالت توهم زایی فرو رود، توهمی که نه تنها بینایی بوده بلکه چشایی و شنوایی نیز باشد و در نهایت فرد را به آرامش و خواب فرو ببرد.
 
طبقه بندی کاربردی دیگر که کنگره نیز از آن استفاده می نماید، طبقه بندی هفت گانه می باشد البته ممکن است طبقه بندی کنگره 60 بیشتر یا کمتر باشد.
 
این طبقه بندی بر اثر ریشه فارماکولوژیک و اثرات آنها تقسیم بندی شده اند تا به حال برای دانشکده پزشکی این نوع تقسیم بندی مطرح می شد، مشخص است که در مواد افیونی از چه گیاهی استفاده می شود مثلأ آنها می دانند منظور ما از مواد محرک طبیعی کوکائین بوده و از مواد محرک صنایی آمفتامین ها می باشد. 
 
اما در کنار این تقسیم بندی ها، علمی ترین و جدید ترین تقسیم بندی DSM IV TR می باشد، محور صحبت های من نیز در معرفی این تقسیم بندی می باشد.
 
 
DSM IV TR مخفف چند کلمه است، D علامت ( ) به معنای تشخیصی، S علامت ( ) به معنای آماری و M علامت ( ) به معنای راهنما می باشد، در کل DSM به معنای راهنمای تشخیصی و آماری بوده، راهنمای تشخیصی و آماری مشکلات روانی.
 
این کتاب دایرة المعارف مسائل روانی است و در روانپزشکی و روانشناسی حرف اول و آخر را می زند البته منظور من در سطح بین المللی بوده و ممکن است بخش هایی از آن مورد قبول کنگره نباشد، آنها به این کتاب قرآن روانپزشکی یا کتاب مقدس می گویند.
 
در ادامه این اصطلاح حروف TR وجود دارد که به معنای بازبینی متن می باشد.
 
در این کتاب که جدیدترین طبقه بندی مواد است، تقسیم بندی ها به هم ریخته و تقسیم بندی 13 گانه ای صورت گرفته است، با توجه به این که کنگره 60 اصولأ علمی می باشد و در آن صحبت از مقاله و هیئت های علمی و تحقیقات است، لازم دانستم تا این نوع تقسیم بندی را مطرح نمایم.
 
همان طور که می بینید ابن تقسیم بندی بر اساس الفبای انگلیسی می باشد.
 
1) الکل 
 
گروه اول مربوط به الکل است، این آمار جدید می باشد و من بسیار خوشحالم که جناب مهندس دژاکام الکل را نیز در پروژه درمانی خود قرار داده اند، در آخرین بررسی انجام شده نشان داده شد الکل بدترین نوع ماده مخدر دنیا از نظر بیشترین صدمه به خود و دیگران است.
 
 
متأسفانه الکل در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و افراد نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند، مصرف الکل به قدری بالاست که اگر مصرف نکنند دزی از الکل در سطح خونی آنها وجود دارد، همچنین عوارض آن نیز در افراد دیده می شود.
 
خیلی از افراد مصرف کننده الکل، از ماشین های خود استفاده نمی نمایند و دلیل عمده این مسئله این است که دوست دارند همیشه الکل مصرف نمایند، در مورد الکل آخرین اطلاعیه از جانب ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی این بوده که "سالانه حدود 80 میلیون لیتر، مشروبات الکلی به ارزش هفتصد و سی میلیون دلار وارد ایران می شود"
 
این در جایی است که وقتی ما می خواهیم در رابطه با الکل صحبت نماییم، هنوز مسئولین مملکت مانع می شوند و اجازه این کار را نمی دهند چرا که عقیده دارند صحبت در این رابطه اشاعه فحشا می باشد. این کاری است که متأسفانه در مورد ایدز نیز با آن برخورد می نماییم، به دلیل این که رشته تحصیلی من پزشکی اجتماعی است مرتب درگیر چنین مسائلی می باشم، در حقیقت اینها درپوشی بر روی حقایق و سر در برف فرو کردن است، من بسیار خوشحالم که جناب مهندس دژاکام الکل را در دستور کاری خود قرار داده اند.
 
 
حدود 30% جامعه روسی یا شوروی سابق، دچار الکلیسم افسار گسیخته هستند و با این وضعیت، مسئولین مملکت و بهداشت و متخصصین رشته های علمی مختلف گفته اند: کسانی که در حال حاضر در سن 16سالگی هستند، حدود 50% آنها به 60 سالگی نخواهند رسید، طول عمر زندگی در روسیه 65 سال بوده اما در حال حاضر از سن 59 پایین تر آمده است.
 
 
وقتی الکل با مواد سایتوکروم یا قرص هایی که قبلأ راجع به آنها بحث نمودیم مصرف شود، اثرات آنها نه تنها با هم جمع شده بلکه با هم ضرب می شوند و صدمات بیشتری خواهند داشت.
 
2) آمفتامین
 
گروه دوم آمفتامین ها هستند. این ماده قدرت این را دارد دختری حدود 28 سال را در مدت تقریبأ 8 سال تبدیل به شخصی نماید که دندان ندارد، قیافه ای سرشار از چین و چروک دارد، ارگان ها و اعضای بدن او دارای تخریب شده و ... این نشان دهنده این می باشد که آمفتامین ها به شدت خطرناک می باشند، من هنوز خطری بسیار بزرگ در این ماده می بینم و چه بسا این ماده را در بالاترین رده مواد می دانم.
 
 
ریتالین (Ritalin)، به عنوان دارو در طب ما مصرف می شود و این ماده تنها با نسخه روانپزشکان توزیع خواهد شد. بسیار دیده می شود که به بچه های بیش فعال این ماده تجویز می شود. چرا باید فرزندان را برای مصرف این داروها نزد پزشکان ببرید؟ مادر و پدر بودن خوب را نسخه کنید، چرا فرزندی که از نظر روانپزشک یا پدر و مادر به مشکلی کوچک برمی خورد را فورأ به دارو وصل می کنید؟
 
 
اکستازی نیز بسیار شدید استفاده می شد اما با ورود مت آمفتامین یا شیشه کمتر شد، مت آمفتامین با نام های مت، کریستال، آیس، اسپید یا شابو شهرت دارد که دو اسم آخر ژاپنی می باشند و علت این می باشد که این ماده برای اولین بار در ژاپن پیدا شده و ریشه گیاهی دارد.
 
MDMA یا اکستازی از مواد دیگر می باشد. به این ماده سکس تازی نیز گفته می شود چرا که در جلسات مصرف آن دخترها و پسران جوان شرکت دارند و می خواهند از نهایت سکس آزاد استفاده نمایند، سکس تازی مفهوم علمی ندارد اما این لقب به طنز به این مصرف داده شده است.
 
 
وقتی سن مردان بالا رفت، اختلالاتی در نعوذ آنها پیدا شده که با VIGRA ممکن است بتوانند به حالت طبیعی بازگردند البته به علاوه ECSTASY. در واقع به این مسئله چهره ای جنسی می دهند.
 
افرادی که این ماده را مصرف می نمایند بعد از مدتی چهره آنها به اسکلت شباهت پیدا می کند و دلیل آن این است که گوشت های آنها بر اثر مصرف آب می شود، این ماده بسیار شیطانی می باشد، از عوارض دیگر آن می توان به جابجا شدن دندان ها اشاره نمود، متأسفانه در ایران نیز این ماده وجود داشته و مصرف بالایی دارد.
 
 
گیاه دیگری وجود دارد به نام "خت KAT" این نام عربی می باشد که آن را انگلیسی نموده اند و ظاهر آن به صورت دسته های سبزی است، خوشبختانه این ماده در کشور ایران یافت نمی شود اما در اطراف ایران مانند کشورهای عربستان، سومالی، آفریقا، سودان و ... وجود دارد. این گیاه بسیار مصرف می شود به حدی که یک کارگر 25% دستمزد خود را برای خرید این سبزی خرج می نماید، روش استفاده این گیاه به صورتی است که آن را می جوند، دلیل نبود این ماده در ایران این است که اگر بعد از چیده شدن تازگی خود را از دست بدهد، ماده عامله آن یعنی کتیون که البته نام های دیگری نیز دارد، به محض پلاسیده شدن گیاه از بین می رود، به همین دلیل به دست ایرانیان نمی رسد. از طرفی برای این که این گیاه را به دست مصرف کنندگان برسانند باید از هواپیما استفاده نمایند.
 
 
از خصوصیات این ماده این است که باید در گوشه ای از لپ جویده شود، اگر از خارجی عرب نام این ماده را بپرسید و این که آیا در کشور آنها وجود دارد یا خیر، به حالت طنز لپ خود را باد می کنند، این علامت مصرف این ماده است و متأسفانه تا به حال نتوانستم فلسفه این نوع مصرف را بیابم.
 
3) کافئین
 
سومین گروه کافئین می باشد، کافئین در گذشته جزو محرک ها بود در حالی که امروزه مستقل شده است، در رأس این ماده قهوه و دانه های آن هستند همچنین در چای نیز وجود دارد، افرادی هستند که وابستگی بالایی به چای دارند.
 
 
نوشیدنی های انرژی زا هم دارای کافئین هستند، احتمالأ آمار مرگ و میر ناشی از سوء مصرف نوشیدنی های انرژی زا (Energy Drinks) در کشور ما نیز وجود دارد مانند Hype. افرادی که بخواهند دوپینگ نمایند چند نوشیدنی ارژی زا می نوشند و به این ترتیب مقدار کافئین مصرفی آنها به قدری بالا رفته که باعث مرگ آنها می شود.
 
اجزایی که روی قوطی نوشیدنی های انرژی زا می نویسند عبارتند از "ویتامین B، کافئین، قند، جینسینگ ، جینگ کو و ... می باشد، به هر حال نام هایی برده شده که مشهور به بالا بردن انرژی هستند.
 
 
4) حشیش
 
گروه چهارم حشیش است، ماده عامله آن تتراهیدروکانابینول می باشد که در تمام این مواد وجود دارد، شاهدانه ها، حشیش، ماری جوانا و روغن آن از تتراهیدروکانابینول می باشند، حدود 300 نام برای کانابیس یا حشیش وجود دارد اما 3 نوع آن را بیشتر می شناسید. ماری جوانا که از برگ ها و شاخه ها و جوانه های حشیش درست می شود، حشیش که از سمغ آن تهیه می شود و دیگری روغن حشیش بوده که 60% کانابیس درون آن وجود دارد.
 
 
با مصرف تترا هیروکانابینول ممکن است افراد از حالت طبیعی خارج شوند و دست به هر کاری بزنند، فاجعه ای دهکده مایلای که در ویتنام اتفاق افتاد که حتی مرغ ها و خروس ها توسط آمریکایی ها قتل عام شد، در آینده مشخص شد این اتفاق در اثر مصرف حشیش اتفاق افتاده بود.
 
 
مردم امریکا به شدت به آقای اوباما فشار وارد می کنند تا مصرف حشیش را در امریکا قطع کرده و ماری جوانا را آزاد نمایند حتی آنها نشریاتی بر مبنای فواید ماری جوانا منتشر کردند.
 
 
امروزه شربت حشیش به عنوان شراب حشیش عرضه می شود و با روغن حشیش می توانند سیگار را به سیگار ماری جوانا تبدیل نمایند، این ماده در کشورهایی مانند هلند و اسرائیل و برخی کشورهای دیگر آزاد شده و محصولاتی مانند سوپ حشیش، آبگوشت حشیش، شیرینی حشیش و ... دارند.
 
 
تهیه گزارش: همسفر الناز رک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .