English Version
English

نفس، خود موجود و روح هدایت‌گر است

نفس، خود موجود و روح هدایت‌گر است

جناب آقای مهندس در ابتدای سی‌دی کلامی از استاد بیان فرمودند با عنوان فرق بین روح و نفس. در این‌جا مسئله ما شناخت نفس و تفاوت آن بین نفس و روح است. اگر انسان به درستی بداند کار درست کدام است، امکان ندارد که مرتکب اشتباه و خطا بشود و تا زمانی که شناخت و آگاهی از خود انسان نداشته باشد، نمی‌تواند تزکیه و پالایش انجام دهد. مثلاً شناخت در مورد دروغ گفتن یا نگفتن ظلم کردن یا نکردن، مواد مصرف کردن یا نکردن، یا در مورد جسم، چاقی یا لاغری و عمل‌های جراحی «ساکشن کردن‌‌»، سم زدایی، URD و موارد اینچنین، که این‌ها در اثر جهل انسان است و هرچه اتفاق بر سر انسان می‌آید بر اثر ناآگاهی و به باور نرسیدن آن است.

انسان زمانی به باور می‌رسد که به مرحله دانایی برسد. یعنی واقعاً ارزش وقت و قدرت خداوند را بداند و اگر به این باور برسیم که جهان دیگری وجود دارد و هر عملی که انجام می‌دهیم باید پاسخگوی آن باشیم امکان‌ خطا نیست. به‌ این‌ دلیل نفس، روح و جسم‌ را‌ مشخص می‌‌کنیم. فرق بین نفس و روح در چیست؟ انسان غیر از جسم فیزیکی صور پنهانی هم دارد و صور پنهان شامل نفس هم می‌شود.

نفس، آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن که خواسته‌های معقول و غیرمعقول دارد.نفس انسان در سه مرحله قرار می‌گیرد: ۱_ نفس اماره ۲_ نفس لوامه ۳_ نفس مطمئنه. نفس اماره: نفس انسان‌هایی است که در پایین‌ترین مراتب دانایی هستند؛ یعنی در نفس اماره هستند. نفس اماره، بالاترین مرحله نفس در حیوان است، مثلاً یک حیوان چیزی را می‌بیند و آن را می‌خواهد و کاری ندارد که مال چه کسی است.

جناب مهندس درختان و گیاهان را دارای شعور، اطلاعات و آگاهی دانستند. نفسی که یک بوته بیابانی را تعیین موجودیت می‌کند با نفسی که درخت خرما را به وجود می‌آورد متفاوت است. نفس لوامه«سرزنش کننده‌» مواقعی که انسان کار اشتباهی انجام می‌دهد و پشیمان می‌شود، خودش را سرزنش می‌کند مثل: سرقت، مصرف مواد مخدر و ضد ارزش‌های دیگر، که اگر از مرحله لوامه عبور کند به بالاترین مرحله یعنی نفس مطمئنه می‌رسد.

نفس مطمئنه: در این مرحله انسان به فرمان عقل می‌رسد و این نفس باید پرورش پیدا کند و تنها راه آن تزکیه و پالایش است. حالا می‌پردازیم به تعریف روح: روح نیاز به تزکیه و پالایش ندارد زیرا از وجود باری تعالی و به امر خداوند است. جناب آقای مهندس بر این باورند که انسان نفس و روح دارد و جسم  که شهر وجودی و خانه ما است.

به عنوان مثال: داخل یک خانه پدر، مادر و بچه وجود دارد. در ادامه فرمودند: ما چیزی به عنوان روح شیطانی، پلید و حیوانی نداریم چون روح از خداوند است روح دارای پاکی، علم، دانش و خوبی است و به عنوان یک مشاور عمل می‌کند. جسمی که دارای روح فعالی باشد بسیار رایحه خوبی دارد.

در کلام الله آمده است: ما شما را از نفس واحده آفریده‌ایم و موقعی که مرگ فرا برسد ما نفس شما را تحویل می‌گیریم و جناب مهندس در ادامه می‌فرمایند: ما هیچ جای قرآن کلمه قبض روح یا این‌که فرشتگان مرگ روح شما را تحویل می‌گیرند نداریم و نفس انسان تحویل گرفته می‌شود.

چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که ما در چه مرتبه‌ای از نفس قرار داریم حالا هرچه در نفس اماره باشیم دردسر و سختی ما بیشتر است و هرچه به طرف نفس لوامه و مطمئنه حرکت می‌کنیم آسایش، آرامش و راحتی ما بیشتر می‌شود به همین جهت اگر نفس مراحل تزکیه را طی ننماید‌ و در پرتو ضد ارزش‌ها باشد با جسم کثیف لباس تمیزی را به تن کرده است.

در اینجا دانستن این نکته ضروری است که اگر به هستی نگاه کنیم و آفریده‌های خداوند را رؤیت کنیم و هستی که یک سیستم است که خداوند در رأس این سیستم قرار دارد، یعنی خداوند قابل بیان و حس است. نیستی و هستی و جهان‌های دیگر مثل همان انرژی تاریک و ماده تاریک هستند و قابل درک و لمس نیستند ولی اثر آنها را ما کاملاً مشاهده می‌کنیم.

جسمی که ما می‌بینیم فقط قسمت کوچکی از پیکره‌ ما است که مشاهده می‌کنیم بقیه‌اش صور پنهان است مثل کوه بسیار بزرگ یخ هستیم که تنها قله‌اش بیرون و بقیه‌اش زیر آب پنهان است. در اصل کنترل هیچ چیزی دست انسان نیست و به عبارتی قدرت مطلق‌ با‌ اراده، عشق‌ و محبت‌ خود این‌ جهان‌ هستی‌ را به‌ گردش در می‌ آورد.

رابط‌خبری: همسفر اعظم رهجوی راهنما همسفر سمیه  (لژیون پنجم)
ویراستار: همسفر غزال رهجوی راهنما همسفر رعنا (لژیون نهم)
عکس: مرزبان‌خبری، همسفر آرزو
ارسال:همسفر مهناز رهجوی راهنما همسفر مهین (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی هاتف

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .