English Version
English

ره توشه سفر (قسمت نهم)

ره توشه سفر (قسمت نهم)

در وادی‌ها بحث مبدا و مقصد و چگونگی مسیر مطرح است؛ ابتدا مبدا که خیلی مهم است. بعضی مفاهیم از شدت سادگی ما را گمراه می‌کنند، ما از کجا باید شروع کنیم؟ یک معجزه ازلی و ابدی برای کنگره که در طرح آن قسمتی از صورت مسئله اعتیاد است که در پیام مصرف کننده کیست می‌گوید: مصرف کننده فرد بیماری است که با استفاده مکرر از مواد مخدر در شهر وجودی خود یعنی جسم و جهان بینی خود تخریب ایجاد کرده است.

نکته مهم اینجاست که می‌گوید: "این اتفاق چه دانسته و چه ندانسته رخ داده باشد"  این یعنی بحث روانکاوی در میان است  و برای شروع درمان هیچ تاثیری ندارد چون هر کس به یک دلیلی به این بیماری مبتلا شده است. می‌گوید ما کاری نداریم که تو به چه دلیلی به این بیماری مبتلا شده‌ای، به هر دلیلی مبتلا شده باشی در حال حاضر بیمار هستی و بایستی درمان شوی، اگر ما مبدا درمان را دلایل شروع اعتیاد می‌گرفتیم روش ما مانند روش روانشناسان با شکست روبرو می‌شد.

ما در درمان یک شاه کلید داریم که آن دانایی می‌باشد. دقت کنیم که آگاهی داشتن از موضوعی به معنای دانایی در آن موضوع نیست ما ممکن است از مضرات موضوعی آگاه باشیم ولی تا راجع به مضرات آن موضوع دانایی کسب نکنیم از آن اجتناب نمی‌کنیم. پس موضوع صرفاً آگاهی نیست بلکه بحث تفکر تجربه و آموزش است یعنی دانستن که با تفکر در شما به تجربه تبدیل شود.

نمونه آن مسافرین کنگره‌ای که سختی اعتیاد را تجربه کردند، اگر تجربه نکرده بودند به هیچ عنوان به دنبال درمان نمی‌آمدند. ما یک بار دانایی را از دیدگاه مثلث دانایی: تفکر، تجربه و آموزش بررسی می‌کنیم و یک بار از دیدگاه مراتب دانایی یعنی علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین.

عین الیقین همان آگاهی است که می‌گویند مواد مخدر انسان را بیچاره می‌کند، زمانی عین الیقین است و زمانی این آگاهی عمیق‌تر می‌شود و شما مصرف کننده‌ای که بیچاره شده را می‌بینید ولی یک جا حق‌الیقین است یعنی شما خودتان مصرف کننده می‌شوید، مشقت‌های مواد را لمس می‌کنید. یعنی مثلث دانایی در دل مثلث مراتب دانایی قرار دارد مراتب دانایی طیف‌هایی هستند که در هر نقطه‌اش تفکر، تجربه و آموزش در حال حرکت است مانند انسانی که مصرف کننده می‌شود و اندکی متوجه می‌شود که تعادل‌هایش به هم خورده است. ما می‌گوییم این شخص تفکر تجربه و آموزش را در جهت منفی به دست آورده است.

این فرد کجا و شخصی که همه چیزش را در اعتیاد باخته است کجا؟ این‌ها دو طیف مختلف هستند بحث همان یک وجب و ۱۰۰ وجب زیر آب است باور کنید حتی بین دو مصرف کننده‌ای که یکی فقط اسم کنگره را شنیده و دیگری اسم کنگره را نشنیده است فاصله وجود دارد. ارزش اطلاعات و آگاهی بسیار زیاد است یعنی تمام مراتب دانایی ارزشمند هستند و گاهی می‌توانند جان انسان‌ها را هم نجات دهند.

 

نگارش: راهنما، مسافر منصور

تایپ: مسافر سعید

تنظیم: مسافر ساسان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .