English Version
English

آغاز موجي از مصرف خوراكي ماده مخدر شيشه

آغاز موجي از مصرف خوراكي ماده مخدر شيشه

يك كارشناس اعتياد با اعلام افزايش مصرف تزريقي ماده مخدر شيشه، گفت:‌ اين امر خطر بروز رفتارهاي پرخطر از جمله انجام سكس‌هاي دسته جمعي، ناايمن و بدون مراقبت و انتقال HIV و ديگر بيماريهاي عفوني را افزايش مي‌دهد. دكتر روان‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به راه‌هاي مختلف مصرف آمفتامين‌ها از جمله شيشه اظهار كرد: مصرف از طريق استنشاق، چشيدن، تدخين، خوردن و تزريق در حال حاضر در كشور رواج دارد و اين شيوه‌ها هر كدام زمان بروز و طول اثر متفاوتي دارند.


وي افزود: تزريق آمفتامين‌ها از الگوي مصرف مواد مخدر بينگ به معناي مصرف افسارگسيخته مواد مخدر پيروي مي‌كند و بدين ترتيب شيشه پس از ورود به بدن به سرعت بر روي دستگاه عصبي مركزي اثر مي‌گذارد اما اين اثر كوتاه مدت است و بايد گفت استنشاق و تدخين اثر بلندتري دارند.


اين روان پزشك در ادامه با هشدار نسبت به افزايش مصرف خوراكي شيشه عنوان كرد: اين نوع مصرف با تاخير بيشتري اثر مي‌گذارد و نياز به مصرف مقدار بيشتري ماده مخدر دارد و بايد گفت اين اثر دوام طولاني‌تري دارد.


اين كارشناس اعتياد در ادامه با اشاره به اثرات مختلف كوتاه‌مدت و بلندمدت شيشه و ديگر مواد محرك بر جسم و روان افراد اظهار كرد: شيشه، يخ، اكس‌تيسي و غيره از جمله مواد محركي هستند كه در خانواده آمفتامين‌ها و متافتامين‌ها جاي مي‌گيرند. اين مواد از نظر نوع اثر با مواد مخدر سنتي متفاوتند و بر روي دستگاه عصبي مركزي اثر مي‌گذارند.


روان پژوه‌ افزود: آمفتامين‌ها به محض ورود به بدن بر دستگاه عصبي مركزي اثر مي‌گذارند و سبب ترشح مواد انتقال دهنده پيام عصبي از جمله دوپامين،‌ سرتونين، نورآدرنالين مي شوند و بدين ترتيب بر دستگاه عصبي مركزي اثر مي‌گذارند.


وي در ادامه عنوان كرد: ‌از اين ميان محرك‌ها و آمفتامين‌ها عمدتا بر روي ترشح دوپامين در بدن اثر مي‌گذارند و دوپامين انتقال دهنده‌اي است كه باعث ايجاد احساس لذت در بدن مي‌شود و در هنگام انجام رفتارهايي نظير خوردن، رابطه جنسي و كليه رفتارهاي لذت جويانه ترشح مي‌شود و اين رفتارها را هدايت مي‌كند و با مصرف محرك‌ها فرد احساس لذت فراواني مي‌كند.


اين روانپزشك در ادامه عنوان كرد: از ديگر تاثيرات مصرف اين مواد بايد به بالا رفتن ضربان قلب، بي قراري و هيجان زياد، افزايش فشار خون،‌تمايل به پرحرفي، تهوع و استفراغ، بروز احساس اضطراب اشاره كرد ضمن اينكه تاكيد به اين عوامل به اضافه افزايش درجه حرارت بدن مي‌تواند منجر به بروز تشنج و ديگر تظاهرات خطرناك در فرد مصرف كننده شود.


روان پژوه ادامه داد: مطالعات نشان داده كه استفاده از اين مواد باعث بروز احساس لذت فراوان در كوتاه مدت مي‌شود اما در بلند مدت روي شناخت و قضاوت فرد اثر مي‌گذارد و برداشت او از واقعيت و ادراكش از محيط را دچار تغيير مي‌كند و افراد به تظاهراتي مانند توهم دچار مي‌شوند.

اين كارشناس اعتياد همچنين اظهار كرد: تكرار مصرف آمفتامين‌ها منجر به بروز اعتياد وابستگي به اين مواد مي‌شود و در دراز مدت سبب اختلالات خلقي، افسردگي، بروز اضطراب، پرخاشگري، آشفتگي ذهني، توهمات شنوايي و جسمي و انواعي از اختلالات روانپريشي مي‌شود و حافظه و تفكر فرد را مختل مي‌كند و اين افراد رفتارهاي آسيب‌زا و ناگواري را بروز مي‌دهند.


وي افزود: از اثرات جسمي بلندمدت مصرف اين مواد، افزايش فشار خون، بروز اختلال در رگ‌هاي قلبي و عروقي، فراهم شدن زمينه بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي، تشنج، اختلالات خواب و غيره است و زندگي را براي افراد بسيار مشكل مي‌كند.


اين روانپزشك در ادامه با بيان اينكه از ديگر اثرات مصرف ماده محرك شيشه كاهش اشتهاست عنوان كرد: اين امر زمينه بروز سوء مصرف بيشتر اين مواد را در بين جوانان افزايش داده است و ضمن اينكه تعدادي از دانشجويان نيز به خاطر افزايش مدت تمركز اقدام به استفاده از اين مواد مي‌كنند و لازم است در زمينه عوارض محرك‌ها آگاهي‌رساني شود تا ديگر شاهد مصرف ناآگاهانه اين مواد نباشيم.


وي در پايان گفت: برخي نيز با انگيزه لذت‌جويي و افزايش كاركرد ميل جنسي اين مواد را مصرف مي‌كنند و اين امر خطر ابتلاي اين افراد را به HIV، ايدز، هپاتيت و ديگر بيماريهاي عفوني افزايش مي‌دهد.

منبع: ایسنا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .