English Version
English

حضور مهمانان ویژه و مسئولین عالی رتبه ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقر ورزشی کنگره 60

حضور مهمانان ویژه و مسئولین عالی رتبه ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقر ورزشی کنگره 60

نمایندگی پارک طالقانی کنگره 60 روز جمعه در جمع کثیر اعضای خود میزبان جمعی از مسئولین محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و فعالان حوزه درمان اعتیاد بود.

این رویداد که پیروی جلسات کمیته توسعه مشارکت های مردمی و صیانت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار گردید، از ساعات ابتدایی صبح با حضور مدیران و مسئولین محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سردار مویدی قائم مقام دبیرکل، دکتر افشار معاونت کاهش تقاضا و سخنگو، دکتر نظری مدیر کل روابط عمومی، دکتر بیرجندی مدیر کل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و دیگر مهمانان ویژه دکتر ملکی مشاور محترم وزیر کشور، سرهنگ کاهه مدير کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی ناجا و جمعی از اعضای کمیته توسعه مشارکت های مردمی؛ با شرکت در لژیون پزشکان آغاز و پس از آن با حضور در بین ورزشکاران و اعضای کنگره 60 و بازدید از رشته‌های ورزشی ادامه یافت.

در ادامه می‌توانید تصاویر و سخنان مبسوط این حضور را مشاهده و مطالعه نمایید.

دکتر افشار:

با سلام خدمت شما
هر بار که آمدم در لژیون چیزهای جدیدی آموختم. ما فکر می کنیم همه چیز را می دانیم، ولی واقعا همه چیز را همگان دانند.
ورود ما به حوزه کنگره 60 یک ورود جدیدی نیست. من حدود هفده هجده سال است که خدمت آقای مهندس ارادت دارم؛ از آن ابتدایی که در شرایط بسیار بدی؛ بدون اینکه هیچ ساختاری، حامی و مکانی وجود داشته باشد، با سختی این کار را به سرمنزل مقصود رساندند و الان شما دوستان نتیجه اش را می توانید ببینید و جزء معدود جاهایی است که ما پزشکان یا غیرپزشکان به یک فصل مشترک رسیده ایم و این امر کار ساده و آسانی نیست؛ همین یک معجزه کافی است تا اهمیت کار مهندس دژاکام را بدانیم.
من امروز قصد صحبت خیلی زیادی را ندارم. حتما آن جلسه دو هفته بعد از اربعین را خدمت شما خواهم بود. از آقای مهندس و دوستان خواهش می کنم که در اینجا حضور پزشکان و کلینیک ها حداکثری باشد تا ما مشکلتشان را کامل بشنویم  و وقت را در اختیارشان قرار بدهیم؛ نهایت حمایت را برای رفع مشکل کلینیک ها خواهیم کرد؛ شک نکنید.

امروز قرار بود ما مفتخر باشیم به حضور دبیر کل محترم ستاد و وزیر محترم کشور که ایشان یک مقدار کسالت داشتند، این توفیق را از دست دادیم. بقیه اعضای کمیته توسعه مشارکت های مردمی و صیانت ستاد به ریاست آقای دکتر ملکی ، رئیس این کمیته در خدمتشان هستیم؛ مدیران ستاد و نمایندگان دستگاه هستند و انجیوهای دیگر عضو کمیته از جمله آقای مهندس دژاکام که عضو این کمیته هستند. این کمیته اهمیت زایدالوصفی برای ما دارد؛ امیدوارم که حضور اعضای کمیته در این نشست، یک فتح باب جدیدی باشد برای تغییر نوع نگاه ما و نحوه حمایت ما از سازمان های غیردولتی که در این زمینه تلاش های زایدالوصف و موفقیت آمیزی را انجام داده اند.

تشکر می کنم و سخن را می سپارم به سردار مویدی

سردار مویدی:

سلام دوستان، بنده علی هستم؛ 35 سال است که در عرصه مبارزه با مواد مخدر در خدمت شما هستم.
خدا را شاکرم از اینکه توفیق پیدا کردم به نمایندگی از وزیر محترم کشور ، جناب آقای رحمانی فضلی و و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ امروز در جمع با کفایت شما حضور پیدا کنم. ایشان عذرخواهی کردند و مشتاق این بودند که در محضر شما حضور پیدا کنند. خوشبختانه در پنج شش سال گذشته که ایشان در این راستا مسئولیت پذیرفتند، درست است که از نظر فیزیکی در جمع شما کمتر حضور پیدا می کنند، ولی از نظر فکری و از نظر سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیقا آنچه که اینجا گفته شد، ایشان در جریان هستند و جزء دغدغه های اصلی ایشان در راستای بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر و خدا را شاکریم آنچه که من امروز شاهد بودم به عنوان یک سیاست کلان در نظام جمهوری اسلامی ایران ، اعم از مقام معظم رهبری ، ریاست محترم جمهوری ، دبیر کل محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر ، دقیقا بر این راستا دارند حرکت می کنند.
آنچه که من امروز اینجا درک، لمس و دریافت کردم و به کرات هم در جلسات متعددی که در خدمت دوستان ، اعم از آقای افشار، آقای دکتر ملکی ، جناب آقای بیرجندی، جناب آقای نظری و سایر دوستان به ریز در جریان این مطالب قرار گرفتیم، این نگاهی است که اینجا وجود دارد و بارها و بارها از تلاش جناب آقای دژاکام و همکارانشان و فکر خوبی که در این جامعه به عنوان یک مدل و یک رویکرد جدید در جامعه تعمیم و گسترش می دهند، ما دقیقا روزانه با این دسته و پنجه نرم می کنیم و روی آن فکر و برنامه ریزی می کنیم. خوشبختانه در آخرین جمع بندی ما، یکی از بهترین روش ها در جهت درمان و ترک اعتیاد در کشور، ما به عنوان دست اندرکارانی که در این راستا هستیم، این کار خوبی که آقای دژاکام ارائه می دهند و این نوع و روشی که در جهت آرمان معتادین انجام می دهند، جزء بهترین روش ها از نظر ما تلقی می شود.
وقتی مراجعه می کنید به جامعه مخاطب کسانی که در ترکیب و جمع شما هستند، همانطور که آقای مهندس اشاره داشتند، بهترین ، خوش فکرترین آدم ها و موثرترین آدم ها در عرصه اجتماع در عرصه نهاد جامعه و سازمان های مردم نهاد به تعبیر ما در این مجموعه وجود دارد و یکی از برنامه هایی که ما داریم دنبال می کنیم، می خواهیم در انواع و اقسام روش هایی که در این کشور جهت درمان اعتیاد اعمال می شود، بتوانیم به بهترین روش و مدل ، به عنوان یک الگو و نمونه دست پیدا کنیم تا بتوانیم امکانات، فکرو زمان بیشتری ، آن هایی که دست اندرکار مبارزه به مواد مخدر هستند ، معطوف به آن روش و مدلی که ارائه می دهند، داشته باشیم.

من آنچه که در این مدت در کار آقای دژاکام دیده ام که بهترین روش از منظر ما تلقی می شود، هم فکر دیدم، هم عزم و اراده دیدم، هم برنامه دیدم و هم خوشبختانه نتیجه گیری دیدم که جا دارد که به شخص ایشان و همکارانشان تبریک داشته باشم و به نمایندگی از مجموعه دستگاه هایی که نزدیک به سی دستگاه در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند، از ایشان و همکارانشان تقدیر و تشکر داشته باشم.
خوشبختانه سیاست های فعلی مبارزه با مواد مخدر ، متمرکز بر استفاده از ظرفیت ها و قابلیت ها و پتانسیل های خوب نهادهای اجتماعی و سازمان های مردم نهاد است. ما امروز معتقدیم که تنها راه برون رفت که انشاءالله این اتفاق در مقطعی از زمان بیفتد که تا به امروز نیفتاده است و شاید با فکر و اراده شما این اتفاق در جامعه دینی ما بیفتد؛ تنها راه برون رفت از این معضل اجتماعی، تمرکز و تکیه بر سرمایه های اجتماعی و استفاده از نهادهای اجتماعی است که خوشبختانه به حق، دوستان ما و مسئولین و روسای ما ، این امر را با دست و پنجه نرم کردن با مدلهای مختلف ، امروز به این نظریه رسیده ایم که حتما می بایست از نهاد اجتماع و از آن هایی که تجربه و تخصص و متعهد به این امر هستند، بیشترین بهره را ببریم که خوشبختانه یکی از کمیته های فعال ما که شخص آقای رحمانی فضلی به طور ویژه هم مرا بازخواست می کنند و هم آقای افشار، آقای ملکی و آقای بیرجندی و دوستان دیگر، کمیته مشارکت های مردمی است که ایشان همیشه تاکید را دارند؛ من بیشترین توجه را به این بخش دارم که تا به امروز ما نتیجه گیری خوبی را داشته ایم و امیدوارم که در ادامه فعالیت ها، بتوانیم با همفکری ، همراهی ، همدلی و با نشستن در چنین فضاهایی و در سطح عالی تر، در مراکز علمی، به یک تعامل و همفکری بیشتر به یک روش قابل قبول که بتواند بخش زیادی از بیماران جامعه ما را به سمت سلامتی و امنیت سلامتی هدایت کند، انشاءالله برسیم.
من مجددا از اینکه این فضا را فراهم کردید و بنده و همکاران بنده را به حضور پذیرفتید تشکر می کنم. من جمع شما را ، جمعی پاک می دانم و قطعا در نزد خداوند شما آبرو دارید؛ زیرا که نشان دادید که اگر انسان عزم و اراده داشته باشد، می تواند در رفتار، فکر، اندیشه و اعمال اجتماعی خود تغییرات اساسی داشته باشد؛ شما به این نتیجه رسیدید و این مدرک را دریافت کردید. من به شما تبریک می گویم و خوشبختم که امروز در جمع شما هستم و برای شما آرزوی توفیق دارم و قول می دهم با جناب آقای دژاکام و همکارانشان، درجهت بررسی برنامه های ایشان و جمع بندی آن ها ، بتوانیم در آینده بیشتر بهره مند شویم.
متشکرم

دکتر افشار:

سلام مجدد دوستان و تشکر ویژه از میزبانی مهندس دژاکام.
بر اساس آخرین آماری که دریافت کردم ، بیش از پنجاه هزار نفر از درمان یافتگان اعتیاد کشور ، عضو کنگره 60 هستند و نزدیک به ده هزار نفر با این روش درمانی در اقصا نقاط کشور و در استان های مختلف تحت درمان هستند که جای تقدیر دارد.

مهندس:

سلام دوستان حسین هستم مسافر

در جلسات ما هرقت می خواهیم صحبت کنیم، سلام می کنیم؛ مثل روستاییان که مرتب سلام می کنند؛ این سلام به منزله همان صلوات فرستادن است که روحانیون بالای منبر انجام می دهند. ما که سلام می کنیم ، همه جواب می دهند، یک مرتبه سکوت می شود و شخص حرف می زند.

من چند باور را که به نظر خودم باور درستی نیست را می گویم که خیلی در کشور مطرح شده و خیلی ها این حرف را می زنند. یک نفر که بیماری قلبی دارد، ممکن است بر مبنای خودش ، نوع بیمارستانش را انتخاب کند،  از بیمارستان دولتی گرفته تا بیمارستان های درجه یک. ممکن است بیمارستان های متعددی را انتخاب بکند، ولی روش درمان همه یکی است. بیمارستانی که در جنوب کشور یا در یک روستا قلب عمل می کند، همان روش هم در مدرن ترین بیمارستان ایران یا آمریکا قرار دارد.

بنابراین ، ما وقتی می گوییم «هر کسی از هر روشی که به معتاد کمک کند، ما دستش را می بوسیم» حرف درستی نیست! همه نمی توانند؛ برای همین شده که عطاری هم می گوید من درمان می کنم؛ او از اسم ائمه سوء استفاده می کند، ابوالفضل درمانی می گوید من درمان می کنم؛ قاضی می گوید من درمان می کنم؛ نیروی انتظامی می گوید من درمان می کنم؛ یوگا می گوید من درمان می کنم؛ با رقص درمان می کنم؛ با سکوت درمانی، با سگ درمانی، ... هر کسی یک روش درمان ارائه می دهد!

این باور درستی نیست که هر کس با هر روشی بتواند کمک کند؛ این بازاری به وجود می آورد. چرا نمی گویید هر کس با هر روشی قلب را درمان بکند، ما دستش را می بوسیم؟!

ما عملا به آن باور نرسیده ایم که این یک بیماری است و این بیماری یک کار تخصصی دارد و هر کسی نمی تواند وارد این قضیه بشود. این مسئله ای است که ما باید به آن توجه بکنیم و نگوییم که هر کس این کار را بکند ما دستش را می بوسیم. بعضی وقت ها ممکن است کار را خراب تر و مشکل تر بکند.

من جلسه را می دهم به دبیر برای قانون یازدهم. برای ما افتخار بزرگی بود که عزیزان پیش ما آمدید.

یک ضرب المثل دیگر هم داریم که «گدایی کن که محتاج خلق نشوی»؛ ما یک قانون یازدهم داریم که سبد می چرخد ؛ بچه ها به فراخور خودشان پولی را به سبد می اندازند؛ کسی دارد می ریزد و کسی هم ندارد نمی ریزد؛ همه چیز هم قبول می کنیم، از پانصد تومان، دویست تومان تا تراول چک که همه هزینه های جاری ما از این راه تامین می شود که ما از این طریق خودکفا هستیم.

در ادامه مهمانان محترم از رشته‌های ورزشی مختلف کنگره بازدید و در جمع اعضای کنگره حضور یافتند و از سرپرستان و اعضای تیم‌های ورزشی کنگره 60 تقدیر به عمل آوردند.

مهندس:

امیدوارم حالتان خوب باشد، حال من هم خیلی خوب است. هوا هم الحمدالله خوب است، از این هوا لذت ببرید.

امروز ما افتخار داریم که یک سری مهمان عزیز که در قسمت صور پنهان مسائل اعتیاد کار می کنند، در خدمتشان هستیم. آقای دکتر سردار مویدی، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ آقای دکتر افشار؛ آقای دکتر ملکی، مشاور وزیر و رئیس کمیته تخصصی توسعه مشارکت های مردمی؛ تمام اعضای کمیته تخصصی سازمان های مشارکت های مردمی امروز در پارک طالقانی هستند؛ همینطور شورای مدیران ستاد در اینجا حضور دارند و از صبح ساعت هفت و نیم عزیزان آمده بودند به ترتیب؛ از لژیون پزشکان عزیزان بازدید کردند؛ به هر حال ما امروز در خدمتشان هستیم.

دکتر افشار:

سلام دوستان پرویز هستم یک همسفر

امروز همه دوستان ستاد تشریف آورده اند که شما را از نزدیک ببینند و به شما خسته نباشید بگویند. جلسه قبل که خدمتتان بودیم، تقدیر و تشکر داشتیم از قهرمانان ورزشی کنگره 60 در رشته های مختلف ؛ ستاد هم به سهم خود سعی کرد که خدمت شما یک خسته نباشید بگوید و هدایایی را تقدیم کردند. لوح هایی تهیه شده است برای تقدیر از این عزیزان. با توجه به اینکه تعدادشان زیاد است ، ما نمادین چند تا از این لوح ها را می خوانیم که عزیزان تشریف بیاورند و به آن ها تقدیم کنیم؛ بقیه را جناب آقای سلامی زحمت می کشند و خدمت دوستان تقدیم می کنند.

جناب آقای دژاکام، مدیر عامل محترم باشگاه فرهنگی ورزشی جمعیت احیای انسانی کنگره 60

سرکار خانم آنی دژاکام، مدیر محترم بانوان باشگاه فرهنگی ورزشی جمعیت احیای انسانی کنگره 60

جناب آقای سلامی، مدیر محترم تیم راگبی جمعیت احیای انسانی کنگره 60 که تیمشان صاحب مقام بین المللی و کشوری است.

جناب آقای مهران مهدوی ، عضو محترم تیم کشتی جمعیت احیای انسانی کنگره 60 در مسابقات جام دوستی ارمنستان

جناب آقای میثم رضایی، عضو محترم تیم کشتی جمعیت احیای انسانی کنگره 60 در مسابقات جام دوستی ارمنستان

جناب آقای خسرو معقولی، عضو محترم تیم کشتی

مهندس دژاکام :

دو نفر از دوستانی که مصرف شیشه داشتند لطفا مشارکت کنند.

سلام دوستان میثم هستم مسافر

آخرین آنتی ایکس هروئین و شیشه، یازده ماه به روش DST و با داروی شفابخش OT سفر کردم با راهنمایی آقای حسین راد، رهایی بیش از سه سال. اگر بخواهم خاطره ای از دوره شیرین کاری های دوران تخریبم بگویم ، من این اواخر قرص های افدرین استفاده می کردم و توهم می زدم؛ یادم هست که یکبار تریاک کشیده بودم و به خواهرم می گفتم که تو چرا تریاک کشیده ای؛ زمانی که به حال خودم آمدم گفت که میثم رفته بودی آشپزخانه پایپ را برداشته بودی و من از ترسم به اتاق پناه برده و در را بسته بودم و می گفت که من در وسط اتاق حرکت های چرخ و فلک و نرمشی و چرخشی انجام می دادم. من چند ماه در خارج از تهران مشغول فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر بودم اما به لطف خدا با کنگره 60 آشنا شدم و شکر خدا امروز حالم خیلی خوب است و این جایگاه را تجربه کرده ام و رها شده ام.

سلام دوستان خسرو هستم یک مسافر

من بیش از شش هفت سال تخریب مشروبات الکلی، شیشه و تریاک داشتم، یازده ماه و بیست و پنج روز سفر کردم با شربت OT و با راهنمایی آقای آرش قاسمی راد و در حال حاضر دو سال است که آزاد و رها هستم. بزرگترین آرزوی من این است که همه مصرف کنندگان راه کنگره 60 را پیدا کنند. من یادم هست که یک شب شیشه کشیدم ، فقط یادم است که سی و سه پل اصفهان را دیدم؛ من بدون دلیل و ناخودآگاه این مسیر را رفته بودم. خدا کمک کرد تا من راه کنگره را پیدا کردم و امیدوارم ذره ای از محبت و بزرگواری مهندس دژاکام را جبران کنم

مهندس

بچه های راگبی در حال حاضر در استادیوم آزادی در حال برگزاری مسابقات قهرمانی کشور هستند

سلام دوستان مهران هستم یک مسافر

آنتی ایکس مصرفی شیشه و شیره، به مدت ده ماه و شش روز سفر کردم با روش DST و با داروی درمان OT به راهنمایی آقای هادی پناهی، رشته ورزشی در کنگره باستانی و کشتی ، در حال حاضر یکسال و نه ماه است که آزاد و رها هستم. من در زمان مصرف اگر پنج دقیقه زمان مصرفم دیر می شد، انگار تمام استخوان های بدنم می خواست بترکد، اصلا فکر نمی کردم که بتوانم زمانی از شر مواد خلاص شوم؛ ولی خدا را شکر ، کنگره 60 مرا به جایی رساند که من توانستم دوباره ورزش کنم، انگار نه انگار که من زمانی مصرف کننده مواد مخدر بودم. من همه اتفاقات خوب زندگی ام را مدیون کنگره 60 هستم.

سردار مویدی

سلام دوستان علی هستم ارادتمند همه شما

خیلی خوشحال و خرسندم که امروز در جمع ارزشمند شما به نمایندگی از آقای رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور و دبیر کل ستاد حضور پیدا کردم. در این فضا و در این جمع ارزشمند شما، من همه خوبی ها را احساس کردم.

در بخش قهرمانی، جلوه های زیبای قهرمانی را در نمایش های خوبی که دوستان دادند، مشاهده کردم. خدا را شاکرم از اینکه دوستان، هم وطنان و همکارانی مثل آقای دژاکام توانسته اند چنین صحنه های زیبایی را به نمایش دربیاورند و این اوج توفیق ، موفقیت و سربلندی یک بنده خدا و یک انسان است در جهت خدمت رسانی به هم وطنان و کسانی که دچار آسیب بودند.

من به نمایندگی از مجموعه ستاد از این عزیزان، جناب آقای دژاکام و همه همفکران و همکارانشان تقدیر و تشکر دارم. امیدوارم انشاءالله مِن بعد شاهد صحنه های بهتر در بین شما و کسانی که با عزم و اراده حضور پیدا می کنید و عملا دارید اثبات می کنید که می توانید هر سختی و مشکلی را پشت سر بگذارید، باز هم باشید؛ انشاءالله که موفق باشید.

ما مجموعه آقای دژاکام را مجموعه ای موفق در بین نهادهای اجتماعی که در این راستا کار می کنند تلقی می کنیم؛ با تمام وجود در خدمت ایشان و همکاران و شما شهروندان عزیز خواهیم بود. 

مهندس:

من هر کاری که می کنم به کمک شما و بقیه عزیزان است که همه دست به دست هم داده و یکدل داریم کار می کنیم. ما درکنگره 60 شاید بالغ بر دو هزار تا راهنما داریم، بالای سه چهارهزار نفر داریم که کار می کنند در پنجاه شعبه که یک ریال هم حقوق نمی گیرند. به خاطر اینکه یادبود باشد، من ساعتی را که کار دست بچه های کنگره 60 در نمایندگی اصفهان است را به عنون سمبلیک به آقای دکتر سردار مویدی تقدیم می کنم که به یادگار نزد ایشان باشد.

متشکرم

گزارش تصویری:

 

 

نگارنده: همسفر اکرم
عکاس: مسافر سیروس
وب سایت کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .