English Version
English

جهان‌بینی؛ سازنده زندگی ماست

جهان‌بینی؛ سازنده زندگی ماست

جلسه دوم از دوره هشتم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران کنگره 60 نمایندگی ملایر با دستور‌ جلسه «جهان‌بینی ۱و۲» با استادی راهنما همسفر فائزه، نگهبانی راهنما همسفر سمیرا و دبیری راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

مصرف‌کننده مواد مخدر دنیا و زندگی پیرامون خود را از زاویه جهان‌بینی افیونی می‌بیند. جهان‌بینی افیونی، دیدن جهان هستی و دنیای پیرامون خود از دریچه مصرف مواد مخدر، نشئگی، خماری و افکار معتاد‌گونه است که به دنبال خود انواع و اقسام تفکرات منفی را یدک می‌کشد. در پروسه درمان اعتیاد علاوه بر جسم، روان و ضلع جهان‌بینی نیز بایستی در تغییرات اساسی از حالت افیونی بودن خارج شود و به تعادل و سلامتی برسد؛ جهان‌بینی سالم بر اساس دانایی و تفکرات راستین به‌جای جهان‌بینی افیونی زمان اعتیاد.

برای این‌که بتوانیم روی ضلع جهان‌بینی اعتیاد کار کنیم بایستی ضلع جسم را در وضعیت تعادل قرار دهیم؛ زیرا در غیر این صورت یعنی عدم تعادل جسمی، کار کردن روی مقوله جهان‌بینی دشوار است. با جسمی که خمار است و هزاران درد و به‌هم‌ریختگی سراغ آن آمده است نمی‌توان به موضوع جهان‌بینی پرداخت.

در کنگره در متد‌ DST با استفاده از داروی OT جسم در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد و در این شرایط مصرف‌کننده حال و حوصله پرداختن به مسئله جهان‌بینی را دارد. حالا ضلع جهان‌بینی نیز می‌تواند با تغییرات خود بر عملکرد و وضعیت ضلع دیگر تأثیر بگذارد؛ برای مثال زمانی که ما در پرتو جهان‌بینی و آموزش‌های آن به دانایی می‌رسیم و مسائل جدید را فرامی‌گیریم دیدگاه ما نسبت به همه‌چیز تغییر پیدا می‌کند، این تغییر نگرش می‌تواند نقطه تحمل جسمی ما را تغییر دهد و باعث می‌شود عملیات تیپرینگ را با موفقیت و بدون رنج و سختی پذیرا شویم. اگر دیدگاه ما بر اساس افکار منفی و جهان‌بینی افیونی نباشد همه‌چیز رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

تفکرات و دیدگاه‌های ما مستقیماً روی حالات جسمی و روانی ما و همين‌طور بر سیستم ایکس ما تأثیر خواهد داشت. شاید بارها از زبان نگهبان کنگره 60 شنیده باشیم که سیستم ایکس بر اساس دو فاکتور عمل می‌کند؛ یک عامل باسیم یا اتصال مستقیم که همان ناقل‌های عصبی و هورمون‌ها هستند که با ترشحات خود بر سیستم اثر می‌گذارند و عامل دوم به‌صورت بی‌سیم یا اتصال غیرمستقیم، سیستم ایکس را دچار تغییر می‌کند.

اتصال بی‌سیم همان تفکرات و جهان‌بینی ماست. تفکرات منفی و جهان‌بینی بر پایه نگرش منفی و بدبینی بر سیستم ایکس اثر می‌گذارد و عملکرد آن را تضعیف می‌کند و ما را از حالت سرخوشی و شادابی طبیعی خارج می‌کند و بالعکس تفکرات مثبت و جهان‌بینی بر پایه دیدگاه مثبت و خوش‌بینی، عملکرد سیستم ایکس ما را تقویت می‌کند و شادابی و سرخوشی طبیعی ما بیشتر و بیشتر می‌شود. تفکرات مثبت، خوش‌بینی، در صراط ‌مستقیم بودن و جهان‌بینی سالم، بر کل اعضا و جوارح و کل حالت‌های جسمی و حتی در رنگ پوست ما و حالت‌های چهره و مخصوصاً چشمان ما اثر می‌گذارد. به‌قول‌معروف: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون.

تفکرات درونی ما از هر نوعی باشد، از همان جنس، چهره و نگاه ما را می‌سازد و رخسار ما را تغییر می‌دهد. افکار منفی و جهان‌بینی منفی؛ یعنی جسم به‌هم‌ریخته و یک چهره نازیبا و چشمانی با حس منفی و زشت و افکار مثبت و جهان‌بینی سالم؛ یعنی جسم سالم و چهره‌ای زیبا و چشمانی درخشنده و نافذ. هدف از بیان این مطالب، بیان اهمیت موضوع جهان‌بینی است و اینکه بدانیم چرا کنگره‌ 60 این‌قدر به موضوع جهان‌بینی اهمیت می‌دهد.

کنگره‌ 60 در نتایج فعالیت‌های خود به‌جایی رسیده است که با صراحت تمام می‌گوید که برای رسیدن به درمان کامل و قطعی اعتیاد، بایستی هر سه ضلع جسم، روان و جهان‌بینی به‌سلامتی و تعادل برسند و در غیر این صورت ممکن است به قطع مصرف مواد مخدر یا ترک برسیم؛ اما به درمان و تعادل نخواهیم رسید.

موضوع جهان‌بینی موضوعی است که علاوه بر درمان اعتیاد بر کل امور زندگی ما تأثیر می‌گذارد. جهان‌بینی، سازنده زندگی ماست، در هر نقطه‌ای هستیم و در هر جایگاهی که هستیم و هر وضعیتی که داریم؛ خوب، بد، زشت و زیبا، خوشبخت و بدبخت، سعادت و خوشبختی یا رنج و عذاب فلاکت، همه و همه حاصل عملکرد ماست و عملکرد ما نتیجه جهان‌بینی و دانایی ماست.

دروس و علوم جهان‌بینی کنگره 60 از کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر آغاز می‌شود و در ادامه به وادی‌ها می‌رسد؛ 14 وادی کنگره 60 مهم‌ترین و یا به عبارتی ستون‌های علم جهان‌بینی کنگره می‌باشند و در ادامه به جزوه جهان‌بینی ۱و۲ نوشته آقای امین دژاکام می‌رسیم.

در سال 1381 جای خالی مکتوبات و نوشتارهایی که موضوع جهان‌بینی را با تفصیل بیشتر و با نگاهی تخصصی موردبررسی قرار دهد کاملاً احساس می‌شد. با انتخاب آقای امین دژاکام به‌عنوان دیده‌بان آموزش جهان‌بینی، جزوه جهان‌بینی ۱ و سپس جزوه جهان‌بینی ۲ توسط ایشان به نگارش در‌آمد.

می‌توان گفت: جهان‌بینی ۱و۲ مبانی علوم جهان‌بینی کنگره‌ 60 را موردبررسی قرار می‌دهد و به ما می‌آموزد که برای داشتن یک جهان‌بینی سالم و راستین از کجا باید شروع کنیم و این مهم از چه بخش‌ها و عناصری تشکیل‌شده است.

آقای امین دژاکام در جهان‌بینی ۱ ابتدا موضوع جهان‌بینی را تعریف می‌کنند و سپس به بخش‌ها و اجزای آن می‌پردازند و در ادامه موضوعات مهم دیگر را به ما آموزش می‌دهند. تجربه سال‌ها فعالیت کنگره 60 نشان می‌دهد که این دو جزوه اهمیت بسیار بالایی داشته و برخلاف اینکه ساده، روان و کم‌حجم هستند؛ اما بار بسیار عمیق و مؤثری داشته و در تغییر نگرش و جهان‌بینی مصرف‌کننده مواد مخدر برای رسیدن به درمان و در ادامه برای رسیدن به یک زندگی سالم، نقش بسیار ویژه‌ای دارند.

برروی جلد «جزوه جهان‌بینی ۱و۲» نوشته‌شده است: جهان‌بینی کاربردی؛ منظور از آوردن این کلمه بر روی جلد جزوه جهان‌بینی تأکیدی است که کنگره‌ 60 بر کاربردی بودن موضوع دارد. به‌ این‌ صورت که این علم جهان‌بینی کنگره 60 صرفاً برای خواندن و امتحان دادن نیست، بلکه کاربردی است؛ یعنی ما باید آن را به‌کارگیریم و به آن عمل کنیم و نتیجه عمل به آن‌ در قالب تغییراتی که در رفتار، گفتار و اندیشه‌های ما به وجود می‌آید خود را به نمایش بگذارد. به فرموده مولانا:

ما زبان را ننگریم و قال را
ما روان را بنگریم و حال را

اما باید بگوییم که کنگره 60 به هر دو سوی قضیه توجه دارد. کنگره 60 معتقد است که برون ما آینه درون ماست. اگر درون ما به‌هم‌ریخته باشد، برون ما هم به‌هم‌ریخته است. اگر تفکرات ما به‌هم‌ریخته باشد، گفتار ما هم به همین شکل خواهد بود. درون و برون ما از هم جدا نیستند؛ درون و تغییرات آن، نقطه آغازی است که درنهایت نتیجه آن را در بیرون می‌بینیم. 

«خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی‌کند، مگر آن قوم خواسته‌های نامعقول خود را اصلاح نمایند. تک‌تک ما در مقابل این انتخاب مسئول هستیم. برای اینکه در کنگره، معرفت، عمل سالم و عدالت جاری باشد، بایستی رأی ما برای انتخابات مرزبان بر مبنای معرفت، عمل سالم و عدالت باشد؛ در غیر اینصورت خیانتی است هرچند کوچک به خودمان، خانواده‌مان، به مسافران، همسفران و آیندگانی که بایستی به رهایی برسند».

نگهبان کنگره 60

در ادامه جلسه امروز سومین دوره انتخابات مرزبانی همسفران نمایندگی ملایر با حضور دستیار اسیستانت انتخابات مرزبانی همسفر زهرا و با حضور 4 کاندیدا برگزار شد. پس از شمارش آرا همسفر رعنا رهجوی راهنما همسفر سمیرا و همسفر منظر رهجوی راهنما همسفر معصومه به عنوان مرزبانان دوره سوم انتخاب شدند. ضمن عرض خدا قوت به مرزبانان دوره قبلی همسفر الهام و همسفر فرشته، برای مرزبانان جدید دوره خدمتی پرباری را از خداوند طلب می‌کنیم. 

مرزبانان کشیک: همسفر‌ الهام و مسافر علی
عکس: مرزبان خبری، همسفر فرشته
تایپ: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون سوم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .