English Version
English

تکامل انسان با نیروهای بازدارنده است

تکامل انسان با نیروهای بازدارنده است

در ابتدا تعریفی ساده‌ از جهان‌بینی را بیان می‌کنیم؛ جهان‌بینی یعنی آنچه ما نسبت به کل هستی برداشت، ادراک و احساس می‌کنیم. حال این می‌تواند شامل جهان درون و بیرون که همان خود ما و تمام هستی است‌، باشد.
جهان‌بینی الفبای یک زبان است و مفاهیمی که در کنگره درس داده می‌شود ما باید الفبای آن را بلد باشیم. در جهان‌بینی ۱و ۲ تعاریف و مدل‌هایی مطرح می‌شود که هدف اصلی از این کار ایجاد یک تصویر ذهنی در شخص است؛ به همین دلیل شباهت‌های زیادی بین جهان‌بینی و علم شیمی وجود دارد؛ زیرا هر دو برای بیان موضوعات خود مدل ارائه می‌دهند. انسان برای اینکه چیزی را درست درک کند به ابزار نیاز دارد و جهان‌بینی یعنی علم ساده کردن مفاهیم سخت که قابل فهم همگان شود.
پس می‌توان جهان‌بینی را ضلع گم شده‌ی درمان اعتیاد شناخت. آقای مهندس چه هوشمندانه اضلاع مثلث درمان را جسم، روان و جهان‌بینی بیان کردند. ایشان فرمودند: جسم و روان در درمان اعتیاد برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ ولی این مثلث با جهان‌بینی اضلاعش کامل می‌شود. یک فرد مصرف‌کننده تا یک‌پنجم دانایی کسب نکرده باشد نمی‌تواند یک‌پنجم از مواد خود را کم کند پس این کاهش و تغییر پله با دانایی کامل امکان‌پذیر است.
ما می‌توانیم از جهان‌بینی به عنوان یک طناب محکمی برای خروج از تاریکی‌هایی که درونش هستیم استفاده کنیم؛ زیرا هر زمان که قوانین زندگی را زیر پا بگذاریم وارد تاریکی می‌شویم و خروج از این تاریکی بدون دانایی امکان‌پذیر نیست.
در جهان‌بینی ما با مفهوم مثلث دانایی که اضلاع آن تفکر، تجربه و آموزش است آشنا شدیم و یاد گرفتیم زمانی که هر سه ضلع این مثلث متقارن و به موازات هم رشد کنند ما به دانایی موثر می‌رسیم. اگر به هر کدام از این اضلاع بیشتر توجه کنیم و آن‌ها را تقویت نماییم نتیجه‌ای معکوس از مثلث دانایی خواهیم گرفت؛ چون این مثلث یک مثلث متساوی‌اضلاع است، یعنی هر ضلع مثلث باید با هم رشد کنند تا ما به دانایی‌موثر برسیم.
اضلاع مثلث دانایی در مقابل نیروی قوی‌تر قرار دارد که مانع از رشد مثلث دانایی می‌شود و آن مثلث جهالت است که تکامل ما با همین نیروهای باز‌دارنده است؛ یعنی ترس، ناامیدی و منیت که مانند سدی محکم در مقابل دانایی قرار می‌گیرند. اگر ما بتوانیم ضلع تفکرمان را از ترس، تجربه را از نا‌امیدی و آموزش را از منیت قوی‌تر کنیم و بتوانیم مهار و به نیروی مکمل تبدیل کنیم در آن زمان است که به یک انسان دانا و کار آزموده تبدیل حواهیم شد که نه تنها رفتارمان بلکه گفتار و کردار‌مان نیز سنجیده خواهد بود.
در مثال استخر آب، دانایی بیشتر ظرفیت بیشتر را به همراه خواهد داشت؛ زیرا زمانی که ورودی‌های این استخر دانایی و آموزش باشد و بتوانیم با کاربردی کردن آموزش‌ها و خدمت کردن، آب درون استخر را تصفیه کنیم آن زمان است که توانسته‌ایم از حس‌های آلوده خود رها شویم.

منابع: جزوه جهان‌بینی ۲و۱، سی‌دی جهان‌بینی ۲و۱
به قلم: راهنما همسفر بتول لژیون نهم
ویراستار: همسفر منیره (خدمتگزار سایت از لژیون سوم)
تنظیم و ارسال: همسفر مرضیه (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی کاسپین قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .